handdator

Visa fullständig version : Fixa bra kondis på typ 2 veckor??


jopalage
2009-10-26, 22:21
Går det att fixa bra kondition på typ två veckor, har vart sjuk rätt länge men tränat på nån vecka nu. Går det att fixa upp en bra kondis på 2 veckor?

Skulle jag ut och springa 3 km nu skulle jag nog hamna runt smått pinsama 14 min, går det att komma ner till typ 11-12 min på 2 veckor?

dojjan
2009-10-26, 22:24
Går det att fixa bra kondition på typ två veckor, har vart sjuk rätt länge men tränat på nån vecka nu. Går det att fixa upp en bra kondis på 2 veckor?

Skulle jag ut och springa 3 km nu skulle jag nog hamna runt smått pinsama 14 min, går det att komma ner till typ 11-12 min på 2 veckor?

Ja, det går utan träning med lite vilja. Mitt råd är att ha bättre framförhållning dvs. planera bättre.

jopalage
2009-10-26, 22:26
Utan träning?

jopalage
2009-10-26, 22:36
Verkar svårt att höja sin kondis ganska mycket utan att träna.. ska man springa varje dag i 2 veckor eller varannan ? bäst med hög puls eller långtur?

BB1942
2009-10-26, 22:44
eftersom du har dålig kondis nu så verkar du inte ha någon löpvana och då ska du heller inte börja löpa varannan dag. På 2 veckor så kan du lära känna din kropp lite bättre och du kan därför kapa någon minut men om du ska springa 3 km på t ex 10min så måste du träna ett tag.

jopalage
2009-10-26, 22:50
eftersom du har dålig kondis nu så verkar du inte ha någon löpvana och då ska du heller inte börja löpa varannan dag. På 2 veckor så kan du lära känna din kropp lite bättre och du kan därför kapa någon minut men om du ska springa 3 km på t ex 10min så måste du träna ett tag.


Jag har vanligtvis ganska bra kondis men haft influensa 2 veckor så tappat mycket, känner min kropp och har legat på 12 träningar i veckan förut så jag gör inte på något jag inte gjort förut.

Sic
2009-10-26, 23:23
Hur f*n ska vi kunna veta om du kan få "bra" kondis på 2 veckor? Antagligen kan du inte det då du startat en tråd som den här.

Om du ändå vill testa är det intervaller som gäller. Det är dock inte att rekommendera om du är ovan.

BB1942
2009-10-26, 23:29
Inte för att vara uppkäftig eller så men varför frågar du här om du tränat löpning (det vi pratar om) 12 pass i veckan. Om någon så borde väl du veta hur din kropp reagerar på träningen.

Yeahvlen
2009-10-27, 02:00
Treminuters-intervaller.

Det var en artikel i en orienteringstidning för ett tag sedan där (minns inte namnet nu) de talade om just det. Jag testade det, och måste påstå att det är grymt effektivt.

emi23j
2009-10-27, 07:53
Går det att fixa bra kondition på typ två veckor, har vart sjuk rätt länge men tränat på nån vecka nu. Går det att fixa upp en bra kondis på 2 veckor?

Skulle jag ut och springa 3 km nu skulle jag nog hamna runt smått pinsama 14 min, går det att komma ner till typ 11-12 min på 2 veckor?

14 min är inte så pjåkigt (beror ju dock på hur banan är upplagd).

Om du inte redan har bra grundkondition kommer du inte kunna bygga upp den på två veckor. Jag skulle säga att det bästa är att träna den distans du ska springa 5 dagar i veckan de närmaste två veckorna. det ger dig en känsla över loppet och du blir van distansen, vilket gör att du kan kapa tid.

En mer långsiktig satsning för bättre kondition innehåller dock alla delar av löpning skulle jag säga. Långdistans, intervaller (korta och långa), även en del sprinter. Att träna upp just konditionen är väl en av de enklare sakerna vad gäller träning, det finns mycket om detta ämne...

kjell33
2009-10-27, 08:31
Går det att fixa bra kondition på typ två veckor, har vart sjuk rätt länge men tränat på nån vecka nu. Går det att fixa upp en bra kondis på 2 veckor?

Skulle jag ut och springa 3 km nu skulle jag nog hamna runt smått pinsama 14 min, går det att komma ner till typ 11-12 min på 2 veckor?

Nej du kan inte skaffa dig bra kondition på två veckor lika lite som du kan skaffa dig muskler på två veckor. Däremot kan du förbättra konditionen på den tiden. Skulle säga att tre månader är minimum för att springa 3km på 11-12 min. Skynda långsamt och du minimerar skaderisken.

jopalage
2009-10-27, 20:26
Inte för att vara uppkäftig eller så men varför frågar du här om du tränat löpning (det vi pratar om) 12 pass i veckan. Om någon så borde väl du veta hur din kropp reagerar på träningen.

Det var inte 12 dagar med löpning / vecka utan blandat med fotboll, bandy och gym. Jag har aldrig förut tänkt mig tanken att skaffa bra kondis på 2 veckor så anledningen till att jag skapade tråden är för att jag undrade ifall det går.

Kan man löpträna varje dag i 2 veckor eller måste man vila lika mycket mellan löppassen som mellan varje gång man tränar en muskelgrupp?

-Englund
2009-10-27, 21:18
kör intervaller varje dag.
T ex, kör ett test, säg max på 3 km.
kör sedan 2-3minutersintervaller varje dag, och sen avslutar du med ett test på 3 km.
Have fun!

BB1942
2009-10-28, 12:17
Det var inte 12 dagar med löpning / vecka utan blandat med fotboll, bandy och gym. Jag har aldrig förut tänkt mig tanken att skaffa bra kondis på 2 veckor så anledningen till att jag skapade tråden är för att jag undrade ifall det går.

Kan man löpträna varje dag i 2 veckor eller måste man vila lika mycket mellan löppassen som mellan varje gång man tränar en muskelgrupp?

Jaha, då förstår jag.
Du borde nog köra som emi23jsa, att springa distansen mycket. dvs--> http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3952449&postcount=10

det inlägget i denna tråden