handdator

Visa fullständig version : Vibrerande rutor av ljudsystem


Shakemynuts
2009-10-29, 14:35
Kan man fixa det på något sätt?
Jag vill ha hög volym, jag vill ha fet bas, jag vill dunka hardstyle the real way. :D
Men bara till och med av en film så vibrerar rutorna och det stör jag mig på oerhört mycket då de låter förjäkligt. Kan man dra runt nå gummi eller nått på rutorna? Eller måste jag möblera om? Som det ser ut nu står baslådan under fönsterbrädan mer eller mindre.

Ingrosso
2009-10-29, 14:36
Det är ju det som är grejen!

tsp
2009-10-29, 14:40
Kan man fixa det på något sätt?
Jag vill ha hög volym, jag vill ha fet bas, jag vill dunka hardstyle the real way. :D
Men bara till och med av en film så vibrerar rutorna och det stör jag mig på oerhört mycket då de låter förjäkligt. Kan man dra runt nå gummi eller nått på rutorna? Eller måste jag möblera om? Som det ser ut nu står baslådan under fönsterbrädan mer eller mindre.

Ställ baslådan på en skumgummi-matta/kudde

bertbert
2009-10-29, 14:55
Kan man fixa det på något sätt?
Jag vill ha hög volym, jag vill ha fet bas, jag vill dunka hardstyle the real way. :D
Men bara till och med av en film så vibrerar rutorna och det stör jag mig på oerhört mycket då de låter förjäkligt. Kan man dra runt nå gummi eller nått på rutorna? Eller måste jag möblera om? Som det ser ut nu står baslådan under fönsterbrädan mer eller mindre.

Troligen behöver du höja rutans resonansfrekvens och införa dämpning. Har du klarlagt exakt var det sitter löst eller vad som vibrerar?

Jag hade samma problem med en dörr men det löste jag genom att placera filtkuddar på strategiska ställen.

Om rutan sätts igång av subbens akustiska output är det helt meningslöst att ställa den på en gummimatta.

Shakemynuts
2009-10-29, 15:22
Vad är aukustisk output? :D

Jag ska börja med att ställa baslådan på något så återkommer jag.

Shakemynuts
2009-10-29, 15:23
För som det är nu så har jag baslådan på -3 i inställningar. Då vibrerar inte rutorna. Men den går från -5 till +5 och jag har gärna på +. :D Redan på -2 är det katastrof för rutan och jag kan ha hög volym så att man inte ens kan prata normalt i rummet, men rutjäveln hörs nå förbannat.

hahavaffan
2009-10-29, 15:27
Fixa rutan. Antar att det är ett äldre hus? Gör helt enkelt så att vad det nu är i rutan som vibrerar inte kan göra det.

Shakemynuts
2009-10-29, 15:52
Jepp, äldre hus. Studentlägenhet.

Men det fungerade att lägga en handduk under. Slipper ha -3 på basen nu, kan ha på 0 och det är helt ok. Inget vibrationsljud i fönstret som hörs om man inte ställer sig bredvid det och lyssnar.

Tack för hjälpen!

D Andersson
2009-10-29, 15:54
Jepp, äldre hus. Studentlägenhet.


Kan vara läge att flytta subben också.

Eller kitta om fönstret.

just me
2009-10-29, 15:55
allt ska ju vibrera... :) tillomed hår... :)

http://www.youtube.com/watch?v=kvgyExiYrGU&feature=PlayList&p=171B1A2D10D39404&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

bertbert
2009-10-29, 15:56
Jepp, äldre hus. Studentlägenhet.

Men det fungerade att lägga en handduk under. Slipper ha -3 på basen nu, kan ha på 0 och det är helt ok. Inget vibrationsljud i fönstret som hörs om man inte ställer sig bredvid det och lyssnar.

Tack för hjälpen!

Oj! Det betyder att rutan inte började vibrera av själva ljudet som baslådan gör utan av vibrationer från dess kabinett som fortplantas i strukturerna.

Troligen betyder det att det kan börja vibrera igen om du bara drar på tillräckligt mycket i rummet.

Det finns mjuka fötter att anskaffa på lite olika ställen.

Shakemynuts
2009-10-29, 15:56
Vad är kitta om?

Ja men det är väl något sånt där det känns om jag drar på ordentligt, känns som man lyfter lite i soffan. :D

bertbert
2009-10-29, 15:58
Själv håller jag på att pula med min dedicerade hemmabio. Mina fyra basmoduler är placerade för optimalt ljud. Efter ombyggnad av rummet så att det passade för ändamålet var jag givetvis tvungen att "testa" att dra på.

Även när fyra stycken 12" motionerades ganska rejält skramlade inget. :)

Shakemynuts
2009-10-29, 16:06
Vafan det fungerade inte alls! *grr*
Testade lite högre och en annan låt, med ännu tyngre bas.

Du ger mig braaa vibrationeer

just me
2009-10-29, 16:06
Själv håller jag på att pula med min dedicerade hemmabio. Mina fyra basmoduler är placerade för optimalt ljud. Efter ombyggnad av rummet så att det passade för ändamålet var jag givetvis tvungen att "testa" att dra på.

Även när fyra stycken 12" motionerades ganska rejält skramlade inget. :)

Visst kan man bygga om ett rum till en bra biosalong men om man anväder det som vardagsrum oxå är det svårare... Kan tala om att mitt vitrinskåp skramlar ganska rejält o jag har bara en 12" Velodyne SPL.

Men visst kan man köra 4 basar o släcka ut det mesta av basen så att det inte skramlar så mycket... vara att köra 2 basar fasvända... ;)

bertbert
2009-10-29, 16:11
Vafan det fungerade inte alls! *grr*
Testade lite högre och en annan låt, med ännu tyngre bas.

Du ger mig braaa vibrationeer

Du måste gå lös på rutan.

Visst kan man bygga om ett rum till en bra biosalong men om man anväder det som vardagsrum oxå är det svårare... Kan tala om att mitt vitrinskåp skramlar ganska rejält o jag har bara en 12" Velodyne SPL.

Å andra sidan ställer man inte fyra stora basmoduler i ett rum man vill använda som vardagsrum. Då har man antingen suspekt smak eller för liten bostad.

Och det kommer inga "#¤%"# vitrinskåp i närheten av min hemmabio! :D

Men visst kan man köra 4 basar o släcka ut det mesta av basen så att det inte skramlar så mycket... vara att köra 2 basar fasvända... ;)

Jo det där är väl vad dipolkillarna håller på med, använd så många element som möjligt och se till att få så lite nytta av dem som möjligt. *screwy*