handdator

Visa fullständig version : Hinderbana som konditionsträning?


Bönne
2009-10-27, 22:22
Hinderbana är riktigt roligt, min undran är hur väl det funkar som konditionsträning?

Tänker klassisk hinderbana med; repstege, Irländska bordet, pungkrossen, tigerhålan etc och 10-20m mellan hinderna.

Control_61
2009-10-27, 22:43
Tror det funkar riktigt bra som konditionsträning.

major Pectoralis
2009-10-27, 22:43
möjligt: ja,
sannolikt: nej.

Hinderbana sliter mycket. Skaderisken är hög - speciellt om man är tung - och ökar successivt.
Hinderbana kan vara bra som komplement men i längden blir det svårt att få en tillräcklig kvantitet på träningen med den träningsformen (tror jag).

major Pectoralis
2009-10-27, 22:44
möjligt: ja,
sannolikt: nej.

Hinderbana sliter mycket. Skaderisken är hög - speciellt om man är tung - och ökar successivt.
Hinderbana kan vara bra som komplement men i längden blir det svårt att få en tillräcklig kvantitet på träningen med den träningsformen (tror jag).

Sedan beror det självklart på vad det är för hinderbana, hur mycket du tar ut dig osv.

delta_mats
2009-10-27, 22:46
möjligt: ja,
sannolikt: nej.

Hinderbana sliter mycket. Skaderisken är hög - speciellt om man är tung - och ökar successivt.
Hinderbana kan vara bra som komplement men i längden blir det svårt att få en tillräcklig kvantitet på träningen med den träningsformen (tror jag).

Kvantitet, hur menar du då? De flesta av militärens hinderbanor är väl runt 400meter långa. Springer man en sån i intervaller blir ju volymen snabbt ganska hög.

Martin Löwgren
2009-10-27, 22:53
Skaderisken är för hög men om man tar bort den faktorn (vilket inte går) finns det nog få bättre konditionsövningar än hinderbana.

delta_mats
2009-10-27, 23:02
Skaderisken är för hög men om man tar bort den faktorn (vilket inte går) finns det nog få bättre konditionsövningar än hinderbana.

Håller inte med om att skaderisken skulle vara så hög. Jag tror den kan vara missvisande hög därför att det vid många tillfällen tävlas på hinderbanor. Men tränar man själv utan någon som tokpressar en på sidan om så kan man nog hålla sig skadefri. Har visserligen bara testat hinderbanan i Boden men den har jag sprungit på många gånger och aldrig känt att skaderisken skulle vara nära.

Martin Löwgren
2009-10-27, 23:05
Håller inte med om att skaderisken skulle vara så hög. Jag tror den kan vara missvisande hög därför att det vid många tillfällen tävlas på hinderbanor. Men tränar man själv utan någon som tokpressar en på sidan om så kan man nog hålla sig skadefri. Har visserligen bara testat hinderbanan i Boden men den har jag sprungit på många gånger och aldrig känt att skaderisken skulle vara nära.
Hinderbanan på militärbasen? Den körde jag ofta under min tjänstgöring däruppe :D

Nej men skämt och sido eftersom du springer på ett instabilt underlag (jämför med att cykla på en cykelmaskin eller använda en crosstrainer) så finns alltid risken att du ska ramla och därför säger man att risken är för hög för att anses vara optimal konditionsträning.

burre
2009-10-27, 23:12
Hinderbanan på militärbasen? Den körde jag ofta under min tjänstgöring däruppe :D

Nej men skämt och sido eftersom du springer på ett instabilt underlag (jämför med att cykla på en cykelmaskin eller använda en crosstrainer) så finns alltid risken att du ska ramla och därför säger man att risken är för hög för att anses vara optimal konditionsträning.

Den risken får ju ställas mot att man vid träning på crosstrainer eller cykelmaskin inte får någon kordinations lr kroppskontrollträning öht.
Man blir vältränad utan att kunna använda sin kropp. Något man imo ser sorgligt ofta. Snygga kroppar med bra kondition men med ett löjeväckande rörelseschema såfort de kommer utanför träningslokalen.

Martin Löwgren
2009-10-27, 23:17
Den risken får ju ställas mot att man vid träning på crosstrainer eller cykelmaskin inte får någon kordinations lr kroppskontrollträning öht.
Ja men nu diskutera vi väl konditionseffekten TS undrade över? Att du anser det vara viktigt med kordination/kroppskontroll (jag med för den delen) hör liksom inte hit.

Hinderbana är riktigt roligt, min undran är hur väl det funkar som konditionsträning?

delta_mats
2009-10-27, 23:34
Hinderbanan på militärbasen? Den körde jag ofta under min tjänstgöring däruppe :D

Nej men skämt och sido eftersom du springer på ett instabilt underlag (jämför med att cykla på en cykelmaskin eller använda en crosstrainer) så finns alltid risken att du ska ramla och därför säger man att risken är för hög för att anses vara optimal konditionsträning.

Bas och bas. Den ligger på allmän mark och alla får använda den. Men visst används den flitigt av militären.

CrazyJoeDavola
2009-10-27, 23:38
Var finns det riktiga hinderbanor för allmänheten?

burre
2009-10-27, 23:47
Ja men nu diskutera vi väl konditionseffekten TS undrade över? Att du anser det vara viktigt med kordination/kroppskontroll (jag med för den delen) hör liksom inte hit.

Jag motsatte mig inte dig, det var mer tänkt som ett tillägg.

Men man får ju faktiskt tänka själv också, hur tar folk till sig det man skriver? Saker som det du nyss skrev är sånt som, tillsammans med merparten av det Grub skriver, lätt feltolkas. Vilket gör att Plucke står och plågar sig på en crosstrainer ist för att lira boll med polarna för att Axon har sagt att konditionseffekten är större. Eller att han lägger sitt studiebidrag på vassle ist för att äta mammas kycklinggryta för att han läst att grub skrev att proteinupptaget är snabbare.

:)

PepzAdept
2009-10-27, 23:56
Fungerar klockrent. Hinderbana är i princip den enda konditionsträningen som jag kör inför tävling. Skaderisken är väl inte speciellt stor om du inte tänker springa runt där varje dag vill säga. Vi tränade kanske 1-2 ggr per vecka under sommaren och ingen fick några men bortsett från skrapsår vill säga. Klart att det är större risk för både förslitningsskador och olyckor på en hinderbana än på en motionscykel, men det är det ju i en hockeyrink, fotbollsplan eller dylikt också. Vi är ju inte gjorda av glas, du håller nog ska du se!

PepzAdept
2009-10-27, 23:57
Jag motsatte mig inte dig, det var mer tänkt som ett tillägg.

Men man får ju faktiskt tänka själv också, hur tar folk till sig det man skriver? Saker som det du nyss skrev är sånt som, tillsammans med merparten av det Grub skriver, lätt feltolkas. Vilket gör att Plucke står och plågar sig på en crosstrainer ist för att lira boll med polarna för att Axon har sagt att konditionseffekten är större. Eller att han lägger sitt studiebidrag på vassle ist för att äta mammas kycklinggryta för att han läst att grub skrev att proteinupptaget är snabbare.

:)

Precis, varför inte förena nytta med nöje?

z_bumbi
2009-10-28, 10:33
Hinderbana eller något liknande är rejält kul och om man är rädd för skador så använd den smart t ex
*Kör det i början av passet och sen avsluta med jogging eller vanlig intervall.
*Öva på hindren
*Inte för ofta
*Lämna egot hemma
*Ta hänsyn till väderleken
*Om man byter underlag så ta hänsyn till det

Har man ingen hinderbana så bygger man ganska enkelt en mindre variant med lite koner, rep och/elller något tungt att släpa runt på.

Jontez
2009-10-28, 14:33
Det som kan vara farligt är ju om man gör som dom här, hoppar ner från hindrena som är väl iaf 3-4 meter. Lätt att stuka fötterna på

http://www.youtube.com/watch?v=PWeUOm4E3b8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PWeUOm4E3b8&feature=related

Edit: äh ni får väl klicka på länken, får det inte att fungera

delta_mats
2009-10-28, 14:38
Var finns det riktiga hinderbanor för allmänheten?

Brukar finnas intill militära förläggningar. I Boden är det mest militären som nyttjar hinderbanan men den är öppen för allmänheten också. I Umeå finns också en hinderbana vid i20, den hinderbanan är dock fjösig i jämförelse med den i Boden.

delta_mats
2009-10-28, 14:39
Det som kan vara farligt är ju om man gör som dom här, hoppar ner från hindrena som är väl iaf 3-4 meter. Lätt att stuka fötterna på

http://www.youtube.com/watch?v=PWeUOm4E3b8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=PWeUOm4E3b8&feature=related

Edit: äh ni får väl klicka på länken, får det inte att fungera


Jag tror precis som du att stukningar är det man riskerar mest, har man det i åtanke kan man nog bränna på ganska bra utan alltför stora risker.

major Pectoralis
2009-10-28, 19:06
Tillägg på det jag skrev tidrgare: En militär hinderbana ofta bra konditionsträning. Dessa är i regel mest "löparbanor", dvs. med långa löpsträckor mellan hinderna. Nu var det inte en sådan hinderbana som trådskaparen beskrev.

Att det skulle vara hög skaderisk pga att man riskerar att snava i löpningen (som M. Lövgren skrev) är krystat och oinsatt. Den risken är inte större än att man trillar med cykeln, eller slirar på ett vinterhalt övergångsställ när man är ute och promenerar. Det säger sig självt. Däremot föreligger skaderisk i hinderna. I hinderbanan i Umeå finns t.ex. många hinder där man slår i och hänger i ytterlägena. Där är det definitivit risk för skador på fotleder, höftleder och axelleder. Efter hinderbanepass hände det att vi skämtade på temat "alltid skadar man sig någonstans när man tränar hinderbana". Mindre lustigt så var det sant, även om de flesta skadorna snarare var blesyrer och sträckningar (dessa malörer gör dock att det snabbt blir tråkigt att träna hinderbana regelbundet). Än i dag har jag ont i min högra hälsena efter alla vollter över nätet och passager över höga väggen. I vanliga över-under-hinder eller balansbomshinder är självklart inte risken densamma.

När det konditionseffekten av en kort och intensiv hinderbanaträning så räcker ett pass i veckan. Då får man en anaerob effekt och förbättrar sig uppskattningsvis i 4-6 veckor. Därefter är toppen nådd. Självklart kan man fortsätta att utnyttja sina hinderbanetider - men det innebär inte att man förbättrar sin kondition utan snarare sin teknik.
För att få en aerob konditionseffekt så behöver man träna uppskattningsvis åtminstone 2 pass per vecka (helst 3) och hålla en aktiv träningstid på åtminstone 12-15 minuter. Denna gräns är lätt nådd om man har en militär hinderbana (som tar 3-4 minuter uppskattningsvis) men blir betydligt träligare om man har en bana som tar ca 30 sekunder - 1 minut per varv. Detta säger dock sig själv.

PepzAdept
2009-10-28, 19:59
Du kanske borde satsa på att hoppa över hindrerna istället för in i dem?! ;)

Skämt åsido så är det väl självklart att det finns en skaderisk när man tränar hinderbana, men det finns det ju i vilken sport som helst med högt tempo och snabba vändningar. Det gäller väl som med allt annat att man tränar smart. Dessutom är det väl precis som z bumbi skriver att kombinera det med något annat för att bespara sig från skavanker.

major Pectoralis
2009-10-28, 21:04
Ah, är det inte fitnessfantomen Kristian Sewen? Gratulerar till SM-vinsten! Det blev fler än 19 chins också, såg jag i resultatlistan. :)

Springa in hinder, du säger? Det är faktiskt klassisk Umeå-style. Uppfinnaren och föregångaren var den legendariske Bookie Westin, bror till Rookie Westin. Det var här, Båstad 2000, det hände (1,40 in): :bow:

RvHa5uzD2q0

ON-topic: Det jag förövrigt borde skrivit från början var: jobbar hjärtat tillräckligt hårt, tillräckligt länge så utvecklar man konditionen. Hur hårt och hur länge som är tillräckligt beror på.

Matsa
2009-10-28, 21:16
Hmm, måste nog kolla upp om det finns någon militär hinderbana i närheten man kan leka lite i. Skulle vara kul att testa i vår om inte annat.

PepzAdept
2009-10-28, 21:38
Ah, är det inte fitnessfantomen Kristian Sewen? Gratulerar till SM-vinsten! Det blev fler än 19 chins också, såg jag i resultatlistan. :)

Springa in hinder, du säger? Det är faktiskt klassisk Umeå-style. Uppfinnaren och föregångaren var den legendariske Bookie Westin, bror till Rookie Westin. Det var här, Båstad 2000, det hände (1,40 in): :bow:

RvHa5uzD2q0

ON-topic: Det jag förövrigt borde skrivit från början var: jobbar hjärtat tillräckligt hårt, tillräckligt länge så utvecklar man konditionen. Hur hårt och hur länge som är tillräckligt beror på.

Visst är det jag som är han ;) Tack så mycket. Jo det vart ju det. Gjorde väl 21 reps förra året tror jag, chins har alltid varit min sämsta gren. Men tävlings-PB med de hårdaste reglerna någonsin och bara 3 reps efter chinskungen Rookie får man väl vara nöjd med. :)

Haha, bästa klippet på länge!! Jag lyckades ju pricka kryphindret båda varven på hinderbanan i år när jag kastade mig in under det. Första varvet med bakhuvudet och andra med vaden. Vart en skön bula och ett fint blåmärke som minne att ta med hem. Så det är väl inte helt ofarligt med hinderbana, men kul ;)

major Pectoralis
2009-10-28, 21:46
Visst är det jag som är han ;) Tack så mycket. Jo det vart ju det. Gjorde väl 21 reps förra året tror jag, chins har alltid varit min sämsta gren. Men tävlings-PB med de hårdaste reglerna någonsin och bara 3 reps efter chinskungen Rookie får man väl vara nöjd med. :)

Ja för fanken. Det är riktigt bra. Rookie har ju dessutom typ 10 års handikapp.


Haha, bästa klippet på länge!! Jag lyckades ju pricka kryphindret båda varven på hinderbanan i år när jag kastade mig in under det. Första varvet med bakhuvudet och andra med vaden. Vart en skön bula och ett fint blåmärke som minne att ta med hem. Så det är väl inte helt ofarligt med hinderbana, men kul ;)

Jo, Bookie är kul han. Han har förövrigt gjort en favorit i repris i Athletic Umeå en gång. Där toppade han dock med att köra i läderstring. Fanns en film på det också tidigare men den är för +18... eller för Norrland. :D Hinderbana är kul, åtminstone när den är över.

PepzAdept
2009-10-28, 22:03
Jo han har ju det, samt ca 10kg mindre att lyfta. Men jag jobbar på det. Kanske kan bli bra i det också till slut :)

Haha, låter som en optimal klädsel för att springa hinderbana i :D Skönaste chinsen på länge i alla fall, även om han sprattlade lite väl mycket på slutet ;)

major Pectoralis
2009-10-28, 22:18
[QUOTE]Jo han har ju det, samt ca 10kg mindre att lyfta. Men jag jobbar på det. Kanske kan bli bra i det också till slut :)

Ja, säkert. Chins kommer när man som minst anar det.

Haha, låter som en optimal klädsel för att springa hinderbana i :D Skönaste chinsen på länge i alla fall, även om han sprattlade lite väl mycket på slutet ;)

Jo, men det var kontrollerat.

PepzAdept
2009-10-28, 22:20
Haha, ja klart kontrollerat sprattel :D

hgus
2009-10-29, 08:34
När jag låg i lumpen tog vårt tuffa befäl ut oss till hinderbanan. På första hindret han visade bröt han foten och sedan såg vi aldrig honom eller hinderbanan igen. :D

Bönne
2009-11-01, 22:58
När jag låg i lumpen tog vårt tuffa befäl ut oss till hinderbanan. På första hindret han visade bröt han foten och sedan såg vi aldrig honom eller hinderbanan igen. :DHaha, vilken jävla klant.

Är hinderbanan på gamla Amf 4 jag tänkt springa. Där ska också finnas en stridshinderbana, kanske man skulle köra med ryggsäck.