handdator

Visa fullständig version : Ryggont, vad görA?


Tonto
2009-10-29, 12:44
Jag och min mamma är inte speciellt utbildade i ämnet så vi var inte helt säkra vart jag ska gå med min smärta i ryggen

- orteoped?
- naprapat?

något annat alternativ?

Tonto
2009-10-29, 12:53
kiropraktor?

Tolkia
2009-10-29, 14:23
Beskriv problemet, annars är det omöjligt att säga något vettigt.

Tonto
2009-10-29, 14:43
ok ska försöka beskriva så utförligt som möjligt.

Smärtan började 2-3veckor sen. Jag böjde utan buktryck nog och fick känningar i ryggen, slutade direkt. Den helgen skulle jag till min syster (ladyinsane) i örebro och träna. Hon hade en markdräkt som passade prefekt så visst fan ville jag lyfta tungt. Vilket självklart inte var speciellt smart. Hade rejält ont i några dagar efter det men fortsatte träna andra delar av kroppen. Sen i måndags så provade jag ett ryggpass första gången sen marklyften i örebro. Jag undvek dock marklyft under passet men shurggade och rodde etc. Hade inte känningar dagen efter. Men sen igårkväll när jag skulle springa till bussen för att ta mig till AIK matchen så känner jag när jag kliver på bussen en enorm smärta i mitten av ryggen på båda sidorna jag har nästintill full rörlighet men känner smärta när jag böjjer på ryggen. Jag har inte kännt någon markant skillnad mellan igår och dagens smärta.

nyrjoh
2009-10-29, 16:31
Sjukgymnast

grimfish
2009-10-29, 17:09
Jag tycker att du kan vänta ett tag till med att söka vård. Fortsätt med vardagliga aktiviteter och ta smärtstillande vid behov. Oftast ger det med sig inom ett par veckor, men om du mot förmodan inte skulle känna dig bättre efter den tiden så kan det vara bra att gå till en sjukgymnast eller naprapat.

Martin Löwgren
2009-10-29, 22:03
Har du inte host/nyssmärta, svårt att kissa, utstrålande smärta från rygg till ben, allmänpåverkan eller blir sämre kan du dock avvakta men de låter som en klassisk diskpåverkan.

Ett besök hos Naprapat eller OMT/OMI utbildad sjukgymnast rekommenderar jag sedan vid behov.

Mvh