handdator

Visa fullständig version : Självdisciplin


Kejet
2009-10-28, 20:36
Alltså jag är lite nyfiken på ni som lyckas hålla sig undan godis/bröd (frallor i mitt fall). Jag försöker och försöker hålla mig undan från det men är så jävla sugen på antingen godis eller bröd/frallor/baguetter dagligen och har inte disciplinen att inte köpa det.

Jag kan acceptera att jag käkar 1-2 pinnglassar om dagen (bidrar det till mitt sötsug) men inte att jag tokkäkar mackor eller liknande bara för att man är sugen, men inte alls är hungrig. (Senast idag åt jag lite godis och en hel fransk baguette)

Nu deffar jag inte utan ligger på kcal överskott men det är ingen ursäkt att käka skräp.

Så frågan är, hur fan skaffar man sig disciplin nog att skippa godis/bröd/ annat som är gott, fast som man inte behöver? Jag har testat en s.k "detox", att skippa godis och bröd i 3 dagar och sen så är det bra. Ska man kanske testa det igen?

martikainen
2009-10-28, 20:40
Du måste nog ha en bra anledning att hålla disciplinen, om du ändå inte behöver gå ner i vikt eller fixa dina kassa levervärden (eller vad nu anledningen kan vara) tror jag det är svårt att hålla sig ifrån de sakerna man tycker mycket om.

Mimix
2009-10-28, 20:52
Men mat är mums och godis är gott ju...

Om du inte är överviktig eller har andra kostrelaterade hälsoproblem så förstår jag inte varför du skulle vilja låta bli att njuta...?

Degpekka
2009-10-28, 21:03
Sötsug är ju bara en vanesak, bara bestäm dig, det går över fort.

Kejet
2009-10-28, 21:04
Jag äter bara för att jag är sugen och lyckas inte hålla mig ifrån det men jag tycker egentligen inte att det är gott. Tvingar lixom mig själv. Irriterande som fan.. Ska försöka nu i dagarna att hålla mig undan det!

mikaelj
2009-10-28, 21:08
Så frågan är, hur fan skaffar man sig disciplin nog att skippa godis/bröd/ annat som är gott, fast som man inte behöver? Jag har testat en s.k "detox", att skippa godis och bröd i 3 dagar och sen så är det bra. Ska man kanske testa det igen?

Man skippar även övriga kolhydrater (som inte är grönsaker). Då försvinner suget efter bröd och godis.

*vränger på sig den flamsäkra asbestdräkten*

L-Sami
2009-10-28, 21:10
Ett tips är att äta minst tre riktiga måltider per dag som innehåller protein, fett och kolhydrater. Nästan så att de tre måltiderna täcker ca 75%-80% av det dagliga energibehovet. Jag märker att om jag inte äter ordentliga måltider så blir jag mer sugen på snabba kolhydrater i form bananer, flingor, ljust bröd osv.

rooz
2009-10-28, 21:14
Brukar hälla i mig mycket vatten, hjälper en hel del faktiskt:thumbup:

forslund
2009-10-28, 21:18
Då försvinner suget efter bröd och godis.

Är det därför du bakar mandelbröd, menar du? ;)

kalle_banan
2009-10-28, 21:20
Mitt trick är att inte ha det hemma och om det finns (t.ex om man är hemma hos mor/far) så äter jag mig mätt när det är mat och fikar mellan varven, istället för att smyga till skafferiet och snaska då o då. Så sätt upp mattider då du äter (varannan till var tredje timme) och softa i mellan varven, käka godis på helgen.

Lellan
2009-10-28, 21:21
Man skippar även övriga kolhydrater (som inte är grönsaker). Då försvinner suget efter bröd och godis.

*vränger på sig den flamsäkra asbestdräkten*

Nej, det försvinner inte. Det blir hanterbart.. BIG difference..

Har inget bra svar, godis tycker jag går bra att ersätta med en liten ruta mörk choklad varje dag el en frukt om det är det söta (JO, det tycker jag), kanske ngt sött tuggummi el cola light. Äter jag godis drömmer jag om godis typ 3 veckor efteråt oavsett kost. Ibland är det värt det, ibland inte.

Bröd.. alltså, jag vetesjutton.. tror tom min första post här handlade om det. Och jag undrar än. Nu har jag varit utan några dagar, för mig försvinner aldrig det suget. Men som mikaelj är inne på, så kan man lättare hantera det om man är mätt på fett (jag tycker tyvärr fett är ganska äckligt, men det för gott med sig i form av aptitreglering och bättre mående överlag).

Vissa kanske kan byta ut det mot tex havregrynsgröt? Men alla kolhydrater triggar brödsuget hos mig. Men finns knäcken på typ 29 kcal/skiva och nyttigheter i form av frön på, dränker man dem i ägg och majjo kan jag inbilla mig att jag är tillfredställd (en stund).

Eddie Vedder
2009-10-28, 21:21
Jag tycker inte det kräver särskilt mycket självdisciplin att UTESLUTA något jämfört med att tillåta sig i lagom mängd.

Att ta en liten pralin här och en liten bulle där men inte mer än så tycker jag kräver mer än att tacka nej och de som lyckas med det och håller vikten utan problem imponerar mer på mig.

mikaelj
2009-10-28, 21:22
Är det därför du bakar mandelbröd, menar du? ;)

Japp! Annars hade jag ju ätit vanligt bröd, eller hur?

(bröd gör sig bäst som en tunn "hållare" med tjockt pålägg, snarare än en tjock brödbit med tunnt pålägg.)

Lellan
2009-10-28, 21:23
Glömde mitt bästa tips om du absolut inte vill äta det el ha lust att äta det: tänk på annat. Glöm bort att det finns. Gå inte förbi brödhyllan el godishyllan (sista lite svårare, men sikta blicken mot tidningshyllan kanske). Butiker med butiksbakat bröd, pressbyrån etc är bannlysta, doften..*gah!*

Lellan
2009-10-28, 21:26
Jag tycker inte det kräver särskilt mycket självdisciplin att UTESLUTA något jämfört med att tillåta sig i lagom mängd.

Att ta en liten pralin här och en liten bulle där men inte mer än så tycker jag kräver mer än att tacka nej och de som lyckas med det och håller vikten utan problem imponerar mer på mig.

Gäller ju att hitta sin grej kanske.. som jag nämde; blir man triggad av att äta kolhydrater så finns det ju inte överdrivet mkt i en nätt skiva på 29 kcal el i en portionsförpackad chokladbit på 5 gram (tips! Lidl, och nej - inte det minsta miljövänligt att paketera så små bitar). Men man behöver kanske vara så lättlurad att man inbillar sig att man då ätit "bröd" el "godis".. *innocent*

mikaelj
2009-10-28, 21:29
Nej, det försvinner inte. Det blir hanterbart.. BIG difference..

Därav asbestdräkten. :-)

Men finns knäcken på typ 29 kcal/skiva och nyttigheter i form av frön på, dränker man dem i ägg och majjo kan jag inbilla mig att jag är tillfredställd (en stund).

Vet inte. För mig känns det där varken hackat eller malet. Bätter att i så fall äta en riktigt smörgås (men med rejält med pålägg), så har man fått sin brödkick.

Bröd.. alltså, jag vetesjutton.. tror tom min första post här handlade om det. Och jag undrar än. Nu har jag varit utan några dagar, för mig försvinner aldrig det suget.

Även om du utesluter andra stärkelserika (~ >30g kh/100g?) kolhydratkällor?

Men som mikaelj är inne på, så kan man lättare hantera det om man är mätt på fett (jag tycker tyvärr fett är ganska äckligt, men det för gott med sig i form av aptitreglering och bättre mående överlag).

"Nähä, det är bara en vanesak!". Vilket jag tror stämmer till stor del. Rätt trist att ta sig igenom om man inte hittar något som känns smakfullt.

Typiska LCHF-frukostar som man hör folk äta med massa bacon och omelett med grädde känns inte särskilt lockande, men en ugnsbakad lax med creme fraiche och fetaoströra är en helt annan grej.

(nu har jag i och för sig vant mig vid fett oavsett form. dagens lunch var 240g köttfärs med 50g smör...)

Jag tycker inte det kräver särskilt mycket självdisciplin att UTESLUTA något jämfört med att tillåta sig i lagom mängd.

Definitivt.

----

Kejet: Har du listat ut något annat som triggar brödsuget? Situationer, någon särskild sorts mat, eller så?

Elfsberg
2009-10-28, 21:30
Alltså jag är lite nyfiken på ni som lyckas hålla sig undan godis/bröd (frallor i mitt fall). Jag försöker och försöker hålla mig undan från det men är så jävla sugen på antingen godis eller bröd/frallor/baguetter dagligen och har inte disciplinen att inte köpa det.

Jag kan acceptera att jag käkar 1-2 pinnglassar om dagen (bidrar det till mitt sötsug) men inte att jag tokkäkar mackor eller liknande bara för att man är sugen, men inte alls är hungrig. (Senast idag åt jag lite godis och en hel fransk baguette)

Vi har vettigt planerade dieter som håller oss mätta. Eftersom vi kan hålla oss ifrån fusk får vi blixtsnabba resultat och det hela bildar en jävligt positiv cirkel.

Lellan
2009-10-28, 21:50
Därav asbestdräkten. :-)

Vet inte. För mig känns det där varken hackat eller malet. Bätter att i så fall äta en riktigt smörgås (men med rejält med pålägg), så har man fått sin brödkick.

Även om du utesluter andra stärkelserika (~ >30g kh/100g?) kolhydratkällor?

"Nähä, det är bara en vanesak!". Vilket jag tror stämmer till stor del. Rätt trist att ta sig igenom om man inte hittar något som känns smakfullt.

Typiska LCHF-frukostar som man hör folk äta med massa bacon och omelett med grädde känns inte särskilt lockande, men en ugnsbakad lax med creme fraiche och fetaoströra är en helt annan grej.

(nu har jag i och för sig vant mig vid fett oavsett form. dagens lunch var 240g köttfärs med 50g smör...)



Ögna i min journal så ser du. ;) Jag gick ner genom att utesluta, började sedan introducera små mängder ris, bröd, jordgrönsaker och pang bom upp lite igen. Jag KAN inte. Så tänker inte försöka inbilla mig att jag kan igen; inga havregryn, potatisar, quinoa - nada sånt som min hjärna tycker är bra men som jag går igång på. Kommer alltid ha brödsuget, den poletten har trillat ner.

Känns lite som att jag får välja. Trivselvikt el mer kolhydrater. Shit happens.

Men som du beskriver väljer jag hellre fisk och smakrikt fett - men känslan i munnen och magen är inte opti smakmässigt av fett, hellre feta fisken och sallad. Så helt högt på fett pallar jag inte om livet ska vara njutbart.

En tunn knäckeskiva med sesamfrön el vad det är på el 5 grams choklad bit triggar inte, dock tillfredställer det konstigt nog. En kopp kaffe + munsbit choklad på morgonen. Ljuuvligt.. *cupid*

Matsa
2009-10-28, 22:00
Se till att ha bra alternativ hemma. I stället för godis tar jag ofta en avokado med chilikeso eller lite nötter eller något annat gott. Byt ut en dålig vana mod en god helt enkelt.

Lellan
2009-10-28, 22:03
Se till att ha bra alternativ hemma. I stället för godis tar jag ofta en avokado med chilikeso eller lite nötter eller något annat gott. Byt ut en dålig vana mod en god helt enkelt.

Bra tips! Om jag ska välja på en god efterrätt el kesella med nytinade bär, en skvätt fun light el sötmedel + vaniljessens, kanske kakao&chili krydda (st maria) och sötmandlar så väljer jag på ren smakpreferens kesellan i 8 fall av 10.

Dvs: hitta ngt nyttigt som du gillar och se till att alltid ha hemma! (just kesellan är ju bra för man kan variera i all oändlighet med olika funlights, bär, nötter).

Icefire
2009-10-28, 22:06
Alltså jag är lite nyfiken på ni som lyckas hålla sig undan godis/bröd (frallor i mitt fall). Jag försöker och försöker hålla mig undan från det men är så jävla sugen på antingen godis eller bröd/frallor/baguetter dagligen och har inte disciplinen att inte köpa det.

Jag kan acceptera att jag käkar 1-2 pinnglassar om dagen (bidrar det till mitt sötsug) men inte att jag tokkäkar mackor eller liknande bara för att man är sugen, men inte alls är hungrig. (Senast idag åt jag lite godis och en hel fransk baguette)

Nu deffar jag inte utan ligger på kcal överskott men det är ingen ursäkt att käka skräp.

Så frågan är, hur fan skaffar man sig disciplin nog att skippa godis/bröd/ annat som är gott, fast som man inte behöver? Jag har testat en s.k "detox", att skippa godis och bröd i 3 dagar och sen så är det bra. Ska man kanske testa det igen?

Det behöver inte vara allt eller inget. Så resonerar jag. Förbud skapar lätt fixering, oavsett vad det är.
Planera in en fralla till mellanmål varje dag till exempel, så kan du släppa tankarna. Då vet du att du får din bit bröd varje dag istället för att vela om du ska eller inte ska köpa.

Fungerar inte det heller så får du väl prova att göra som du sa, låta bli helt och hållet. Men då ska du låta bli för att du vill, inte för att du känner att du måste.

Rockhard
2009-10-28, 22:23
Disciplin är fett jobbigt. Självbild är lätt. Intala dig själv att du är en person som inte äter frallor. Andra människor äter frallor, men inte du. Då kommer suget inte ens dyka upp. För att äta en fralla existerar inte ens.

Elfsberg
2009-10-28, 23:57
Jag gick ner genom att utesluta, började sedan introducera små mängder ris, bröd, jordgrönsaker och pang bom upp lite igen. Jag KAN inte.

Jag vågar satsa en del pengar på att du komponerar dina måltider käpprätt åt helvete(ur mättnadssynpunkt) och därför kan du inte undvika att go bananas så fort det vädras kolhydrat.
Unna dig kolhydrat och fett till protein- och fiberrika MÅLTIDER, ät inte bröd/mackor/smörgåsar (eller allt det där andra) som enskilda rätter. Det är inget fel på de livsmedel du nämner, men det GÅR inte att basera måltider på dem - de är komplement.

Se till att ha bra alternativ hemma. I stället för godis tar jag ofta en avokado med chilikeso eller lite nötter eller något annat gott.

Hitta nyttiga GODA grejer. Det finns mer än tonfiskburkar.

Det behöver inte vara allt eller inget. Så resonerar jag. Förbud skapar lätt fixering, oavsett vad det är.
Planera in en fralla till mellanmål varje dag till exempel, så kan du släppa tankarna. Då vet du att du får din bit bröd varje dag istället för att vela om du ska eller inte ska köpa.

Riktigt bra. Ät frallor där de gör någon nytta. Inte som ovan.

Intala dig själv att du är en person som inte äter frallor. Andra människor äter frallor, men inte du. Då kommer suget inte ens dyka upp. För att äta en fralla existerar inte ens.

Riktigt bra. Var den där människan som inte äter kakor på jobbet.
"Man blir tjock av det. Jag unnar mig hellre en annan gång."

mangemani
2009-10-29, 00:17
förstår inte riktigt frågan:s
det är väl bara att käka chips och hela köret om man vill det,deff/bulk,dosent matter.
deffar man så äter man bara mindre och bulkar man så käkar man mer.
jag käkar allt onyttigt som du kan tänka dej när jag är sugen,mindre när jag deffar och mycket när jag bulkar,har inte kommit ut nått som helst negativt utav det för mej,musklerna växer så det knakar under bulk och fettet rinner av en under deff.
så länge jag håller protein intaget högt och sköter kosten i övrigt så är det lugnt.

Lellan
2009-10-29, 00:29
Jag vågar satsa en del pengar på att du komponerar dina måltider käpprätt åt helvete(ur mättnadssynpunkt) och därför kan du inte undvika att go bananas så fort det vädras kolhydrat.
Unna dig kolhydrat och fett till protein- och fiberrika MÅLTIDER, ät inte bröd/mackor/smörgåsar (eller allt det där andra) som enskilda rätter. Det är inget fel på de livsmedel du nämner, men det GÅR inte att basera måltider på dem - de är komplement.


Jag vet inte vart du hittar vilka måltider jag äter? Titta i journalen om du vill, där får man iaf ett litet hum om mättnaden under nedgång och svårigheten att bli mätt på senare tid vid ambitionen att hålla kcalbalans. En svårighet som ledde till ett par kg uppgång som jag nu ämnar taga bort. :D

Har bantat bort drygt 50 kg, under lång tid visserligen, men jag tycker mig ha lärt känna vilken måltidssammansättning som ger hunger - och vad som inte gör det.. 2-3 måltider per dag med hög andel protein, fett och kolhydratsfattiga grönsaker fungerar bäst för mig. Lägger jag till ngt stärkelserikt så känns det som om det triggar något, jag blir liksom hungrigare.

Det senare är iaf vad jag märkt när jag senaste månaderna försökt kcalbalancera men upplever det som jobbigare hungermässigt än när jag bantade med färre kcal.. Eftersom jag provat, med i mitt tycke "normala" måltider som inkluderat fullkornsvarianter av pasta, bröd samt ris, potatis - så talar jag från den erfarenheten.

Att jag kände mig mättare innan jag lade till kolhydraterna, och ökade upp kcal.

Vad gäller träning är det samma sak; ska jag kondtionsträna á la hiit el ngt så får jag planera dagens mat så att det ligger ett riktigt stort mål efter det, jämfört om jag hade brännt samma kcal på en massa promenixande och styrketränande. Vet inte varför, bara att jag känner hunger av vissa saker (hårt konditonspass, kolhydratsrik mat). Men förklara gärna vad du anser är en välkomponerad kcalbalanskost m kolhydrater inkluderat, i ditt tycke, för det vore ju såklart trevligt att kunna äta tex bröd utan att triggas.

Det var som sagt en gåta för mig när jag blev medlem, och har inte funnit svaret än.

mikaelj
2009-10-29, 00:47
2-3 måltider per dag med hög andel protein, fett och kolhydratsfattiga grönsaker fungerar bäst för mig. Lägger jag till ngt stärkelserikt så känns det som om det triggar något, jag blir liksom hungrigare.

[X] Instämmer helt [ ] Instämmer delvis [ ] Instämmer inte alls.

Kabuto
2009-10-29, 00:56
Har inte orkat läsa tråden men för mig har det nästan alltid handlat om tristess. När jag är uttråkad så blir jag sugen på att äta saker. Och om det finns hemma så är det faktiskt lite svårt att hålla sig. Lättast är att lära sig att inte köpa hem skräpet.

malfunction
2009-10-29, 09:03
Jag hade sjukt svårt att hålla mig från godis, kakor o dylikt fram tills för ungefär 2 månader sedan då jag började köra periodisk fasta. Jag vet inte egentligen om det beror på själva fastan eller om det är att när jag nu lagar mat så gör jag riktig god mat eftersom jag har tid och känner mig helt nöjd med den och känner inget behov av godis. Jag handlar ofta precis innan jag bryter 16 timmars fastande och går förbi lösviktsgodiset, glassen, chokladen etc utan några som helst problem. Ibland tar jag faktiskt medvetet vägen förbi godiset bara för att testa =).
Jag kan iofs tro att dra ner på kolhydrater generellt kan hjälpa mot sötsug men själv äter jag ungefär 300 gram kolhydrater om dagen vilket är en bladning av bönor, frukt och spannmål.

Emil_Larsson
2009-10-29, 09:52
Själv äter jag något onyttigt (eller vad vi får lov att kalla det) varje dag. Äter givetvis bra överlag; Frukost, lunch, middag, kvällsmat, sen en chokladkaka/kanelbullar eller något annat jag är sugen på. Nu bulkar jag iofs, men jag tycker inte man skall utesluta någonting om man är sugen på någonting. Sen behöver man ju inte smälla i sig en hel alladinlåda bara för att man är "sugen på choklad".

Sen har jag märkt att nu när jag äter havregrynsgröt två gånger per dag, mycket grönsaker till lunch och middag så är jag inte lika sötsugen som jag var förr då man åt mackor till frukost och mindre grönsaker.

Jag tycker man skall lära sig att tycka om saker med måtta. Äter man en stor chokladkaka så borde man inte fortfarande vara speciellt sugen på choklad. På senare tid har jag te.x. köpt betydligt mindre lösgodis än vad jag köpte förr. Jämförelsen mellan att köpa typ 2hg mot 5hg är att när man ätit 2hg så äter man resten bara för att det skall ta slut och så jävla gott smakar det inte mot slutet. :D

/Peace.

Kejet
2009-10-29, 10:00
Själv äter jag något onyttigt (eller vad vi får lov att kalla det) varje dag. Äter givetvis bra överlag; Frukost, lunch, middag, kvällsmat, sen en chokladkaka/kanelbullar eller något annat jag är sugen på. Nu bulkar jag iofs, men jag tycker inte man skall utesluta någonting om man är sugen på någonting. Sen behöver man ju inte smälla i sig en hel alladinlåda bara för att man är "sugen på choklad".

Sen har jag märkt att nu när jag äter havregrynsgröt två gånger per dag, mycket grönsaker till lunch och middag så är jag inte lika sötsugen som jag var förr då man åt mackor till frukost och mindre grönsaker.

Jag tycker man skall lära sig att tycka om saker med måtta. Äter man en stor chokladkaka så borde man inte fortfarande vara speciellt sugen på choklad. På senare tid har jag te.x. köpt betydligt mindre lösgodis än vad jag köpte förr. Jämförelsen mellan att köpa typ 2hg mot 5hg är att när man ätit 2hg så äter man resten bara för att det skall ta slut och så jävla gott smakar det inte mot slutet. :D

/Peace.

Det är just det som är problemet hehe. Jag kan inte äta lite utan äter alltihop.
Men jag ska försöka hålla mig till bara glass om dagen och inge bröd/godis.
Börja t.ex. denna dag med en Pasta & Köttfärsås låda.

wish me luck!