handdator

Visa fullständig version : Datorhjälp, hårddiskproblem


Slimfit
2009-10-28, 07:26
1. Min gamla stationära dator (P4, 2,0ghz)bestämde sig för att kasta in handduken för några veckor sedan - moderkortshaveri. I väntan på att windows 7 skulle släppas så jag kan köpa en ny laptop så fick jag låna en gammal dator av en kompis (P4 1,6 Ghz).

2. Jag slet ur alla mina gamla diskar och började stoppa i dem i den lånade datorn för att hämta och göra backup alla filer jag vill behålla. Nu till problemet, det gick bra med alla diskar utom den "nyaste", en samsung på 250gb. Datorn hittar den i bios (dock står det att den bara är på 32gb) och i windows xp får den en enhetsbeteckning men när jag trycker på den får jag ingen åtkomst till disken, däremot föreslår den att jag ska formatera den? Provade att koppla in disken till en gammal dator på jobbet med samma resultat. Jag har för mig att äldre datorer inte klarar av att hantera hårddiskar större än x GB men jag har ännu inte provat att uppgradera bios (inte prio ett på en lånad dator).

3. Funderar på att köpa ett externt HD-kabinett (ATA till USB2) men frågan är om det kommer att funka ändå, vill ju bara kopiera några filer från den hd'n, inte behålla den i framtiden.

Någon som har några synpunkter eller smarta tips om hur jag ska gå tillväga?

Degpekka
2009-10-28, 07:32
Testa den i en nyare dator och gör backupen därifrån om du ändå tänkte hiva den...

Slimfit
2009-10-28, 08:10
Jo hade tänkt det men min nyare dator jag har tillgång till hade inte ens IDE-anslutning så det sket sig :/

Fokusera
2009-10-28, 08:36
Har du SP2 till windows ?
Om inte så är det läsningen

Slimfit
2009-10-28, 08:51
Har du SP2 till windows ?
Om inte så är det läsningen

Ja, det ska jag ha iaf (kan inte kolla nu, sitter på jobbet) för jag har kört alla tillgängliga uppdateringar på den lånade datorn.

Kom på att jag har ett rätt så nytt kontrollerkort i den gamla datorn där den här hd'n satt inkopplad. Kan det vara så att jag behöver flytta över det till den lånade datorn för att få det att funka? Värt att prova iaf kan jag tro.