handdator

Visa fullständig version : Handled som knakar och gör ont.


johanar
2009-10-29, 07:19
Sedan ett par veckor har jag haft smärta i ena handleden till och från. När det gör ont är det som en molande smärta inne i handleden och det kan hugga till om jag vickar eller vrider på handen. Ibland när jag vrider på handen så knakar det även i handleden och om jag tar den andra handen och försiktigt pressar ihop den smärtande armen, precis nedanför handleden, kan det knaka till och jag känner hur ngt där inne flyttar sig. När det bara gör lite ont så känns det som jag vill dra i handen för att "knäcka" handleden, så som man kan göra med fingerlederna..

Det har inte varit några problem direkt i samband med träning. Ingen smärta när jag bänkar, markar, curlar etc men triceps pushdowns gick inte så bra.

Läser 3 kurser på universitet så jag skriver mycket både med penna och vid datorn, men alternativet att sluta med det och vila ett par veckor finns lixom inte.

Så att ngt är fel är väl inte så svårt att lista ut. Vore perfa om ngn av experterna här kunde ge en kvalificerad gissning, men frågan är mer om jag ska gå till sjukgymnast (de andra lederna har blivit bättre, så jag känner inte lika stort behov av det) eller till en läkare utifall det behövs röntgen eller ngt annat.

johanar
2009-11-02, 12:09
Och ifall ngn undrar så fick jag diagnosen uttöjda ledband, så det blir till att träna handlederna ett par månader framöver för att stabilisera

Gorilla
2009-11-03, 18:45
Jag får lite samma problem när jag har skrivit mycket en längre period, t.ex. inför en skrivbaserad tenta. Tack och lov kräver livet som teknolog oftast inte några längre textmotiveringar till saker, formler gör trots allt jobbet mycket bättre.

Det är minst sagt irriterande. Jag har dock kommit fram till att det släpper efter ett stadigt ryggpass.

davvvan
2010-01-25, 17:33
Och ifall ngn undrar så fick jag diagnosen uttöjda ledband, så det blir till att träna handlederna ett par månader framöver för att stabilisera

Träning med grippers?

Mina handleder knakar och värker lite av min styrketräning, är det bara att börja pumpa grippers som doktorn ordinerar eller?

Cloxt
2010-01-30, 15:17
tror att det e hand leds inflamation, och ifall det e det så ska du käka diklofenak mylan 50 mg

davvvan
2010-02-27, 17:03
Om ens handled värker lite av pressövningar, knakar osv, är det uppvärmning av dem, träna med grippers och kanske ev. skaffa handledsskydd som gäller? Tacksam för svar.

beckman88
2010-02-27, 17:17
Finns ingen här som kan ställa en diagnos och säga hur du ska gå till vägar. Uppsök läkare om det gör ont. I princip alla mina leder knakar hela tiden men det är inget som gör ont och därför får man lära sig att leva med det.

davvvan
2010-02-27, 17:24
Finns ingen här som kan ställa en diagnos och säga hur du ska gå till vägar. Uppsök läkare om det gör ont. I princip alla mina leder knakar hela tiden men det är inget som gör ont och därför får man lära sig att leva med det.

Sant, tänkte bara höra om det var någon som hade liknande problem. Har precis samma som dig, alla mina leder knakar i princip men jag kan uppleva lite smärta vid pressövningar. Uppsöka läkare känns inte som första åtgärd för något som jag säkerligen inte kan vara ensam om att uppleva. Tack för svaret.