handdator

Visa fullständig version : Therese mördare dömd


tsp
2009-10-26, 22:22
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6017627.ab#


Ni som inte vill läsa AB kan googla "thereses mördare dömd".

Rätt eller fel?

Trapper Buzz
2009-10-26, 22:24
Ja, nu vet vi vad ett människoliv är värt.

Snobbe
2009-10-26, 22:24
Fel. Skiter fullständigt i om han e 15 1år 8månader för mord är ingenting.

David Brent
2009-10-26, 22:25
http://www.dn.se/sthlm/domar-i-dag-i-stureby-malet-1.982329
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3707171.svd
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3193879
http://svt.se/2.33538/1.1744791/bada_ungdomarna_far_ungdomsvard


För alla smaker ;)

stafh
2009-10-26, 22:29
Jag tycker man borde omdefiniera "psykisk störning". Har man ihjäl en annan människa är det något fel i skallen och det felet bör rättas till.

Larsson85
2009-10-26, 22:30
Jag tycker man borde omdefiniera "psykisk störning". Har man ihjäl en annan människa är det något fel i skallen och det felet bör rättas till.

Exakt vad menar du? Ofta blir dom ju dömda till vård för att just rätta till det som är fel.

Trance
2009-10-26, 22:32
Tragiskt. 10 år minst känns som rimligt.

Larsson85
2009-10-26, 22:34
Tragiskt. 10 år minst känns som rimligt.

Vad är egentligen mest rimligt. Att dömma föräldrarna och socialen som har misslyckats totalt med att uppfostra och fånga upp detta barn, eller att dömma barnet?

Trance
2009-10-26, 22:35
Vad är egentligen mest rimligt. Att dömma föräldrarna och socialen som har misslyckats totalt med att uppfostra och fånga upp detta barn, eller att dömma barnet?

Vi pratar inte om en 7-åring här utan ett par 16-åringar. I den åldern så vet man vad ett mord är och planerar man och utför det så skall man straffas. Hårt.

stafh
2009-10-26, 22:35
Exakt vad menar du? Ofta blir dom ju dömda till vård för att just rätta till det som är fel.

Långt ifrån alltid.

Verbatim
2009-10-26, 22:36
Vad är egentligen mest rimligt. Att dömma föräldrarna och socialen som har misslyckats totalt med att uppfostra och fånga upp detta barn, eller att dömma barnet?

Att dömma föräldrarna och skicka ut ungen på gatan förstås, det är en garanti för att få av han ifrån den kriminella bana han börjat.

LoTiX
2009-10-26, 22:37
De får gärna öka maxstraffet från 4 år till kanske 12 år för "barnen".

Larsson85
2009-10-26, 22:37
Att dömma föräldrarna och skicka ut ungen på gatan förstås, det är en garanti för att få av han ifrån den kriminella bana han börjat.

Absolut inte, men att tillämpa långa fängelsestraff på barn tror jag inte är lösningen.

Commando1980
2009-10-26, 22:39
helt jävla sjukt. dessa jävla horungar borde hängas i närmaste träd.

stridis
2009-10-26, 22:42
Vad är egentligen mest rimligt. Att dömma föräldrarna och socialen som har misslyckats totalt med att uppfostra och fånga upp detta barn, eller att dömma barnet?

Socialen är inte mirakelarbetare om du trodde det. Skolan kan inte fånga upp alla heller. Shit happens, så är det.

stridis
2009-10-26, 22:44
helt jävla sjukt. dessa jävla horungar borde hängas i närmaste träd.

Du är rackaren som fixar det då eller?

Commando1980
2009-10-26, 22:46
Du är rackaren som fixar det då eller?

jag ställer gärna upp, givetvis med lagen i ryggen. våldtäktsmän, mördare etc...

stafh
2009-10-26, 22:47
jag ställer gärna upp. våldtäktsmän, mördare etc...

Vem hänger dig sen då? :/

Tolkia
2009-10-26, 22:48
OK, tråden börjar redan spåra ur. Lynchmobben ombedes tänka innan de postar.

Mongar
2009-10-26, 22:48
På tok för lågt straff. Var ju inte direkt som att han i stridens hetta "råkade" ha ihjäl henne och sen ångrade sig.
Slår henne i huvet med pinne, kastar sig över henne och tar strypgrepp med händerna. Byter grepp och tar hela armen runt hennes hals. Håller så ett långt tag tills hon inte rör sig. Tar då och trycker sin näve mot halsen, sen en gren mot halsen, sen sitt knä mot halsen. Sen reser han sig och tycker sig höra henne och slänger in några sparkar mot hennes huvud och hals.
Man är inte längre ett barn utan förstånd vid 16 år.
4 år som åklagarn yrkade på hade känts bättre. Mer kan han ju ändå inte få.

Commando1980
2009-10-26, 22:49
OK, tråden börjar redan spåra ur. Lynchmobben ombedes tänka innan de postar.

vadå lynchmobb. det är ett politiskt ställningstagande för dödsstraff.

sundvall
2009-10-26, 22:58
Seriöst, hade jag varit farsa och två ungjävlar mördat min dotter genom att slagit en gren i huvudet på henne för att sedan strypa henne till döds, å dom sedan får 1år och 8mån, haha... vettefan vad jag hade gjort.

Detta är sjukt, hur i helvete kan dom få sånt lågt straff?

Snobbe
2009-10-26, 23:01
På tok för lågt straff. Var ju inte direkt som att han i stridens hetta "råkade" ha ihjäl henne och sen ångrade sig.
Slår henne i huvet med pinne, kastar sig över henne och tar strypgrepp med händerna. Byter grepp och tar hela armen runt hennes hals. Håller så ett långt tag tills hon inte rör sig. Tar då och trycker sin näve mot halsen, sen en gren mot halsen, sen sitt knä mot halsen. Sen reser han sig och tycker sig höra henne och slänger in några sparkar mot hennes huvud och hals.
Man är inte längre ett barn utan förstånd vid 16 år.
4 år som åklagarn yrkade på hade känts bättre. Mer kan han ju ändå inte få.

vad har du fått den infon?

- Kreh
2009-10-26, 23:01
Detta är sjukt, hur i helvete kan dom få sånt lågt straff?

Inte som att det är något nytt. Så länge folk röstar på sossar och liberaler kommer det att fortsätta.

hahavaffan
2009-10-26, 23:02
vadå lynchmobb. det är ett politiskt ställningstagande för dödsstraff.Meeen döts straf utförs inte som du föreslog, det är du medveten om? ;)

Mongar
2009-10-26, 23:04
vad har du fått den infon?

Förhöret. Pojkens egna ord.

pragmatist
2009-10-26, 23:27
Exakt vad menar du? Ofta blir dom ju dömda till vård för att just rätta till det som är fel.

Sluten ungdomsvård är den brottspåföljd som har högst återfallsfrekvens i brott av samtliga påföljder, enligt BRÅ:s statistik. Det är till och med sämre än inget straff alls.

Politiskt inkorrekt nog har långa fängelsestraff lägst återfallsfrekvens, och allra lägst har riktigt långa straff för förstagångsförbrytare.

tsp
2009-10-26, 23:28
Seriöst, hade jag varit farsa och två ungjävlar mördat min dotter genom att slagit en gren i huvudet på henne för att sedan strypa henne till döds, å dom sedan får 1år och 8mån, haha... vettefan vad jag hade gjort.

Detta är sjukt, hur i helvete kan dom få sånt lågt straff?

Jag håller verkligen med dig här, och det är fan inte ofta! :D Men ja ditt inlägg blev en tankeställare. Är nästan så att man ser ner lite på den mördade flickans pappa för att han inte roidat sönder. Om någon tagit livet av en familjemedlem till mig och jag fått reda på vem det var hade jag nog faktiskt skitit fullständigt i hur gammal mördaren är, vem det är, eller vilka konsekvenser mitt handlande får.

stafh
2009-10-26, 23:28
Sluten ungdomsvård är den brottspåföljd som har högst återfallsfrekvens i brott av samtliga påföljder, enligt BRÅ:s statistik. Det är till och med sämre än inget straff alls.

Politiskt inkorrekt nog har långa fängelsestraff lägst återfallsfrekvens, och allra lägst har riktigt långa straff för förstagångsförbrytare.

För samma brott?

tsp
2009-10-26, 23:29
Sluten ungdomsvård är den brottspåföljd som har högst återfallsfrekvens i brott av samtliga påföljder, enligt BRÅ:s statistik. Det är till och med sämre än inget straff alls.

Politiskt inkorrekt nog har långa fängelsestraff lägst återfallsfrekvens, och allra lägst har riktigt långa straff för förstagångsförbrytare.

Är det verkligen så? Speciellt ditt sista påstående var intressant! Har du någon fakta bakom eller så?

Bailah
2009-10-26, 23:33
Hade jag varit pappan här hade jag nog själv sett till att dom två försvann. Sen hade jag tatt mitt straff. Sjukt..*grr*

Larsson85
2009-10-26, 23:34
Sluten ungdomsvård är den brottspåföljd som har högst återfallsfrekvens i brott av samtliga påföljder, enligt BRÅ:s statistik. Det är till och med sämre än inget straff alls.

Politiskt inkorrekt nog har långa fängelsestraff lägst återfallsfrekvens, och allra lägst har riktigt långa straff för förstagångsförbrytare.

Nu lyckades jag inte hitta den statistiken, men om det nu är så, så ser jag inte det som en indiktator på att vi ska låsa in fler barn och ungdommar i fängelsevården. Utan mer som en indikator på att ungdomsvården måste revideras.

Herr Oberst
2009-10-26, 23:35
Är det verkligen så?

Låter det chockerande?
Inte för att jag vet att det stämmer till 100%, men jag tvivlar på att typ en s.k värstingresa är mer avskräckande än 10-12 år på kåken

Larsson85
2009-10-26, 23:43
Nu lyckades jag inte hitta den statistiken, men om det nu är så, så ser jag inte det som en indiktator på att vi ska låsa in fler barn och ungdommar i fängelsevården. Utan mer som en indikator på att ungdomsvården måste revideras.

Nu hittade jag statistiken, och ser att Rättspsykiatrisk vård har allra lägst återfallsfrekvens. Kanske är det så att man ska jobba med folk på ett mer psykologiskt plan med KBT och andra verktyg för att få dom på rätt bana, istället för att hänga dom eller sätta dom i en cell och slänga bort nyckeln.

Frillan
2009-10-27, 01:35
Så det är rätt att vara likgiltlig när någon mördat en som står en nära?

Jag vet faktiskt inte själv vad jag hade gjort. Jag hade nog misshandlat honom till döds om någon hade gjort på det viset.

Huffo the A-LagaRe
2009-10-27, 01:41
Lite off-topic men i alla fall.

Vad händer med en grabb som mördat någon när han tjänat av sitt straff, kan han få ett jobb någonstans eller är han fucked för alltid.

Det sista alternativet låter ganska bra, men hur är det?

Mongar
2009-10-27, 01:50
Så det är rätt att vara likgiltlig när någon mördat en som står en nära?

Vem sa det?
Objektivt så är jag emot dödsstraff etc men så fort jag blir lite inblandad så ser jag hellre blod. I det här fallet läste jag förhörsrapporten och efter det vill jag inget hellre än att ha ihjäl ungjäveln och hade det varit en familjemedlem som var offret hade det nog gått över till handling snarare än vilja och det med all rätt.
Men ändå försöker jag hålla mig objektiv i de flesta fall och jag tycker det är bättre. Folk gör misstag och de flesta är inte onda människor utan förtjänar en andra chans, men det är svårt att hålla den åsikten i fall där man är inblandad.

Degpekka
2009-10-27, 02:01
Lite off-topic men i alla fall.

Vad händer med en grabb som mördat någon när han tjänat av sitt straff, kan han få ett jobb någonstans eller är han fucked för alltid.

Det sista alternativet låter ganska bra, men hur är det?

Varför skulle han inte kunna få jobb? Det är ju långt ifrån alla arbetsgivare som kräver ett utdrag ur belastningsregistret, och jag tvivlar på att han skriver det i sitt cv.

Larsson85
2009-10-27, 02:48
Lite off-topic men i alla fall.

Vad händer med en grabb som mördat någon när han tjänat av sitt straff, kan han få ett jobb någonstans eller är han fucked för alltid.

Det sista alternativet låter ganska bra, men hur är det?

Det är ju knappast något man berättar när man söker jobb, och i.o.m. att han är så ung så lär det inte bli någon uppenbar lucka i hans CV.

ARMSTARK
2009-10-27, 08:28
Haha, vilken CV, "Tidigare erfarenhet, jag ströp en tjej en gång, räknas det?"

shut teh face
2009-10-27, 08:56
Fyfan, men men. Jag tror inte de skulle göra någon nytta om de satt i en hålla 20 år. De är fortfarande väldigt unga, 16 år..! Jag ser detta som en sorglig historia. Däremot ser jag andra ungdomar, 16-18 år, som begår brott efter brott, dessa kan spärras in för livstid.. men jag tycker mest bara synd om dessa två unga människor.

Herr Oberst
2009-10-27, 12:26
Oavsett om han skriver om mordet i sin CV eller inte så kommer det ändå fram rätt snabbt. Räcker ju att någon på arbetsplatsen googlar hans namn och sen är det kört

Jazen
2009-10-27, 12:36
Fyfan, men men. Jag tror inte de skulle göra någon nytta om de satt i en hålla 20 år. De är fortfarande väldigt unga, 16 år..! Jag ser detta som en sorglig historia. Däremot ser jag andra ungdomar, 16-18 år, som begår brott efter brott, dessa kan spärras in för livstid.. men jag tycker mest bara synd om dessa två unga människor.

Klart du tycker synd om dom 2 svenska ungdomarna som hade ihjäl en utländsk tjej, hade sd fått välja hade dom gått fria...

1år o 8mån är ju ingenting för mord,. Svenska lagen är wonderbar för brottslingar, hoppas på 4år men får knappt 2 :laugh:

z_bumbi
2009-10-27, 12:43
Nu lyckades jag inte hitta den statistiken, men om det nu är så, så ser jag inte det som en indiktator på att vi ska låsa in fler barn och ungdommar i fängelsevården. Utan mer som en indikator på att ungdomsvården måste revideras.

Det verkar vara en ganska så rimlig slutsats.

Jazen
2009-10-27, 12:51
oj oj skadestånd på 145 000:- fick dom också, flickans liv va lika mkt värd som en audi urquattro med ca 600hk....

shut teh face
2009-10-27, 13:06
Klart du tycker synd om dom 2 svenska ungdomarna som hade ihjäl en utländsk tjej, hade sd fått välja hade dom gått fria...

1år o 8mån är ju ingenting för mord,. Svenska lagen är wonderbar för brottslingar, hoppas på 4år men får knappt 2 :laugh:
Haha men tjejen var ju svensk, som dog.

L Johnsson
2009-10-27, 13:14
Fel. Skiter fullständigt i om han e 15 1år 8månader för mord är ingenting.

riktigt jävla sant!:thumbup:

Mongar
2009-10-27, 13:30
oj oj skadestånd på 145 000:- fick dom också, flickans liv va lika mkt värd som en audi urquattro med ca 600hk....

Vilken summa hade vart bra då?

Ingrosso
2009-10-27, 13:33
Vilken summa hade vart bra då?

MEN han menar ju att inga pengar i världen hade varit bra.

I guess!

joriice
2009-10-27, 13:39
Sjukt låga straff. Jag förstår inte vad de skall göra sedan när de kommer ut heller. Det är inte direkt som att de kan känna sig trygga efteråt, och "nu är det glömt". Aja, de tar väl livet av sig förr eller senare kanske.

Tonto
2009-10-27, 13:41
Hej och välkommen till Sverige.

Larsson85
2009-10-27, 13:50
oj oj skadestånd på 145 000:- fick dom också, flickans liv va lika mkt värd som en audi urquattro med ca 600hk....

Tanken med skadestånd är inte att man värderar personens liv.

forslund
2009-10-27, 15:48
Gah.. Sverige. 1 år och 8 månader för en flickas liv, men laddar man ner en film eller två, då är det miljonbelopp och nästa lika långt fängelsestraff.

"Förmildrande omständigheter" och att man "inte vill förstöra en ungdoms framtid" hör man ofta. För i h*lvete, vad har de gjort med offret då?
Tar man en annan persons liv har man försakat sin chans i samhället enligt mig. Spärra in dem på livstid. Det är ju förnedring mot offrets familj att ge ett så kort straff.

joriice
2009-10-27, 16:05
"Förmildrande omständigheter" och att man "inte vill förstöra en ungdoms framtid" hör man ofta..

Ja, de har redan förstört den själva. Jag tror iochförsig inte att ett kortare fängelsestraff får dem att känna sig "gladare" i det stora hela.
Tänker om 20 år då det kommer fram om de nu lyckas skaffa familj. "Jag mördade en tjej när jag var 16..." det funkar liksom inte. Killself is better.

Jazen
2009-10-27, 17:06
Haha men tjejen var ju svensk, som dog.

det va hon inte, hon heter Rojo, nån av hennes föräldrar har utländsk bakgrund

Jazen
2009-10-27, 17:09
Tanken med skadestånd är inte att man värderar personens liv.

Ne det förstår jag också, men vad täcker skadeståndet?
Taxi resor fram o tillbaka till rätten? Att anhöriga fått ta "ledigt" från jobbet?
Är det meningen att man ska må lite bättre ?
Nån förstod mig att inga pengar i världen går att sätta på en människas liv, tycker 145.000 är en skämmig summa bara

Ingrosso
2009-10-27, 18:10
Som jag sa i en annan tråd, de kan få dem 2 åren på ungdomsvård, och sedan 5 år extra på "riktigt" fängelse när de fyllt 18.

Nitrometan
2009-10-27, 18:16
Som jag sa i en annan tråd, de kan få dem 2 åren på ungdomsvård, och sedan 5 år extra på "riktigt" fängelse när de fyllt 18.

Inget dumt förslag.

Ingrosso
2009-10-27, 18:17
Inget dumt förslag.

Ironi?

Nitrometan
2009-10-27, 18:18
Ironi?

Nej.

För min del känns det som om det hade varit vettigt.

Men så är jag ju inte jurist heller.

Morrris
2009-10-27, 18:19
det va hon inte, hon heter Rojo, nån av hennes föräldrar har utländsk bakgrund

Hur många generationer tillbaka måste man ha svenska föräldrar för att betraktas som svensk enligt dig?

Ingrosso
2009-10-27, 18:19
Nej.

För min del känns det som om det hade varit vettigt.

Men så är jag ju inte jurist heller.

Okej.

Man vet ju att det aldrig kommer hända dock.. *gah!*

Nitrometan
2009-10-27, 18:20
Hur många generationer tillbaka måste man ha svenska föräldrar för att betraktas som svensk enligt dig?
16-17? Och så ska man ha ett namn som sluta på -sson.

Att heta Jönsson och ha förfäder som kom från Danmark på 1700-talet funkar icke!

Degpekka
2009-10-27, 18:25
Är det samma praxis med sluten ungdomsvård som med fängelse för vuxna? att man blir frisläppt efter 2/3 av tiden?

Three pigs
2009-10-27, 18:26
Är det samma praxis med sluten ungdomsvård som med fängelse för vuxna? att man blir frisläppt efter 2/3 av tiden?

Ja.

Morrris
2009-10-27, 18:26
16-17? Och så ska man ha ett namn som sluta på -sson.

Att heta Jönsson och ha förfäder som kom från Danmark på 1700-talet funkar icke!

Lustigt hur det blev när han skulle anklaga shut the face för rasism.

OnT: Vad man än tycker om domen är det ingen kontroversiell sådan, utan snarare praxis i Sverige. Barn döms inte till hårdare straff än 2,5 år.

MrPowa
2009-10-27, 19:08
helt jävla sjukt. Dessa jävla horungar borde hängas i närmaste träd.

+1

Fatalist
2009-10-27, 19:27
Kanske glömde domaren att dricka sitt morgonkaffe, för detta är ju ett tämligen normalt straff för en lite grövre skattefifflare, även om dessa grabbar slapp undan med mindre skadestånd! Lysande... Bra att veta inför framtiden. Jag ska alltså uppfostra mina barn till att det är bättre att jobba som hitman och göra en hit sen ta smällen... än att freestyla lite med skattepapper.

Degpekka
2009-10-27, 19:55
Kanske glömde domaren att dricka sitt morgonkaffe, för detta är ju ett tämligen normalt straff för en lite grövre skattefifflare, även om dessa grabbar slapp undan med mindre skadestånd! Lysande... Bra att veta inför framtiden. Jag ska alltså uppfostra mina barn till att det är bättre att jobba som hitman och göra en hit sen ta smällen... än att freestyla lite med skattepapper.

Tror du det är många 15åringar som fifflar med skatten? :smash:

Fatalist
2009-10-27, 20:01
Tror du det är många 15åringar som fifflar med skatten? :smash:

Nej sant, och just detta motiverar mördarnas straff på 20 månader. Eller vad var din poäng?

Trance
2009-10-27, 20:11
Vi kan ju vara trygga i att om de skulle varit två år äldre och haft 150-200 tabletter Ectasy så skulle de i alla fall fått minst 2 år (upp till 10). Så kanske de slutar med att mörda folk och börjar knarka lite så man kan straffa dem på riktigt.




...nej jag har inte ens testat E.

Degpekka
2009-10-27, 20:12
Nej sant, och just detta motiverar mördarnas straff på 20 månader. Eller vad var din poäng?

Att du inte kan jämföra straff för olika handlingar på det sättet du gjorde.

Mongar
2009-10-27, 20:12
Vi kan ju vara trygga i att om de skulle varit två år äldre och haft 150-200 tabletter Ectasy så skulle de i alla fall fått minst 2 år (upp till 10). Så kanske de slutar med att mörda folk och börjar knarka lite så man kan straffa dem på riktigt.




...nej jag har inte ens testat E.

Har du testat E?

Fatalist
2009-10-27, 20:14
Att du inte kan jämföra straff för olika handlingar på det sättet du gjorde.

Jo, det kan jag, för att visa hur löjligt jag tycker det är att man kommer undan otroligt billigt bara för att man råkar vara under ett magiskt ålderssträck på papperet. Det var hela poängen med jämförelsen Degpekka.

von huff
2009-10-27, 20:16
Jag bryr mig inte om år hit eller dit, är nån död så är den och det finns inget straff som motsvarar ett människorliv och det skulle isåfall vara dödsstraff men straffen för att ta livet av nån är endå ganska löjliga om man t.ex jämför med ekonomisk brottslighet.

pragmatist
2009-10-27, 20:20
Nu hittade jag statistiken, och ser att Rättspsykiatrisk vård har allra lägst återfallsfrekvens. Kanske är det så att man ska jobba med folk på ett mer psykologiskt plan med KBT och andra verktyg för att få dom på rätt bana, istället för att hänga dom eller sätta dom i en cell och slänga bort nyckeln.

Sluten psykvård innebär i snitt 6.3 år bakom lås och bom och i de flesta fall tonvis med medicinering, knappast "KBT". Om de hade blivit dömda till det i stället tror jag inte vi hade behövt den här tråden.

Jazen
2009-10-27, 20:29
Lustigt hur det blev när han skulle anklaga shut the face för rasism.

OnT: Vad man än tycker om domen är det ingen kontroversiell sådan, utan snarare praxis i Sverige. Barn döms inte till hårdare straff än 2,5 år.

hon va halv filipin....lustigt det blev nu va...

Degpekka
2009-10-27, 20:35
Jo, det kan jag, för att visa hur löjligt jag tycker det är att man kommer undan otroligt billigt bara för att man råkar vara under ett magiskt ålderssträck på papperet. Det var hela poängen med jämförelsen Degpekka.

Ok. Hela händelsen är jävligt tragisk och jag känner med familjen som förlorat ett barn. Men samditigt ser jag inte fördelarna med att sätta ungdomar på långa fängelsestraff. Dem behöver hjälp, mkt hjälp.

Jazen
2009-10-27, 20:46
snarlik fall i usa? där tjejen i fråga dömdes som en vuxen och fick livstid
http://www.nowpublic.com/world/melissa-todorovic-gets-life-prison-stefanie-rengel-killing

shut teh face
2009-10-27, 21:41
hon va halv filipin....lustigt det blev nu va...
Men för helvete