handdator

Visa fullständig version : När äta den proteinrikaste måltiden?


Skrollovicz
2009-10-26, 15:38
Om man siktar på att bygga muskler, när är det då lämpligast att förlägga dagens proteinrikaste mål; före eller efter träning, eller kanske innan sänggående?

Ola Wallengren
2009-10-26, 15:54
Du behöver inte direkt välja. Du kan äta proteinrikt både före och efter träningen samt kvällsmål. Man kan argumentera för att alla de måltiderna är viktiga, men det är klart, om man skall välja så är ett proteinrikt mål runt träningen förmodligen av större betydelse än före sänggående.

z_bumbi
2009-10-26, 15:54
Det beror delvis på hur mycket protein du äter totalt, hur mycket varje måltid innehåller och när du tränar.

Johnny Cleese
2009-10-26, 16:40
Du behöver inte direkt välja. Du kan äta proteinrikt både före och efter träningen samt kvällsmål. Man kan argumentera för att alla de måltiderna är viktiga, men det är klart, om man skall välja så är ett proteinrikt mål runt träningen förmodligen av större betydelse än före sänggående.

Intressant fråga jag också söker svar på. Tycker att det borde vara viktigare att fylla på ordentligt före sänggåendet dock, musklerna byggs väl ändå under vilan. Men det är enbart gissning från min sida, finns säkert folk som verkligen vet.

944RS
2009-10-26, 17:11
Varför krångla till det så mycket?

Om man tränar på em/kväll så äter man ju troligtvis minst 2ggr innan träningen, sedan har man kanske oxå lite EAA/vassle i samband med träningen. Och efter det så är det middag/kvällsmat och eventuellt något proteinrikt (kaseindrink,kvarg etc.)
I detta upplägg så skulle jag om nu någon portion vore extra proteinrik välja middagen.

Tränar man på morgonen så skulle jag välja lunchen.

vicarious
2009-10-26, 19:30
Intressant fråga jag också söker svar på. Tycker att det borde vara viktigare att fylla på ordentligt före sänggåendet dock, musklerna byggs väl ändå under vilan. Men det är enbart gissning från min sida, finns säkert folk som verkligen vet.

Det beror ju på när man tränar och när man går i säng, samt vilka kalori-ramar man vill hålla sig inom. Men ja, att äta en proteinkälla blandat med lite kolhydrat och fett så upptaget i tarmen sker långsammare, innan man går och lägger sig kan vara smart.

jontet
2009-10-27, 23:20
Intressant fråga jag också söker svar på. Tycker att det borde vara viktigare att fylla på ordentligt före sänggåendet dock, musklerna byggs väl ändå under vilan. Men det är enbart gissning från min sida, finns säkert folk som verkligen vet.

Det beror ju på när man tränar och när man går i säng, samt vilka kalori-ramar man vill hålla sig inom. Men ja, att äta en proteinkälla blandat med lite kolhydrat och fett så upptaget i tarmen sker långsammare, innan man går och lägger sig kan vara smart.

Nja, självklart byggs musklerna under vilan och vilan är när man inte tränar så det blir ju rätt omöjligt att äta så maten INTE metaboliseras till störst del under vila

vicarious
2009-10-28, 00:19
Nja, självklart byggs musklerna under vilan och vilan är när man inte tränar så det blir ju rätt omöjligt att äta så maten INTE metaboliseras till störst del under vila

Nu förstår jag inte alls vart du vill komma.. du skriver något som är helt uppenbart? Musklerna byggs under vila, jaha. Har någon sagt nåt annat här eller? :confused: