handdator

Visa fullständig version : Träna efter svininfluensa spruta?


zharz
2009-10-29, 18:30
Tjenare, i går tog jag svininfluensa sprutan i vänster axel och idag så känns det lite i axeln, typ som en lårkaka eller något. Har inte problem att lyfta armarna rakt upp, tänk millitärpress, men det värker lite.

Imorgon blir det ben och mage men på lördag/söndag så tänkte jag köra axlar och om det inte känns riktigt bra då så kanske det går att gymma ändå?

Jag har inte en aning om vad som händer runt området där man tar sprutan, det kanske är helt ofarligt och går att gymma ändå?

BobaFett
2009-10-29, 18:34
Du ska inte träna alls på en vecka. Sprutan är ju svinifluensa i mild form så att kroppen kan bilda antikroppar mot den riktiga influensan. Kan nog inte vara bra att träna då man har en sjukdom i kroppen.

Exhale_
2009-10-29, 18:35
När det kommer till vaccin så har jag fått för mig att det funkar så här. Vid vaccinering utsätts man för en minimal dos av smittan för att kroppen ska kunna "besegra" den och bilda antikroppar. Då har kroppen sedan en mall för hur man bygga antikropparna om man blir smittad igen.

Vissa påverkas mer än andra av att vaccineras men jag tror själv att du kommer vara fit for fight på lördag.

Action Fighter
2009-10-29, 18:40
Eller så struntar man i att vacinnera sig? Det går ju över på nån vecka lr två om du får vanliga svininfluensan så då ere ju same same imo. Det är ju ingen dödshotande sjukdom mer än för dem i riskgrupper och små barn och äldre.

L-Sami
2009-10-29, 18:45
Tog sprutan i tisdags, är också öm i axeln. Igår körde jag ett tungt knäböjspass utan som helst tanke att inte träna.

dellan
2009-10-29, 18:49
eller så struntar man i att vacinnera sig? Det går ju över på nån vecka lr två om du får vanliga svininfluensan så då ere ju same same imo. Det är ju ingen dödshotande sjukdom mer än för dem i riskgrupper och små barn och äldre.

+1

Guddi
2009-10-29, 19:01
Jag körde ett hårt helkroppspass på 1,5 timme ungefär 2 timmar efter jag tagit sprutan, va inga problem. Om det va en bra idé egentligen vet jag inte något om. Fick egentligen inga biverkningar alls av sprutan. Vi hade dock många avbokningar under den veckan då det var många som blev sjuka i 1-2 dagar. Även en hel del som hade ont i armen och inte kunde köra sin rehab ordentligt.

Eller så struntar man i att vacinnera sig? Det går ju över på nån vecka lr två om du får vanliga svininfluensan så då ere ju same same imo. Det är ju ingen dödshotande sjukdom mer än för dem i riskgrupper och små barn och äldre.Man tar sprutan för att man inte ska sprida sjukdomen vidare till de som är i riskgruppen. Du kanske inte bryr dig om att du blir smittad men tänk om du samma dag som du fått smittan träffar din mormor och morfar eller kanske är hemma hos någon med småbarn och smittar dem.

emi23j
2009-10-29, 19:24
Träna på säger jag, svininfluensa vaccinet är som alla andra vacciner.

Icefire
2009-10-29, 19:36
Har inte hört att man inte skulle kunna träna efter vaccinering, förutsatt att man mår bra förstås.
Jag körde ganska hård styrka dagen efter sprutan och löpning nästa. Inga problem.

Pjotor
2009-10-29, 19:42
Eller så struntar man i att vacinnera sig? Det går ju över på nån vecka lr två om du får vanliga svininfluensan så då ere ju same same imo. Det är ju ingen dödshotande sjukdom mer än för dem i riskgrupper och små barn och äldre.

Visst, statistiskt sett är det inte många som kolar i svininfluensa heller, det rör sig om enstaka procent. Det som avviker är att en del av de som har blivit ordentligt sjuka inte tillhör några kända riskgrupper för den vanliga influensan.

Så himla svårt är det inte att vara utan träning en vecka. Det är i alla fall en rätt usel anledning till att låta bli att vaccinera sig.

Informationen kommer för övrigt från min fru, som är smittskyddsansvarig läkare på en vårdcentral. Med andra ord vet jag vad jag skriver.

zharz
2009-10-29, 20:11
Visst, statistiskt sett är det inte många som kolar i svininfluensa heller, det rör sig om enstaka procent. Det som avviker är att en del av de som har blivit ordentligt sjuka inte tillhör några kända riskgrupper för den vanliga influensan.

Så himla svårt är det inte att vara utan träning en vecka. Det är i alla fall en rätt usel anledning till att låta bli att vaccinera sig.

Informationen kommer för övrigt från min fru, som är smittskyddsansvarig läkare på en vårdcentral. Med andra ord vet jag vad jag skriver.

Enstaka procent? Beroende på hur många som drabbas så kan det ju bli många som dör i såna fall.

Jaja, benpass imorn och sedan axlar lördag :)

Floddan
2009-10-29, 21:05
Till mig sa de att jag skulle ta det lungt första dagen. Så jag körde liggande träning första dagen.

Arnoldski
2009-10-29, 21:20
Man tar sprutan för att man inte ska sprida sjukdomen vidare till de som är i riskgruppen. Du kanske inte bryr dig om att du blir smittad men tänk om du samma dag som du fått smittan träffar din mormor och morfar eller kanske är hemma hos någon med småbarn och smittar dem.

Precis så är det.

Jag känner för egen del att egentligen helst skulle låta bli att vaccinera mig men senast igår dog två unga, helt friska människor i Norge av influensan.

Med andra ord kan det rädda liv att vaccinera sig och det kostar ingenting. Det är var och ens plikt att minimera smittspridningen. Tro inte på snacket att detta är en standardinfluensa. Det är inte böldpest eller ebola, det är sant, men den har läskiga karaktärsdrag som man inte kan blunda för och den samlade expertisen (utom flumtyckare och finniga tonåringar i SVT debatt) står enade i den åsikten.

Att få full effekt av sin spruta tar dessutom ett par veckor och hela den tiden behöver man naturligtvis inte hålla upp.

Pjotor
2009-10-29, 21:25
Pluspoäng till Arnoldski för ett vettigt och genomtänkt inlägg.

machine gun
2009-10-29, 21:44
Jag tänkte från början låta bli att vaccinera mig, men nu har jag fått jobb inom slutenvården och jag har inte lust att råka smitta ner någon stackars cancersjuk patient, så jag kommer att ta vaccinet när det blir tillrängligt i det här Landstinget (nästa vecka tydligen).

Kauppi
2009-10-29, 22:34
på min skola sa dem bara att inte träna samma dag man fick sprutan

morc
2009-10-30, 08:02
Visst, statistiskt sett är det inte många som kolar i svininfluensa heller, det rör sig om enstaka procent. Det som avviker är att en del av de som har blivit ordentligt sjuka inte tillhör några kända riskgrupper för den vanliga influensan.

Så himla svårt är det inte att vara utan träning en vecka. Det är i alla fall en rätt usel anledning till att låta bli att vaccinera sig.

Informationen kommer för övrigt från min fru, som är smittskyddsansvarig läkare på en vårdcentral. Med andra ord vet jag vad jag skriver.


Inte enstaka procent ens, dom uppskattade att ca 50.000 - 80.000 har insjuknat hittills i svininfluensan i Sverige och 2 har dött. Enstaka procent hade varit typ 1000 pers.

pwnyou
2009-10-30, 11:03
Enstaka procent hade varit 90 000-360 000 personer.

jontet
2009-10-30, 11:17
Jag körde ett hårt helkroppspass på 1,5 timme ungefär 2 timmar efter jag tagit sprutan, va inga problem. Om det va en bra idé egentligen vet jag inte något om. Fick egentligen inga biverkningar alls av sprutan. Vi hade dock många avbokningar under den veckan då det var många som blev sjuka i 1-2 dagar. Även en hel del som hade ont i armen och inte kunde köra sin rehab ordentligt.

Man tar sprutan för att man inte ska sprida sjukdomen vidare till de som är i riskgruppen. Du kanske inte bryr dig om att du blir smittad men tänk om du samma dag som du fått smittan träffar din mormor och morfar eller kanske är hemma hos någon med småbarn och smittar dem.

så denna influensan är mycket farligare för riskgrupperna än alla andra influensor man skitit att vaccinera sig mot?

Sniggel
2009-10-30, 11:23
Och även om man är immun mot influensan tack vare vaccinet så kan man fortfarande smitta andra.

machine gun
2009-10-30, 11:43
Och även om man är immun mot influensan tack vare vaccinet så kan man fortfarande smitta andra.

Är det så? Att man kan vara smittbärare ändå? Undantaget att man förstås kan ha fått viruset på händerna och överföra det den vägen till andra.

morc
2009-10-30, 11:49
Enstaka procent hade varit 90 000-360 000 personer.

Enstaka procent av 50-80.000, hur tänker du då?

zharz
2009-10-30, 12:17
Enstaka procent av 50-80.000, hur tänker du då?

Om 50.000-80.000 har insjuknat nu så kommer ju sjukt många mer att bli sjuka. Så som jag har förstått det så har inte "vågen" kommit ännu.

Arnoldski
2009-10-30, 12:43
Min enkla motfråga till er som inte stöttar vaccinationen blir:

-Varför vill ni inte bidraga till minskad smittospridning?

Om så bara en ung, frisk människas liv sparas måste det väl vara värt det?
Det kostar en ju ingenting...

Pjotor
2009-10-30, 13:07
Tack för alla rättelser av min formulering "enstaka procent", som skulle kunna vara "enstaka promille" istället. Det illustrerar min poäng ännu bättre.

Den här tråden har glidit till att bli en diskussion om ifall man ska vaccinera sig eller inte. Jag håller med Arnoldski hittills, men håller mig i övrigt utanför den diskussionen. Min ståndpunkt i ursprungsfrågan är fortfarande denna
:
Det är korkat att inte vaccinera sig om huvudskälet är ens träning påverkas under ett par veckors tid.

Sniggel
2009-10-30, 13:24
Min enkla motfråga till er som inte stöttar vaccinationen blir:

-Varför vill ni inte bidraga till minskad smittospridning?

Om så bara en ung, frisk människas liv sparas måste det väl vara värt det?
Det kostar en ju ingenting...

Så det är ok att vaccinera en hel befolkning varje gång ett fåtal människors liv står på spel?
Detta när mycket fler individer dör av andra vanligare sjukdomar. Fast det är klart, det är inte lika "inne" att göra någonting åt alla de sjukdomar som inte är "flavor of the year".

Nu har vi redan vaccinet, så just nu är det "gratis", men man kan ju avstå för att visa sitt missnöje med hur pengarna används.

Det är större risk att jag smittar någon med en "vanlig" influensa som leder till att denne person dör.

Det är väl min främsta anledning till att jag inte kommer att ta vaccinet.

Asdf
2009-10-30, 13:38
Nej det är ingen fara att träna samma dag, du utsätts för ett avdödat svinfluensavirus som kroppens immunförsvar känner igen och bildar antikroppar mot. Det är i sällsynta fall man kan få en reaktion mot detta

morc
2009-10-30, 13:58
Största anledningen till att jag inte kommer ta det är att det är snabbutvecklat och dåligt testat. Samt att denna influensan inte är värre för den enskilda personen än den vanliga influensan. Det är klart att man kan bli en av dom som råkar riktigt illa ut, men man får ju väga konsekvenserna (precis som med allting annat) av att ta eller inte ta vaccinet. Jag kom fram till att jag låter bli.

Action Fighter
2009-10-30, 14:39
Tror jag har en 5 vänner som redan haft sjukdomen, gick över på nån vecka för alla. Nån som vet när vaccinet kommer till stockholms län? Har det redan kommit?
Har själv inte bestämt mig än om jag ska ta det lr ej.

machine gun
2009-10-30, 14:47
Tror jag har en 5 vänner som redan haft sjukdomen, gick över på nån vecka för alla. Nån som vet när vaccinet kommer till stockholms län? Har det redan kommit?
Har själv inte bestämt mig än om jag ska ta det lr ej.

v.45-46 tror jag, det verkar så enligt www.vardguiden.se

Sniggel
2009-10-30, 15:05
Största anledningen till att jag inte kommer ta det är att det är snabbutvecklat och dåligt testat. Samt att denna influensan inte är värre för den enskilda personen än den vanliga influensan. Det är klart att man kan bli en av dom som råkar riktigt illa ut, men man får ju väga konsekvenserna (precis som med allting annat) av att ta eller inte ta vaccinet. Jag kom fram till att jag låter bli.

Ungefär så har jag också resonerat, vägt för- och nackdelar och därmed inte sett tillräckligt stor anledning till att ta det.

bubbe
2009-10-30, 15:11
Tog sprutan idag, får se hur det känns till det planerade passet imorgon.

Jag valde vaccin dels, för att det trots allt är något som myndigheterna vill och jag litar mer på dom än random internetbloggare. Sen för att jag själv kan kontrollera tiden för när jag blir dålig, vill inte insjukna närmsta 4 veckorna där fjärde veckan är absolut katastrof. Så känns det tryggare så här.

Arnoldski
2009-10-30, 15:31
Man resonerar olika och det har man naturligtvis sin fulla rätt till.

Jag tycker dock att det finns flera anledningar att särskilja denna influensa från de vanliga. Inte minst för att de som råkar illa ut och faktiskt dör ofta visat sig vara friska unga människor i 25-35 årsåldern. Enligt mig (och socialstyrelsen, vårdguiden och vår samlade expertis -samt gängse modeller i sjukvården) är det än större tragedi än när det drabbar gamla människor i livets slutskede. Kolla ni er statistik ser ni att det är de som oftast drabbats av "de vanliga" influensorna. Så det är naturligtvis ingen modefluga som Sniggel vill antyda. Det är självklart så att våra högsta vårdinstanser inte fattar beslut baserade på Aftonbladets löpsedlar.

Jag stämmer in med föregående talare -det är rimligt att inse sina begränsningar ibland. Ni vet i största allmönhet mindre än experterna,. Ni har rätt att strunta i rekommendationerna men bör enligt mig inte göra det.

SJälvklart kommer inte världen gå under av detta, men sett till läget var valet till sist spikat för mig i alla fall. Ville bara argumentera kort för det innan jag låter tråden vila i frid vad detta beträffar från min sida.

(har för övrigt mått riktigt rävigt idag dagen efter sprutan)

jontet
2009-10-30, 15:38
Man resonerar olika och det har man naturligtvis sin fulla rätt till.

Jag tycker dock att det finns flera anledningar att särskilja denna influensa från de vanliga. Inte minst för att de som råkar illa ut och faktiskt dör ofta visat sig vara friska unga människor i 25-35 årsåldern. Enligt mig (och socialstyrelsen, vårdguiden och vår samlade expertis -samt gängse modeller i sjukvården) är det än större tragedi än när det drabbar gamla människor i livets slutskede. Kolla ni er statistik ser ni att det är de som oftast drabbats av "de vanliga" influensorna. Så det är naturligtvis ingen modefluga som Sniggel vill antyda. Det är självklart så att våra högsta vårdinstanser inte fattar beslut baserade på Aftonbladets löpsedlar.

Jag stämmer in med föregående talare -det är rimligt att inse sina begränsningar ibland. Ni vet i största allmönhet mindre än experterna,. Ni har rätt att strunta i rekommendationerna men bör enligt mig inte göra det.

SJälvklart kommer inte världen gå under av detta, men sett till läget var valet till sist spikat för mig i alla fall. Ville bara argumentera kort för det innan jag låter tråden vila i frid vad detta beträffar från min sida.

(har för övrigt mått riktigt rävigt idag dagen efter sprutan)

var kan man läsa om och bilda sig en uppfattning om att denna influensan är annorlunda och är svårare för unga människor. varför betraktas inte friska o-gravida 25-35 åringar som en riskgrupp?

Arnoldski
2009-10-30, 15:46
Då en av de ansvariga läkarna för ECMO avdelningen vid Karolinska i Stockholm är en kollega och nära vän så känner jag personligen till flera fall från olika länder som vårdats i hjärt-lung maskin för den här influensan. Enkla nyhetssökningar bör kunna ta dig till de döda norrmännen som uppfyller kriterierna jag tidigare listade och vi känenr väl alla till svenskarna och irländska patienterna etc.

Definitionerna för riskgrupper är jag inte bekant med men märk mina ord -dena grej är annorlunda. Det hör inte till vanligheterna att hela svenska folket rekommenderas vaccinera sig och tror man att det är en nyhetsfluga saknar man insikt i arbetet som pågår bakom kulisserna.

jontet
2009-10-30, 16:38
Då en av de ansvariga läkarna för ECMO avdelningen vid Karolinska i Stockholm är en kollega och nära vän så känner jag personligen till flera fall från olika länder som vårdats i hjärt-lung maskin för den här influensan. Enkla nyhetssökningar bör kunna ta dig till de döda norrmännen som uppfyller kriterierna jag tidigare listade och vi känenr väl alla till svenskarna och irländska patienterna etc.

Definitionerna för riskgrupper är jag inte bekant med men märk mina ord -dena grej är annorlunda. Det hör inte till vanligheterna att hela svenska folket rekommenderas vaccinera sig och tror man att det är en nyhetsfluga saknar man insikt i arbetet som pågår bakom kulisserna.

Då vet jag vad du baserade råden du gav på iallafall. Bedrövliga källor i mitt tycke. Om någon annan har vettigare källor är jag fortfarande intresserad..

Arnoldski
2009-10-30, 17:09
:confused: Är du helt utloggad? Vem är du i sammanhanget då?

Ja ja, du med din höga utbildningsnivå står säkert ovanför detta också:
http://www.socialstyrelsen.se/dennyainfluensana(h1n1)?1
http://www.socialstyrelsen.se/Sidor/Hem.aspx
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Nar---Var---Varfor/

Lite mer:
"So far this year, 28 pregnant women have died of H1N1"
http://edition.cnn.com/2009/HEALTH/10/24/swine.flu.checklist/index.html#cnnSTCText (CNN också skit eller?)

"While the symptoms of H1N1 may be no different from seasonal flu, there are some key differences. H1N1 may be easier to catch than regular flu, and younger people may be more likely to come down with it than older people."
(samma källa)

"Get a swine flu vaccine -- really. Or at least seriously consider it."
http://www.health.com/health/

...och från WHO
http://gamapserver.who.int/h1n1/trend-resp-diseases/h1n1_trend-resp-diseases.html

"There is evidence that pregnant women are at higher risk for more severe disease – especially those in the second and third trimester. " (alltså mer argument för att vaccinera sig och rädda dessa utsatta -läs även tidigare om hur vaccinering hindrar en andra våg av influensan)
http://www.wpro.who.int/health_topics/h1n1/


Du har rätt att låta bli -men att diskutera huruvida detta stämmer eller ej är dårskap.

Arnoldski
2009-10-30, 17:14
Själva idén med att ha expertråd och organisationer som de ovan länkade till är för att vi alla inte själva ska behöva lista ut hur allt funkar. Viss auktoritetstilltro må anses lämplig, tots allt...

Matte87
2009-10-30, 17:16
Har råkat ut för den nya influensan för någon vecka sedan och det vart inte alls farligt, låg väl sjuk i 3-4dagar bara och då inte mycket sjukare en från en vanlig influensa, har man hälsan och ett någorlunda immun försvar är det nog ingen idé att riskera bieffekterna från vaccinet, morsan till exempel blev bra mycket sjukare från Vaccinet en vad hon hade blivit från influensan.

Edit:
Sen så är det väl aldrig fel att bygga upp det egna immunförsvaret genom att få viruset, bara fördelar med det mot nästa Influensa.

Arnoldski
2009-10-30, 17:20
Har råkat ut för den nya influensan för någon vecka sedan och det vart inte alls farligt, låg väl sjuk i 3-4dagar bara och då inte mycket sjukare en från en vanlig influensa, har man hälsan och ett någorlunda immun försvar är det nog ingen idé att riskera bieffekterna från vaccinet, morsan till exempel blev bra mycket sjukare från Vaccinet en vad hon hade blivit från influensan.

Edit:
Sen så är det väl aldrig fel att bygga upp det egna immunförsvaret genom att få viruset, bara fördelar med det mot nästa Influensa.

Har du ens läst tråden?
Allt handlar inte om Matte87.....

Jag är trött på korkade inlägg i debatten som "jag var sjuk och jag dog inte -därför ska ni inte vaccinera er".
Då förstår man inte helheten och är inte kvalificerad att tycka i frågan.

Ibland häpnar man bara.

Matte87
2009-10-30, 17:29
Har du ens läst tråden?
Allt handlar inte om Matte87.....

Jag är trött på korkade inlägg i debatten som "jag var sjuk och jag dog inte -därför ska ni inte vaccinera er".
Då förstår man inte helheten och är inte kvalificerad att tycka i frågan.

Ibland häpnar man bara.

Delar väl med mig av mina tankar och erfarenheter bäst fan jag vill, jävla gnäll.

Arnoldski
2009-10-30, 17:31
gullegull...

du vill ju bara flasha med ditt immunsystem och bidrar inte ett skvatt till diskussionen.
Du låter inte tuffare för att du svär heller...

Matte87
2009-10-30, 17:35
gullegull...

du vill ju bara flasha med ditt immunsystem och bidrar inte ett skvatt till diskussionen.
Du låter inte tuffare för att du svär heller...

Du bidrar ju inte direkt till diskussionen med dessa inlägg heller, har inte heller vart min mening att skryta om något, säger bara att om man har hälsan så tycker jag personligen inte att det är värt att riskera bieffekterna, morsan blev riktigt kass efter vaccinet, har även pratat med ett par kompisar som fått sjukskriva sig några dagar efter sprutan.

Arnoldski
2009-10-30, 17:36
Ok. Jag överreagerade -my bad. Tycker dock att du missade poängen som drivits genom tråden.

Ber om ursäkt för otrevlig ton dock.

Matte87
2009-10-30, 17:47
Ok. Jag överreagerade -my bad. Tycker dock att du missade poängen som drivits genom tråden.

Ber om ursäkt för otrevlig ton dock.

Det är lugnt, jag bidrog väl lite med ett tidigare inlägg är jag rädd :)

Om poängen var att man minskar risken att smitta andra om man vaccinerar sig så missade jag den, om det nu stämmer kan det väl kanske vara en tanke, iallafall om man jobbar i miljöer med riskgrupperna.

jontet
2009-10-30, 20:15
:confused: Är du helt utloggad? Vem är du i sammanhanget då?

Ja ja, du med din höga utbildningsnivå står säkert ovanför detta också:
http://www.socialstyrelsen.se/dennyainfluensana(h1n1)?1
http://www.socialstyrelsen.se/Sidor/Hem.aspx
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Nar---Var---Varfor/

Lite mer:
"So far this year, 28 pregnant women have died of H1N1"
http://edition.cnn.com/2009/HEALTH/10/24/swine.flu.checklist/index.html#cnnSTCText (CNN också skit eller?)

"While the symptoms of H1N1 may be no different from seasonal flu, there are some key differences. H1N1 may be easier to catch than regular flu, and younger people may be more likely to come down with it than older people."
(samma källa)

"Get a swine flu vaccine -- really. Or at least seriously consider it."
http://www.health.com/health/

...och från WHO
http://gamapserver.who.int/h1n1/trend-resp-diseases/h1n1_trend-resp-diseases.html

"There is evidence that pregnant women are at higher risk for more severe disease – especially those in the second and third trimester. " (alltså mer argument för att vaccinera sig och rädda dessa utsatta -läs även tidigare om hur vaccinering hindrar en andra våg av influensan)
http://www.wpro.who.int/health_topics/h1n1/


Du har rätt att låta bli -men att diskutera huruvida detta stämmer eller ej är dårskap.

Skärp till dig. Källor som din läkarkompis och lite nyhetssajter med slumpmässiga notiser om folk som dött är inte mycket att komma med och knappt värda att kallas källor i sammanhanget.
Länkarna till socialstyrelsen var inte mycket att hänga i granen och svarade inte på vad jag bad om. Det står bara att det är bra att vaccinera sig för att stoppa spridningen samt att sjukdomsförloppet i de flesta fall är milt och i sällsynta fall kan man få svårare förlopp som lunginflammation. Länken från CNN är väldigt populärvetenskapligt skriven och ger ett oseriöst intryck.
WHO och health.com/health länkarna förstår jag inte ens syftet med??

Men som sagt är det någon som har några seriösa länkar/källor som styrker/dementerar tesen att denna influensan är allvarligare än andra är jag mkt intresserad! Siffror på smittade/döda är alltid kul om det finns!

zharz
2009-10-30, 20:45
styrker/dementerar tesen att denna influensan är allvarligare än andra är jag mkt intresserad! Siffror på smittade/döda är alltid kul om det finns!

Vad vill du ha för länkar? Bara att söka själv ju.
http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx

Har själv en kompis som hade svininfluensan och han låg inne på sjukhuset i tre veckor innan han blev utskriven.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flest-svininfluensadoda-i-brasilien-1.939226

Arnoldski
2009-10-30, 20:46
Hej igen, drygo! (@ jontet)

Jo då ska jag be att få förklara vad länkarna syftade till. (hoppas du kan hänga med i följande resonemang)

1) Den rådande uppfattningen (visa annars på motsatsen) bland sakkunniga (som också framträtt i SVT) är att denna influensa är a) mer smittsam än den "vanliga" influensan och b) i högre grad drabbar unga än äldre och svaga, med allvarligsa symptom som följd

2) Genom allmän vaccinering mot denna annorlunda influensa kan man minska smittspridningen och likaså förhoppningsvis kväsa en andra våg

3) Vaccinet erbjuds gratis och rekommenderas av myndigheterna i Sverige av ovan nämnda anledningar.

4) Följaktigen anser jag det vara varje medborgares plikt att ställa upp och minska eländet.

Förstår du då min ståndpunkt? Kan du se att den harmoniserar med vårdguiden, socialstyrelsen och WHO?

Anför några motargument istället för att desperat hojta "källa, tack!" efter varje inlägg där källor angivits.


Förutom obskyra religiösa vanföreställningar eller märkligt myndighetsförakt blandat med "jag är stark och tuff" mentalitet -anser jag inte att det lagts fram goda resonemang för att man bör låta bli att vaccinera sig. De flesta i tråden inser ju att man gör detta mer som god samhällsmedborgare än för sig själv.

jontet
2009-10-30, 21:28
Anför några motargument istället för att desperat hojta "källa, tack!" efter varje inlägg där källor angivits.


Trist att du verkar oförmögen att föra en diskussion på annat än ditt barnsliga pajkastande vis. Varför skall jag motargumentera din positiva ståndpunkt för att vaccinera mig? Om du hade läst mina inlägg hade du funnit att jag frågade allmänt om någon kände till någon vettig källa till att denna influensan är farligare än de regelbundna samt farligare för unga människor. Det närmsta du kommit att posta en länk som behandlar detta är en cnn artikel där en person berättar om vad han tror. Resten är orelevant smörja

Arnoldski
2009-10-30, 21:50
...

Arnoldski
2009-10-30, 21:58
Ja du min gode man. Då lyfter vi nivån då. Jag kan helt ärligt inte fatta att du inte tyckte det räckte med WHO-länken där det beskrevs att tex unga gravida ligger mer illa till än äldre men, men...

Testa den här då:
http://www.krisinformation.se/web/Pages/Page____31575.aspx
Där står följande att läsa:
"Undersökningar tyder på att personer som är över 65 år löper något lägre risk att smittas. Få av de insjuknade har varit över 50 år och ännu färre över 60 år. "

Jag erbjuder här tre rimliga förtryckta svar från dig du gärna får använda dig av:
1) Nä! Jag anser att folk över 50 år är yngre än folk under 50 år!

2) Nä! Jag anser att Krisinformation.se är en skitreferens som ingen bör lita på. Att länken till sagda sida har titeln "Här finns bekräftad information och nyheter från myndigheter och andra som hanterar influensa A(H1N1), tidigare kallad svininfluensan." väljer jag att inte ta någon notis om

3) Det var ta mig tusan ganska bra referenser du staplade upp trots allt. Ok. Då vet jag i alla fall vad expertisen tycker, så ska jag fundera ett tag och sedan bilda mig en egen uppfattning.

Tackåbock!

jontet
2009-10-30, 22:23
Vad vill du ha för länkar? Bara att söka själv ju.
http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx

Har själv en kompis som hade svininfluensan och han låg inne på sjukhuset i tre veckor innan han blev utskriven.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flest-svininfluensadoda-i-brasilien-1.939226
Tack! Krislänken var riktigt bra
Jag kan helt ärligt inte fatta att du inte tyckte det räckte med WHO-länken där det beskrevs att tex unga gravida ligger mer illa till än äldre men, men...
Hittar inte, vart?

Arnoldski
2009-10-30, 22:42
ha ha -skönt försök!

jontet
2009-10-30, 22:58
ha ha -skönt försök!

?? Vart I länken altså, inte var länken är :D

Mitched
2009-11-12, 16:24
Vaccinerade mig idag vid 13-tiden. Sjuksköterskan sa att dom rekommenderade att man inte tränar samma dag som vaccinationen pga att det (teoretiskt) skulle kunna försämra upptagningen av vaccinet.

Nu är det så att jag har en jävligt viktig träning ikväll och hade tänkt att köra ifall jag inte mådde kass eller fick helt ont i armen. Någon som har reflektioner eller erfarenhet?

johanhej
2009-11-12, 17:42
Vaccinerade mig idag vid 13-tiden. Sjuksköterskan sa att dom rekommenderade att man inte tränar samma dag som vaccinationen pga att det (teoretiskt) skulle kunna försämra upptagningen av vaccinet.

Nu är det så att jag har en jävligt viktig träning ikväll och hade tänkt att köra ifall jag inte mådde kass eller fick helt ont i armen. Någon som har reflektioner eller erfarenhet?

jag körde på samma dag som jag fick mitt vaccin. Självklart hade jag lite ont i armen men var inga problem annars.

Snoozer
2009-11-12, 18:28
Tog sprutan i Måndags och har inte tränat sen Fredagen förra veckan. Ska dock dit imorgon.
Mitt råd är att vänta några dagar då kroppen i nuläget bildar antikroppar. Att träna vore dumt, man är trots allt "sjuk" då man sprutat in bakterier i kroppen.

gorillan11
2009-11-12, 18:32
Följt diskusionen här och kan inte göra annat än hålla med Arnoldski.
Har haft en polare som hade svininfluensa, han hade 40-41 grader feber i 1 veckas tid, ont i hela kroppen kunde inte göra annat än ligga i sängen. En natt trodde han att han skulle dö till och med, han låg och trodde på fullaste allvar att jordelivet var slut för honom.
Jag tänker vaccinera mig pga många anledningar:
Men i första hand för att myndigheterna rekommenderar denna vaccination för att minska spridningen, och få ett slut på eländet.

Gillar inte folk som resonerar med "Jag tänker inte vaccinera mig, jag tror inte på att vaccinera sig mot allting kroppen måste lära sig och ta hand om virusen"

Är väl inte för skojskull myndigheterna rekommenderar vaccinationen ?
Tycker svinisen har kostat för många onödiga liv redan.

Du som hade svininfluensan, fick du det konstaterat av en läkare eller låg du bara hemma febersjuk och blev frisk?

Hejnomax
2009-11-13, 13:59
Påminner om att ingen har klickat på denna tråden för att läsa om ni rekommenderar sprutan eller inte :)

way
2009-11-13, 14:10
Du som hade svininfluensan, fick du det konstaterat av en läkare eller låg du bara hemma febersjuk och blev frisk?

Tror att många som säger att dom har haft svininfluensan bara antog det eftersom att dom fick feber eller liknande.

Kejet
2009-11-13, 15:21
Tredje dagen efter vaccinet nu. 38,6 graders feber idag och ont i armen. Första dagen efteråt var dock värst. Kunde knappt röra armen åt något håll + feber. Igår samma sak och idag feber.

Får se hur det känns imorrn. Känns bättre i armen iaf, får upp den 90 grader nu men känns stelt.

O S K A R
2009-11-19, 20:57
Jag tänkte ta sprutan imorgon- vet inte om någon har sagt nått liknande men tänkte efterso jag ska köra bröst och axlar imorgon. så borde det ju gå att säga att man vill ta sprutan i låret eller skinkan för då är man ju inte öm i axlarna till överkropps passet

pragmatist
2009-11-19, 21:15
Hela familjen är vaccinerad, noll biverkningar. Jag tränade dagen efter vaccinationen, inga problem heller. Jag fick sprutan i axeln och det var inga problem att köra militärpress, men hantellyft åt sidan hade nog inte varit någon hit.

Dr Jones
2009-11-19, 21:49
läkaren som tog den på mig sa att det inte var några problem alls att träna efter sprutan.
Men jag har varit sjuk i 3 dagar och armen är öm :(

Pendelous
2009-11-19, 22:48
Har planerat att träna 2 H efter sprutan imorgon.

Bra/Dåligt?

(får jag ont i armen, eller känner mig dålig tränar jag självklart inte)

johanw
2009-11-20, 14:45
Sprutar du om du tränar efter att ha haft svininfluensa?? Fattar ingenting...

Parachutes
2009-11-20, 14:51
Jag läste att man kan få hårväxt på tungan om man tränar samma dag.. nånting om mediklorian-nivån i blodet?

Pendelous
2009-11-20, 15:38
Jag läste att man kan få hårväxt på tungan om man tränar samma dag.. nånting om mediklorian-nivån i blodet?

Låter ju inte bra.

Blev ett halvtungt pass. Kände mig lite trött, vet dock inte om det berodde på vaccinet eller inte.

kalajset
2009-11-20, 15:47
Jag tycker, (TM), det kan vara en bra idé att vänta med träningen någon dag eller två efter sprutan, då jag, och flera andra jag känner till, inte omedelbart fått biverkningar, utan de har istället kommit förhållandevis långt senare. (I mitt fall tog det över 12 timmar för febern att bryta ut).

I mitt fall fick jag sprutan, kände mig lite öm/stel i axelen, (nåja, mest som att det kändes som något varit där), direkt efteråt, men hade nog vid tillfället kunnat tänkt mig träna ett pass ändå, inga rörlighetsproblem direkt efteråt. Detta var på förmiddagen. På kvällen fortfarande inga konstigheter, även om jag fortfarande tyckte det var märkligt att jag kände av axeln. Så på natten fick jag plötsligt omedelbar frossa, och feber, (38-komma-någonting). Hade även svårt att röra armen normalt. Febern gick ganska snabbt över, t om nästa dag, men hade fortfarande ont i armen/huvudvärk två dagar efteråt.

Control_61
2009-11-20, 16:17
Samma här, mina symptom kom på eftermiddagen dagen efter sprutan. (tog den i onsdags).

Nu har jag ont i axeln och svullna lymfkörtlar i armhålorna. Jävla bänkpass, får ångest av att skjuta upp det!

buljong
2009-11-20, 23:18
Vaccinerade mig i går, tränade lite lätt i dag och känner inga som helst symptom än. Förutom lite, lite stel i vänsteraxeln. Inte värre än ett blåmärke.

MrMacke
2009-11-20, 23:50
Jag läste att man kan få hårväxt på tungan om man tränar samma dag.. nånting om mediklorian-nivån i blodet?

Sen kommer darth vader också ? :smash: mediclorian = star wars

antonM
2009-11-21, 11:58
bara att köra på självklart gör de lite ont men no pain no gain

feyin
2009-11-21, 12:03
Jag tränade samma dag och dagarna efter, och fortfarande är jag vid liv :)

Niklas W
2009-11-21, 12:08
Jag fick lite ont i armen och började gå baklänges dagen efter jag tog vaccinet. Tog vaccinet i torsdags och idag ska jag försöka träna igen.

pcw
2009-11-21, 12:59
Jag fick lite ont i armen och började gå baklänges dagen efter jag tog vaccinet. Tog vaccinet i torsdags och idag ska jag försöka träna igen.

Typ så här eller?

http://www.youtube.com/watch?v=mScGC7nFDxM

Pendelous
2009-11-21, 13:13
Hur är det med att dricka alkohol efter vaccin då? Går det bra att dricka dagen efter man tagit vaccinet?

Pendelous
2009-11-21, 14:48
Ingen som vet?

feyin
2009-11-21, 15:00
Har du provat världens största sökmotor?

Pendelous
2009-11-21, 15:21
Jo, men hittade inga direkta svar. Finns ju mycket kunnigt folk här så jag tänkte fråga här med. Men det blir väl och dricka lite då.

Cëmka
2009-11-22, 21:32
Hur är det med att dricka alkohol efter vaccin då? Går det bra att dricka dagen efter man tagit vaccinet?

Är det verkligen så nödvändigt att dricka alkohol så tätt in på sprutan då?

Det borde inte vara så speciellt svårt att avstå ifrån alkohol några dagar för säkerhets skull, eller?
Alkohol är inget du behöver dricka för att överleva så om det vore ett problem kanske du borde göra något åt det. *screwy*

Du kanske bara undrade men jag tycker att det var en dum fråga.

nlsn
2009-11-23, 15:05
Tog sprutan för en och en halv timme sedan. Känner inte något ännu. Flera polare kände dock stelhet och lite smärta efter knappt 10 minuter, wierd.

Sjuksystern sade att det var helt ok att träna idag så länge man inte hade feber eller liknanade. Så om någon timme drar jag till gymmet, och kommer förhoppningsvis hem levande!

Bear Grylls
2009-11-23, 15:42
så denna influensan är mycket farligare för riskgrupperna än alla andra influensor man skitit att vaccinera sig mot?

Skulle jag inte tro. Det dör ju massor med gamlignar, barn och aidssjuka varje år från andra influensor men folk fackar ju ur totalt när tidnignar går ut med en ny jättefarlig form av [Insert random djurnamn]influensa. Tycker det kommer en ny farlig influensa varje år och ser ingen större anlednign att vaccinera mig mot denna influensan än mot de andra influensavirusen som smyger omkring där ute. De kan skicka mitt vaccin till något fattigt land istället där det skulle innebära total katastrof om influensan började härja.

Ont: Är det så jävla svårt att känna efter själv hur ni känner er i kroppen efter sprutan? En del mår piss andra känner inte ett skit. Om ni känner att ni mår bra ser jag ingen anlednign att inte träna. Om du vill va på den säkra sidan kan du väl vila en dag eller två.

Whistler
2009-11-23, 16:02
Jag tog sprutan i fredags förmiddag. Tre-fyra timmar senare mådde jag inte riktigt toppen och på kvällen var jag mer eller mindre begränsad till soffan. Ont från nacken ner till armbågen i armen jag fått injektionen i.

På lördagen var jag allmänt förvirrad och fick stanna och vila när jag tog mig upp i trappan till lägenheten. Massa vardagsgrejer som inte funkade, försökte öppna dörren med cykelnyckeln utan att fatta vad som var fel etc... Inte kunnat sova, för varje gång jag rullar över på vänsteraxeln vaknar jag av värken.

Söndagen kändes okej, men jag känner på mig att kvällen kommer bli jävlig igen.

Träna? Finns inte ens på kartan.

Biffmeister!
2009-12-02, 16:16
Var hos min sjuksyrra i måndags eftermiddag, frågade hur det var med träning i samband med sprutan och hon svarade att det inte var några som helst problem (så länge du inte får feber, förkylning etc. vilket märks ett dygn efteråt).

Personligen tränade jag samma dag som jag tog vaccinet, kändes som vilket träningspass som helst. Dagen efter vaknade jag upp med en viss smärta i armen, känns som att någon slagit mig hårt på armen och träffat en nerv, därav kan jag inte höja armen mer än till brösthöjd och smärtan har nu varat i 2 dagar cirkus. Armen är även lite småsvullen och jag har haft lite lätt feber och halsont. I min situation bör man nog inte träna med tanke på att det är som vilken infektion som helst, feber i kombination med träning är bara negativt. Sjuksyrran sade även att symtomen jag har fått ska gå över efter 1-3 dagar så jag får väl vänta och se, trots att man är grymt sugen på att köra ett axelpass ikväll, suck. Patience... :naughty:

überstarken
2009-12-13, 22:06
Jag och 6 till på jobbet vaccinerade oss i fredags, jag frågade om det gick bra att träna direkt efter men hon svarade med nåt flummigt i form av "nej helst inte, får du ont nånstans vet du inte om det beror på träningen eller vaccinet"... På lördagen mådde 3 ganska dåligt (en mådde dåligt redan innan vaccineringen så han kan ha smittat) men alla var trötta och slöa och hade ont i axeln som de satte sprutan i, jag mådde endå ok så jag stack och gjorde ett riktigt bra bröst/triceps-pass. En fick feber och frossa på lördag kväll. Nu är det alltså två dagar efter och de som mådde dåligt igår mådde ganska dåligt idag med, plus att jag fått ganska djup hosta. Som sagt vet jag inte om det har nåt med vaccinet i ev. kombination med träningen att göra men det kan det mycket väl ha. Så mitt råd ehm... Jag hade nog väntat nån dag extra med att träna tror jag med facit i hand.

inzie92
2009-12-13, 22:45
Vaccinerade mig i onsdags och gick och drog av ett axel&arm pass direkt efter, inga problem som helst, pbn å grejer oxå. Fast det skall tilläggas att värken inte kommit då ännu, har man tur tycks den först dyka upp ca 5 timmar efteråt så att man hinner dra ett pass innan. opti!
Kan även tillägga att det smärtan var ganska begränsad till baksida axel och höll i sig i ca 2-3 dar. Tränade ett bröstpass med smärtan och även det gick hur bra som helst, pb vikter osv.

Slutsats: tror att det högst individuellt, man kan nog gå ganska mycket på känsla men har man sprutan inplanerad får man vara redå på att 1+ pass faktiskt kan ryka. Själv hade jag dock tur och missade endast ett halft (skippade rygg på mitt bröst/rygg).