handdator

Visa fullständig version : Kost för elitidrott


Torkelll
2009-10-27, 18:47
Hur tycker ni att en kost för en konditionsidrottande elit inom tex löpning, längdskidåkning, cykel mm bör se ut. Det har ju kommit så mycket nytt inom nutrition känns det som. Det känss inte som det är på Gundes tid då det skulle nästan torrätas ris för att få i sig så mycket kolhydrater som möjligt. Tänker mycket på det här med att äta mer fett och protein och mindre kolhydrater. Vad tycker ni om det? Kan man få en bättre utveckling av tex "Train low compete high". Verkar väldigt interssant hur som helst. Men är roligt att höra vad ni kunniga tycker hur man ska fördela näringsämnena.

forslund
2009-10-27, 18:51
Här finns en pdf från Sveriges Olympiska Kommitté.

"Kostrekommendationer för elitidrottare"

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Torkelll
2009-10-27, 18:54
Här finns en pdf från Sveriges Olympiska Kommitté.

"Kostrekommendationer för elitidrottare"

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_49/scope_128/ImageVaultHandler.aspx

Yes. Den har jag läst. Tänkte mest på vad ni tycker

Apos78
2009-10-27, 19:02
Gällande train low compete high kan man nog bara säga att det återstår att se.

Sverker
2009-10-27, 19:33
Pratar vi elitidrott med stor träningsmängd blir det, enligt mig, Hög kolhydrat -högfett-diet. Mesta möjliga energi in för att orka med träningsdosen. Sedan är det upp till den aktive att fördela makronäringsämnena till 40-40-20 eller 50-30-20 eller varför inte 30-50-20 ifall det inte är på extrem intensitesnivå.




* Fördelning kolhydrat, fett och protein.

-Englund
2009-10-27, 21:26
läs på lite om LCHF och dyl. Finns hur mycket trådar som helst här på kolozzeum om ämnet!

Apos78
2009-10-27, 21:39
läs på lite om LCHF och dyl. Finns hur mycket trådar som helst här på kolozzeum om ämnet!

Dock ingen som påpekar nyttan med LCHF vid elitidrott. Om jag nu inte kapitalt missat något.

-Englund
2009-10-27, 22:16
Nej iofs inte vad jag vet heller. Men det är väl många som säkert har påpekat i trådar att "om man tränar på så hög volym och på så hög intensitet så kan det vara nice med kolhydrater" och dyl... om man letar ordentligt i de trådarna. lite klurigt... så denna syftet med denna trådet kanske är välmotiverat i alla fall då!

mikaelj
2009-10-27, 23:21
Tänker mycket på det här med att äta mer fett och protein och mindre kolhydrater. Vad tycker ni om det? Kan man få en bättre utveckling av tex "Train low compete high". Verkar väldigt interssant hur som helst. Men är roligt att höra vad ni kunniga tycker hur man ska fördela näringsämnena.

Det har delvis diskuterats i tråden "Träning med färre kolhydrater för styrka och uthållighet" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135951).

Fredrik_S
2009-10-27, 23:39
Ca 40 40 20
Kolhydrat fett protein (som sverker redan gett som förslag)

Det är ganska enkelt att få i sig 5000 kcal eller mer med en sån fördelning utan att få magproblem eller gaser och ändå få i sig både mycket kolhydrater fett och protein.

Sverker
2009-10-28, 07:07
LCHF för en elitidrottare måste vara som att köra huvudet i väggen. Tvärstopp i prestation och träningsintensitet. Ultralöpare som mal på i 5 - 6 eller t o m 24 timmar kanske skulle kunna prestera. På elitnivå gäller det att kunna vara med hela tiden och följa upp tempoväxlingar i loppet/spelet.


Att köra Train Low, Copetite High, tror jag är ett effektivt sätt att begränsa träningen. Att den aktive inte kan ligga på så hög intensitet att träningen blir produktiv. Att damma distans kan många göra. Göra det i ett högt tempo är för eliten.

z_bumbi
2009-10-28, 10:53
Att träna med lite kolhydrater tror jag eventuellt kan ge en fördel om syftet med träningen att förlita sig mer på fett och att någon gör det en begränsad period. Lite kolhydrater i det här sammanhanget handlar inte så mycket om procent som räknat i gram. En maratonlöpare mal på i relativt jämnt tempo, har en hög konditionsnivå och förlitar sig redan på fett för merparten av energin. Om den då kan spara lite mer kolhydrater genom att göra en omläggning tiden innan en större tävling utan att begränsa möjligheten att lagra in kolhydrater och använda dessa som energi så kanske den vinner en del. I ett marathon går det oftast att tillföra kolhydrater under loppet så nyttan i praktiken kan ju diskuteras.

För idrottare som sysslar med tempoväxlingar eller högre tempo och därför inte mal på lika länge så ser jag ingen större nytta med att maximera fettförbränningen i sådan grad att det påverkar prestationen på träningarna. Särskilt inte som de flesta gör flera tävlingar per år än vad en marathonlöpare gör.
I de flesta fall är det inte aerobkondition som begränsar prestationen och då verkar det dumt att försöka maximera den.

För styrkeidrottare så varför skulle man äta mindre kolhydrater utom för att banta inför en tävling?

Guddi
2009-10-28, 12:39
William har gått igenom den fakta som finns på train low compete high tidigare.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3452407#post3452407

Det finns än så länge inga om helst belägg för att prestationförmågan förbättras. De längsta studierna som finns på området har visat på sämre resultat eller likvärdigt resultat. Precis som Sverker skriver så får man också tänke på hur man tränar under perioden som man kör med lite kolhydrater.

skaparn
2009-10-28, 14:42
En sak som man kan tänka på är att inte äta så mycket fullkorn, eller andra fiberrika livsmedel. För vissa kanske det funkar att få i sig 100 gram kostfibrer per dag, men om man äter 5-6 Mcal per dag och konstant har en orolig mage ska man se över alla fiberinnehållet i den mat man äter. Det går väldigt fort att få i sig för mycket fibrer om man äter 10 rågkusar per dag som snacks*.


*Undertecknads egen erfarenhet, som dock sa ses i ljuset av att jag redan äter 200 gram havregryn per dag.

creperiet
2009-10-28, 16:35
LCHF för en elitidrottare måste vara som att köra huvudet i väggen. Tvärstopp i prestation och träningsintensitet. Ultralöpare som mal på i 5 - 6 eller t o m 24 timmar kanske skulle kunna prestera. På elitnivå gäller det att kunna vara med hela tiden och följa upp tempoväxlingar i loppet/spelet.

Att köra Train Low, Copetite High, tror jag är ett effektivt sätt att begränsa träningen. Att den aktive inte kan ligga på så hög intensitet att träningen blir produktiv. Att damma distans kan många göra. Göra det i ett högt tempo är för eliten.

Jag är helt på denna linjen. Utan att värdera det i siffror är en förbättrad fettoxidation till ett tävlingslopp föga värt om prestationen under träning försummats under månader före.