handdator

Visa fullständig version : Det primära med maten är enzymer och att den är ekologisk, säger "expert"...


Ganymedes
2009-10-27, 13:14
De primära i vår kosthållning är att maten ger oss tillräckligt med näringsämnen och enzymer. För att lyckas med det bör maten helst vara ekologisk/ biodynamisk. Då slipper vi också mat som är besprutad, genmodifierad och/eller behandlad med antibiotika.

http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/experterna/kosttraning/artikel_3712553.svd

Vad säger Kolos samlade kunskap om detta? Vad finns det för vetenskapliga belägg för att "biodynamisk/ekologisk" mat skulle innehålla mer näringsämnen? Vad är det för näringsmässigt fel med genmodifierad mat, mer än att folk (oftast i sin okunnighet) blir rädda för ordet i sig?

Eddie Vedder
2009-10-27, 13:25
Ja analyser på ekologiskt kontra konventionellt odlade grödor och även animalier brukar visa ett något bättre näringsvärde från de ekologiska. Men ingen jätteskillnad.

Ägg t.ex.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Mycket-arbete-bakom-nya-naringsvarden-for-agg/

GMO kan jag inget om. Där tror jag debatten mer är ur etiskt perspektiv och en osäkerhet inför vad det kan leda till i framtiden. Inte att det skulle vara hälsovådligt.

Apos78
2009-10-27, 13:35
GMO kan jag inget om. Där tror jag debatten mer är ur etiskt perspektiv och en osäkerhet inför vad det kan leda till i framtiden. Inte att det skulle vara hälsovådligt.

Även vad gäller ekologisk odling och hantering tror jag man ska ta med den etiska aspekten i frågan. Oavsett ev näringspåverkan så bör man sträva efter ett i längden hållbart koncept för livsmedel i stort. Kanske passar då ett ekologiskt tänkande bättre än den ofta förekommande storproduktionen.

Black Star Abyss
2009-10-27, 13:36
Ja analyser på ekologiskt kontra konventionellt odlade grödor och även animalier brukar visa ett något bättre näringsvärde från de ekologiska. Men ingen jätteskillnad.

Ägg t.ex.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Mycket-arbete-bakom-nya-naringsvarden-for-agg/

GMO kan jag inget om. Där tror jag debatten mer är ur etiskt perspektiv och en osäkerhet inför vad det kan leda till i framtiden. Inte att det skulle vara hälsovådligt.

Ofta om man jämför ekologiska ägg med billiga 30-packs ägg så märker man att gulan är mer intensivt och varmt gul på de ekologiska, medan den är blek, ibland nästan vitaktig i det billiga storpacket. Jag tror det säger någonting. Det verkar dock som att även den ekologiska gulan bleknar en aning framåt vinterhalvåret.

Eddie Vedder
2009-10-27, 13:38
Jag tror det säger någonting.

Jag VET att det säger något. Det säger att de fått i sig mer karotenoider.

machine gun
2009-10-27, 13:39
Enzymer producerar vi själva. Enzymer vi får i oss via maten inaktiveras i magsäcken.

Sniggel
2009-10-27, 13:44
Eftersom det är pengar som styr så tror jag inte att GMO kommer att leda till bättre råvaror på sikt då det alltid är fördelarna som det görs reklam för och de eventuella nackdelarna hemlighålls.
Jag var väldigt pro-GMO förr men jag litar inte på att företag låter moralen gå först om det dyker upp tillfällen till att tjäna grova stålar.

Ganymedes
2009-10-27, 13:47
Jag var väldigt pro-GMO förr men jag litar inte på att företag låter moralen gå först om det dyker upp tillfällen till att tjäna grova stålar.

Ditt argument borde ju gå att överföra på alla som producerar något öht, GMO eller inte? Själv är jag försiktigt positiv till möjligheterna med GMO men givetvis oroad över riskerna om det missköts. Men så är det ju med allt, antar jag. :)

Apos78
2009-10-27, 13:48
...men jag litar inte på att företag låter moralen gå först om det dyker upp tillfällen till att tjäna grova stålar.

Håller helt med. Finns inte en chans att något annat än ett vinstdrivande syfte kommer på första plats. Moral existerar väldigt sparsamt på många ställen, där storföretagen definitivt är ett av de sämre.

Medusa
2009-10-27, 13:58
Håller helt med. Finns inte en chans att något annat än ett vinstdrivande syfte kommer på första plats. Moral existerar väldigt sparsamt på många ställen, där storföretagen definitivt är ett av de sämre.

fan vilket jävla skitsnack ärligt talat..

har du någon somhelst grund för vad du säger?

Jag läser ekonomi och vi arbetar ganska ofta med case, i en hel del fall handlar det om etik och långsiktig hållbarhet, om det är några som tvingas ta ansvar och dessutom driver på utvecklingen själva i den riktningen så är det storföretagen..

APOS, HUR MÅNGA BARNARBETARE HAR DU BEFRIAT JÄMFÖRT MED HM OCH IKEA? HUR MÅNGA DJUR HAR DU RÄDDAT? HUR MÅNGA KVADRATMETER REGNSKOG HAR DU OMPLANTERAT...

Max försöker dra ner sina koldioxidutsläpp för transporter, gör du likadant.. ?

Fan vilket skitsnack...

z_bumbi
2009-10-27, 14:17
Intressant vändning. Hur många bönder har GMO-producenter stämt för att GMO-grödor har korspolinerat sig med andra grödor och därför inkräktat på patentet utan att bönderna har gjort något medvetet för att så ska ske?

Black Star Abyss
2009-10-27, 14:21
fan vilket jävla skitsnack ärligt talat..

har du någon somhelst grund för vad du säger?

Jag läser ekonomi och vi arbetar ganska ofta med case, i en hel del fall handlar det om etik och långsiktig hållbarhet, om det är några som tvingas ta ansvar och dessutom driver på utvecklingen själva i den riktningen så är det storföretagen..

APOS, HUR MÅNGA BARNARBETARE HAR DU BEFRIAT JÄMFÖRT MED HM OCH IKEA? HUR MÅNGA DJUR HAR DU RÄDDAT? HUR MÅNGA KVADRATMETER REGNSKOG HAR DU OMPLANTERAT...

Max försöker dra ner sina koldioxidutsläpp för transporter, gör du likadant.. ?

Fan vilket skitsnack...

Haha. Århundradets skitsnack. Nettoeffekten av storföretagens/den internationella finanskapitalismens härjningar är fortfarande enorma förluster för vår planet, och alla folk på den.

Apos78
2009-10-27, 14:32
fan vilket jävla skitsnack ärligt talat..

har du någon somhelst grund för vad du säger?

Jag läser ekonomi och vi arbetar ganska ofta med case, i en hel del fall handlar det om etik och långsiktig hållbarhet, om det är några som tvingas ta ansvar och dessutom driver på utvecklingen själva i den riktningen så är det storföretagen..

APOS, HUR MÅNGA BARNARBETARE HAR DU BEFRIAT JÄMFÖRT MED HM OCH IKEA? HUR MÅNGA DJUR HAR DU RÄDDAT? HUR MÅNGA KVADRATMETER REGNSKOG HAR DU OMPLANTERAT...

Max försöker dra ner sina koldioxidutsläpp för transporter, gör du likadant.. ?

Fan vilket skitsnack...

Vilken reaktion.

Att ställa de frågor du ställer är bara fånigt då det absolut inte går att jämföra på det sättet. Sen kan du inte på fullaste allvar hålla de stora företagen (som nu är ämnet) som änglar. Det är jättebra med allt som görs men tycker du att det är tillräckligt? Du anser inte att mycket av det skit som finns under ytan finns där av den orsaken att livet ska kunna fortgå utan några drastiska förändringar? Har du någonsin köpt bananer från Dole t.ex.? Eller från Chiquita? Det är bara två exempel där saker och ting inte gått/går rätt till. Men konsumenterna vill fortfarande ha sina bananer för 12:90 kr kilot och vill absolut inte beblanda sig med ekovarianten för 22:90.

Att HM och IKEA räddar barnarbetare (vilket du verkar säker på) tror jag inte kompenserar för baksidan ens till en liten del. Inget ont om IKEA eller HM...eller jo förresten, lite ont är det allt.

Sniggel
2009-10-27, 14:42
Ditt argument borde ju gå att överföra på alla som producerar något öht, GMO eller inte?

Kort o gott, japp.

Dock diskuterar vi bl a GMO i tråden och jag tycker att genmodifiering ger stor makt till de som kan kontrollera den, vilket lättare bådar väg för missbruk.
Behöver inte vara så men vi vet väl hur människan fungerar vid det här laget tycker man?

stafh
2009-10-27, 14:59
Självklart gör stora företag kostnadsanalyser på i stort sätt alla verksamheter de sysslar med. Det de investerar i t.ex. välgörenhet får de tillbaka i goodwill och så vidare.

Stora företag får mest uppmärksamhet och har störst press på sig att bättra sig (och ofta också störst möjlighet), se t.ex. på Apple, som förut fick skit för att deras datorer var dåliga för miljön. Nu har de gjort en helvändning och är så vitt jag vet i täten när det gäller "gröna" datorer. Detta resulterar i högre försäljningssiffror, och det har de definitivt räknat med.

Det som är farligast för miljön är jordbruk (beroende lite på hur man räknar), och det brukar inte de riktigt stora företagen syssla med.

Enzymer producerar vi själva. Enzymer vi får i oss via maten inaktiveras i magsäcken.

Hon lär väl förhoppningsvis mena att man ska få i sig näring så att kroppen sedan själv kan syntetisera enzymer.

machine gun
2009-10-27, 15:04
Hon lär väl förhoppningsvis mena att man ska få i sig näring så att kroppen sedan själv kan syntetisera enzymer.

Det är mkt snack inom hälsokoströrelsen att det är viktigt att inte hetta upp maten för att inte ta död på enzymer osv, så man ska aldrig vara helt säker.

Enzymer är protein, så ska vi prata enzymsyntes, så bör vi väl snarast diskutera proteinintag.

Eddie Vedder
2009-10-27, 15:13
Det är mkt snack inom hälsokoströrelsen att det är viktigt att inte hetta upp maten för att inte ta död på enzymer osv, så man ska aldrig vara helt säker.

Enzymer är protein, så ska vi prata enzymsyntes, så bör vi väl snarast diskutera proteinintag.

Ofta marknadsförs även proteintillskott med att det innehåller enzymer. Det kan vara t.ex. bromelain från ananas eller något sånt. Eller att man tillsatt laktasenzym på mjölkproteinpulver av olika slag.

Men just det där med proteinnedbrytande enzymer från växtriket (bromelain, papain från papaya, actinidin från kiwi) är inte ovanliga säljarargument som sagt.

Medusa
2009-10-27, 15:15
ok allihopa.. NEWSFLASH..företag måste gå med vinst för att överleva och växa så de kan försörja människorna som arbetar där..

och för övrigt är VI KONSUMENTERNA om några skyldiga... Gud avskyr dubbelmoral så in i helvete...

Medusa
2009-10-27, 15:19
Haha. Århundradets skitsnack. Nettoeffekten av storföretagens/den internationella finanskapitalismens härjningar är fortfarande enorma förluster för vår planet, och alla folk på den.

Ok.. men då kan alla folk på vår planet sluta konsumera då.. alternativt kan alla betala högre priser för varor som inte är kostnadseffektiva... vad föredrar du..? vill du betala mer för ditt gymkort, dina transporter, din mat, dina kläder... eller ska någon annan tvingas ta ansvaret..? jävla gnäll på storföretag.. men hur i helvete ska de kunna göra mer.. vinst är en förutsättning för att de ska kunna överleva och det är så jäkla naivt att tro att ex livsmedelsproducenterna har höga marginaler, titta bara på den subbade jordbruksmarknaden...

machine gun
2009-10-27, 15:19
Ofta marknadsförs även proteintillskott med att det innehåller enzymer. Det kan vara t.ex. bromelain från ananas eller något sånt. Eller att man tillsatt laktasenzym på mjölkproteinpulver av olika slag.

Men just det där med proteinnedbrytande enzymer från växtriket (bromelain, papain från papaya, actinidin från kiwi) är inte ovanliga säljarargument som sagt.

Om enzymet är aktivt kommer det ju att förkorta livslängden på proteintillskottet.

Laktasenzym kan man ju förstå eftersom det reducerar laktoshalten och det gör ju att även laktoskänsliga kan använda produkten.

Black Star Abyss
2009-10-27, 15:20
Ok.. men då kan alla folk på vår planet sluta konsumera då.. alternativt kan alla betala högre priser för varor som inte är kostnadseffektiva... vad föredrar du..? vill du betala mer för ditt gymkort, dina transporter, din mat, dina kläder... eller ska någon annan tvingas ta ansvaret..? jävla gnäll på storföretag.. men hur i helvete ska de kunna göra mer.. vinst är en förutsättning för att de ska kunna överleva och det är så jäkla naivt att tro att ex livsmedelsproducenterna har höga marginaler, titta bara på den subbade jordbruksmarknaden...

Jag är protektionist, för småskalig kapitalism, motståndare till så gott som all storskalighet och globalisering. Jag ser också mest nackdelar med industrialiseringens genombrott, även om jag inser att det antagligen är ett nödvändigt ont, och jag anser att vi är alldeles för många människor på den här jorden och att detta måste reduceras med ett antal miljarder inom en snar framtid.

stafh
2009-10-27, 15:24
Enzymer är protein, så ska vi prata enzymsyntes, så bör vi väl snarast diskutera proteinintag.
Ja, det var det jag menade med näring.

Medusa
2009-10-27, 15:27
Jag är protektionist, för småskalig kapitalism, motståndare till så gott som all storskalighet och globalisering. Jag ser också mest nackdelar med industrialiseringens genombrott, även om jag inser att det antagligen är ett nödvändigt ont, och jag anser att vi är alldeles för många människor på den här jorden och att detta måste reduceras med ett antal miljarder inom en snar framtid.

men lev som du lär då förhelvete.. sluta köp produkter som är en följd av globaliseringen, betala högre priser på allting av ren frivillighet och sluta använd internet för det om något bidrar till globaliseringen och är dessutom en amerikansk produkt...

suck...

och angående reduceringen, är du mannen som ska sköta det? stalin och hitler är ju döda så varför inte...

skön kille du är *kissass*

machine gun
2009-10-27, 15:38
Ja, det var det jag menade med näring.

Fast det finns väl ändå ingenting som pekar på att ekologiska produkter skulle vara mer proteinrika? Jag tror faktiskt att hon menar att vi bör få i oss enzymer från maten. Även om det är ett galet påstående.

stafh
2009-10-27, 15:42
Fast det finns väl ändå ingenting som pekar på att ekologiska produkter skulle vara mer proteinrika? Jag tror faktiskt att hon menar att vi bör få i oss enzymer från maten. Även om det är ett galet påstående.

Mycket möjligt... tragiskt i så fall, hon har tydligen "arbetat med kost och träning på heltid i 10 år" utan att lära sig vad som händer i magen när man äter. :/

z_bumbi
2009-10-27, 15:55
Ok.. men då kan alla folk på vår planet sluta konsumera då.. alternativt kan alla betala högre priser för varor som inte är kostnadseffektiva... vad föredrar du..? vill du betala mer för ditt gymkort, dina transporter, din mat, dina kläder... eller ska någon annan tvingas ta ansvaret..? jävla gnäll på storföretag.. men hur i helvete ska de kunna göra mer.. vinst är en förutsättning för att de ska kunna överleva och det är så jäkla naivt att tro att ex livsmedelsproducenterna har höga marginaler, titta bara på den subbade jordbruksmarknaden...

Vad är det som gäller, det första du skrev om hög etik eller att det gäller att göra vinst? Var drar ett företag gränsen? Mutor? Att dumpa avfallet i afrika? Tvinga lantbrukare att skriva på tystnadavtal och att ge belöningar om de hittar GMO-grödor hos andra bönder som inte har köpt licensen för att odla det?

Det som är farligast för miljön är jordbruk (beroende lite på hur man räknar), och det brukar inte de riktigt stora företagen syssla med.

Wal-Mart är nummer tre på topp-500 över största bolagen i världen.
Nestlé är på plats 48.

Apos78
2009-10-27, 15:58
Medusa is on fire!

ok allihopa.. NEWSFLASH..företag måste gå med vinst för att överleva och växa så de kan försörja människorna som arbetar där..

och för övrigt är VI KONSUMENTERNA om några skyldiga... Gud avskyr dubbelmoral så in i helvete...

Anser du en ständigt ökad tillväxt vara nödvändig? Vart hittar du dubbelmoralen?

Ok.. men då kan alla folk på vår planet sluta konsumera då.. alternativt kan alla betala högre priser för varor som inte är kostnadseffektiva... vad föredrar du..? vill du betala mer för ditt gymkort, dina transporter, din mat, dina kläder... eller ska någon annan tvingas ta ansvaret..? jävla gnäll på storföretag.. men hur i helvete ska de kunna göra mer.. vinst är en förutsättning för att de ska kunna överleva och det är så jäkla naivt att tro att ex livsmedelsproducenterna har höga marginaler, titta bara på den subbade jordbruksmarknaden...

Har inget emot detta.

men lev som du lär då förhelvete..

Du vet att han inte gör det? Och hur lever och lär du?

stafh
2009-10-27, 16:03
Wal-Mart är nummer tre på topp-500 över största bolagen i världen.
Nestlé är på plats 48.

De är väl bara återförsäljare, inte producenter? Men visst, de är väl en del av problemet de också (men två av 50 är ju inte jättemånga, och jag skrev faktiskt brukar ;) ).

tsp
2009-10-27, 16:08
fan vilket jävla skitsnack ärligt talat..

har du någon somhelst grund för vad du säger?

Jag läser ekonomi och vi arbetar ganska ofta med case, i en hel del fall handlar det om etik och långsiktig hållbarhet, om det är några som tvingas ta ansvar och dessutom driver på utvecklingen själva i den riktningen så är det storföretagen..

APOS, HUR MÅNGA BARNARBETARE HAR DU BEFRIAT JÄMFÖRT MED HM OCH IKEA? HUR MÅNGA DJUR HAR DU RÄDDAT? HUR MÅNGA KVADRATMETER REGNSKOG HAR DU OMPLANTERAT...

Max försöker dra ner sina koldioxidutsläpp för transporter, gör du likadant.. ?

Fan vilket skitsnack...

Utan IKEA, HM och Max (osv) hade det inte funnits barnarbete, skövling av regnskog samt enorma koldioxidutsläpp. Så du tänker lite bakvänt där. Storföretagen kommer skapar all skit, sedan städar dem i något litet hörn och säger "titta vad duktigt vi har städat nu!"

Medusa
2009-10-27, 16:14
S U C K...

jag kapitulerar..

lycka till och ha en bra dag! *kissass*

Apos78
2009-10-27, 16:17
Medusa: DU verkar intresserad av ämnet. Kolla in John Perkins Confessions of an Economic Hit Man och Naomi Kleins The Shock Doctrine. För lite lättsammare läsning med ett och annat leende kan du ge dig på Freakonomics av Steven Levitt och Stephen Dubner. De två första bjuder på ytterst få leenden.

stafh
2009-10-27, 16:18
Utan IKEA, HM och Max (osv) hade det inte funnits barnarbete, skövling av regnskog samt enorma koldioxidutsläpp. Så du tänker lite bakvänt där. Storföretagen kommer skapar all skit, sedan städar dem i något litet hörn och säger "titta vad duktigt vi har städat nu!"

Nja. Utan konsumenter, inga storföretag. Det är lika mycket ditt fel som konsument som företagets fel (med lite spelrum).

Eddie Vedder
2009-10-27, 16:44
Fast det finns väl ändå ingenting som pekar på att ekologiska produkter skulle vara mer proteinrika? Jag tror faktiskt att hon menar att vi bör få i oss enzymer från maten. Även om det är ett galet påstående.

Ja hon menar så också. Finns någon galning på Youtube som varit uppe här på Kolo som enbart lever på frukt eftersom han får i sig alla de enzymer han behöver. Han får Doktor Dahlqvists mest extrema påståenden som självklara.

mikaelj
2009-10-27, 16:49
Menar du RunningRaw-killen? I så fall säger han väl något i stil med att alla aminosyror han behöver finns i frukten och nötterna han äter, väl? Men det går tydligen inte att mäta innehållet, traditionellt, eftersom det försvinner när du hettar upp frukten/grönsakerna för analys...

Han ser ju åtminstone ut att vara i god form!

Eddie Vedder
2009-10-27, 16:51
Menar du RunningRaw-killen? I så fall säger han väl något i stil med att alla aminosyror han behöver finns i frukten och nötterna han äter, väl? Men det går tydligen inte att mäta innehållet, traditionellt, eftersom det försvinner när du hettar upp frukten/grönsakerna för analys...

Han ser ju åtminstone ut att vara i god form!

Ja det är nog han.:D

the Wire
2009-10-27, 17:41
Fast ALLA enzymer inaktiveras ju inte av det låga pH:t i magsäcken... till exempel pepsin som bryter ned protein i vår magsäck, det funderar bäst i den extremt sura magsyran, pH 1,5-2

Och laktisintolleranta personer äter ju laktas-tabletter tillsammans med mat som innehåller laktas och laktaset verkar i tunntarmen.

Vet inte vilka växt-enzymer som teoretiskt skulle kunna göra något bra för min matsmältning men det är nog fullt möjligt att vissa av dem överlever... jag menar, en ananas är ju också ganska så sur ;)

Black Star Abyss
2009-10-27, 17:58
S U C K...

jag kapitulerar..

lycka till och ha en bra dag! *kissass*

Köp lite ekologisk, närproducerad nötfärs på coop så blir du gladare. :)

stafh
2009-10-27, 18:46
Fast ALLA enzymer inaktiveras ju inte av det låga pH:t i magsäcken... till exempel pepsin som bryter ned protein i vår magsäck, det funderar bäst i den extremt sura magsyran, pH 1,5-2

Och laktisintolleranta personer äter ju laktas-tabletter tillsammans med mat som innehåller laktas och laktaset verkar i tunntarmen.

Vet inte vilka växt-enzymer som teoretiskt skulle kunna göra något bra för min matsmältning men det är nog fullt möjligt att vissa av dem överlever... jag menar, en ananas är ju också ganska så sur ;)

Fast de absorberas ju inte heller å andra sidan.

Morrris
2009-10-27, 18:49
Medusa: DU verkar intresserad av ämnet. Kolla in John Perkins Confessions of an Economic Hit Man och Naomi Kleins The Shock Doctrine. För lite lättsammare läsning med ett och annat leende kan du ge dig på Freakonomics av Steven Levitt och Stephen Dubner. De två första bjuder på ytterst få leenden.

Läst de två första. Minst sagt intressant.

Apos78
2009-10-27, 18:54
Läst de två första. Minst sagt intressant.

Kika på den tredje. För att få in lite humor i det hela. En del bisarra frågeställningar där :).

Sverker
2009-10-27, 19:51
Enzymer kan vara både bra och dåligt att ha med i maten.

Nötkött skulle aldrig bli mört utan en mörning under några veckor i kyla. Förr hängde man upp djurkropparna, idag stycka man djuret i mindre delar och vaccumförpackar köttet några veckor för att de naturliga enzymerna ska hinna klippa upp muskelfibrerna och ge ett mörare kött.

Surdeg är också positivt. Dels att naturliga enzymer i maten kan arbeta som t e x fytaset som bryter ned fytinsyran. Att tillsätta en kultur av kända mjölksyrabakterier bättra också på mängden enzymer som bryter ned maten åt oss.


För det mesta är enzymerna bara till besvär. Olika pektinaser ger sig på frukköttet och fukten mjuknar upp och släpper fruktsaft. Pollyfenoloxidaser ger brunfärgning av frukten.


Att vi friska skulle behöva hjälp av enzymerna i maten ser jag som inte troligt. Att tillsätta extra proteaser för att underlätta upptagetr verkar onödigt. Vi tillverka själva ett överskott av enzymer för att säkra upptaget.

Loka
2013-03-23, 21:11
Intressant läsning, hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor.

Jag fann denna tråd eftersom jag gjorde lite sökningar på enzymer. Diskutera med en vän idag angående kost och upphettning, han äter enbart rå kost och menar på att alla enzymer förstörs av upphettning. Men efter att ha läst era kommentarer här så verkar det som att det är helt meningslöst eftersom man producerar de enzymer man behöver själv?

Gäller detta all mat?

Kan det vara så att han har problem med sin enzym produktion och därför mår bättre av rå kost?

Har jag förstått det rätt om enzymer hjälper bara till att bryta ner maten och att ta upp näringen ur maten?

RykteT
2013-03-23, 21:14
Intressant läsning, hoppas någon kan hjälpa mig med några frågor.

Jag fann denna tråd eftersom jag gjorde lite sökningar på enzymer. Diskutera med en vän idag angående kost och upphettning, han äter enbart rå kost och menar på att alla enzymer förstörs av upphettning. Men efter att ha läst era kommentarer här så verkar det som att det är helt meningslöst eftersom man producerar de enzymer man behöver själv?

Gäller detta all mat?

Kan det vara så att han har problem med sin enzym produktion och därför mår bättre av rå kost?

Har jag förstått det rätt om enzymer hjälper bara till att bryta ner maten och att ta upp näringen ur maten?
Enzymer katalyserar processer utan att själv förbrukas.

Enzym består utav proteiner som i sin tur består av aminosyror som du får via kosten (eller producerar själv) så du har delvis rätt i att man producerar enzym själv.

All mat är inte bättre rå. Vissa livsmedel kan du bli riktigt sjuk av om du äter de råa.

Tolkia
2013-03-23, 22:56
När enzymerna passerat magsäcken och tolvfingertarmen är det nog inte mycket kvar av dem. De bryts ju ner av magsafterna som annat protein.