handdator

Visa fullständig version : Illamående efter frukost?


ChrisDEFC
2009-10-28, 18:54
Någon mer som har detta problem? Jag blir ofta illamående direkt efter frukost, speciellt om jag går upp tidigt (före typ8) och äter, får kväljningar och har till och med hänt att jag spytt upp frukosten. Jag har alltid haft dålig aptit på morgonen men inte så jag mått illa för än för några månader sen och det kommer nu återkommande.

Äter väldigt lite frukost så mängden borde inte va nått problem, pga den dåliga aptiten så blir det inte mer än 2mackor och 1kopp te, ibland lägger jag till en vassledrink.

Hur stor roll spelar det att jag äter större delen av mitt dagsbehov av kcal på eftermiddagen/kvällen? Har blivit uppfostrad med att frukosen är dagens viktigaste mål och att man sen ska äta en stadig lunch för att sen trappa ner vid middagen osv. Jag gör precis tvärt om. Lite frukost, skaplig tallrik lunch men kan äta rejäla mängder mat på kvällen och då blir det dessutom ofta bananer, proteinshakar, nötter osv.

LunaSpice
2009-10-28, 19:00
Spelar mindre roll. Det är viktigare att du får behålla den mat du får i dig och om det då innebär att äta mindre till frukost så får du helt enkelt kompensera det vid dagens andra måltider.

young_george
2009-10-28, 19:13
Jag har alltid haft svårt för frukost och har sedan en tid lagt ner den måltiden.

Trapper Buzz
2009-10-28, 19:28
Du är väl inte hungrig helt enkelt efter allt intag på kvällen.
Vill du ändå styra in dig litegrann på frukost, kan du ju minska något på kvällsnäringen?

Onigiri
2009-10-28, 19:37
Periodisk fasta kanske är något för dig Chris? Jag har haft samma inställning som dig tills jag provade på det, nu vill jag inte gå tillbaka till tidig frukost. :)

Black Star Abyss
2009-10-28, 22:11
Hade så förut men det är borta nu sedan jag börjat med periodisk fasta. Ett tips kan vara att se över dina livsmedel. På morgonen vill jag helst bara ha animalier har jag märkt.

KRILLE!
2009-10-28, 22:15
Kan inte heller äta på morgonen. Kan i bästa fall trycka i mig yoghurt. Varit så hela livet. Går bra ändå :)

Emil_Larsson
2009-10-28, 22:24
Kan inte heller äta på morgonen. Kan i bästa fall trycka i mig yoghurt. Varit så hela livet. Går bra ändå :)

Loser! :D

För min del är frukost dagens härligaste måltid. Hungrigare än någon annan tidpunkt på dagen. Havregrynsgröt med mjölk och sylt, 3 mackor, 3 ägg, en banan, ett glas filmjölk. Inga problem! :)

/Peace.

ChrisDEFC
2009-10-28, 23:30
Periodisk fasta kanske är något för dig Chris? Jag har haft samma inställning som dig tills jag provade på det, nu vill jag inte gå tillbaka till tidig frukost. :)

Hade så förut men det är borta nu sedan jag börjat med periodisk fasta. Ett tips kan vara att se över dina livsmedel. På morgonen vill jag helst bara ha animalier har jag märkt.

Jäkligt intressant, det där har jag helt missat med periodisk fasta. Berätta gärna lite kort hur ni gör? Har sökt runt lite på forumet och som jag fattar det så ska man
-fasta 16h per dygn
-äta hela sitt konsumtion på 8h
-fördela större delen av intaget efter träning
-ett mål före träning
-och att det är fördel att fasta på förmiddagen

Nu till frågorna, självklart får ni rätta mig om något av ovanstående är helt galet. Men jag undrar på om det är viktigt att det just är 16h fasta? För jag brukar i regel äta större delen av mitt intag mellan 2 och 10 för frukost och preworkoutdrink är så lite kallorier så kan knappt räknas. Men säg att jag äter mat före träning vid 12 och sen käkar jag efter träning och nån gång till vid runt 8 men är det sen då dumt att dra en banan och proteinshake vid 10 och korta ner fastan med 2h eller är det ändå positivt att få in extra protein inför natten så att det ger mer än det tar? Sen undrar jag lite vad jag ska tänka på om jag har målsättningen att öka i vikt. Sen undrar jag om jag får någon av dom här fördelarna med PF om jag enbart hoppar över frukosten men annars kör på som jag ätit tidigare?

F.W.Y.H
2009-10-28, 23:37
Du är väl inte hungrig helt enkelt efter allt intag på kvällen.
Vill du ändå styra in dig litegrann på frukost, kan du ju minska något på kvällsnäringen?

Känns som att det ligger nånting i det där, väldigt vanligt bland mina vänner som säger sig inte kunna äta frukost.

Om du inte har en vardag som kräver att du laddar mer energi på morgonen så är det inga problem.

Eddie Vedder
2009-10-29, 06:08
Känner du inget behov av frukost generellt så ät den inte. Känner du att den frukosten du nämner går ner (två mackor plus proteindrink) så är ju inte det en extremt liten frukost det heller. Kan ju enkelt "berikas" också med rätt pålågg och kanske mjölk i drinken.

Men även den frukosten kanske gör dig illamående? Då är det bara att äta senare, du behöver inte oroa dig.:)

Jag har skrivit om frukostens betydelse och att den även överskattas. Att frukostätande personer oftare är viktstabila, normalviktiga och friskare är i sig inte tack vare frukosten utan en allmänt sundare livsstil troligtvis. De som inte funderar över kcal kanske håller sig från skräp innan lunch och kanske dessutom har mindre benägenhet att överäta vid lunchen etc. Men om man inte gör det trots skipad frukost är det som sagt inte frukosten i sig som avgör utan hur den påverkar det övriga livet. Och när alla hälsomedvetna "vet" att frukosten är värdefull så innebär ju det att de som är friska i epidemiologiska studier dessutom utgör gruppen med regelbundna frukostvanor.

http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/

Onigiri
2009-10-29, 07:30
Berätta gärna lite kort hur ni gör?

Jag tar EAA direkt när jag går upp vid 06-07.
Tränar 10.30 (eaa före och efter standarden).
Äter 50-60% av dagsintaget efter träningen kl 12.00
EAA på eftermiddagen eventuellt eller mellanmål (vid 15-16)
Resten av maten mellan 18-20.
Somnar vid 22-tiden.

Tolkia
2009-10-29, 08:04
Många som inte gillar att äta frukost skjuter helt enkelt upp den till fikarasten på jobbet/motsvarande rast i skolan som kanske infaller vid nio-tio-tiden, då de har hunnit vakna och bli hungriga. Som vanligt är det inte bara svart eller vitt; det finns andra alternativ än äta så fort man stiger ur sängen och periodisk fasta.

muddler
2009-10-29, 14:51
Dock är det ju inte så jävla stabilt att vara illamående heller, jag har själv det problemet och det har suttit i ett drygt år nu. Spelar det nån roll om du trådskaparen väntar med att äta eller blir det likadant?

Själv så blir det värre om jag inte äter något alls.

ChrisDEFC
2009-10-29, 22:22
Dock är det ju inte så jävla stabilt att vara illamående heller, jag har själv det problemet och det har suttit i ett drygt år nu. Spelar det nån roll om du trådskaparen väntar med att äta eller blir det likadant?

Själv så blir det värre om jag inte äter något alls.

Jobbigt läge för dig där att det är illa om du äter men blir värre om du inte äter. Jag har alltid haft som regel att alltid äta frukost och har aldrig tidigare i mitt liv haft några problem med illamående så tycker att det är lite märkligt. Har inga problem att få ner det heller men precis efter eller när jag borstar tänderna så kommer illamåendet och spykänslan. Men att vänta lite mer fukosten tills man fått upp hungern är ju något som jag helt klart måste testa, likaså lite åt periodisk fasta kan va värt att prova men 16h fasta per dygn känns som jag kommer dö av hunger men som sagt, prova skadar ju inte.

Riktigit många intressant svar jag fått, det tackar jag för och är det någon som har nått mer att tillägga så är det bara att skriva på.