handdator

Visa fullständig version : är det lika viktigt...


Gosti123
2009-10-29, 18:52
att äta lika mycket protein på vilodagarna som på träningsdagarna? Varför?

King Grub
2009-10-29, 18:56
Därför att protein innebär muskeluppbyggnad oavsett om man just tränat eller snart skall träna, samt att styrketräningens uppreglerande effekt på muskeluppbyggnaden fortgår i mer än 24 timmar, och denna är aminosyreberoende.

EIGuapo
2009-10-29, 23:20
Om man satsar på att få i sig 2g protein per kilo kroppsvikt per dag så spelar det väl ingen roll om man äter 2.4g protein per kilo kroppsvikt träningsdagen och 1.6 på vilodagen ellr?

King Grub
2009-10-30, 10:25
Jämfört med 2 g/kg eller mer på vilodagen också? Jo, varför inte? Jag vet inte varför 2.4 g/kg en dag skulle innebära att en mindre mängd protein skulle kunna användas till att signalera muskeluppbyggnad en annan dag.

EIGuapo
2009-10-30, 16:39
Jämfört med 2 g/kg eller mer på vilodagen också? Jo, varför inte? Jag vet inte varför 2.4 g/kg en dag skulle innebära att en mindre mängd protein skulle kunna användas till att signalera muskeluppbyggnad en annan dag.

Du menar alltså att det går lika bra att äta 2.4 g/kg en dag och 1.6 den andra som att äta 2g/kg två dagar i rad ? :confused:

Eddie Vedder
2009-10-30, 16:43
Du menar alltså att det går lika bra att äta 2.4 g/kg en dag och 1.6 den andra som att äta 2g/kg två dagar i rad ? :confused:

Nej men att det inte finns något som säger att det skulle vara sämre.

Elfsberg
2009-11-02, 19:23
Säg att man första dagen äter 50% av ett antaget optimalt intag. Kan man under nästkommande dygn kompensera för detta genom att äta mer? Gäller isåfall vice versa: kan ett dygns överdrivna proteinintag täcka nästkommande dygns otillräckliga intag?

"Jag åt så lite protein igår, jag äter mer idag"
"Jag åt så mycket protein igår, jag behöver inte lika mycket idag"

dt06mj2
2009-11-02, 20:08
Säg att man första dagen äter 50% av ett antaget optimalt intag. Kan man under nästkommande dygn kompensera för detta genom att äta mer? Gäller isåfall vice versa: kan ett dygns överdrivna proteinintag täcka nästkommande dygns otillräckliga intag?

"Jag åt så lite protein igår, jag äter mer idag"
"Jag åt så mycket protein igår, jag behöver inte lika mycket idag"

Nej, när kaloriöverskottet går mot oändligheten går högst troligen allt överskott till fettreserver.

Eddie Vedder
2009-11-02, 20:16
Nej, när kaloriöverskottet går mot oändligheten går högst troligen allt överskott till fettreserver.

Vart står det något om kcal?

Elfsberg menar väl enbart protein? Alltså samma mängd kcal båda dagarna men med rejält olika proteinintag.

Elfsberg
2009-11-03, 21:15
För att göra det svårare kan vi säga att det är två(eller tre) dagar med ett ordentligt underskott. Proteinintaget är extremt, ungefär som DTD.

mjölk-dryck
2009-11-11, 16:57
För att göra det svårare kan vi säga att det är två(eller tre) dagar med ett ordentligt underskott. Proteinintaget är extremt, ungefär som DTD.
Magkänslan säger nej.

Om jag har fel, vad skulle poängen med metoden vara?

Scratch89
2009-11-11, 17:00
Eftersom kroppen inte nollställs efter klockslaget, så kommer nog troligen ett lägre intag av protein ena dagen kompenseras av ett lika stort överskott dagen efter, men det beror på att det är så pass lång utsöndring av aminosyror i blodet. Att ligga väldigt lågt i flera dagar och kompensera med en go-nuts-dag tror jag inte kommer att fungera.