handdator

Visa fullständig version : Vad kostar er bil per år/månad?


Carolinew
2009-10-25, 23:28
Fick nyss frågan vad min bil kostar mig per år. Räknade lite grovt på det och fick en smärre chock när jag insåg vad mycket den faktiskt har kostat mig sedan jag köpte den för drygt två årsedan.

Cirkapriser:
Värdeminskning: 30 000
Bensin: 25 000
Försäkring (halv): 13 000
Service och reparation: 12 000
Skatt: 3 500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 6000

Dessutom skall däcken bytas ut nu, vilket blir ytterligare några tusen.

Så på dessa två år har denna bil kostat mig nästan 100 000 kr. Utslaget på 25 månader blir det 4000 kr/månad.

Visst, jag har alltid vetat att det är dyrt med bil, men detta var nog mer än jag egentligen trodde. Dock har jag inga planer på att göra mig av med den ändå, skulle känna mig som en fånge utan den! Det är på något sätt värt varenda krona, trots att jag är student och egentligen inte är i behov av den.

Så, låt höra, vad kostar era bilar er? Bortse från inköpskostnaden.

ceejay
2009-10-25, 23:36
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Carolinew
2009-10-25, 23:39
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Fast det går ju inte riktigt att säga, det beror ju helt på hur mycket man kör per år. Kör man 100 mil per år blir det ju betydligt högre än så och kör man 10 000 mil blir det lägre.

ceejay
2009-10-25, 23:40
Fast det går ju inte riktigt att säga, det beror ju helt på hur mycket man kör per år. Kör man 100 mil per år blir det ju betydligt högre än så och kör man 10 000 mil blir det lägre.