handdator

Visa fullständig version : Innan väckaklockan fanns?


Carolinew
2009-10-26, 00:54
Det är ju betydligt skönare att vakna av sig själv istället för väckarklockan och funderade därför på när man skulle behöva lägga sig på kvällarna för att självmant vakna upp i tid varje morgon (tex. kl 7). Sedan började jag fundera på hur sjutton människorna kom upp i tid på morgnarna innan väckarklockan fanns? Har googlat men mina googleskills verkar svika mig den här gången. Hittar inte ens någon info om när man började använda någon form utav väckarklocka...

Kolo help?

Carolinew
2009-10-26, 00:57
Så lyckas jag stava fel i rubriken också, trevligt :smash:

vicarious
2009-10-26, 01:01
Man gick helt enkelt och la sig i tid på kvällarna :)

User-settable mechanical alarm clocks date back at least to 15th-century Europe. These early alarm clocks had a ring of holes in the clock dial and were set by placing a pin in the appropriate hole.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alarm_clock#History

Hermes
2009-10-26, 01:04
Man gick helt enkelt och la sig i tid på kvällarna :)



http://en.wikipedia.org/wiki/Alarm_clock#History

Nonsens, alla hade en tupp i sovrummet.

Carolinew
2009-10-26, 01:09
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article51399/Morka-morgnar-kraver-sin-klocka.html

Där fanns en del intressant såg jag, särskilt i faktarutan längst ner. Men, har ändå svårt att förstå hur man fick ihop vardagen. Eller så var tiden helt enkelt inte lika betydelsefull förr. Ungefär som man är beroende av klockan idag, den har ju inte heller alltid funnits. Eller ja, varför inte telefon, internet osv...

Men vore ändå intressant att se när man skulle behöva lägga sig för att vakna av sig själv i tid... Skulle tippa på kl 21 eller nåt för min del om jag skall vakna kl 7 :D

Doctor Snuggles
2009-10-26, 01:23
Tupp, solljus, jobbade fysiskt hela dan, tittade inte på konstgjorda bilder hela kvällarna.

Verbatim
2009-10-26, 01:25
Annars är barn en garanti att inte kunna sova ut under dom närmsta 6 åren, jag tror att dom skaffade barn med sex års mellanrum.

Alfie
2009-10-26, 01:34
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article51399/Morka-morgnar-kraver-sin-klocka.html

Där fanns en del intressant såg jag, särskilt i faktarutan längst ner. Men, har ändå svårt att förstå hur man fick ihop vardagen. Eller så var tiden helt enkelt inte lika betydelsefull förr. Ungefär som man är beroende av klockan idag, den har ju inte heller alltid funnits. Eller ja, varför inte telefon, internet osv...

Men vore ändå intressant att se när man skulle behöva lägga sig för att vakna av sig själv i tid... Skulle tippa på kl 21 eller nåt för min del om jag skall vakna kl 7 :D

Det var ganska självklart så att man inte var lika beroende av tiden förr. Idag är ju hela Sverige sjukt beroende utav tiden, tänk dig själv vilket kaos det skulle bli om alla klockor / alarm slutade fungera, gentemot om man jämnför hur det skulle sett ut på 1500 talet om alla klockor slutade fungera...

Dreas
2009-10-26, 01:42
Solen går upp, du går upp, frukost, jobb, middag, jobb solen går ner, hem, kvällsmat nuppa lite, sova sen repeat.

KalleBalik
2009-10-26, 07:14
När indianerna i Nordamerika var tvungna att vakna tidigt drack de massor av vatten kvällen innan så att "nödigheten" skulle väcka dom.

Lellan
2009-10-26, 07:47
När indianerna i Nordamerika var tvungna att vakna tidigt drack de massor av vatten kvällen innan så att "nödigheten" skulle väcka dom.

Så gör ju jag med! :D För jag har en tendens att råka stänga av ibland... och det är högst obra om man måste upp..

Eddie Vedder
2009-10-26, 08:26
När indianerna i Nordamerika var tvungna att vakna tidigt drack de massor av vatten kvällen innan så att "nödigheten" skulle väcka dom.

Jag kollar också på "The Simpson's":D

KalleBalik
2009-10-26, 08:28
Jag kollar också på "The Simpson's":D

Haha, där ser man, men det var dock inte därifrån jag fick det, tror jag. :)

shut teh face
2009-10-26, 09:07
Den biologiska klockan lär sig fort! Och går man och lägger sig 22.00 så kommer man troligtvis vakna mellan 06.30-07.30 oavsett, och en halvtimme hit eller dit var inte viktigt förr i tiden. Då jobbade man en halvtimme längre istället

Kwon
2009-10-26, 10:16
Det är ju betydligt skönare att vakna av sig själv istället för väckarklockan och funderade därför på när man skulle behöva lägga sig på kvällarna för att självmant vakna upp i tid varje morgon (tex. kl 7). Sedan började jag fundera på hur sjutton människorna kom upp i tid på morgnarna innan väckarklockan fanns? Har googlat men mina googleskills verkar svika mig den här gången. Hittar inte ens någon info om när man började använda någon form utav väckarklocka...

Kolo help?

När jag tränade i Kina en period (ute på landet vid ett berg), så väcktes man av Tuppar som gol. Det var sådant kackel att det bara var att gå upp.

Jag var så slut av träningen också att man crashade te sömns grymt tidigt också, även på stengolv och liknande.
Helt slut.

hendrong
2009-10-26, 15:01
På 1800-talet avlade man på tuppar som gol lagom tidigt på morgonen, har jag läst någonstans.