handdator

Visa fullständig version : Nybörjare.... (sorry)


candystore
2009-10-26, 14:53
Jag är nybörjare när det kommer till att träna kondition. Låter kanske lite dumt men jag har alltid bara styrketränat och kännt mig nöjd med det. Men nu har jag lite fett som skulle suttit fint om det ville försvinna.
Jag har varit med VV i 5 v nu men känner att jag måste kolla av med det för att veta vad jag kan äta och inte. Jag har lärt mig att skriva matdagbok med så jag tar med mig något positivt från dem och min vikt nedgång på 4 kg. Förutom de jag gått ner på egen hand: 17 kg..


Jag har nyligen (igår) fått hem en crosstrainer och trampade på i lagom takt 1mil på 30 min.
Jag kommer att träna hemma, eftersom att det är en bra bit till närmaste vettiga gym. Jag har vikter så jag klara mig den närmsta tiden men sen blir det att invenstera i lite tyngre grejer...

Så min fråga är hur ska jag lägga upp träningen för att gå ner i vikt. Hur ofta ska jag styrketräna och hur ofta ska jag konditionsträna?

Hur länge ska jag ge mig på att trampa på min cross?


Hoppas att jag gett er info så det räcker..... annars får jag kompletera..

spoon
2009-10-27, 12:20
Angående kosten så räknar jag med att du har hyffsad koll på det eftersom du är med i VV och redan har gått ner en massa kg. Annars finns en del info i denna tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 Vet ju inte hur ofta du tränar eller vad som är målet med träningen ?

944RS
2009-10-27, 12:44
Att ha Candystore som nick om man håller på att försöka gå ner i vikt rimmar lite illa i mina öron... Det gäller oftast att våga ändra sin livsstil lite om man har långsiktiga planer på att behålla sin nya vikt.

Nu kan det ju finnas helt andra anledningar till ett sådan nick mer än att man gillar sötsaker, men jag hoppas du förstår min poäng.

Hur mycket du kan träna hänger ju mycket på hur mycket du klarar av på lång sikt. Börja försiktig för att sedan öka både antalet pass och längden på passen.
Försök att styrketräna hela kroppen minst en gång i veckan.

candystore
2009-10-27, 16:54
Jag är 154 cm över jorden och 56,5 kg på jorden.. eller vad man ska kalla det.

Mitt mål är att bli tajtar vilket innbär vad jag förstått viktminskning och få fram musklerna lite mer. Det spelar ingen roll hur mycket jag går ner eller upp sålänge jag ser resultatet i spegeln.

Jag är överlag nöjd med min kropp som det är nu eftersom jag nyss lyckats gå ner 17 kg och ändå behållt stor del av musklerna. Men vill ändå kunna visa upp mig på stranden...

Jag kommer att träna helkropp 2 gånger i veckan med mina ynkliga vikter som räcker för mig och på min crosstrainer.
Men hur ska jag lägga upp det med crosstrainern, för att bli tajtare...?
Hur ofta? Hur länge? När?

Och yes.. smeknamnet är inte att ta misstag på.. sötsaker rules...
Men jag lyckas bra att bara äta dom på lördag.. kanske lite på fredagen med...

zharz
2009-10-27, 20:15
Jag har nyligen (igår) fått hem en crosstrainer och trampade på i lagom takt 1mil på 30 min.

Nu har jag inte en aning om hur det är att springa långdistans på en crosstrainer så någon får gärna rätta mig men är inte det jävligt bra?

the thing
2009-10-27, 20:27
Nu har jag inte en aning om hur det är att springa långdistans på en crosstrainer så någon får gärna rätta mig men är inte det jävligt bra?

jo det är skit bra! asså det måste vara ngt fel eftersom att det var i ett lagom tempo :P

Sic
2009-10-27, 20:50
Du behöver inte träna alls för att gå ned i vikt, men det är fördelaktigt. Se bara till att du ligger på ett energiunderskott vare sig du tränar eller inte.

candystore
2009-10-27, 22:25
jo det är skit bra! asså det måste vara ngt fel eftersom att det var i ett lagom tempo :P

Haha ja då måste det vara fel på den... jag vet inte.. har ingen koll på om den verkligen räknar rätt.. nu när jag tänker efter så promenerar jag (iofs lungt) 5 km på 45 min så om jag dubblar hastigheten kommer jag dubbelt så långt på 45 min vilket det var.. alltså jag joggade s k på crossen hela tiden.. hade en och annan rush...
jag vet inte som sagt och innan jag böjar svamla ska jag inte skriva mer för då kommer ni verkligen inte hinna med mina tankar som ofta är ett steg före hjärnan....*screwy*

Så var tror ni hur ska jag lägga in konditonen??
Ska jag köra 3 gånger i veckan så länge jag bara orkar?
Kan jag om jag orkar.... (jag har inget för mig om dagarna... jobbar ca 5h/v..) ta crossen 20 min på morgonen till mitt favoprogram och sen ändå träna på eftermiddagen?