handdator

Visa fullständig version : Fråga om obalans


MacSean
2009-10-28, 17:53
Jag har chondromalacia bilateralt, troligtvis på grund av platta fötter men ska nu få inlägg. Jag vill ändå bygga ett par acceptabla ben. Jag tränar därför rumänska marklyft för hamstrings och vadpress. Dessutom lätta stationära utfall. Kan det bli nån farlig obalans mellan hamstrings och quadriceps eller är det bara att köra på?

När jag tränar rumänska marklyft så börjar jag rörelsen med att skjuta bak rumpa och höfter och stången kommer en bit under knäskålarna., därefter drar jag tillbaka stången med hjälp av hamstringsmusklerna. Jag stannar innan jag står rakt upprätt, för att behålla spänning i hamstrings. Får man träning av rumpa ändå?

PS. stationära utfall, även känd som Bulgarian split squats, även den tränar väl rumpa?

Martin Löwgren
2009-10-28, 17:56
Ja det kan det bli då utfallen inte kommer kunna stimulera quadriceps tillräckligt i proportion till vad du utsätter din baksidor för.

Tror du att du kan utföra vanlig benspark i någon del av rörelseomfånget (många med din diagnos kan det) så löser det en hel del.

Mvh

MacSean
2009-10-28, 18:04
Ja det kan det bli då utfallen inte kommer kunna stimulera quadriceps tillräckligt i proportion till vad du utsätter din baksidor för.

Tror du att du kan utföra vanlig benspark i någon del av rörelseomfånget (många med din diagnos kan det) så löser det en hel del.

Mvh

Tack, synd alltså. Men borde inte stationära utfall vara bättre än benspark? Bensparken får jag ont av. Vad kan uppstå för komplikationer då? En del löpare och sånt är ju starkare i hamstrings.

Får man träning av rumpan även om man stannar innan man står helt upprätt i rumänska marklyft?

MacSean
2009-10-28, 18:09
PS. Jag tränar ju rygg men inte bröst, har inte märkt nån obalans där.

obesogen
2009-10-28, 18:24
Hej MacSean,

Visst kan du stimulera dina quadriceps tillräckligt med utfall. Det är bara att göra en progression (om dina knän tillåter såklart) av utfallsstegen. Du behöver absolut inte köra någon benspark. Och du har helt rätt, utfall är i de flesta fall bra mycket bättre än benspark.

MacSean
2009-10-28, 18:43
Hej MacSean,

Visst kan du stimulera dina quadriceps tillräckligt med utfall. Det är bara att göra en progression (om dina knän tillåter såklart) av utfallsstegen. Du behöver absolut inte köra någon benspark. Och du har helt rätt, utfall är i de flesta fall bra mycket bättre än benspark.

Hej obesogen, tack för svar där. Det är ju inte traditionella utfall utan stationära då. Får nog bli långsam progression och lyssna väldigt mycket på knäna. Sumomark fungerar bra annars, kanske ett alternativ? Men obalans är inget man behöver oroa sig för kanske? Tränar inte bröst, men rygg till exempel.

Vet du hur det är med rumpan? Får man träning av rumpan även om man stannar innan man står helt upprätt i rumänska marklyft?

z_bumbi
2009-10-28, 19:16
Sumomark fungerar bra annars, kanske ett alternativ?

Nu uttalar jag mig inte om ditt fall specifikt då jag lämnar det till en sjukgymnast men ur styrkesynvinkel så är det ett alternativ som tränar hela låren. Kombinationen stationära utfall, sumomark och rumänska mark blir ganska så heltäckande och det går att öka vikterna ganska så mycket i samtliga övningar.
Återigen alltså med förutsättning att det funkar med din problematik.

Vet du hur det är med rumpan? Får man träning av rumpan även om man stannar innan man står helt upprätt i rumänska marklyft?

Ja

MacSean
2009-10-28, 19:20
Nu uttalar jag mig inte om ditt fall specifikt då jag lämnar det till en sjukgymnast men ur styrkesynvinkel så är det ett alternativ som tränar hela låren. Kombinationen stationära utfall, sumomark och rumänska mark blir ganska så heltäckande och det går att öka vikterna ganska så mycket i samtliga övningar.
Återigen alltså med förutsättning att det funkar med din problematik.

Hallå, min sjukgymnast är rätt flexibel och menar att det som inte gör ont går bra, jag har klarat mig rätt hyfsat, men har svårt för många benövningar då tyvärr. Kanske blir bättre nu med inläggen. Men! Det är ju fantastiskt i så fall! För om sumomark tränar hela låren, ja jag böjer mig ändå framåt när jag sumomarkar, inte som nån sorts böj om du förstår? Men om de tränar hela låren också så hoppar jag gärna utfall. Vad tror du om det? Alla tre blir maffigt, men det kanske går. Jag kan få ont av utfall, men inte av sumomark.



Ja

Vad bra, jag tycker det är viktigt att träna rumpan.

Martin Löwgren
2009-10-28, 20:34
Hallå, min sjukgymnast är rätt flexibel och menar att det som inte gör ont går bra.Låter klokt :)

Kan du inte utföra benspark så är det inte hela världen men det är en skonsam övning som isolerar quadriceps till 100% och mycket uppskattad bland patienter med din diagnos.

Testa att kör den i olika rörelseomfång. En del får ont i slutet, andra i början etc.

Mvh

z_bumbi
2009-10-28, 21:15
Hallå, min sjukgymnast är rätt flexibel och menar att det som inte gör ont går bra, jag har klarat mig rätt hyfsat, men har svårt för många benövningar då tyvärr. Kanske blir bättre nu med inläggen. Men! Det är ju fantastiskt i så fall! För om sumomark tränar hela låren, ja jag böjer mig ändå framåt när jag sumomarkar, inte som nån sorts böj om du förstår? Men om de tränar hela låren också så hoppar jag gärna utfall. Vad tror du om det? Alla tre blir maffigt, men det kanske går. Jag kan få ont av utfall, men inte av sumomark.

Vad bra, jag tycker det är viktigt att träna rumpan.

Sumomark där du lutar dig fram tar inte på samma sätt och jag räknade med att du körde sumo som de flesta kör den. Om tre övningar blir maffigt beror ju på hur mycket och hur tungt du kör samtliga.

MacSean
2009-10-28, 22:34
Låter klokt :)

Kan du inte utföra benspark så är det inte hela världen men det är en skonsam övning som isolerar quadriceps till 100% och mycket uppskattad bland patienter med din diagnos.

Testa att kör den i olika rörelseomfång. En del får ont i slutet, andra i början etc.

Mvh

Ja precis, tyvärr gör många övningar ont, som är benövningar, men men, det är som det är. Det bättras kanske med tiden i och med inläggen. Kanske att jag kan träna sista biten, alltså rörelseomfånget i benspark med väldigt lätta vikter, men det är tveksamt.

MacSean
2009-10-28, 22:37
Sumomark där du lutar dig fram tar inte på samma sätt och jag räknade med att du körde sumo som de flesta kör den. Om tre övningar blir maffigt beror ju på hur mycket och hur tungt du kör samtliga.

Jaha okej, jag står inte så där rakt upp när jag tränar den liksom. Känner mest i rumpa och övre rygg efter att ha utfört den.

Jag får nog börja väldigt lätt och långsamt arbeta mig uppåt över tid. Men som sagt, stationära utfall har jag med. Gör jag övningen ganska långsamt och med mycket koncentration och inte med för tunga hantlar så kan den gå bra. Det tar ju med på ben och rumpa om jag fattat det rätt. Kanske bäst att börja på egen kroppsvikt. Så har man rumänska marklyft och struntar i sumomarken i så fall, för står jag upprätt i den så kan jag få knäont.

Frågan är då, är det bäst att stå plant på golvet, eller med ena foten, den bakre, på en bänk om du förstår?

Tack för att ni har tagit er tid Martin Löwgren och z_bumbi.

MacSean
2009-12-16, 20:28
Jag tar upp den här tråden igen. Jag mår mycket bättre nu och äter bättre och sover bättre. Åtminstone som det verkar nu. Jag har försökt knäböja men det är inte bra i knäna trots inläggen, jag tror att jag har kronisk chondromalacia med nedsatt benstyrka som följd.

Jag tänkte mig ett nytt program bestående av följande övningar.

1. Good morning eller rumänska marklyft. Helst den första övningen.

2. Skivstångsrodd.

3. Stående vadpress.

4. Liggande tricepspress, ej bakom huvudet, skallkrossare tror jag den heter.

5. Mage.

Även motionscykling. Behöver jag oroa mig för någon obalans med det här programmet? En del tränar ju bara vissa övningar. Det enda jag kan träna för framsida lår är raka quad-lyft, ger inte så mycket, men i good-morning får de väl lite belastning.

Jag vill verkligen göra det progrmmet om inga risker föreligger med obalans med skador som följd.