handdator

Visa fullständig version : Bern i Schweiz eller Köpenhamn?


MrBoris
2009-10-29, 10:46
Hej Kolo!
Tänkte höra med er om det är någon av er som har erfarenhet av Bern och Schweiz eller Köpenhamn som stad? Är det mycket fart och fläkt och trevligt folk? Jag gillar att festa och umgås med glada människor som är trevliga mot främlingar :-)

Har nämligen två doktorandtjänster jag tänkt söka i dessa städer men vet inte vilken stad jag ska välja om jag skulle få båda tjänsterna.

Mvh

hahavaffan
2009-10-29, 10:54
Köpenhamn är underbart. Men även Schweiz lär vara gött, min farsa är där en hel del i jobbet. Jag har dock noll koll på just Bern. Men Köpenhamn äger! Grym shopping, massor av folk, bra fest, nära till Sverige och så är ju danskarna ett jävligt härligt folkslag.

MVH
Skåning

Herr Oberst
2009-10-29, 11:28
Köpenhamn, världens bästa stad

träningsgossen
2009-10-29, 12:06
Stället med bäst handledare? Har du en handledare som är bra (duktig, känd och respekterad) kan han efteråt dra i många trådar för att hjälpa dig vidare i karriären (skaffa dig en bra postdokplats, annat jobb eller whatnot).

Gäller även om du ska doktorera i discologi.

MrBoris
2009-10-29, 12:47
Stället med bäst handledare? Har du en handledare som är bra (duktig, känd och respekterad) kan han efteråt dra i många trådar för att hjälpa dig vidare i karriären (skaffa dig en bra postdokplats, annat jobb eller whatnot).

Det har du så rätt i, lite svårt att veta vilken handledare som är bäst, men får ta och försöka känna efter när/om jag kommer/får komma på intervju helt enkelt. Men förutom det tror jag på att stan och folket är viktig, i Sthlm till exempel trivs jag inte alls.

Nordenator
2009-10-29, 12:58
Skulle tro att Bern blir lite väl mycket av en turiststad om man ska faktiskt bo där. Vi var där förrförra sommaren i någon dag. Det är relativt dyrt, men det är en väldigt fin stad. Vi såg några spelningar i en park, lyssnade på liveband på ett studenthak bortom järnvägsstationen och sådär. Vid det där studenthaket var det däremot ett helt drös knarkare. Marijuana langades rätt öppet och ett stenkast bort satt heroinisterna på ett gäng filtar med skedarna i högsta hugg. Lite.. annorlunda. Det kanske inte är någon genomgående trend för utelivet, men där var det uppenbarligen helt OK.

Men man får säkert en annorlunda bild av allt om man bor där och tittar på något annat än just stadskärnan. Schweiz i sig verkar vara riktigt fint rent allmänt. Vi såg ju inte så mycket då vi bara tuffade tåg genom allt, men det vi såg var vackert :D

jakke
2009-10-29, 13:03
Det har du så rätt i, lite svårt att veta vilken handledare som är bäst, men får ta och försöka känna efter när/om jag kommer/får komma på intervju helt enkelt. Men förutom det tror jag på att stan och folket är viktig, i Sthlm till exempel trivs jag inte alls.

Jag har hört av olika doktorander hur viktigt det är med en bra och engagerad handledare för att sitt eget resultat ska bli bra. Jag skulle kontakta tidigare doktorander till den handledare som jag vill välja och be om deras ärliga svar. Det är lite för lätt att bli lurad av intrycket man får under en intervju/möte.

Tolkia
2009-10-29, 14:20
Jag har inte varit i Bern, men jag hade en period planer på Basel, och där trivdes jag. jag tror inte att jag skulle vilja bo i Schweiz ett helt liv, det finns vissa aspekter när det gäller konservatism och man-kvinna-grejer som jag tror att jag skulle bli tokig på i längden, men en tid tror jag är helt OK. De schweizare jag träffat har varit avspända (det finns förstås en titelregim om inte finns i Sverige, men den är ju inte ett problem när det gäller folk man umgås med dagligen), glada och trevliga; de blev dock själva lite förvånade när jag konstaterade det (den här obligatoriska frågan man får; "och vad tycker du om ...?"), eftersom de hade en bild av sig själva ungefär som svenskarna har av sig, typ "vi är ganska tråkiga och inbundna". Jag är iofs lite svag för det tyska språkområdet överhuvudtaget, så jag är lite partisk.

Råd om vilken doktorandtjänst du skall ta skulle jag dock aldrig våga ge utan att känna de alternativa handledarna. ;) Det är [I]viktigt att man kommer bra överens med sin handledare (det är klart att det går även om man inte gör det, men fyra-fem år är jobbigt länge om det suger).

backflash
2009-10-29, 14:35
Råd om vilken doktorandtjänst du skall ta skulle jag dock aldrig våga ge utan att känna de alternativa handledarna. ;) Det är viktigt att man kommer bra överens med sin handledare (det är klart att det går även om man inte gör det, men fyra-fem år är jobbigt länge om det suger).

This. Vidare bör du kanske kolla upp tiderna mer specifikt ... Danskarna är ofta väldigt pigga på 3 år (om du har en Master).

MrBoris
2009-10-29, 14:57
This. Vidare bör du kanske kolla upp tiderna mer specifikt ... Danskarna är ofta väldigt pigga på 3 år (om du har en Master).

3år? Du menar att de vill att man slutför sin PhD inom 3år? För så verkar det vara med båda tjänsterna, 3 års anställning, sen antar jag att man har sin doktorsavhandling klar? Eller är det så illa så att man måste "komplettera" med 1år någon annanstans eller med finansiering från annat håll?

Jag har en Master of Sience (5årig)

backflash
2009-10-29, 15:44
3år? Du menar att de vill att man slutför sin PhD inom 3år? För så verkar det vara med båda tjänsterna, 3 års anställning, sen antar jag att man har sin doktorsavhandling klar? Eller är det så illa så att man måste "komplettera" med 1år någon annanstans eller med finansiering från annat håll?

Jag har en Master of Sience (5årig)

:) Danskarna har ofta ett 5+3 eller ett 4+4-system.

I det förstnämnda har du din MSc. och avslutar din PhD på 3 år. I det andra har du din BSc. och avslutar en MSc. (1 år till) som sen går in i en PhD (4+4 dvs om det lät förvirrande). Ja, du 'bör' vara klar sen.

Vad för fält har du tänkt ge dig på?

träningsgossen
2009-10-29, 16:01
Det har du så rätt i, lite svårt att veta vilken handledare som är bäst, men får ta och försöka känna efter när/om jag kommer/får komma på intervju helt enkelt. Men förutom det tror jag på att stan och folket är viktig, i Sthlm till exempel trivs jag inte alls.
Du gör nog bäst i att fråga runt lite. Fråga nuvarande forskare på universitetet och fråga tidigare lärare du haft. Varför inte maila någon random svensk professor som är verksam inom området?

+ lite detektivarbete för att ta reda på saker som:
* Hur ofta publicerar handledaren rapporter?
* Har personen skrivit saker ihop med någon som ses som en gud i forskarvärlden?
* Hur gick det för personens tidigare doktorander?

Om du är modig: Maila tidigare doktorander och fråga vad de tyckte! (EDIT: som jakke sa...)

MrBoris
2009-10-29, 16:20
:) Danskarna har ofta ett 5+3 eller ett 4+4-system.

I det förstnämnda har du din MSc. och avslutar din PhD på 3 år. I det andra har du din BSc. och avslutar en MSc. (1 år till) som sen går in i en PhD (4+4 dvs om det lät förvirrande). Ja, du 'bör' vara klar sen.

Vad för fält har du tänkt ge dig på?

GPS-/GNSS-forskning (Global Navigation Satellite Systems) i Schweiz (har en Msc i Geodesi och GNSS "typ") och i Danmark är det Rymdgeodesi som gäller och framför allt atmosfärsforskning.


Du gör nog bäst i att fråga runt lite. Fråga nuvarande forskare på universitetet och fråga tidigare lärare du haft. Varför inte maila någon random svensk professor som är verksam inom området?

+ lite detektivarbete för att ta reda på saker som:
* Hur ofta publicerar handledaren rapporter?
* Har personen skrivit saker ihop med någon som ses som en gud i forskarvärlden?
* Hur gick det för personens tidigare doktorander?

Om du är modig: Maila tidigare doktorander och fråga vad de tyckte! (EDIT: som jakke sa...)

Bra tips, ska försöka göra det

backflash
2009-10-29, 16:36
GPS-/GNSS-forskning (Global Navigation Satellite Systems) i Schweiz (har en Msc i Geodesi och GNSS "typ") och i Danmark är det Rymdgeodesi som gäller och framför allt atmosfärsforskning.

Låter riktigt skoj! Lycka till! (och gärna en lyckönskning hitåt med för kph :em:).

Träningsgossens tips är bra, men stirra dig inte blind på antalet/frekvensen av publicerade verk (möjligtvis som huvudförfattare isåfall, men inte ens det visar nödvändigtvis insatsen).

träningsgossen
2009-10-29, 16:51
men stirra dig inte blind på antalet/frekvensen av publicerade verk (möjligtvis som huvudförfattare isåfall, men inte ens det visar nödvändigtvis insatsen).
Du har rätt. Man får leta efter någon slags kvalitetsstämpel på hans arbeten. Själv skulle jag kolla efter följande:
* Är han aktiv, d.v.s. publicerar han någorlunda frekvent?
* Är hans verk kvalitetsmässigt bra? Det här är svårt att se. Därför får man höra runt med folk (andra svenska forskare verksamma inom samma område) och se om personen är någorlunda känd. Ett annat sätt är genom att kolla upp vilka han skrivit ihop rapporter med. Har killen flera papper tillsammans med en nobelpristagare (för att ta ett dumt exempel), då kan man nog nästan vara säker på att han har internationell pondus. Om man har tur kanske man under sina postdokår får forska under nobelpristagaren. *flex*

Anyway, lycka till MrBoris (och backflash)!

MrBoris
2009-10-29, 21:53
Tack alla! :) lycka till du också backflash, vad doktorer du inom?

backflash
2009-10-29, 22:24
Tack alla! :) lycka till du också backflash, vad doktorer du inom?

Inget än, därför behöver jag ett lycka till ;)

Tanken är dock att det ska bli inom psykologi - beslutsfattning under påverkan av humör.

MrBoris
2009-10-29, 22:48
Inget än, därför behöver jag ett lycka till ;)

Tanken är dock att det ska bli inom psykologi - beslutsfattning under påverkan av humör.

låter nice, lycka till då :)