handdator

Visa fullständig version : Linux för nybörjare, bästa boken?


MrBoris
2009-10-26, 10:04
bästa boken för att allmänt lära sig grundkommandon etc. för Linux?

shut teh face
2009-10-26, 10:08
bästa boken för att allmänt lära sig grundkommandon etc. för Linux?
De finns säkert gott om böcker som är bra men Linux kan man mycket väl lära sig på egen hand, det finns så mycket tutorials, och liknande dokumentation på nätet!

Jag rekommenderar Ubuntu som första Linux dist att testa med.

hahavaffan
2009-10-26, 10:20
Jag kände mig jävligt ball igår när jag satt och hackade loss i terminalen på min MacBook :D

Manta
2009-10-26, 10:29
Jag rekommenderar Ubuntu som första Linux dist att testa med.

Jag gillade Ubuntu när jag använde det, men är det verkligen en bra dist för att "lära sig Linux"? Den inbjuder ju i princip inte direkt till att lära sig mer kommandon efter att man behärskar sudo apt-get install.

hoikka poika
2009-10-26, 12:36
Om man absolut vill lära sig terminalen så är det bästa sättet att använda den till i princip allt under en tid. Kanske inte det snabbaste sättet att lära sig, men det fungerar. Ett tips är att använda sig av manualen man <kommando> för att läsa på mer om kommandot. man bash ger en utförlig beskrivning av bash och "alla" kommandon.

Här har du några väldigt grundläggande kommandon:
http://www.tutorialized.com/view/tutorial/Basic-Linux-Shell-commands/21596

Och en bok om Linux:
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

shut teh face
2009-10-26, 12:45
Jag gillade Ubuntu när jag använde det, men är det verkligen en bra dist för att "lära sig Linux"? Den inbjuder ju i princip inte direkt till att lära sig mer kommandon efter att man behärskar sudo apt-get install.
Det är en bra dist som är vänlig, även om den har mycket grafiska GUI osv så spelar det ju ingen roll för "lärandet", man kan ju sitta endast i terminalen på ubuntu lika mycket som på en Solaris.

Men det är alltid bra att köra endast via terminalen så mycket som möjligt. Då kan man alltid i framtiden hantera det mesta. Jag sitter dagligen via putty endast och kör emot solaris, vms, tru64, red hat, etc etc och det är all the same, och det är i ubuntu jag lärt mig terminal haxxor.

MrBoris
2009-10-26, 13:09
tackar för tipsen alla!

jakke
2009-10-26, 13:15
Jag har lärt mig linux genom att googla när "problem" uppstår. Det finns nästan alltid någon som velat göra samma sak som jag försökt göra. Sedan kan jag inte förstå varför man måste göra allting "the hardcåår way" och hacka i bash. Finns ett GUI som är bra, skulle jag bara bli glad.

Idag använder jag Ubuntu-server med en Vmware server installation ovanpå.

MrBoris
2009-10-26, 13:49
Kan lägga till en fråga när jag ändå håller på, ska lära mig Cshell-script också, några tips där på dokumentation/litteratur?

shut teh face
2009-10-26, 13:55
Jag har lärt mig linux genom att googla när "problem" uppstår. Det finns nästan alltid någon som velat göra samma sak som jag försökt göra. Sedan kan jag inte förstå varför man måste göra allting "the hardcåår way" och hacka i bash. Finns ett GUI som är bra, skulle jag bara bli glad.

Idag använder jag Ubuntu-server med en Vmware server installation ovanpå.
Självklart så finns det oftast ingen anledning att sitta och muppa kod när det inte behövs. Men jag utsätts ganska ofta för Solaris installationer som är helt ografiska och då känner jag: tur att jag kan mina saker i terminalen så jag ens kan jobba här. Min filosofi är lite att man ska lära sig grunderna och göra det på hardcore-sätt, sen har man gjort sig förtjänt av att använda mer grafiska verktyg som hjälp. Folk som inte har denna mentalitet brukar i regel var sämre än andra, detta gäller speciellt Oracle där folk suttit med massa olika GUI och sen kan de egentligen ingenting vad som sker "där under".

Manta
2009-10-26, 14:06
Det är en bra dist som är vänlig, även om den har mycket grafiska GUI osv så spelar det ju ingen roll för "lärandet", man kan ju sitta endast i terminalen på ubuntu lika mycket som på en Solaris.

Men det är alltid bra att köra endast via terminalen så mycket som möjligt. Då kan man alltid i framtiden hantera det mesta. Jag sitter dagligen via putty endast och kör emot solaris, vms, tru64, red hat, etc etc och det är all the same, och det är i ubuntu jag lärt mig terminal haxxor.

Visst kan man det. Jag menade mest att man oftast inte behöver vilket kan leda till en viss lättja och att man inte lär sig ordentligt ifall men inte aktivt försöker.

shut teh face
2009-10-26, 14:18
Visst kan man det. Jag menade mest att man oftast inte behöver vilket kan leda till en viss lättja och att man inte lär sig ordentligt ifall men inte aktivt försöker.
Det är sant, men nästan alla distar har GUI för att underlätta, vissa mer än andra. I sådant fall skulle han ju behöva sitta på en silent UNIX eller liknande

Yes
2009-10-26, 14:20
Jag rekommenderar Ubuntu som första Linux dist att testa med.
Själv föredrar jag rakt motsatt filosofi. Efter att ha installerat och konfigurerat t.ex. Gentoo några gånger bör man känna sig rätt hemma med Linux. Det bästa sättet att lära sig är ofta att kasta sig rakt in i något svårt, samtidigt som man har nån slags livlina. Med Gentoo har man utomordentligt bra dokumentation som hjälper en lösa alla problem man kan stöta på.

Linux From Scratch är inte heller så dumt, men det kan lätt bli sådär komplicerat att man bara följer instruktioner utan att alls veta vad man håller på med.

shut teh face
2009-10-26, 14:26
Själv föredrar jag rakt motsatt filosofi. Efter att ha installerat och konfigurerat t.ex. Gentoo några gånger bör man känna sig rätt hemma med Linux. Det bästa sättet att lära sig är ofta att kasta sig rakt in i något svårt, samtidigt som man har nån slags livlina. Med Gentoo har man utomordentligt bra dokumentation som hjälper en lösa alla problem man kan stöta på.

Linux From Scratch är inte heller så dumt, men det kan lätt bli sådär komplicerat att man bara följer instruktioner utan att alls veta vad man håller på med.
Det beror ju på hur ny man är på Linux, det kanske var skönt för dig att hoppa på Gentoo direkt. Men första månaden jag satt med Linux så var jag helt färsk och hade blivit ganska skrämd om jag inte haft lite grafiskt, för att se att det fanns något där. :D Men samtidigt håller jag med, jag delar din filosofi att man bör lära sig den hårda vägen.

hoikka poika
2009-10-26, 14:44
Jag har lärt mig linux genom att googla när "problem" uppstår. Det finns nästan alltid någon som velat göra samma sak som jag försökt göra. Sedan kan jag inte förstå varför man måste göra allting "the hardcåår way" och hacka i bash. Finns ett GUI som är bra, skulle jag bara bli glad.

Idag använder jag Ubuntu-server med en Vmware server installation ovanpå.

Desktopanvändaren behöver inte använda terminalen. Men terminalen är ett riktigt kraftfullt och ovärderligt verktyg för den som orkar lära sig, risken är väl att man fastnar :)

PS. commandlinefu.com
Riktigt nördig sida, men man kan få några bra tips om saker man har missat. T ex:
sudo !!
cd -

Yes
2009-10-26, 14:47
Det beror ju på hur ny man är på Linux, det kanske var skönt för dig att hoppa på Gentoo direkt. Men första månaden jag satt med Linux så var jag helt färsk och hade blivit ganska skrämd om jag inte haft lite grafiskt, för att se att det fanns något där. :D Men samtidigt håller jag med, jag delar din filosofi att man bör lära sig den hårda vägen.
När jag höll på med Linux började jag med nån såndäringa stor, bloatad, dist som jag körde några veckor. Fattade knappt nånting och bestämde mig för att ge mig i kast med Gentoo istället.

Först gick allt åt helvete. Sen fortsatte det gå åt helvete och efter lite mer strul gick det ännu mer åt helvete. Tillslut gick jag på LFS istället. Det gick också åt helvete, fast inte lika mycket. Därigenom lärde jag mig dock varför det blev som det blev, vilket egentligen var en liten skitsak, och då gick jag tillbaks till Gentoo.

Allt krånglande och alla installationer, samt förstås massor av läsande på forum och i guider, gjorde dock att jag kände mig rätt awesome tillslut. Nu har jag såklart glömt det mesta, men det var kul då iaf.

Visst kan jag förstå om man skräms av att inte ha något GUI(speciellt om man är en såndär bortskämd ungdom, du vet, som aldrig upplevt nåt annat :D ). Av den anledningen kan det kanske vara trevligt med en liten mjukstart(och då är nog Ubuntu ett bra val), men efter man lekt av sig lite tycker jag det är en bra idé med lite kött och potatis, lyfta tungt, tröck! och +50.

Jag menar, i slutändan så... vill man ha användarvänligt så kör Windows, men vill man lära sig ett nytt och intressant system(som ändå är användbart när man kan det) så är det värt att plåga sig den hårda vägen.

Degpekka
2009-10-26, 14:49
Jag har "the official ubuntu book", men som någon redan skrivit så funkar det mesta att googla sig till och det är ju jäkligt smidigt om man vill ha löst grejer fort. Kör själv ubuntu(no shit:D) 9.04...

shut teh face
2009-10-26, 15:08
När jag höll på med Linux började jag med nån såndäringa stor, bloatad, dist som jag körde några veckor. Fattade knappt nånting och bestämde mig för att ge mig i kast med Gentoo istället.

Först gick allt åt helvete. Sen fortsatte det gå åt helvete och efter lite mer strul gick det ännu mer åt helvete. Tillslut gick jag på LFS istället. Det gick också åt helvete, fast inte lika mycket. Därigenom lärde jag mig dock varför det blev som det blev, vilket egentligen var en liten skitsak, och då gick jag tillbaks till Gentoo.

Allt krånglande och alla installationer, samt förstås massor av läsande på forum och i guider, gjorde dock att jag kände mig rätt awesome tillslut. Nu har jag såklart glömt det mesta, men det var kul då iaf.

Visst kan jag förstå om man skräms av att inte ha något GUI(speciellt om man är en såndär bortskämd ungdom, du vet, som aldrig upplevt nåt annat :D ). Av den anledningen kan det kanske vara trevligt med en liten mjukstart(och då är nog Ubuntu ett bra val), men efter man lekt av sig lite tycker jag det är en bra idé med lite kött och potatis, lyfta tungt, tröck! och +50.

Jag menar, i slutändan så... vill man ha användarvänligt så kör Windows, men vill man lära sig ett nytt och intressant system(som ändå är användbart när man kan det) så är det värt att plåga sig den hårda vägen.
Ok :) Själv började jag inte med Linux för hemmabruk utan för att jag arbetar med Oracle och där är Linux att föredra, och det blev väldigt intensivt direkt men man började direkt förstå att Linux är så mycket bättre än Windows, där man får massa grafiska hjälpmedel men som i själva verket bara försvårar för en, och man har ingen koll på vad som händer lika bra. I Linux ligger allt som i en järnhand!

Nu har jag inte sysslat något med Linux på hemmaplan men jag har alltid planerat att bygga en egen brandvägg på en Linux server som också ska få agera mindre filserver.

I mina ögon så är Windows bara bra på min spelmaskin, men det är min uppfattning och jag säger inte att det är fel att föredra Windows.

Baan
2009-10-26, 15:09
Får hålla med dom som tycker att Ubuntu kanske inte är det bästa om man vill vara hardcore terminal (eller cmd som vi pro Windowsanvändare säger). Det är ju en dist tänkt som en ersättare för Windows (nu kanske jag föreklar men delvis) och det implicerar ganska minimal terminalanvändning. Då tror jag det blir naturligt att även använda det som ett WinOS. Därför kanske man ska ta något halvvägs på skalan av användarvänliga OS...

Sen håller jag med om "learning by doing", vilket i och för sig innefattar en del googlande och läsande. Sitta med en bok och läsa om OS:t utan att prova kan ju vara intressant om man tycker det är roligt med vad som sitter under huven, men man blir väl kanske inte så pro rent praktiskt.

shut teh face
2009-10-26, 15:16
Jag satt i alla fall bara i terminalen i ubuntu. Det är ju i grund och botten samma sak som Debian och jag ser inte framför mig varför man skulle sitta och försöka använda ubuntu som ett Windows... Nu sitter jag inte kvar på den familjen dock, utan har migrerat över till RedHat/Fedora istället.

Har dock hört att man ska kunna klämma in Oracle på Debian men det ska visst vara lite bök. :)

Trance
2009-10-26, 15:35
Jag satt i alla fall bara i terminalen i ubuntu. Det är ju i grund och botten samma sak som Debian och jag ser inte framför mig varför man skulle sitta och försöka använda ubuntu som ett Windows... Nu sitter jag inte kvar på den familjen dock, utan har migrerat över till RedHat/Fedora istället.

Har dock hört att man ska kunna klämma in Oracle på Debian men det ska visst vara lite bök. :)

Man kanske vill göra saker?

Trance
2009-10-26, 15:39
Får hålla med dom som tycker att Ubuntu kanske inte är det bästa om man vill vara hardcore terminal (eller cmd som vi pro Windowsanvändare säger). Det är ju en dist tänkt som en ersättare för Windows (nu kanske jag föreklar men delvis) och det implicerar ganska minimal terminalanvändning. Då tror jag det blir naturligt att även använda det som ett WinOS. Därför kanske man ska ta något halvvägs på skalan av användarvänliga OS...

Sen håller jag med om "learning by doing", vilket i och för sig innefattar en del googlande och läsande. Sitta med en bok och läsa om OS:t utan att prova kan ju vara intressant om man tycker det är roligt med vad som sitter under huven, men man blir väl kanske inte så pro rent praktiskt.

Det är väl bara att välja att inte starta upp X?

Baan
2009-10-26, 15:43
Det är väl bara att välja att inte starta upp X?

Ja, fast jag tänkte som att en Winanvändare som går över kanske inte gör det för att bli pro terminal hacker utan för att prova ett gratisalternativ. Kanske inte ett problem här om trådskaparen är inställd på hårdrock.

MrBoris
2009-10-26, 16:56
vad tror ni om den här boken? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197270571

hoikka poika
2009-10-26, 17:32
Om du inte har svenska som krav så finns det massor med tutorials och böcker att ladda ner på nätet. Annars är apropos är ett riktigt bra kommando för att leta i manualerna (lär dig att använda den "inbyggda" manualen så har du kommit långt).

Men om du absolut måste ha en bok så är den säkert lika bra som vilken som helst.

jakke
2009-10-26, 17:36
vad ska/vill du kunna göra i linux?

MrBoris
2009-10-28, 10:14
vad ska/vill du kunna göra i linux?

det är nog bara lite grundkommandon jag ska lära mig egentligen, sen lära mig att skriva cshell-script. Allt detta för att använda ett program för att beräkna GPS-data kan man säga.

hoikka poika
2009-11-07, 15:24
Beställde du boken? Var den bra?