handdator

Visa fullständig version : Stulen tråd trån BodyForum:"Hur reagerar ni på tips?"


ARMSTARK
2009-10-26, 09:32
2009-10-22, 13:34 #1
Richard Wagner
Junior Member

Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 20 Hur reagerar ni på tips?

--------------------------------------------------------------------------------

Säg att ni just genomfört en övning och någon okänd person kommer fram och ger er tips på hur övningen kan göras på ett bättre sätt. Hur är reaktion på detta?
Är det av stor vikt för er att personen är vältränad eller kanske mer vältränad än vad ni är för att ni ska ta till er tipset? Tar ni tipset från en person med en kropp som en "räka" lika serriöst som om en muskelknutte kommit med det?

Själv slänger jag en hantel i huvudet alternativt svingar en stång i mjälten på den som kommer med tips.
__________________

Personligen tycker jag det är viktigt att personen själv har resultat för att vara övertygande.

Morrris
2009-10-26, 09:35
Jag testar det. Är det ett bra tips vill man ju pröva. Är det ett dåligt så försvinner typen snabbast om man gör som han säger.

NiklasAlm
2009-10-26, 09:35
Tar tipset med en nypa salt som jag gör oavsett om det är king grub som säger det eller en nybörjare, träningslära kan man inte lita på ;)

forslund
2009-10-26, 09:37
Det beror på hur jag anser kvalitén på tipset.

Jag fick ett tips för någon månad sen av en kille i min egen storlek (vilket är alltså liten) och jag använder det varje gång jag ska göra den aktuella övningen.

Att förkasta ett tips bara för personen är liten är bara dumt. Att man är stor behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man sitter på en stor kunskap. Men självklart måste man väga samt eventuellt kolla upp om tipset var av värde, oavsätt vem som kommer med tipset.

mikaelj
2009-10-26, 09:37
Det beror mycket på hur tipset framställs. Ödmjukhet och en god förklaring gör att jag hellre utvärderar det än om någon mest vill försöka framhäva sig själv.

Mourten
2009-10-26, 09:43
Jag tipsar bara folk som är mindre än mig å tar bara tips av folk som är större alternativ bra inom just den grenen. Tex SL tjejer som e mindre/svagare än mig lyssnar jag ju iaf på, då dom kan de mkt bättre.

Whistler
2009-10-26, 09:53
Kommer inte ihåg vem som sade det, men devisen "Han kanske är vältränad trots att han gör så" är något jag försöker hålla i tankarna.

Själv ger jag inga tips om det inte är något som är akut farligt som håller på att hända. Ger någon mig tips så funderar jag på det, försöker ställa relevanta frågor och om jag inte kan säga ifrån på god grund så testar jag. Vem det kommer ifrån spelar inte så stor roll.

Raschmus
2009-10-26, 10:27
Jag tar emot och lyssnar på tips från alla, även om de tips från stereotypen "räkan" tas jävligt oseriöst. Jag får spel om någon tror sig veta bättre och har en tråkig attityd, men det brukar inte vara några konstigheter.

martikainen
2009-10-26, 10:54
Jag tar emot tipset, utvärderar det "snabbt" i huvudet och låter det vettigt så testar jag. Låter det helt galet så frågar jag varför personen vill att jag ska göra si eller så, har dom en bra förklaring så testar jag.

Sist det hände var det en 50årig gubbe som ville lära mig köra rotatorcuffar, han tyckte helt enkelt att jag körde för snabbt och för tungt, han ville att jag skulle köra på 1kg och 1 rep skulle ta ca 10 sek. Jag tycker 7kg och 4sek är helt lagom, styrkemässigt klarar jag säkert 10-12kg men då blir utförandet lidande och det förstör ju lite av grejen med rotatorcuffar.

Pompere
2009-10-26, 11:21
Iochmed att jag är en räka så får jag en hel del tips ibland.
Och dem som kommer med tips till mig, brukar vanligtvisst vara de som tror dom vet bättre pga de har en större muskelmassa. Sånt irreterar jag mig enormt på.

Kom och ge mig tips under basövningarna istället för curlsen och pushdownsen så kanske jag inte ser ner på dem. :)

bubbe
2009-10-26, 11:22
Lyssnar inte på okända personer. Kända personer kan jag lyssna på, dock gör jag inget förhastat med tipsen utan i såna fall väger in ev vinning i ett längre perspektiv och då planerar in det i min träning.

Sen beror det naturligtvis på vilken typ av tips det handlar om, tex om en kunnig person säger att djupet är för grunt i knäböjen och jag trodde det var djupt nog så jobbar jag direkt med att nå korrekt djup.

rooz
2009-10-26, 11:33
Har personen en trevlig attityd och så brukar jag pröva. Andra som tror att det vet, avvisar jag vänligt och bestämt. Dock konstigt att jag klarat mig undan frågor och tips när jag kört en del annorlunda saker i gymmet.

killenigrillen
2009-10-26, 11:34
Minns inte att jag fått råd av nån okänd under träning, skulle lyssna oavsett vem det var tror jag o utvärdera det snabbt i huvudet.
Enda gången jag själv gett råd var när två stackars pojkar stod o skulle köra dubbla axelflyes i kryssdraget och försökte "byta handtag" istället för att bara på en gång ta högertrissan med vänsterhanden och tvärtom.

Matsa
2009-10-26, 11:35
Blir väl en copypasta på det jag svarade där då:

Jag lyssnar alltid på råd så gott som oavsett vem det kommer ifrån. Jag kanske väljer att ignorera det, men lyssnar det gör jag.

Själv försöker jag att inte lägga mig i andras träning såvida det inte är någon jag känner. De gånger då jag har gjort det så har det mest varit om någon ren nybörjare har uppenbara problem med något, då frågar jag lite försiktigt om de behöver hjälp.

nilzzon
2009-10-26, 11:36
är det bara för mig som det kommer fram räkor och andra konstiga typer och frågar hur man får så stora armar, ben, bröst och alla andra muskler på kroppen.

brukar bara nocha dom rakt av.*gah!*

Yes
2009-10-26, 11:37
Beror helt på vad som sägs. Låter det vettigt provar jag och funderar på saken, annars ignorerar jag det.

Bryr mig inte så mycket om hur personen ser ut. En gång fick jag t.ex. hjälpsamma tips i böjen av en tjock gubbe som inte såg mycket ut för världen(men visade sig senare vara stark som en björn). Sen har jag mött folk som sett bättre ut men som inte ens förstått vilken muskel som tränats.

LoTiX
2009-10-26, 11:58
Ingen som skulle få för sig att springa runt och ge tips till någon på mitt gym annat än i direkt skadeförebyggande syfte. Som när jag var ny på marklyft och fick formen kritiserad, ingenting jag behövde ifrågasätta. Skulle jag få ett tips idag skulle jag utvärdera och ev. fråga om det bakomliggande resonemanget.

jontet
2009-10-26, 12:37
på gymkedjor av typen sportlife/friskis får man skittips av rang så jag bortser från rubbet. brukar dock låta dem prata till punkt och tro att jag tog till mig det. favoriten var när jag vilade efter ett set raka mark och en skäggig 50+ skulle flika in och visa hur man gjorde marklyft korrekt

Gabriel174
2009-10-26, 12:49
Jag är nybörjare på gymmet och är väldigt tacksam då någon kommer och hjälper mig. Fick bl. a hjälp med marklyft och liggande tricepspress. Tyckte att det var schysst att de tog sin tid och hjälpte till utan att vara nonchalanta.

ceejay
2009-10-26, 12:55
Inte fått något tips på ett tag vad jag kan komma ihåg men om någon får för sig att ge mig ett lyssnar jag och tar sedan reda på hemma om det tipset var värt:)

pwnyou
2009-10-26, 13:08
Jag hatar för det mesta "tips", då "tips" brukar vara en massa jävla idiot-snack.

T.ex när jag kör smalbänk så kan det komma någon 40-åring som ser ner på mig och säger: "Hörru du, man ska hålla bredare när man kör bänk"

Eller när man kört raka marklyft och det kommer någon och säger "såhär kör man riktiga marklyft"

Eller när man kör få reps eller till och med negativa reps medvetet så kan det ibland komma någon gubbe och säga "Sänk vikterna"

Eller när de säger att "man kör latsdrag bakom nacken, inte framför" eller något liknande.

Jag har seriöst aldrig fått någon vettig hjälp av dessa vuxna herrar som tror att man inte har en aning om vad man håller på med. Jag avskyr "hjälp".

space
2009-10-26, 13:09
Mitt sista tips jag kommer ihåg var från en ganska stor tjock gubbe som satt och sneglade på mig när jag körde mina lutande hantelpressar på 10 reps. När jag är klar kommer han fram och säger att jag kör för många reps.
-Jaha, tänker jag.
Så menar han på att jag ska köra 4a reps, det bygger mest muskler. Sen säger han att när han var yngre såg han också ut som mig.. Vad det hade med saken att göra har jag ingen aning om.
Sen återgår han till sitt discobygg med 25orna och biceps, 4 reps, explosivt sving upp, släpper ner absolut inget motstånd alls och ryggen svajar som en fet flaggstång..

Har gett en nybörjare tips på hur man kör latsdrag, han förde ner stången ända till magen. Satt och körde sittande rodd och han sneglade lite på mig så frågade ödmjukt om det gick bra och frågade om han ville ha ett tips.
Så jag gav han det!

<Mike>
2009-10-26, 13:21
Om någon har nån åsikt på något jag gör så lyssnar jag alltid. Visar det sig att personen i fråga verkar ha större vetskap än mig i ämnet så tar jag till mig, om inte så förklarar jag varför jag gör som jag gör tills jag har övertygat personen.
Tycker det är bra att personer försöker hjälpa till så länge som dom inte försöker skryta eller dumförklara en. Jag har hjälpt ganska många som kör SL-övningarna helt fel för att dom ska få mer motivation och lägre skaderisk på sitt utförande.

- Kreh
2009-10-26, 13:43
Jag hatar för det mesta "tips", då "tips" brukar vara en massa jävla idiot-snack.

T.ex när jag kör smalbänk så kan det komma någon 40-åring som ser ner på mig och säger: "Hörru du, man ska hålla bredare när man kör bänk"

Eller när man kört raka marklyft och det kommer någon och säger "såhär kör man riktiga marklyft"

Eller när man kör få reps eller till och med negativa reps medvetet så kan det ibland komma någon gubbe och säga "Sänk vikterna"

Eller när de säger att "man kör latsdrag bakom nacken, inte framför" eller något liknande.

Jag har seriöst aldrig fått någon vettig hjälp av dessa vuxna herrar som tror att man inte har en aning om vad man håller på med. Jag avskyr "hjälp".

Så ligger det till.

dream_theater_
2009-10-26, 13:43
är det bara för mig som det kommer fram räkor och andra konstiga typer och frågar hur man får så stora armar, ben, bröst och alla andra muskler på kroppen.

brukar bara nocha dom rakt av.*gah!*

dryg?

aggression
2009-10-26, 13:44
Har fått hjälp av en person en gång som jag hade nytta av och det var hur man bäst håller stången i frontböj. De andra tipsen jag har fått har mest varit meningslösa som att "stång tar inget på triceps i pushdowns, kör på repet istället" och liknande, sagt med en överlägsen ton.

Black Star Abyss
2009-10-26, 13:52
Jag tipsar bara folk som är mindre än mig å tar bara tips av folk som är större alternativ bra inom just den grenen. Tex SL tjejer som e mindre/svagare än mig lyssnar jag ju iaf på, då dom kan de mkt bättre.

+1 :thumbup:

Timme
2009-10-26, 14:13
Är killen en räka så tar jag nog inte lika allvalrigt på tipset som om det hade varit en grov bjässe,

Trashcan
2009-10-26, 14:38
Brukar ta till mig av det eftersom jag fortfarande anser mig vara lite nybörjare, men ibland blir man ju lite irriterad. Tycker det är okej att ge tips enbart om det handlar om att förebygga skador eller om någon uppenbart gör något helt åt helvete fel. Att kommentera om vikter, reps, set osv är absolut inte okej. Man ska inte anta att folk är ute efter samma sak som en själv...

stemag
2009-10-26, 15:00
En liknande sak som är rätt irriterande:
Jag tränar på Sats och dom har ju massor av instruktörer, som går ikring ute på golvet utan att hjälpa någon…
Dom verkar bara hjälpa till om nån har bokat/betalat för en lektion.

Varje gång jag tränar så ser jag åtminstonde nån nybörjare som sitter och tränar på ett uppenbart felaktigt sätt, men aldrig att någon av dessa ”PT” går fram och hjälper till, näe dom kan stå 5 meter därifrån och snacka skit med nån gammal räv som har tränat i evigheter.

Det kan ju vem som helst räkna ut att den där nybörjaren som sitter och tränar fel, han ledsnar snart och kanske slutar träna?

Så jag skulle vilja se mer av att dom stora/erfarna kunde tipsa nybörjarna lite mera, det skulle nog inspirera dom att fortsätta.

jokem
2009-10-26, 15:25
Det beror helt på hur personen som ger tipset ser ut! Jag skulle aldrig ta emot tips av en kille som är mindre och svagare än mig, däremot fick jag ett tips för ett tag sen av en stor kille från finland, en klump på över 110 må jag då säga iallafall (A), då tog jag verkligen åt mig det han sa!

Jobbigaste tipset var en gång när jag och en polare körde raka mark så kom det fram en man i 35-40-års åldern och gav oss tips på hur man körde mark *facepalm*, han kände sig nog totalt dissad efteråt =)

Hotan
2009-10-26, 20:55
Det beror helt på hur personen som ger tipset ser ut! Jag skulle aldrig ta emot tips av en kille som är mindre och svagare än mig, däremot fick jag ett tips för ett tag sen av en stor kille från finland, en klump på över 110 må jag då säga iallafall (A), då tog jag verkligen åt mig det han sa!


Det där tycker jag är helt fel tankesätt. Jag kan nog betraktas som en räka, men jag är jävligt påläst om de övningar jag gör på gymmet, dvs hur man ska göra för att minimera skador. Inte för att jag brukar ge tips till folk (kör mitt eget race), men det kanske har något att göra med att folk dömer mig efter utseende...

Martin Löwgren
2009-10-26, 21:11
Jag ger ytterst sällan tips om inte personen i fråga utsätter sin kropp för allvarlig skada och än mer sällan kommer folk fram till mig :em:

Mourten
2009-10-26, 21:14
Jag ger ytterst sällan tips om inte personen i fråga utsätter sin kropp för allvarlig skada och än mer sällan kommer folk fram till mig :em:

Folk blir ju rädda när du kör dina flodhästroddar.
Å bevis på att varken du lr jag säger till folk som gör fel har vi ju på film, latsdrag med triceps skruv var ju en ny övning om man säger.

Martin Löwgren
2009-10-26, 21:16
Folk blir ju rädda när du kör dina flodhästroddar.
Å bevis på att varken du lr jag säger till folk som gör fel har vi ju på film, latsdrag med triceps skruv var ju en ny övning om man säger.

Haha ;)

Nej men skämt och sido skulle man lägga ned energi och tid på att säga åt alla som tränar fel skulle man aldrig ha tid att träna själv.

Jag behöver min energi och mitt fokus på de jag själv ska utföra, med det inte sagt att jag inte är vänlig om någon kommer fram och frågar men de händer inte så ofta.

MilkmaN
2009-10-26, 21:23
Jag brukar tipsa om det är någon som är uppenbart seriös med sin träning, men exempelvis kör en övning på ett sätt om är fel, utan tvekan. Som en kille som körde front utan att trycka fram armbågarna, då tipsade jag honom.

Funderade på att tipsa en kille idag om att han drog alldeles för mkt med armarna när han gjorde styrkevändningar ifrån hängande, men jag avstod. Djupet i knäböj bryr jag mig inte om, inte kass bänkteknik osv heller. Ostbåge i marklyft kan jag tipsa om ibland.

LadyInsane
2009-10-27, 00:33
På gymmet finns det ungefär 3 personer som jag faktiskt lyssnar på. Skulle någon annan försöka ge mig tips nickar jag mest och går sen därifrån. Har folk rekord och är riktigt bra tar jag gärna emot tips / samt ber om tips. Händer dessutom ofta att folk kommer fram och frågar tips av mig. Både här på nätet men även större killar på gymmet.

Kejet
2009-10-27, 08:18
Beror på om det personen säger är vettigt. Gäller att tänka logiskt.

Popeye
2009-10-27, 10:23
Nog för att jag kör en del skumma övningar ibland men det är sällsynt att någon försöker korrigera mig?
Jag är rätt ödmjuk och lyssnar alltid på vad folk säger även om jag sedan utvärderar och förkastar deras tankar.
I somras blev jag positivt överaskad när jag upptäckte att de gamla gubbarna på gymmet faktiskt var gamla styrkelyftare. En ny källa för kunskap...

z_bumbi
2009-10-27, 11:47
Så jag skulle vilja se mer av att dom stora/erfarna kunde tipsa nybörjarna lite mera, det skulle nog inspirera dom att fortsätta.

Problemet är i mycket tid och kultur. De erfarna har inte hur mycket tid som helst och de mindre erfarna har påfallande ofta inte lust att ta till sig tipsen alt inte kunskap nog att förstå hur bra tipsen är. Därför hellre går på något de lärt sig på nätet/via någon tidning/deras "starka" kompis som tränat fyra månader längre har lärt dem. Den kombinationen gör att en hel del helt enkelt inte vill slösa bort sin tid på att ge vettiga tips.
Frågar man däremot någon erfaren om hjälp så har jag aldrig stött på att man inte får hjälp. Kanske inte just då men om man vill ha hjälp så gör det ju inget om man får vänta någon timme tills personen tränat klart eller komma dit en annan dag (det sista är ett bra sätt att sålla de som är tillräckligt motiverade för att det ska vara värt tiden).