handdator

Visa fullständig version : Vad kostar er bil per år/månad?


Carolinew
2009-10-25, 23:28
Fick nyss frågan vad min bil kostar mig per år. Räknade lite grovt på det och fick en smärre chock när jag insåg vad mycket den faktiskt har kostat mig sedan jag köpte den för drygt två årsedan.

Cirkapriser:
Värdeminskning: 30 000
Bensin: 25 000
Försäkring (halv): 13 000
Service och reparation: 12 000
Skatt: 3 500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 6000

Dessutom skall däcken bytas ut nu, vilket blir ytterligare några tusen.

Så på dessa två år har denna bil kostat mig nästan 100 000 kr. Utslaget på 25 månader blir det 4000 kr/månad.

Visst, jag har alltid vetat att det är dyrt med bil, men detta var nog mer än jag egentligen trodde. Dock har jag inga planer på att göra mig av med den ändå, skulle känna mig som en fånge utan den! Det är på något sätt värt varenda krona, trots att jag är student och egentligen inte är i behov av den.

Så, låt höra, vad kostar era bilar er? Bortse från inköpskostnaden.

ceejay
2009-10-25, 23:36
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Carolinew
2009-10-25, 23:39
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Fast det går ju inte riktigt att säga, det beror ju helt på hur mycket man kör per år. Kör man 100 mil per år blir det ju betydligt högre än så och kör man 10 000 mil blir det lägre.

ceejay
2009-10-25, 23:40
Fast det går ju inte riktigt att säga, det beror ju helt på hur mycket man kör per år. Kör man 100 mil per år blir det ju betydligt högre än så och kör man 10 000 mil blir det lägre.

Jo men man behöver inte ta med extremvärdena då de är ganska ointressanta om man kollar på de stora hela. Kör du 2000mil per år(medianen lär väl ligga där någonstans?) så kostar det runt 50000-60000kr. Sen kostar ju olika bilar olika mycket men där finns extremvärden igen ;)

delta_mats
2009-10-25, 23:41
Skatt: ca: 1800 kr
Försäkring ca: 2500 kr
Repkostnader ca: 10 000 kr
Bensin och service runt 40 000 kr
Värdeminskning ca: 0 kr

Sammanlagt ca: 54300 kr.

21,72 kr/mil

kålman
2009-10-25, 23:45
Skatt: ca: 850 kr/år
Försäkring ca: 2800 kr/år
Repkostnader ca: 0 kr
Service: köpt olja och filter på biltema för några 100kr
Bensin: ingen aning, kört några 100 mil sen i somras
Värdeminskning ca: 0 kr
Övrigt (besiktning, böter, parkering etc.): besiktat 1gång utan änmärkning. pplats 110kr/mån

kålman
2009-10-25, 23:49
Hemligheten att åka billigt är att köpa en bil som inte tappar så mkt i värde, men som inte är nån jävla skrotburk man får laga hela tiden

Sen ha garage eller nånstans att hålla till och laga skiten själv

joriice
2009-10-25, 23:55
Bil är rövdyrt.

delta_mats
2009-10-26, 00:02
Hemligheten att åka billigt är att köpa en bil som inte tappar så mkt i värde, men som inte är nån jävla skrotburk man får laga hela tiden

Sen ha garage eller nånstans att hålla till och laga skiten själv

Ja men det beror ju på vad man prioriterar.

clinteastwood
2009-10-26, 00:15
Bensin: 400kr/månad

kålman
2009-10-26, 00:21
Ja men det beror ju på vad man prioriterar.

Japp :D

Och så länge jag inte har råd med en Brooklands kommer jag bara köra billiga småbilar!

kålman
2009-10-26, 00:23
Bensin: 400kr/månad

240?

enda som funkar i kiruna när det är -27 och man glömt stoppa in motorvärmarkabeln kvällen innan

Zetor99
2009-10-26, 00:37
Hm, har haft den här bilen i 17 månader och har inte skrivit ner några utgifter så det blir till att uppskatta grovt.

Värdeökning: 1 000 € (sett till totala inköpskostnader)
Bensin: 1340 €
Försäkring (trafik): 1190 €
Service och reparation: 500 € (köpte bilen som reservdelsbil, så det fanns en hel del småfix som byte av turbo, hydraulrör, ABS-givare, avgasrör etc)
Skatt: 160 €
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 310 €
Vinterdäck: 150 €

Totalt: 3650 € utan beaktande av värdeökning då jag knappast kommer att sälja bilen i ett skick som ger vinst.

På 17 månader blir det alltså ca 215 €/månad, dyrt, kunde säkert spara 50 € per månad genom att nöja mig med en liten enkel kärra med lägre bensinförbrukning, försäkring och reparationskostnader, men isåfall kunde jag lika gärna ta tåget.

Tomten
2009-10-26, 03:58
Bil är rövdyrt.

Fel.

En NY bil är rövdyrt. Finns gott om äldre bilar som är billiga att köra, och då försvinner också hela problematiken med värdeminskning, dyra försäkringar, osv.

Degpekka
2009-10-26, 04:15
Hade ju vatt lite intressant att veta vad för bilar ni har och vilken årsmodell...

k66a
2009-10-26, 08:43
Min har hittils kostat ca 4000 kr /månad varav bensinen står för 1000 kr, kamraten köpte en ny bil och jag en 3 år gammal, för han är siffran ganska lika men det mesta är värdeminskning, min har varit på lite mer och dyrare verkstadsbesök.....då jag inte kan meka själv och har blivit beroende av bilen så får jag ta kostnaden.
haft bilen i 3 år nu och det börjar närma sig 150 000 kr i kostnad, vet att det är sjukt mycket pengar ändå tittar jag på en nyare bil..........

delta_mats
2009-10-26, 08:58
Fel.

En NY bil är rövdyrt. Finns gott om äldre bilar som är billiga att köra, och då försvinner också hela problematiken med värdeminskning, dyra försäkringar, osv.

Å andra sidan drar en ny bil oftast mindre soppa, har mindre repkostnader eller inga alls då det går på garanti, vissa har till och med fri service några år.
Och nybilsförsäkring. Men då har man den stora förlusten i värdeminskning istället. Visst kostar det mer med en ny bil, men tar man en bil med säg 2 år på nacken så har den stora värdeminskningen redan varit, då är skillnaden mellan en nyare och en gammal bil mindre, bara att kostaden ligger på olika områden.

jontet
2009-10-26, 09:09
Bensin: 8000 (en bit över 1000 mil per år)
Försäkring (trafik): 3000
Service och reparation: 1500
Skatt: 1000
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 1500
Nissan micra 94, automatlåda, 0.6l/mil, 13k mil tot.

Har räknat på det tidigare och det blir ca 15.000 om året totalt för bilinnehav. Räknar inte med värdeminskning eftersom jag köpte den för 13k på hedin bil för nästan 3 år sen vilket är en skitsumma samt att jag planerat att köra den tills det inte är prisvärt att reparera den ändå. Jag och sambon använder bilen ungefär lika mycket och den används varje dag. Det kostar ungefär lika mycket för oss att ha bil som att åka kommunalt så vi väljer bil såklart.

eegg
2009-10-26, 09:13
Min senaste bil hade jag i två år och den kostade mig totalt:
Värdeminskning: 6000kr
Service: 7000 kr (inklusive oljebyte samt filter) Dessutom var jag tvungen att byta batteri, generatorn och startmotorn) Annars hade det bara hamnat på en tusenlapp.
Försäkring, skatter och besiktning: ca 10 000kr
Bensin: ca 10 000Kr

Tycker det har varit värt det för jag har bott på ställen där kollektivtrafiken knappt existerar samt att man har blivit en bättre bilförare. Dessutom har man lärt sig att göra lättare reparationer.

robber
2009-10-26, 09:13
Vore skoj om ni skrev märke/modell så man får ut något av detta :)

Är själv bildlös pga jag inte vill betala parkering 1000kr i månaden bara för att kunna ha den sen minst 500kr i försäkring i månaden och ev lån om det är en ny bil + bensin och repkonto. Har råd alla gånger men tycker inte det är värt när jag ändå bor så centralt.

/R

Turbonisse
2009-10-26, 09:19
Värdeminskning: Återkommer..
Bensin: 6000
Försäkring (år): 5000
Service: 3000-5000
Skatt: 2700
Övrigt: Olja, förbrukningsmaterial, däck, delar etc 20.000+(kan kliva i väg rätt bra)

Sommar/hobbybil som ställs av under vinterhalvåret.

Bil: Saab 9-5 Aero M04

Fidde_Mannen
2009-10-26, 09:30
Värdeminskning: 20000kr typ
Bensin: 1.9l mil
Försäkring: 10000kr per år
Skatt: 2500kr typ
Reperation: 80000kr

Summa: Det har varit ett dyrt år att ha bil. Kör den bara på sommaren Bmw M5

Har en bil till men den har kostat lite mindre

agazza
2009-10-26, 09:48
~4900kr året i diesel, kör firmabil.

Zetor99
2009-10-26, 10:32
Hm, har haft den här bilen i 17 månader och har inte skrivit ner några utgifter så det blir till att uppskatta grovt.

Värdeökning: 1 000 € (sett till totala inköpskostnader)
Bensin: 1340 €
Försäkring (trafik): 1190 €
Service och reparation: 500 € (köpte bilen som reservdelsbil, så det fanns en hel del småfix som byte av turbo, hydraulrör, ABS-givare, avgasrör etc)
Skatt: 160 €
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 310 €
Vinterdäck: 150 €

Totalt: 3650 € utan beaktande av värdeökning då jag knappast kommer att sälja bilen i ett skick som ger vinst.

På 17 månader blir det alltså ca 215 €/månad, dyrt, kunde säkert spara 50 € per månad genom att nöja mig med en liten enkel kärra med lägre bensinförbrukning, försäkring och reparationskostnader, men isåfall kunde jag lika gärna ta tåget.
Det här gäller alltså en Citroën XM Turbo C.T. Break, årsmodell -95. Bör tilläggas att jag inte är särskilt noga med fel som inte påverkar trafikdugligheten, huvudsaken är att bilen är tillräckligt pålitlig för att jag skall känna att jag vilken dag som helst kunde hoppa i bilen och köra till andra sidan Europa.

bubbe
2009-10-26, 10:47
Räknar på 1.5års tid.

Värdeminskning: 15000
Bensin: 36 000
Försäkring (hel): 7500
Service och reparation: 0 (ska dock in lämna in för 9000 mil service om ca 2 veckor, kostar nog runt 6000)
Skatt: 4500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 200 parkering
Däck, inte köpt några nya än men nya var 3-4e år är väl rätt standard: 1000

Summa:70200 / 1.5 = 46800 kr om året.
Kört 3300 mil på 1.5 år = 21.3kr per mil

Milersättningar, 30 000:- per år (för ca 1200mil i jobbet)

16800:- för mig att betala efter allt per år, 1000 mil privat = 16,8 kr per mil.

hultman
2009-10-26, 10:48
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Men sluta nu. Ditt sätt att beräkna kostnader för extraresor är kalkylerat av snåljåpar som vill rättfärdiga sin töntighet. Du kan inte addera kostnader för försäkring, reparationer (förutsatt att man inte åker runt i en skrothög som håller en halvmil), värdeminskning och annat irrelevant när man inte hade använt bilen om man inte hade skjutsat.

z_bumbi
2009-10-26, 11:03
Du kan inte addera kostnader för försäkring, reparationer (förutsatt att man inte åker runt i en skrothög som håller en halvmil), värdeminskning och annat irrelevant när man inte hade använt bilen om man inte hade skjutsat.

Det är precis så man gör om man beräknar kostnaden?

RandomC
2009-10-26, 11:08
Bara bensinkostnaderna räcker gott för att jag ska få ångest. Försäkring, skatt, service m.m vill jag inte ens tänka på vad det kan kostat totalt.

hultman
2009-10-26, 11:21
Det är precis så man gör om man beräknar kostnaden?

Nej. Merkostnaden för att skjutsa är inte mycket högre än kostnaden för den bensin som förbrukas.

Carolinew
2009-10-26, 11:46
Nej. Merkostnaden för att skjutsa är inte mycket högre än kostnaden för den bensin som förbrukas.

Det är väl en sak om man ändå skall köra åt det håll som den som vill bli skjutsad skall till, då kan det räcka med en symbolisk summa för bensin tycker jag. Dock brukar det alltid bli att jag kör sådana sträckor gratis då jag inte tänker be om pengar för något sådant.

Däremot om någon vill att jag skall köra honom/henne enbart för deras skull, så blir det en annan sak. Att ha bil är dyrt och skall man ställa upp på sådana saker borde passageraren faktiskt betala samma summa som det hade kostat mig om jag kört själv (t.ex. 30 kr/mil). Dock brukar jag aldrig kräva det heller då jag har svårt för att be om pengar. Jag får istället hoppas på att personen hjälper mig med något annat istället en annan gång.

Men man märker en otroligt stor skillnad på inställningen hos folk som har/har haft bil och på de som inte har/har haft bil. De som har/har haft bil vet vad det kostar och brukar alltid vilja betala för sig medan de som inte haft det i princip aldrig erbjuder något, på sin höjd litegrann av bensinpengarna.

Självklart om båda har bil är ju det enklaste att turas om att köra så slipper man joxa med pengar öht.

jontet
2009-10-26, 12:09
Däremot om någon vill att jag skall köra honom/henne enbart för deras skull, så blir det en annan sak. Att ha bil är dyrt och skall man ställa upp på sådana saker borde passageraren faktiskt betala samma summa som det hade kostat mig om jag kört själv (t.ex. 30 kr/mil).
Dvs. du är bitter på kostnaden att ha bil och tycker dina vänner gott kan betala alla dina andra avgifter som de faktiskt inte utnyttjar genom din skjuts?

bubbe
2009-10-26, 12:10
Dvs. du är bitter på kostnaden att ha bil och tycker dina vänner gott kan betala alla dina andra avgifter som de faktiskt inte utnyttjar genom din skjuts?

Man kan också vända på det, de använder något de själva slipper betala för.

Carolinew
2009-10-26, 12:17
Dvs. du är bitter på kostnaden att ha bil och tycker dina vänner gott kan betala alla dina andra avgifter som de faktiskt inte utnyttjar genom din skjuts?

Det är väl ungefär som Bubbe sade. Jag är absolut inte bitter över kostnaden, utan det är något man räknar med när man har bil. Men för den sakens skull skall man inte behöva bli utnyttjad.

Carolinew
2009-10-26, 12:25
Hm för sent att editera... Glömde tillägga att "alla de andra avgifter" som du påstår inte utnyttjas av passagerarna, faktiskt krävs för att ens kunna ha bil och hade jag inte betalat dem hade jag inte kunnat ha bil och då hade personerna i sin tur aldrig kunnat få någon skjuts ;)

I vilket fall som helst så är det ofta ett känsligt ämne det här med pengar och jag föredrar tjänster och gentjänster alla gånger. Kör jag så kanske den andra bjuder på middag eller vice versa :)

jontet
2009-10-26, 12:44
Man kan också vända på det, de använder något de själva slipper betala för.
Ponerar man att passageraren ville betala den faktiska kostnaden för skjutsen kan man knappast räkna in allt annat lullull än just bensin+lite slitage, som hultman påpekade.

Det är väl ungefär som Bubbe sade. Jag är absolut inte bitter över kostnaden, utan det är något man räknar med när man har bil. Men för den sakens skull skall man inte behöva bli utnyttjad.
Om passageraren betalar dina ~30kr/mil istället för den faktiska kostnaden tjänar du ju pengar på dem. Därav kommentaren om snålt eftersom du försöker subventionera saker som parkering, försäkring, besiktning etc som är kostnader som inte ökar för att du skjutsar någon till flygplatsen eller liknande..

chidde
2009-10-26, 13:03
Men man märker en otroligt stor skillnad på inställningen hos folk som har/har haft bil och på de som inte har/har haft bil. De som har/har haft bil vet vad det kostar och brukar alltid vilja betala för sig medan de som inte haft det i princip aldrig erbjuder något, på sin höjd litegrann av bensinpengarna.


då har vi väldigt olika vänner, å andra sidan.. hur hade världen varit ifall vi hade likasinnade vänner? :)

om någon ber mig köra enbart för deras skull, t ex till en flygplats så har personen i fråga redan erbjudit betalning i form av bensinpengar.. det där med slitaget kan jag tycka att man kan gå med på som vän

ingen tvingar en att säga ja, man kan tacka nej också men i samma sekund som man har lovat så tycker jag inte att man har rätt att kräva mer än bensinpengarna eftersom man också har lovat ut slitage och sin egen tid för att man är en god vän

(tid är ju pengar också?)

bubbe
2009-10-26, 13:08
Kan inte säja att det är ett problem för mig. Sällan någon ber om skjuts någon längre sträcka eller för flera hundra mil om året, så det kan jag bjuda på. Men det vore enfaldigt att bara tro det är bensin som kostar på en bil.

Vad händer om man krockar på vägen när man skjutsar tex?

delta_mats
2009-10-26, 13:18
Tycker man tydligt ser snålheten hos vissa personer i såna här frågor. Både de som har bil och skjutsar och de som får skjuts. Självklart ska man erbjuda pengar om man får skjuts. Men jag tycker samtidigt inte man kan räkna med att få betalt för kostnader som besiktning, skatt, försäkring, service och repkostnader. Det är såna kostnader som bilägaren får betala i vilket fall som helst, även om man inte skjutsar någon. Skillnad blir det om man skjutsar någon väldigt långt och ofta, då kan jag tycka det är rimligt med mer pengar än enbart soppakostnad.

Carolinew
2009-10-26, 15:06
då har vi väldigt olika vänner, å andra sidan.. hur hade världen varit ifall vi hade likasinnade vänner? :)

om någon ber mig köra enbart för deras skull, t ex till en flygplats så har personen i fråga redan erbjudit betalning i form av bensinpengar.. det där med slitaget kan jag tycka att man kan gå med på som vän

ingen tvingar en att säga ja, man kan tacka nej också men i samma sekund som man har lovat så tycker jag inte att man har rätt att kräva mer än bensinpengarna eftersom man också har lovat ut slitage och sin egen tid för att man är en god vän

(tid är ju pengar också?)

Har inte sagt att det handlar om mina vänner... För när det gäller dem så ställer jag mer eller gärna upp eftersom jag vet att de ställer upp för mig även om det handlar om andra saker. Där skulle jag inte ens komma på tanken att ta betalt. Det är mer arbetskamrater etc. som jag inte känner så väl som jag känner att det kan bli lite knepigt med när de tar förgivet att jag skall köra omvägar för att hämta upp dem istället för att de kommer till mig osv och sedan antar att det är gratis varenda gång. Om de erbjuder halva bensinkostnaden så tror de istället att de är generösa. Men som sagt jag avskyr att prata om pengar på det här sättet så brukar aldrig säga något, även om jag kanske borde. Har iaf fått dem att komma till mig numera så jag slipper hämta upp dem lite här och var men jag antar att jag uppfattas som snål nu bara för det.

Baan
2009-10-26, 15:14
Tycker man tydligt ser snålheten hos vissa personer i såna här frågor. Både de som har bil och skjutsar och de som får skjuts. Självklart ska man erbjuda pengar om man får skjuts. Men jag tycker samtidigt inte man kan räkna med att få betalt för kostnader som besiktning, skatt, försäkring, service och repkostnader. Det är såna kostnader som bilägaren får betala i vilket fall som helst, även om man inte skjutsar någon. Skillnad blir det om man skjutsar någon väldigt långt och ofta, då kan jag tycka det är rimligt med mer pengar än enbart soppakostnad.

Precis. Sen om man ska lägga på annat än bensin blir det svårt att räkna. Försäkringen, skatt och besiktning kommer knappast kosta mer för du ställer upp och kör kompisen till krogen. Man kan se att bilen blir mer sliten men det kan man bjuda på...

tjabon
2009-10-26, 15:19
Har man (som jag) tillgång till en komplett bilverkstad och gör allt
mek-jobb själv, blir det ganska billigt.

Jag köpte min Nissan (96:a , 9500 mil) för 11000:- för 2 år sedan.
Fin bil som går jättebra.
Service-rep: drivknutar, handbromsvajer, svetsjobb i hjulhus, olja-filter,
stift. Ca 5000:-
försäkring+skatt = 3000:- år.
Bensin: Drar 0.6 L milen !

delta_mats
2009-10-26, 15:38
Har man (som jag) tillgång till en komplett bilverkstad och gör allt
mek-jobb själv, blir det ganska billigt.

Jag köpte min Nissan (96:a , 9500 mil) för 11000:- för 2 år sedan.
Fin bil som går jättebra.
Service-rep: drivknutar, handbromsvajer, svetsjobb i hjulhus, olja-filter,
stift. Ca 5000:-
försäkring+skatt = 3000:- år.
Bensin: Drar 0.6 L milen !

Ja det är optimalt spara-pengar exempel. Synd man inte har tillgång eller kunskap att göra likadant.

zam_zap
2009-10-26, 15:45
Försäkring 12 000kr/år
Bensin ca 12 000kr/år drar strax över 1 liter/milen
Skatt 2200kr/år

Sen det andra vill man väl inte ens tänka på då det har dragit iväg ganska bra redan.
Astra Coupé 2.0T (http://www.garaget.org/?car=164184&image=1554791)

Alone_in_the_dark
2009-10-26, 15:53
Kostar väl sisådär ca 20 kr/mil och 1800 kr i mån :)

hultman
2009-10-26, 16:20
Det är väl en sak om man ändå skall köra åt det håll som den som vill bli skjutsad skall till, då kan det räcka med en symbolisk summa för bensin tycker jag. Dock brukar det alltid bli att jag kör sådana sträckor gratis då jag inte tänker be om pengar för något sådant.

Däremot om någon vill att jag skall köra honom/henne enbart för deras skull, så blir det en annan sak. Att ha bil är dyrt och skall man ställa upp på sådana saker borde passageraren faktiskt betala samma summa som det hade kostat mig om jag kört själv (t.ex. 30 kr/mil). Dock brukar jag aldrig kräva det heller då jag har svårt för att be om pengar. Jag får istället hoppas på att personen hjälper mig med något annat istället en annan gång.

Men man märker en otroligt stor skillnad på inställningen hos folk som har/har haft bil och på de som inte har/har haft bil. De som har/har haft bil vet vad det kostar och brukar alltid vilja betala för sig medan de som inte haft det i princip aldrig erbjuder något, på sin höjd litegrann av bensinpengarna.

Självklart om båda har bil är ju det enklaste att turas om att köra så slipper man joxa med pengar öht.

Jag har en bil som kostar betydligt mer än din att både äga och köra. Har hittills aldrig tagit emot pengar av polare trots att jag skjutsat en hel del. Så försök du med andra argument istället. Vem fan tar betalt av en polare som "hänger med" dit man ska förresten? Snacka om att försöka pressa pengar ur vänner. Har du verkligen känt lust att kräva någon på "hela kostnaden" när det bara handlar om några tior?

Har inte sagt att det handlar om mina vänner... För när det gäller dem så ställer jag mer eller gärna upp eftersom jag vet att de ställer upp för mig även om det handlar om andra saker. Där skulle jag inte ens komma på tanken att ta betalt. Det är mer arbetskamrater etc. som jag inte känner så väl som jag känner att det kan bli lite knepigt med när de tar förgivet att jag skall köra omvägar för att hämta upp dem istället för att de kommer till mig osv och sedan antar att det är gratis varenda gång. Om de erbjuder halva bensinkostnaden så tror de istället att de är generösa. Men som sagt jag avskyr att prata om pengar på det här sättet så brukar aldrig säga något, även om jag kanske borde. Har iaf fått dem att komma till mig numera så jag slipper hämta upp dem lite här och var men jag antar att jag uppfattas som snål nu bara för det.

Anledningen till att du inte gillar att prata om pengar är förhoppningsvis för att du inser hur snålt ditt tankesätt faktiskt är. Kommer osökt att tänka på en snubbe från min klass när jag ser vad du skriver. Han hade några jävla rikskuponger som han ville utnyttja och frågade om jag och några till från klassen ville hänga på att käka. När vi är på väg till hans bil som står parkerad på skolans parkering så säger han typ "alltså, kan vi inte gå istället? det är så dyrt att ta bilen" trots att det är en halvmil till restaurangen. Jag och alla andra undrar vad fan killen håller på med men det känns ändå rätt soft att ta en promenad dit. Väl på restaurangen slänger han fram alla kuponger (såna där dryga som man får äta två för en) och går och sätter sig vid ett bord. Senare ropar han att det blir bra med en cola. Han vill alltså att vi ska betala för hans mat eftersom han var bjussig nog att dela med sig av de där jävla kupongerna! På vägen hem säger han dessutom att vi skulle kunna testa en ny restaurang dagen efter och att vi kunde åka bil dit om alla betalade honom en tia.

Han kom inte in i gänget precis...

Turbonisse
2009-10-26, 16:27
Precis. Sen om man ska lägga på annat än bensin blir det svårt att räkna. Försäkringen, skatt och besiktning kommer knappast kosta mer för du ställer upp och kör kompisen till krogen. Man kan se att bilen blir mer sliten men det kan man bjuda på...

Alla kan vi enas om att det existerar en allt för stor snålhet bland folk.
Dock är utgifter som, däck, slitage på motor och drivlina, bromsar etc sådant som direkt korrelerar med användningsfrekvensen och inte utgifter som bilägaren "får ändå". Det råder över lag en enorm okunskap om vad det faktiskt kostar att äga och framföra en bil, det kostar mer än bensin och skatt. Och många av dessa utgifter söker bilägaren minska genom att minska användningen av bilen. Men jag är inte sådan som ber om dessa extrakronor resultatet blir dels att jag använder bilen mindre samt att jag åker på utgifterna(men det gör man ju med allt ändå :) )

Dock är bilen min hobby så service etc ser jag som terapi.

H/David, som precis bytt kopplingslameller i garaget.

bubbe
2009-10-26, 16:33
Han hade några jävla rikskuponger som han ville utnyttja och frågade om jag och några till från klassen ville hänga på att käka. När vi är på väg till hans bil som står parkerad på skolans parkering så säger han typ "alltså, kan vi inte gå istället? det är så dyrt att ta bilen" trots att det är en halvmil till restaurangen. Jag och alla andra undrar vad fan killen håller på med men det känns ändå rätt soft att ta en promenad dit. Väl på restaurangen slänger han fram alla kuponger (såna där dryga som man får äta två för en) och går och sätter sig vid ett bord. Senare ropar han att det blir bra med en cola. Han vill alltså att vi ska betala för hans mat eftersom han var bjussig nog att dela med sig av de där jävla kupongerna! På vägen hem säger han dessutom att vi skulle kunna testa en ny restaurang dagen efter och att vi kunde åka bil dit om alla betalade honom en tia.

Han kom inte in i gänget precis...

:laugh:

Har du tänkt på att rikskuponger är betalmedel? Ni betalade alltså x2 för lunchen.

Robin4
2009-10-26, 16:33
hultman jag diggar dig! :hbang:

hultman
2009-10-26, 16:35
:laugh:

Har du tänkt på att rikskuponger är betalmedel? Ni betalade alltså x2 för lunchen.

Oj. Menade restaurangchansen :D Kan iaf konstatera att vi blev buttfucked av honom. Vill fortfarande pissa på snubben med hård stråle när jag tänker på att han försökte göra sig en småskalig business av sina kuponger med tillhörande bilfärd.

bubbe
2009-10-26, 16:36
Oj. Menade restaurangchansen :D

:D

Rolig historia iaf.

Bullen!
2009-10-26, 16:40
min hobbybil kostar nästan alla pengar jag har kvar när jag betalt räkningarna.

men jag tror det gäller de flesta hobby´s.

ceejay
2009-10-26, 17:04
Jag har en bil som kostar betydligt mer än din att både äga och köra. Har hittills aldrig tagit emot pengar av polare trots att jag skjutsat en hel del. Så försök du med andra argument istället. Vem fan tar betalt av en polare som "hänger med" dit man ska förresten? Snacka om att försöka pressa pengar ur vänner. Har du verkligen känt lust att kräva någon på "hela kostnaden" när det bara handlar om några tior?



Anledningen till att du inte gillar att prata om pengar är förhoppningsvis för att du inser hur snålt ditt tankesätt faktiskt är. Kommer osökt att tänka på en snubbe från min klass när jag ser vad du skriver. Han hade några jävla rikskuponger som han ville utnyttja och frågade om jag och några till från klassen ville hänga på att käka. När vi är på väg till hans bil som står parkerad på skolans parkering så säger han typ "alltså, kan vi inte gå istället? det är så dyrt att ta bilen" trots att det är en halvmil till restaurangen. Jag och alla andra undrar vad fan killen håller på med men det känns ändå rätt soft att ta en promenad dit. Väl på restaurangen slänger han fram alla kuponger (såna där dryga som man får äta två för en) och går och sätter sig vid ett bord. Senare ropar han att det blir bra med en cola. Han vill alltså att vi ska betala för hans mat eftersom han var bjussig nog att dela med sig av de där jävla kupongerna! På vägen hem säger han dessutom att vi skulle kunna testa en ny restaurang dagen efter och att vi kunde åka bil dit om alla betalade honom en tia.

Han kom inte in i gänget precis...

Det där är ju något av ett extremfall om man säger så ;) Givetvis tar man inte betalt av någon om man ändå ska dit! Givetvis kan man vara schyst och bjussa på småskjutsar då och då men oftast får man ju det tillbaka på ett eller annat sätt.

Det är skillnad om man t.ex samåker med laget(sport) till någon match där någon i laget får köra egen bil och skjutsa en massa folk.

saab900
2009-10-26, 17:04
Ägt nuvarande bil i lite mer än ett år. Saab 900 Talladega 2,0T steg 2. Aldrig stött på reparationer jag behövt lämna in på verkstad för som tur är. Kör ~1200 mil/år. Med dagens prisläge på bilen låg just den här modellen lägre i pris för ett år sedan om man tittar på Blocket, men jag räknar ändå med 5000 kr i värdeminskning. Trim är en engångskostnad, men tar med det ändå.
(kr)
Värdeminskning: ~5000/år
Skatt: 2000/år
Försäkring: 5000/år
Trim: 6000
Reservdelar,däck 10000
GDS-service
vätskor, filter etc 1500/år
Bensin 12kr/lit 10800

Totalt: ~40 000 på ett år. Bilen är ingen sparbössa helt enkelt.

Carolinew
2009-10-26, 17:09
Jag har en bil som kostar betydligt mer än din att både äga och köra. Har hittills aldrig tagit emot pengar av polare trots att jag skjutsat en hel del. Så försök du med andra argument istället. Vem fan tar betalt av en polare som "hänger med" dit man ska förresten? Snacka om att försöka pressa pengar ur vänner. Har du verkligen känt lust att kräva någon på "hela kostnaden" när det bara handlar om några tior?

Anledningen till att du inte gillar att prata om pengar är förhoppningsvis för att du inser hur snålt ditt tankesätt faktiskt är. Kommer osökt att tänka på en snubbe från min klass när jag ser vad du skriver. Han hade några jävla rikskuponger som han ville utnyttja och frågade om jag och några till från klassen ville hänga på att käka. När vi är på väg till hans bil som står parkerad på skolans parkering så säger han typ "alltså, kan vi inte gå istället? det är så dyrt att ta bilen" trots att det är en halvmil till restaurangen. Jag och alla andra undrar vad fan killen håller på med men det känns ändå rätt soft att ta en promenad dit. Väl på restaurangen slänger han fram alla kuponger (såna där dryga som man får äta två för en) och går och sätter sig vid ett bord. Senare ropar han att det blir bra med en cola. Han vill alltså att vi ska betala för hans mat eftersom han var bjussig nog att dela med sig av de där jävla kupongerna! På vägen hem säger han dessutom att vi skulle kunna testa en ny restaurang dagen efter och att vi kunde åka bil dit om alla betalade honom en tia.

Han kom inte in i gänget precis...

Men herregud skärp dig *screwy* Läser du inte vad jag skriver? Jag skrev att jag ALDRIG skulle få för mig att ta betalt av vänner, samt att jag föredrar tjänster och gentjänster i alla lägen. Det är främst folk som ser chansen att utnyttja folk med bil som jag stör mig på.

Dessutom skrev jag att jag heller aldrig tar ut pengar av någon när man själv skall åt samma håll. Läs om läs rätt, återigen.

Och din attityd att "Min bil är fan dyyyrare än din så du har inte rätt till någon åsikt!!11!1!" är ju bara sandlådefasoner *rolleyes*

Turbonisse
2009-10-26, 17:20
Frågan rör väll inte huruvida man skall ta mot pengar eller inte , utan att det de facto kostar att köra en bil oavsett om man tar betalt eller betalar själv?

Biceps
2009-10-26, 17:22
Har inte bil för tillfället men tror aldrig jag tagit betalt för att jag skjutsat någon. Brukar inte hålla reda på vem som bjudit en öl/kaffe/big mac hit eller dit heller, det jämnar ut sig i slutändan.

Har f ö bara ägt gamla bimmers och de har väl rullat för en 20-30 spänn milen eller så.

hultman
2009-10-26, 18:17
Det är väl en sak om man ändå skall köra åt det håll som den som vill bli skjutsad skall till, då kan det räcka med en symbolisk summa för bensin tycker jag.

Däremot om någon vill att jag skall köra honom/henne enbart för deras skull, så blir det en annan sak. Att ha bil är dyrt och skall man ställa upp på sådana saker borde passageraren faktiskt betala samma summa som det hade kostat mig om jag kört själv (t.ex. 30 kr/mil).

Men man märker en otroligt stor skillnad på inställningen hos folk som har/har haft bil och på de som inte har/har haft bil. De som har/har haft bil vet vad det kostar och brukar alltid vilja betala för sig medan de som inte haft det i princip aldrig erbjuder något, på sin höjd litegrann av bensinpengarna.

Men herregud skärp dig *screwy* Läser du inte vad jag skriver? Jag skrev att jag ALDRIG skulle få för mig att ta betalt av vänner, samt att jag föredrar tjänster och gentjänster i alla lägen. Det är främst folk som ser chansen att utnyttja folk med bil som jag stör mig på.

Dessutom skrev jag att jag heller aldrig tar ut pengar av någon när man själv skall åt samma håll. Läs om läs rätt, återigen.

Och din attityd att "Min bil är fan dyyyrare än din så du har inte rätt till någon åsikt!!11!1!" är ju bara sandlådefasoner *rolleyes*

Jag har läst och förstått din text. Du insinuerar att de som "snålar på dig" inte har någon aning om vad bilen kostar dig medan du ställer upp. Jag tror dock att de flesta som gissar på "bensinkostnaden" är relativt nära sanningen. Vad motsvarade körsträcka kostar när du använder bilen utan vinstintresse är lika irrelevant som att du inte vågar stå för dina åsikter inför polarna.

Att du vill ha bensinpengar när någon hänger på dig någonstans är snålt som fan, men snålare är att du anser dig ha rätt till 30 spänn per mil när du skjutsar någon. I egenskap av uTnYtTjaD bilägare så kan jag helt enkelt konstatera att vår syn på saken skiljer sig rejält och jag tror att många tänker som jag. Din åsikt är åtminstone inte representativ för alla bilägare.

För övrigt så ville jag bara påpeka att jag inte är typen som tar chansen att utnyttja en polare för ekonomisk vinning, inte skryta med att min bil är värd mer än din. What comes around goes around i slutändan...

Carolinew
2009-10-26, 18:44
Det är väl en sak om man ändå skall köra åt det håll som den som vill bli skjutsad skall till, då kan det räcka med en symbolisk summa för bensin tycker jag. Dock brukar det alltid bli att jag kör sådana sträckor gratis då jag inte tänker be om pengar för något sådant.

Självklart om båda har bil är ju det enklaste att turas om att köra så slipper man joxa med pengar öht.

Det är möjligt att jag var otydlig här. Självklart tar jag aldrig ut något för enstaka skjutser och skulle inte ens vilja ta emot något ifall någon erbjöd sig, det känns bara fel och där tror jag att de flesta av oss är överens. Däremot om det gäller regelbundna resor såsom till jobb etc. tycker jag att det är en självklarhet att passageraren erbjuder sig att betala en liten slant. När det gäller lite längre sträckor (utanför stan etc) skulle jag alla gånger erbjuda att betala en del till den som kör, såvida det inte är någon man träffar ofta då och kan gottgöra på annat sätt.

Har inte sagt att det handlar om mina vänner... För när det gäller dem så ställer jag mer eller gärna upp eftersom jag vet att de ställer upp för mig även om det handlar om andra saker. Där skulle jag inte ens komma på tanken att ta betalt. Det är mer arbetskamrater etc. som jag inte känner så väl som jag känner att det kan bli lite knepigt med när de tar förgivet att jag skall köra omvägar för att hämta upp dem istället för att de kommer till mig osv och sedan antar att det är gratis varenda gång.

Förtydling igen.

-----


Att du vill ha bensinpengar när någon hänger på dig någonstans är snålt som fan, men snålare är att du anser dig ha rätt till 30 spänn per mil när du skjutsar någon. I egenskap av uTnYtTjaD bilägare så kan jag helt enkelt konstatera att vår syn på saken skiljer sig rejält och jag tror att många tänker som jag. Din åsikt är åtminstone inte representativ för alla bilägare.

Som sagt, för tredje gången så gäller detta regelbundna resor. När jag sommarjobbade 3 mil utanför stan med några vänner när jag var yngre och de hade körkort men inte jag, var det en direkt självklarhet att jag betalade min del av bensinkostnaden + en marginal som tack för att de kör. Att inte erbjuda det är enligt min mening verkligen att utnyttja någon för ekonomisk vinning.


För övrigt så ville jag bara påpeka att jag inte är typen som tar chansen att utnyttja en polare för ekonomisk vinning, inte skryta med att min bil är värd mer än din. What comes around goes around i slutändan...

Rätt klantigt skrivet i sådana fall, men visst :)

Grelle-
2009-10-26, 19:00
För övrigt så ville jag bara påpeka att jag inte är typen som tar chansen att utnyttja en polare för ekonomisk vinning

Det verkar däremot dina kompisar vara. Jag tycker det är dålig stil att inte erbjuda något som tack för tjänsten. Sen att jag inte tar emot pengarna är en annan sak, jag uppskattar ändå tanken att de vill göra rätt för sig.

Samma sak om jag åker med andra, jag kan ge dem 100kr fast de kostade dem 25kr i soppa. Hade jag tagit taxi hade jag inte kommit undan med 100kr.

Sen kanske inte mina kompisar tar emot pengarna heller men jag erbjuder ändå.

shadowfire
2009-10-26, 19:34
Ligger nog tyvärr en bit upp på femsiffrigt i månadskostnad för bilen.
Jag väntar bara på att bli vuxen på riktigt så jag skaffar annat intresse istället. Typ som att spela bridge. Äga bil är det sämsta jag gjort ekonomiskt och särskilt byta bil som kalsonger har varit riktigt sugigt. Samtidigt har jag och plåtlådorna haft många goa timmar ihop.

G_lund
2009-10-26, 20:09
skatt: inte en aning (skattefri nästa år :D)
försäkring: 330kr/månad
Bensin: räknar med ca 2l/mil
Däck: är ju bara 16" så de e ju inte så dyra =)
Värdeminskning: går nog upp nån tusenlapp/år
Service/Reparationer: byter olja/filter efter 5-600mil eller en gång per år vilket som nu kommer först. De saker som krånglat än så länge har jag skruvat av från en reservmotor jag har.

The_RobRoy
2009-10-26, 21:27
hultman i hear you. Men det handlar ju ändå lite om hur generös man har råd att vara. Särskilt om det kanske är så att ens vänner har de bättre ställt än en själv..

pbiddy
2009-11-09, 12:00
Nu har jag visserligen ingen bil men senaste jag ägde kostade varje månad:

Lån: 1000 kr
Försäkring: 500 kr
Skatt: 150 kr
Parkering: 280 kr
Bensin: 1000 kr
Reparation inkl. däckbyte: 350 kr

Totalt gick skiten på 3280 kr i månaden.
Då var det dessutom en BMW från '97 jag pratat om.. Sjuka pengar!

Min motorcykel kostar däremot 1300 kr om året för helförsäkring, skatten ligger på 200 kr och bensinen snittar nånstans runt 150 i månaden :)

Jontez
2009-11-09, 12:17
Shit, nu blir man rädd för att skaffa bil. Jag bor nära både pendeltåg och tunnelbana och klarar mig egentligen.. så därför köpte jag mig en quad.

försäkring:3000kr/år (hel)
Bensin: 2000kr/år
Värdeminskning: 3000kr/år
Service/Reparationer: 8000kr/år

Inte så mycket billigare än bil kanske, men försäkringen är billig för mig som är 21 och bor i stockholm.

Griffin
2009-11-09, 12:19
hmm törs ej räkna :O
bensin är lätt 100 tusen + per år.
(bara privat bruk).
resten törs ja ej räkna :P

Service endast material. gör allt själv.

Så är väl försäkring och skatten kvar
Däck sponsor

rooz
2009-11-09, 12:29
Shit, nu blir man rädd för att skaffa bil. Jag bor nära både pendeltåg och tunnelbana och klarar mig egentligen.. så därför köpte jag mig en quad.

försäkring:3000kr/år (hel)
Bensin: 2000kr/år
Värdeminskning: 3000kr/år
Service/Reparationer: 8000kr/år

Inte så mycket billigare än bil kanske, men försäkringen är billig för mig som är 21 och bor i stockholm.

Hur fasen kan en quad vara billig att försäkra?? Skiten borde ju vara mer olycksbenägen än en bil + mc tsm:MrT:

Pepparkakssmurfen
2009-11-09, 12:43
Fick nyss frågan vad min bil kostar mig per år. Räknade lite grovt på det och fick en smärre chock när jag insåg vad mycket den faktiskt har kostat mig sedan jag köpte den för drygt två årsedan.

Cirkapriser:
Värdeminskning: 30 000
Bensin: 25 000
Försäkring (halv): 13 000
Service och reparation: 12 000
Skatt: 3 500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 6000

Dessutom skall däcken bytas ut nu, vilket blir ytterligare några tusen.

Så på dessa två år har denna bil kostat mig nästan 100 000 kr. Utslaget på 25 månader blir det 4000 kr/månad.

Visst, jag har alltid vetat att det är dyrt med bil, men detta var nog mer än jag egentligen trodde. Dock har jag inga planer på att göra mig av med den ändå, skulle känna mig som en fånge utan den! Det är på något sätt värt varenda krona, trots att jag är student och egentligen inte är i behov av den.

Så, låt höra, vad kostar era bilar er? Bortse från inköpskostnaden.

Vad är det för bil?
Tokdyr försäkring och skatt..

saab900
2009-11-09, 12:46
Vad är det för bil?
Tokdyr försäkring och skatt..

Är det väl inte? Gissar på en liten diesel-Golf och att hon bor centralt i en stad, samt är ganska ung. Det räcker för att få hög försäkring. Inte "dyrt", men mycket pengar ;)

teargaz
2009-11-09, 12:51
Jag kör Mc ca 500 mil/år
Köpte hojjen helt ny för 3 år sen och jag skulle tippa på att sen har sjunkit med ca 30 000 vilket då blir.

Värdeminskning: 10 000
Soppa: 3600
Service: 1500
Försäkring: 6000
Garage: 3000
Vägtull / P avg: 0

24 100/år eller 2 008/mån eller 48,2 kr / mil. Dock vet jag inte om jag tycker man ska räkna med värdeminskningen efter som jag "Cashade" hojjen. Det va ju en kostnad DÅ och inte nu.

Intressant i övrigt att nästa alla verkar ha 0 i lån på bilen. Det är imponerande.

Pepparkakssmurfen
2009-11-09, 12:53
Är det väl inte? Gissar på en liten diesel-Golf och att hon bor centralt i en stad, samt är ganska ung. Det räcker för att få hög försäkring. Inte "dyrt", men mycket pengar ;)


Fail,hon skriver:
"Bensin: 25 000"

Pepparkakssmurfen
2009-11-09, 12:54
..

Intressant i övrigt att nästa alla verkar ha 0 i lån på bilen. Det är imponerande.


På teh int3rnet tjänar vi alla 40000+ i månaden och cashar våra rides såklart :thumbup:

saab900
2009-11-09, 13:00
Vad tycker jag i frågan då?

Scenario 1: Polaren/polarna vill hänga med och handla på Willys/någon annanstans inom stan: Det bjuder man ju självklart på. Har några av dom ingen egen bil får man alltid igen det på något annat sätt. Flytthjälp t ex, man sparar flera tusen eventuellt massor med tid om man har hjälpsamma polare, och allt de vill ha i gengäld är en inflyttningsfest.

Scenario 2: Kursare från samma stad vill ha skjuts till skolan i en annan stad när tåghelvetet inte går på en hel vecka pga reparationer. Antingen turas man om och kör en/ett par dagar var, och kallar det jämnt. Ska man köra de totalt 50 milen med ens egen bil enbart under veckan tar man betalt för soppan, det är ju ändå en femhundring nästan, det har man inte lust att bjuda på.

Scenario 3, inträffar varje sommar: Polarna och jag ska dra upp till obygden i Norrland och fiska, vilket brukar bli 100 mil eller mer enkel resa, och den som har den bäst lämpade bilen för tillfället står för den. Brukar alltid bli jag av någon anledning (små koreaner eller bilar utan AC går bort direkt). Då gör man upp i förväg vad som händer om någon kör i diket eller klipper ett djur (splittar självrisken) eller vållar en olycka genom att köra mot rött t ex (den får pröjsa självrisken själv) eller blir bötad för något som inte gäller bilens skick (pröjsar själv). Böter för trasiga lampor, slitna däck etc får ägaren ta (skulle aldrig hända med min bil). Sedan tankar man och splittar kvittona solidariskt. Brukar också bli påprackad någon femhundring/skalle för slitage, men det är ju inte blodigt på 200 mil.

saab900
2009-11-09, 13:02
Fail,hon skriver:
"Bensin: 25 000"

Ok. Ja, det kan väl inte vara någon vanlig storleksklass på bilen med en så hög skatt i så fall.

Fail på dig själv som inte vet vad försäkringen kostar i stan för en ung person. Har du bilen på mamma?

pragmatist
2009-11-09, 13:19
Värdeminskning: 2200:-
Bensin: 850:-
Skatt: 150:-
Försäkring: 750:-
Service: 210:-
Däck o.s.v.: 300:-
Parkeringsavgifter, trängselskatt o.s.v.: ~200:-

Summa sumarum c:a 4,600:- i månaden. Fast värdeminskningen kan man ju låtsas att den inte finns, så har man halverat kostnaden helt plötsligt. :D Parkeringen ingår i avgiften till föreningen så det är ju nice.

Bullen!
2009-11-09, 14:44
har nämnt min hobbybil här innan. men räknade på en av bruksbilarna (den nyaste) igår på jobbet när diskussionen kom på tal.

månadskostnad 6000:-, årsskatt 9900:- servicar kan jag inte säga i huvudet nu men 2 st blir det per år och iaf 5000:- per gång. och sen drivmedel för 4500mil är ju 50000:- utan att överdriva då det är en 2,5tons suv. har även upptäckt att det blir nya sommardäck varje år och det är 275-55-18 så det blir 12000:- årligen och även vinterdäcken kostar 12000:- men vara i 2 vintrar här i söder så 6000:- årligen alltså.

159900:- året. det blir 13325:- månaden.

och då är bara kostnader man kan förutsäga med i beräkningen.

försäkringen glömde jag fan... minns inte exakt men den är inte så blodig. inte över 8000:- iaf.

så 14k månaden på ena bruksbilen så ljuger jag inte iaf. det är dyrt som fan med bilar.

saab900
2009-11-09, 14:54
har nämnt min hobbybil här innan. men räknade på en av bruksbilarna (den nyaste) igår på jobbet när diskussionen kom på tal.

månadskostnad 6000:-, årsskatt 9900:- servicar kan jag inte säga i huvudet nu men 2 st blir det per år och iaf 5000:- per gång. och sen drivmedel för 4500mil är ju 50000:- utan att överdriva då det är en 2,5tons suv. har även upptäckt att det blir nya sommardäck varje år och det är 275-55-18 så det blir 12000:- årligen och även vinterdäcken kostar 12000:- men vara i 2 vintrar här i söder så 6000:- årligen alltså.

159900:- året. det blir 13325:- månaden.

och då är bara kostnader man kan förutsäga med i beräkningen.

försäkringen glömde jag fan... minns inte exakt men den är inte så blodig. inte över 8000:- iaf.

så 14k månaden på ena bruksbilen så ljuger jag inte iaf. det är dyrt som fan med bilar.

Haha, ja, och vissa bilar är dyrare i drift och värdeminskning än andra :)
Vad rör det sig om, audi Q7? Dina kostnader är ju inte speciellt representativa för oss övriga bilägare, men jag tycker var och en får lägga så mycket de vill på sina bilar, även om nybilsköp är den absolut sämsta affären man någonsin kan göra (om man inte köpte Telia-aktier när det begav sig) ;)

Pepparkakssmurfen
2009-11-10, 10:14
Fail på dig själv som inte vet vad försäkringen kostar i stan för en ung person. Har du bilen på mamma?

FAIL igen,min vän,kan mycket väl vara en M5 ute på landet/i förort som kostar dessa pengar.

FAIL 2;har min bil på mig själv.

Puss&Kram

von huff
2009-11-10, 11:55
Lite snabbräkning gav mig resultatet 3390€ med bensin,försäkringar och oljor+alla andra vätskor.Värdeminskningen per år ligger väl på 300-400€
Sjukt mycket pengar fast man har en tråkig vanlig bil*cry*

PowPow
2009-11-10, 12:12
Jag gav upp bil för några år sedan, och köpte en EU-moppe för ett tag sedan. Om man bortser från det faktum att man helst inte kör när det är snö (vilket väl händer 1 gång var 4:e år här nere..) och att man måste ha en jäkla massa kläder på sig när det är kallt ute, så är det så sjukt prisvärt.

PEndlar till jobb och tankar full tank var 3:e vecka (60 kronor typ). Att lämna in på helservice kostade 900 kronor. Detta år har jag väl lagt ut 2000 kronor på reperation/service, 80 kronor i månaden på bensin (kör varje vardag). Och strax under 2000 på försäkring och skatt. Så typ 4000 per år. Busskort här i Malmö går på samma summa. Sjukt bra, och de är ju så billiga att värdeminskning inte spelar så stor roll. Köpte min begagnat för 4000 inkl hjälm.

Degpekka
2009-11-10, 16:24
Sen slipper du ju skjutsa en massa smunkar också för det är ingen som vill åka bak på en EU-moppe. :)

Men det är faktiskt väldigt ekonomiskt och smidigt ju, hade jag inte tyckt det var roligt att cykla och haft lite längre till jobbet så hade jag också kört på det. :)

Martin Löwgren
2009-11-10, 16:30
Bensin: 30000
Försäkring (hel): 25000
Service och reparation: 25000
Skatt: 7500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 3000

Räknat vad som kostade 2008 då jag bytta bland annat avgassystem och gjorde 3000 mils service.

coxie
2009-11-10, 16:34
Äga bil är det sämsta jag gjort ekonomiskt och särskilt byta bil som kalsonger har varit riktigt sugigt. Samtidigt har jag och plåtlådorna haft många goa timmar ihop.

Dags att du skaffar dig en motorcykel ;)

Jag vågar inte räkna på vad mina två bilar kostar mig per år men oavsett kostnad så skulle jag inte klara mig utan bil i Sverige.

Jontez
2009-11-11, 13:48
Hur fasen kan en quad vara billig att försäkra?? Skiten borde ju vara mer olycksbenägen än en bil + mc tsm:MrT:

Ingen aning, men det är ett bra alternativ för mig som är ung iaf ;). Trygghansa har 3000 hel/år oberoende på ålder och vart man bor. Bil på mig skulle säkert gå på 3000 i månaden bara

Måste bara säga de. Ni som går och funderar på om ni ska våga byta från bil till mc, kör en quad istället. Det är lite mitt emellan och det funkar att åka och handla med och ta grejerna på pakethållaren. Och så är det ju kul som attan på vinterna :D

Bullen!
2009-11-11, 14:50
Haha, ja, och vissa bilar är dyrare i drift och värdeminskning än andra :)
Vad rör det sig om, audi Q7? Dina kostnader är ju inte speciellt representativa för oss övriga bilägare, men jag tycker var och en får lägga så mycket de vill på sina bilar, även om nybilsköp är den absolut sämsta affären man någonsin kan göra (om man inte köpte Telia-aktier när det begav sig) ;)

jag har en vanlig vw touareg 2,5 TDI -08 så inget jätteextremt.

men kostnaderna har jag i förra inlägget och de är verkliga iaf. jag ville ha en bmw x5 men den kostade typ 200000 mer så det är ju knappt genomförbart på en vanlig arbetarlön. då det är en enormt dyr hobbybil jag har oxå och en bmw 523 m-sport som bruksbil. bmw´n är inget dyrt då den kostade 70k och är relativt snål och låga driftskostnader. men vi måste ha 2 bilar då vi jobbar på varsit håll.

det är dyrt med bil. men folk räknar sällan på det. de bara köper en sån för att grannen har en. och kollar bara på månadskostnaden för finansen typ.

man måste iofs inte ha en touareg. men jag "behöver" en bil som får ha 3500kg på kroken och där 2barn kan sitta i bakvända bilstolar utan att man som förare måste sitta som en räka eller att barnen inte har benutrymme eller optimal placering av barnstolen.

yes12345
2012-07-08, 12:03
Jag har moderna försäkringar nu och betalar hela 11 000 året för en v70 från 06. Bor visserligen i götet, men har jämfört lite och hos Netviq skulle jag kunna få det så billigt som för 6500 om året enligt denna sida (http://billigarebilforsakring.nu/)

Albin Eriksson
2012-07-08, 14:42
Försäkring: 5500kr/år
Service: 2500kr/år
Bensin: 18500kr/år
Skatt: 1100kr/år

agazza
2012-07-08, 15:05
Försäkring: 4400kr/år
Service: 0kr/år
Diesel: 9000kr/år
Skatt: 5300kr/år



sent from phone

Tomten
2012-07-08, 16:51
Försäkring 1900:- helår
Skatt ~2000 helår
Bensin ~200-300 månad

Helår 9000-10.000

Glad att man kör en gammal rishög och har en far som är utbildad mekaniker :D

The_RobRoy
2012-07-08, 17:47
För att trösta er andra kan jag redovisa mina kostnader för min Corvette C6 som jag köpte ny ifrån butik (men till rabatt eftersom de var förra årets modell). Jag ägde bilen mellan februari och september 2011:

Värdeminskning: 80 000
Bensin: 25 000
Försäkring (hel): 5000kr (hade nybilsförsäkring 6 mån)
Service: 2000
Skatt: 3 500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 1000
Garage: 10 000kr

Totalt: 126 500 kr för bilkörande mellan april och september en säsong.

KlopFer
2012-07-08, 22:21
Haha, var tvungen att räkna lite på min volvo 240 -88

Bensin 9600:-
Försäkring 4500:-
Service 6000:-
Skatt 1700:-
Övrigt 3000:-
Värdeminskning 200:-

totalt:24800

MathiasF
2012-07-08, 22:24
För att trösta er andra kan jag redovisa mina kostnader för min Corvette C6 som jag köpte ny ifrån butik (men till rabatt eftersom de var förra årets modell). Jag ägde bilen mellan februari och september 2011:

Värdeminskning: 80 000
Bensin: 25 000
Försäkring (hel): 5000kr (hade nybilsförsäkring 6 mån)
Service: 2000
Skatt: 3 500
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 1000
Garage: 10 000kr

Totalt: 126 500 kr för bilkörande mellan april och september en säsong.
Men den bilen är så underbar, den är värd det *cupid*

Gosti123
2012-07-08, 23:35
Kan ni rekommendera en bensinsnål bil som kostar högst 20k och som det ofta är hög kvalitet på (Läs, som behöver få reparationer).

agazza
2012-07-09, 00:00
Kan ni rekommendera en bensinsnål bil som kostar högst 20k och som det ofta är hög kvalitet på (Läs, som behöver få reparationer).

Audi, passat golf, vilken du nu vill ha, kravet är att du köper med 1,9 tdi motorn. Stridsvagn till plattform.

sent from phone

pe11e
2012-08-21, 17:18
Istället för att starta ny tråd.

Är det någon som ägt en toyota avensis. Jag har haft en kombi diesel och senast bensin som tjänstebil men funderar på att köpa en 2004 plus privat. Dieseln var skrot, problem med motorn. oljepumpen gick sönder, läkte olja från växellådan, aldrig mer toyota diesel. Bensinaren har gått som en klocka i 2år. Däremot som anställd bryr man sig ju aldrig om servicekostnader :)

Är det någon med toyota erfarenheter. Kommer det dolda kostnader i form av kamrem, problem med växellåda, bromsar osv?

Yes
2012-08-21, 17:25
Jag har bara erfarenhet av gamla Avensis där farsans bil gått 34k mil och bara krävt normal service. Fantastiskt problemfri bil, och det trots att jag kört den ganska mycket.

Upptaget
2012-08-21, 17:27
Haha, var tvungen att räkna lite på min volvo 240 -88

Bensin 9600:-
Försäkring 4500:-
Service 6000:-
Skatt 1700:-
Övrigt 3000:-
Värdeminskning 200:-

totalt:24800

4500 kr i försäkring per år?

Holmeros
2012-08-21, 17:30
4500 kr i försäkring per år?

Försäkringar kan kosta precis vafan som helst när det kommer till bilar.

När jag köpte min BMW 330 vid 19 års ålder så skulle den kosta 33 000 i helförsäkring på mig.

Det var inte så aktuellt...

agazza
2012-08-21, 17:40
Toyota avensis och yaris är väl bland världens bästa bilar?

Flygplan
2012-08-21, 17:44
Äldre ford:

Bensin 8400
Försäkring 6000
Service 2500
Skatt 1800
Parkering 2500
Värdeminskning 1000

Räknat på nyare bilar, skillnaden, speciellt med värdeminskning blir enorm. Prioriterar inte mitt transportmedel särskilt högt, så jag kör med skorven tills den går i sönder.

Mental
2012-08-21, 17:44
För mycket, gör mig av med den nu, ska ju bli fjollåtta och får åka buss-pendel/t-bana.

forslund
2012-08-21, 17:49
Betalar 2500 kr/månad för min helt nya tjänstebil och då ingår allt förutom privatmilen, vilket inte är många. Tankar för 500 kr/månad max, varav minst hälften är i tjänst så jag får tillbaka 200 % av varje mil körd, så det täcker in mitt privata behov.

Spolarvätska, däck, däckbyte, tvätt för 3000 kr/år ingår.

Förbannad nöjd att inte behöva tänka på ett skit. Den enda nackdelen är att jag är tvungen att ha samma bil i 3 år.

PowPow
2012-08-21, 18:05
Vad vår bil kostar vet jag inte, men här är lite siffror på min moppe. Kanske kan ge folk lite ideér :)


Värdeminskning: What!?
Bensin: 1200 kr (50 kronor varannan vecka? körs 1 mil om dagen)
Försäkring (trafik): 2000
Service och reparation: 500
Skatt: 0
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 0 (oljor räknade jag i service)

Nixon
2012-08-21, 18:34
Opel Ascona C
Värdeminskning: Okänt, förmodligen försumbart.
Bensin: 4500
Försäkring (trafik): 1682
Reservdelar: ~1000
Skatt: 0, registeravgift 65kr
Övrigt (typ olja, spolarvätska etc): 500 kanske?

Billig bil överlag, drar inte mycket bensin och kostar i princip inget att ha.

MathiasF
2012-08-21, 19:44
50-60 i bensin, jag slutar räkna nu...

loadout
2012-08-21, 20:02
Tänk 20-35kr / mil beroende på hur långt man åker.

Många verkar ju tro att det endast är bensinen som kostar och:"Ah men jag kan ge dig lite bensinpengar".
Men det är ju inte ens hälften av kostnaden

Haha det där låter som att när du ska skjutsa nån en bit för en slant, så räknar du in diverse slitage, olja, kylarvätska osv?

thunder
2012-08-21, 20:22
Haha det där låter som att när du ska skjutsa nån en bit för en slant, så räknar du in diverse slitage, olja, kylarvätska osv?

Jag betalar alltid mer än bensinen för att täcka övriga kostnader. Gör inte du?

nisse1976
2012-08-21, 20:30
Jag betalar alltid mer än bensinen för att täcka övriga kostnader. Gör inte du?

I det sammanhanget? Menar du på allvar att du om du skjutsar en polare 2 mil och han erbjuder 30 spänn för bensin så säger du att du vill ha 40 kronor för att täcka för kostnader som olja, försäkring och skatt?

bubbe
2012-08-21, 20:37
Vad vår bil kostar vet jag inte, men här är lite siffror på min moppe. Kanske kan ge folk lite ideér :)


Värdeminskning: What!?
Bensin: 1200 kr (50 kronor varannan vecka? körs 1 mil om dagen)
Försäkring (trafik): 2000
Service och reparation: 500
Skatt: 0
Övrigt (besiktning, olja, böter, parkering etc.): 0 (oljor räknade jag i service)

Skoj! Har själv köpt en scooter (lätt mc) i våras för att minska lite på bilkostnaden.
0,29l per mil
600kr i helförsäkring
skatt 180kr (vägavgift el vad det nu var)
7000kr i inköp = extremt låg värdeminskning :laugh:

Ska dock byta drivrem samt olja snart, 400kr *slap*

Varje mil med moppen känns som rena vinsten, har tänkt köra in 300 mil innan det blir kallt så skall kostnaden ha gått jämt ut och börja gå plus nästa år

thunder
2012-08-21, 20:43
I det sammanhanget? Menar du på allvar att du om du skjutsar en polare 2 mil och han erbjuder 30 spänn för bensin så säger du att du vill ha 40 kronor för att täcka för kostnader som olja, försäkring och skatt?

Jag har ingen bil :) Så tvärt om. Jag brukar betala extra för slitage osv när jag lånar(frivilligt). Men skulle jag skjutsa en kompis 2 mil gör jag det gratis. Och det samma andra hållet. Men när det handlar om längre sträckor brukar jag iallafall betala så att han inte går back.

PowPow
2012-08-21, 21:18
Skoj! Har själv köpt en scooter (lätt mc) i våras för att minska lite på bilkostnaden.
0,29l per mil
600kr i helförsäkring
skatt 180kr (vägavgift el vad det nu var)
7000kr i inköp = extremt låg värdeminskning :laugh:

Ska dock byta drivrem samt olja snart, 400kr *slap*

Varje mil med moppen känns som rena vinsten, har tänkt köra in 300 mil innan det blir kallt så skall kostnaden ha gått jämt ut och börja gå plus nästa år

Oj, vad billig försäkring. Helförsäkring på min moppe skulle gå på 5k vill jag minnas (samma som moppen kostade bättre begagnad..). Antar att eu-moppar råkar ut för mer än lätta mc.

Men ja, det är nice :) Har funderat på att ta mc-kort så jag kan köra en riktig vespa någon gång framöver (även om det väl tar bort hela budget-tänket lite..)

Reaper123
2012-08-21, 21:23
Min audi a3 tqs kostade mig 50kr/mil inkl ALLT på ~3 år och 4000 mil. Ganska sjukt så här i efterhand, men lätt roligaste bilen jag ägt!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

MathiasF
2012-08-21, 21:28
I det sammanhanget? Menar du på allvar att du om du skjutsar en polare 2 mil och han erbjuder 30 spänn för bensin så säger du att du vill ha 40 kronor för att täcka för kostnader som olja, försäkring och skatt?

30kr.. komigen går du i lågstadiet eller?

Skulle aldrig få för mig att kräva en polare på 30kr.

nisse1976
2012-08-21, 21:30
30kr.. komigen går du i lågstadiet eller?

Skulle aldrig få för mig att kräva en polare på 30kr.

Läs inläggen som citerades och diskuterades för att förstå

speedy83
2012-08-21, 21:32
Min dyraste bil kostade mig i runda slängar 6.ooo/mån den är dock såld nu och även om jag må vara en bilgalning så känns det ganska skönt att vara av med den. Har ersatt den med en bil som ligger på kanske 1500 max.

Dock har jag ju två till :) så sammanlagt la jag nog tidigare över 10k/mån.

MathiasF
2012-08-21, 21:41
Läs inläggen som citerades och diskuterades för att förstå

Jag förstår, jag tog det bara lite för bokstavligt först :)

The_RobRoy
2012-08-22, 01:09
Det var kul att ha bil, men när man väl haft det, är det ungefär lika skönt att inte ha bil igen :)

nicotin
2012-08-22, 06:27
Bilen kostar mig inte så mycket..

Tjänstebil Audi Allroad A4 kostar mig netto 3580 ink privatmil och rubbet.

Sätta till relation mn gamla hoj.

Suzuki Gsx-R1000 Turbo 2006

Däck per månad 2000 lätt.
Soppa 3-4000
Försäkring 2300.

Ska man räkna in bandagar på det så tja..10k mer ungefär..

Summa summarum en månad med hoj och 2 helger på banan
30k+

ARMSTARK
2012-08-22, 07:18
De som är avställda kostar 65 kr om året, tills man börjar laga dem. Mina bilar kostar alla pengar som blir över kan man säga, vågar inte räkna på hur mycket. *spy*

Ondskapelsen
2012-08-22, 08:17
BMW 116i

Per annum (Norska pesetas):
Värdeminskning: ~30000
Ränta: 2400kr
Försäkring: 11000
Bensin: 12000
Skatt: 3500
Vägtull: 3000

~62000 :(.

Ondskapelsen
2012-08-22, 08:18
Hade det regnat lite mindre hade jag lätt haft moppe..

PowPow
2012-08-22, 08:19
Hade det regnat lite mindre hade jag lätt haft moppe..

Ett bra regnställ kommer man långt med.

Det dryga är kylan /=

Minimjölk
2012-08-22, 08:33
Jag är glad att läsa att så många är förståndiga gällande vad det faktiskt kostar att ha bil, många räknar mer eller mindre bara bensin/tvätt och sedan är det bra med det...

Att ha bil är kostsamt hur man än vrider på det men om man måste ha en bil så kan man ju även göra det till ett nöje.

Vi har just nu tre bilar med lite olika budget och nöjesgrad:
Siffrorna nedan utslaget per månad

Bruksbilen Audi A4 -04
Värdeminskning: ~1000kr
Ränta: 0kr
Försäkring: 300
Bensin: 1000
Skatt: 200
Service/reparation/övrigt: 1000
Summa: 3500kr

Pendlarbilen BMW 120d-08
Värdeminskning: ~3000kr
Ränta: 0kr
Försäkring: 500
Diesel: 1200
Skatt: 300
Service/reparation/övrigt: 1000
Summa: 6000kr

Nöjesbilen Audi A5 -12
Värdeminskning: ~7000kr
Ränta: 0kr
Försäkring: 100
Bensin: 1600
Skatt: 50
Service/reparation/övrigt: 200
Summa: 9000kr

Tot 18500kr men då kommer vi avyttra "skrutten" inom kort. Vill inte tänka på vad billån skulle göra för månadskostnaden.

Jag tycker helt klart den finare bilen är värd merkostnaden mot de övriga då den ger mig så oerhört mycket mer glädje medan övriga bara är transportmedel.

Turbo Rico
2012-08-22, 10:09
Jag har ett privatleasingavtal (36 månader, 2000 mil per år) på min VW Polo-2011
Leasingavgift: ~2900 kr/mån (inkluderar sommar-och vinterdäck)
Serviceavtal: 125 kr/mån
Försäkring: ~300 kr/mån
Skatt: ~100 kr/mån
Bensin: ~1200 kr/mån
Trängselskatt: ~400 kr/mån (jag älskar Stockholm!)
= 5000 kr

Tycker det är en helt rimlig totalsumma för en ny bil. Tredje året kommer bli aningen dyrare då nybilsgarantin går ut och jag måste teckna helförsäkring.

MathiasF
2012-08-22, 10:21
Jag har ett privatleasingavtal (36 månader, 2000 mil per år) på min VW Polo-2011
Leasingavgift: ~2900 kr/mån (inkluderar sommar-och vinterdäck)
Serviceavtal: 125 kr/mån
Försäkring: ~300 kr/mån
Skatt: ~100 kr/mån
Bensin: ~1200 kr/mån
Trängselskatt: ~400 kr/mån (jag älskar Stockholm!)
= 5000 kr

Tycker det är en helt rimlig totalsumma för en ny bil. Tredje året kommer bli aningen dyrare då nybilsgarantin går ut och jag måste teckna helförsäkring.

Lån: 1430 kr/mån
Värdeminskning: 830 kr/mån
Däck: 50 kr/mån
Serviceavtal: 125 kr/mån
Försäkring: ~300 kr/mån
Skatt: ~100 kr/mån
Bensin: ~1200 kr/mån
Trängselskatt: ~400 kr/mån (jag älskar Stockholm!)
= 4435 kr


Jag räknade lite snabbt på det, med tanke på att värdeminskningen är svår att förutsäga och t om kan bli högre så har du nog jäkligt rätt i att det är rimligt, speciellt som du måste köpa loss lånet sen. Om du tar lånet på 3 år och säljer bilen sen så sparar du 100kr till, ingen idé heller.

Turbo Rico
2012-08-22, 10:37
Lån: 1430 kr/mån
Värdeminskning: 830 kr/mån
Däck: 50 kr/mån
Serviceavtal: 125 kr/mån
Försäkring: ~300 kr/mån
Skatt: ~100 kr/mån
Bensin: ~1200 kr/mån
Trängselskatt: ~400 kr/mån (jag älskar Stockholm!)
= 4435 kr


Jag räknade lite snabbt på det, med tanke på att värdeminskningen är svår att förutsäga och t om kan bli högre så har du nog jäkligt rätt i att det är rimligt, speciellt som du måste köpa loss lånet sen. Om du tar lånet på 3 år och säljer bilen sen så sparar du 100kr till, ingen idé heller.


En annan stor skillnad med att köpa bil med lån är ju själva kontantinsatsen på 20-30% (minns inte exakt summa) och sen att värdeminskningen kan bli större än man önskar så tyckte jag privatleasing var ett bra alternativ. Betalade inte en krona när jag plockade ut bilen och allt ingår ju och värdeminskningen är inkluderad i leasingavtalet.
Kommer med all säkerhet göra samma deal med min nästa VW (up!) fast då på 5 år för att minska konstnaden ytterligare.

Puryeah
2012-08-22, 11:07
Har inte lika specificerad information som ni andra, men..

Det här är kostnaderna för min Ford Focus Ghia 2.0 - 99

Fordonsskatt: 1419:-/år
Halvförsäkring: 1303:-/halvår
Bensin: ~400:-/mån
Parkeringsavgifter: Olika, men inte mycket, säg 50kr/mån

Jag är 18 och detta är min första bil, dock står den på min far så det är väl orelevant. Servicen slipper jag tänka på som tur är då pappa har bilfirma.

Bor i Göteborg så nästa år får jag en ytterligare utgift i form av trängselskatt. Inte jättekul för mig som har ett år kvar på gymnasiet och således får leva på studiebidrag.

I vilket fall så kommer jag undan rätt billigt, har egentligen inget behov av bil utan det är mer en bekvämlighet för att ta sig till gymmet :D

The_RobRoy
2012-08-22, 15:17
Jag tycker helt klart den finare bilen är värd merkostnaden mot de övriga då den ger mig så oerhört mycket mer glädje medan övriga bara är transportmedel.

Inte för att dissa någon här, men helt ärligt, en A5:a är väl inte så himla kul?

loadout
2012-08-22, 15:36
Jag betalar alltid mer än bensinen för att täcka övriga kostnader. Gör inte du?

Vad jag betalar har inget med att göra med hur mycket jag tar betalt

Pepparkakssmurfen
2012-08-22, 22:07
Jag har ett privatleasingavtal (36 månader, 2000 mil per år) på min VW Polo-2011
Leasingavgift: ~2900 kr/mån (inkluderar sommar-och vinterdäck)
Serviceavtal: 125 kr/mån
Försäkring: ~300 kr/mån
Skatt: ~100 kr/mån
Bensin: ~1200 kr/mån
Trängselskatt: ~400 kr/mån (jag älskar Stockholm!)
= 5000 kr

Tycker det är en helt rimlig totalsumma för en ny bil. Tredje året kommer bli aningen dyrare då nybilsgarantin går ut och jag måste teckna helförsäkring.

2900kr/mån * 36mån= 104400kr...
Hade du istället betalat av ett billån med 2900kr/mån så hade du nästan
betalat av hela bilen?

agazza
2012-08-23, 06:40
Inte för att dissa någon här, men helt ärligt, en A5:a är väl inte så himla kul?




beror väl på vad man gillar att göra, som glida runt bil åker jag ju hellre en a5 än en corvette t.ex då många färskingar på bilar anser att det är en wt ferrari :P

Som buskörning dock fattar jag vad du menar.


2900kr/mån * 36mån= 104400kr...
Hade du istället betalat av ett billån med 2900kr/mån så hade du nästan
betalat av hela bilen?


Eller köpt en tre år gammal A4, 3serie, golf eller liknande som redan tappat sin största värdeförlust och lämnat in den på totalrekond. Jag tycker att efter en ordentlig rekond så känns bilen som en helt ny bil.

En bra bil ska dessutom vara lika bekymmersfri som en ny.


sent from phone

BlötSnö
2012-08-23, 10:03
Fiat Punto -00:

Försäkring 380:- (trafik)
Skatt 80:-
Bensin 500:-
Reparationer 450:-

Så i runda slängar 1500:- per månad. Dock har jag nyligen flyttat och nyttjar min MC nu under sommarhalvåret och då den kostar 750:- i helförsäkring per år och är skattebefriad, så kommer jag i framtiden ställa av bilen under sommaren och helt förlita mig på motorcykeln.

Apropå ingenting: Vad många inte vet är att man får köra 3-hjuliga motorcyklar på B-kort och nu när både Piaggio och Gilera m.fl har släppt 3-hjuliga varianter
http://www.unt.se/inc/imagehandler.ashx?id=14612&cropheight=312&width=468&quality=75
som inte är speciellt mycket större än en scooter, så tycker man att flera borde ha skaffat sådana. De klämmer sig förbi bilköerna ganska bra. Nackdelen är ju att det blir ännu fler som slåss om parkeringsplatserna i innerstan.

The_RobRoy
2012-08-23, 13:40
beror väl på vad man gillar att göra, som glida runt bil åker jag ju hellre en a5 än en corvette t.ex då många färskingar på bilar anser att det är en wt ferrari :P

Som buskörning dock fattar jag vad du menar.


Jag antar att jag själv inte riktigt ser glädjen i att glida runt i en bil sakta. Skulle vara för att lyssna på bra musik då kanske, eller om man har cab en fin sommardag.

Sen ska du väl inte påverkas av vad andra tycker så mycket att du väljer vad du vill åka på grund av det?

MaQue
2012-08-23, 14:15
Audi A6 2,7 TDI Quattro -07

Försäkring: 7900:-
Skatt: 6800:-
Lån 0:-
Drivmedel 30000:-
Reparation / service 6000 / år

50700 / år och 4225 per månad.

Har inte alltför stor koll på värdeminskningen, men för ett par månader sedan var den inte så stor.

Dennis93
2012-08-23, 16:00
Inte för att dissa någon här, men helt ärligt, en A5:a är väl inte så himla kul?

Beror väl på vad man är ute efter, desutom sa han aldrig 'kul' heller. En m3 e46 är säkert roligare för samma peng men A5an är nog härligare att leva med på andra sett.

Förövrigt, kör farsans bil 0:- :D
Men funderar på att köpa en egen snart.

agazza
2012-08-23, 16:06
Sen ska du väl inte påverkas av vad andra tycker så mycket att du väljer vad du vill åka på grund av det?

I en perfekt värld så, men jag tycker att det mest är antusiaster som faktiskt köper för det riktiga syftet, och majoriteten köper något fräkt för tittapåmig faktorn.
Det roliga är att det finns i alla priskategorier, från calibra till r8 :P



Ontopic nu, har någon annan sett den trimmade ariel atom med 700hk?

Det är nog okej prestanda per krona

Edit, fel tråd men skitsamma

sent from phone

The_RobRoy
2012-08-23, 16:28
Har kikat på om det kan vara ett rimligt alternativ att köpa en Ariel Atom om man flyttar hem någon gång, det är ju bankörning som är riktigt kul. Men de är fasligt dyra..

http://www.arielatom.se/show_news.php?NewsID=12

bladhet
2012-08-23, 16:29
Ca 60k om året. Värdeminskningen vill jag inte ens tänka på. NY BIL!

Pepparkakssmurfen
2012-08-23, 17:47
...
Apropå ingenting: Vad många inte vet är att man får köra 3-hjuliga motorcyklar på B-kort och nu när både Piaggio och Gilera m.fl har släppt 3-hjuliga varianter
http://www.unt.se/inc/imagehandler.ashx?id=14612&cropheight=312&width=468&quality=75
som inte är speciellt mycket större än en scooter, så tycker man att flera borde ha skaffat sådana. De klämmer sig förbi bilköerna ganska bra. Nackdelen är ju att det blir ännu fler som slåss om parkeringsplatserna i innerstan.


..och så kostar den lika mycket som en nästan ny småbil...

PowPow
2012-08-23, 22:36
..och så kostar den lika mycket som en nästan ny småbil...

Billigare att ta mc-kort och köpa en vanlig scooter. Säkert roligare att köra också, och man slipper se ut som ett ufo :d

Minimjölk
2012-08-24, 07:59
Inte för att dissa någon här, men helt ärligt, en A5:a är väl inte så himla kul?

Jag tycker helt klart den finare bilen är värd merkostnaden mot de övriga då den ger mig så oerhört mycket mer glädje medan övriga bara är transportmedel.

ha ha, jag tycker det är kul då jag gått och sneglat på just Audi A5 sedan den kom 2008 och haft det som en drömbil. Tycker helt ärligt att det är den snyggaste vanliga builen på marknaden. Att sedan förverkliga min dröm att gå in och köpa en fabriksny bil och pimpa med den utrustning jag vill och sätta in en kusomiserad stereo som får George Lucas att komma i brallan av avund gör att i alla fall jag känner mig oerhört nöjd och det är en bil jag kommer leva med länge framöver. Att bara som du köra en rolig bil under 6 månader är inget för mig.

Självklart är detta ingen bil som jag kör omkring och busar med men jag har för länge sedan kommit bort från det stadiet. Denna bilen ger mig komfort, lyx och fungerar även som en snygg familjebil. med andra ord perfekt för mig. jag blir glad bara jag tänker på min nya kärra och det är det viktigaste. Vill jag sedan leka av mig kan jag ju då köpa en busbil vid sidan. Speciellt med tanke på att jag igår avyttrade den andra bruksbilen så nu finns det en ledig plats i vårt garage. :)

MathiasF
2012-08-24, 08:11
Billigare att ta mc-kort och köpa en vanlig scooter. Säkert roligare att köra också, och man slipper se ut som ett ufo :d

*screwy*


:laugh:

PowPow
2012-08-24, 08:24
*screwy*


Come at me bro!

http://farm4.static.flickr.com/3019/2556250977_5796157ceb.jpg
http://modvespa.com/wp-content/uploads/2007/08/vespa-powersport.jpg
http://www.johansmc.se/res/SPG/Vespa/gts300_silver2.jpg




http://3.bp.blogspot.com/_pgreWJYYs0I/TGFHsTBavXI/AAAAAAAAAcs/rFgs3XXE2T8/s1600/vespa-mp3+scooter+1.jpg

TomasB
2012-08-24, 08:28
Audi a5 2008 års modell.

Bilförsäkring: 12 000 per år (Trasslig körkortshistorik)
Soppa: 3000 i månaden eller cirka 35 000 per år
Självrisk bara i år: 7000 spänn
Tvätt, rekond m.m. säkert 10 000 per år
Vägtullar ink en helt sinnessjuk 500 krs påminnelse för avi:er som inte kommit: 10 000 per år.
Värdeminskning: 50-75 000 per år
Parkeringsböter: ca 15 000 per år
Parkeringsgarage i huset: 19 200 per år
Parkering utomhus: 8000 per år


Totalt: 166 700 SEK per år eller 13 850 SEK per månad. Det är kul att äga Bil, jajjemän.

bubbe
2012-08-24, 09:13
Come at me bro!


Kan inte annat än hålla med! Hade det inte varit att hela inköpet baserades på att få ner bilekonomin så skulle man såklart köpt en riktig retro vespa. I övrigt är jag stans hårdaste biker, Scooter rider bikers (med dödskallar och annat coolt) på min yamaha cygnux X.:laugh:

Ladugårdsdörr
2012-08-24, 09:22
Audi a5 2008 års modell.

Bilförsäkring: 12 000 per år (Trasslig körkortshistorik)
Soppa: 3000 i månaden eller cirka 35 000 per år
Självrisk bara i år: 7000 spänn
Tvätt, rekond m.m. säkert 10 000 per år
Vägtullar ink en helt sinnessjuk 500 krs påminnelse för avi:er som inte kommit: 10 000 per år.
Värdeminskning: 50-75 000 per år
Parkeringsböter: ca 15 000 per år
Parkeringsgarage i huset: 19 200 per år
Parkering utomhus: 8000 per år


Totalt: 166 700 SEK per år eller 13 850 SEK per månad. Det är kul att äga Bil, jajjemän.

Hehe, jag antar att du har inkomster i samma härad som karaktären i din avatar?

MasterChief
2012-08-24, 09:22
Audi a5 2008 års modell.

Bilförsäkring: 12 000 per år (Trasslig körkortshistorik)
Soppa: 3000 i månaden eller cirka 35 000 per år
Självrisk bara i år: 7000 spänn
Tvätt, rekond m.m. säkert 10 000 per år
Vägtullar ink en helt sinnessjuk 500 krs påminnelse för avi:er som inte kommit: 10 000 per år.
Värdeminskning: 50-75 000 per år
Parkeringsböter: ca 15 000 per år
Parkeringsgarage i huset: 19 200 per år
Parkering utomhus: 8000 per år


Totalt: 166 700 SEK per år eller 13 850 SEK per månad. Det är kul att äga Bil, jajjemän.

75000 i värdeminskning/år för en 2008:a? Njae...

Är dina parkeringsböter billigare än om du betalat avgiften? Har hört att vissa hellre tar böterna och det verkar ju som du har den principen. Vore kul att höra vad du tjänat på det.

bubbe
2012-08-24, 09:29
Kan inte annat än hålla med! Hade det inte varit att hela inköpet baserades på att få ner bilekonomin så skulle man såklart köpt en riktig retro vespa. I övrigt är jag stans hårdaste biker, Scooter rider bikers (med dödskallar och annat coolt) på min yamaha cygnux X.:laugh:

För tvivlarna så sätter jag in en bild på hårdaste hojen, dock är min ännu tuffare i helsvart!


http://www.gudangmoge.com/wp-content/uploads/2011/11/wpid-yamaha-cygnus-125x-2012.jpg


Men eftersom detta är en biltråd så kan jag uppdatera, efter ha bytt bil för ca två år sen så har kostnaderna ökat en del. BMW 325 2005. Dessutom väldigt lite körningar i tjänsten vilket gör att inga pengar kommer in längre som kompenserar värdeminskning etc. Ligger nog runt 30kr milen för tillfället på bilen (därav scooterköpet).

Turbo Rico
2012-08-24, 09:37
2900kr/mån * 36mån= 104400kr...
Hade du istället betalat av ett billån med 2900kr/mån så hade du nästan
betalat av hela bilen?


Bilen kostade ~164.000 kr och det brukar vara ränta på lån så nja. Kontaktade min bank för privatlån på hela bilens summa och skillnaden var marginall, 200-300 kr om jag hade köpt bilen. Just då fanns inte pengar till en kontantinsats. Även nästa bil kommer med all säkerhet bli leasing fast då på längre tid.

Minimjölk
2012-08-24, 10:21
Audi a5 2008 års modell.

Bilförsäkring: 12 000 per år (Trasslig körkortshistorik)
Soppa: 3000 i månaden eller cirka 35 000 per år
Självrisk bara i år: 7000 spänn
Tvätt, rekond m.m. säkert 10 000 per år
Vägtullar ink en helt sinnessjuk 500 krs påminnelse för avi:er som inte kommit: 10 000 per år.
Värdeminskning: 50-75 000 per år
Parkeringsböter: ca 15 000 per år
Parkeringsgarage i huset: 19 200 per år
Parkering utomhus: 8000 per år


Totalt: 166 700 SEK per år eller 13 850 SEK per månad. Det är kul att äga Bil, jajjemän.



Det känns spontant som att du om du ville så finns det sätt att kapa denna kostnad ganska mycket.

Finns det ingen billigare bilförsäkring? Hur kör du om du kontinuerligt behöver använda dig av självrisken? Behöver du verkligen lägga 10000 om året för tvätt/rekond? En rekond kostar några tusingar och en tvätt kan du få för 100spänn. Sedan parkering för närmre 30.000 och böter på 15.000kr. Du betalar alltså 45.000kr om året bara för att ha bilen parkerad? Med reservation för motor/utrustning har jag också svårt att se hur bilen tappar så mycket i värde över ett år men då du tydligen frekvent råkar ut för olyckor kan ju det ha sin förklaring.

Du har däremot utelämnat kostand för service/reparation och slitagedelar likt däck?

BlötSnö
2012-08-24, 10:28
..och så kostar den lika mycket som en nästan ny småbil...
Pfffft! :d
Nej, men det var bara en liten inflikning. Jag tänkte inte så mycket på pengarna, utan mer på bekvämligheten för folk som bor en bit utanför storstadsregioner och vill kunna pendla smidigt.

Billigare att ta mc-kort och köpa en vanlig scooter. Säkert roligare att köra också, och man slipper se ut som ett ufo :d
Mm. Där har du dock problemet att du ska kunna varva körlektioner med arbete, eftersom de flesta bara kör på vardagar. Sedan finns det ju de som har råd med en sån där flum-scooter och inte har något intresse av mc-kort och för dem kan det ju vara en bra grej. Alla i familjen med bilkort kan använda osv.
Men roligare med 2 hjul är det definitivt.

Helgon1
2012-08-24, 11:02
Jag har en C1 -06 som kostar mig 4800:-/år i försäkring, 360:-/ år skatt. Den drar så lite bensin att det är larvigt. Jag har bara tankat den en gång sedan jag köpte den i maj, så jag har inte så bra koll faktiskt. Men billig är den! Och hur kul som helst att köra! =)
Jag hade sparat pengar och köpte den kontant- så jag har inga lån på den.

Jag kör mest hoj, därför är bilen så billig ;o) Kört hoj mars- december, så jag har låg körsträcka på bilen- det kanske måste räknas in.

Så den kostar mig 430:-/mån att äga + bensin.

Enda nackdelen jag har märkt med att ha en liten skitbil är att folk tenderar att vilja köra över en i t.ex rondeller. =)

The_RobRoy
2012-08-24, 12:41
ha ha, jag tycker det är kul då jag gått och sneglat på just Audi A5 sedan den kom 2008 och haft det som en drömbil. Tycker helt ärligt att det är den snyggaste vanliga builen på marknaden. Att sedan förverkliga min dröm att gå in och köpa en fabriksny bil och pimpa med den utrustning jag vill och sätta in en kusomiserad stereo som får George Lucas att komma i brallan av avund gör att i alla fall jag känner mig oerhört nöjd och det är en bil jag kommer leva med länge framöver. Att bara som du köra en rolig bil under 6 månader är inget för mig.

Självklart är detta ingen bil som jag kör omkring och busar med men jag har för länge sedan kommit bort från det stadiet. Denna bilen ger mig komfort, lyx och fungerar även som en snygg familjebil. med andra ord perfekt för mig. jag blir glad bara jag tänker på min nya kärra och det är det viktigaste. Vill jag sedan leka av mig kan jag ju då köpa en busbil vid sidan. Speciellt med tanke på att jag igår avyttrade den andra bruksbilen så nu finns det en ledig plats i vårt garage. :)

Sorry, var bara sugen på att provocera lite för höra hur du egentligen motiverade merkostnaden - kul att du njuter att ha din bil!

Sneglade själv på en S5:a innan jag slog till på korven. Jag provkörde en halv dag en RS5:a, de hade ingen S5 för provkörning, så de bad om ursäkt och gav mig RS5 nycklarna istället ;)

Just att jag bara ägde bilen ett halvår, är ju egentligen inget för mig heller, men jobberbjudande att flytta utomlands dök upp precis efter köp och därför blev bilköpet extra dyrt.

PowPow
2012-08-24, 12:46
Kan inte annat än hålla med! Hade det inte varit att hela inköpet baserades på att få ner bilekonomin så skulle man såklart köpt en riktig retro vespa. I övrigt är jag stans hårdaste biker, Scooter rider bikers (med dödskallar och annat coolt) på min yamaha cygnux X.:laugh:

Haha, du är nog lika häftig som jag när jag glider omkring på min Piaggio Zip (svart såklart, för coolhetens skull) :d

Jag ser ut som en jätte på den (fullvuxen man på en moped anpassad för 15-åriga tjejer).

Minimjölk
2012-08-24, 12:48
Det är lugnt, jag blev som sagt inte provocerad men ville förklara hur jag motiverade min investering och det viktigaste är ju att jag är nöjd. jag funderade ett tag på S5 jag med men kunde inte motivera merkostnaden mot hur jag använder bilen till vardags

Tråkigt att behöva sälja bilen pga utlandsflytt, speciellt om du trivdes med den men jag antar att in flytt till HK inneburit en massa andra fördelar som kompenserar. Nu har du ju även fritt fram att köpa en skitbil som A5 ;)

MathiasF
2012-08-24, 14:24
Det är lugnt, jag blev som sagt inte provocerad men ville förklara hur jag motiverade min investering och det viktigaste är ju att jag är nöjd. jag funderade ett tag på S5 jag med men kunde inte motivera merkostnaden mot hur jag använder bilen till vardags

Tråkigt att behöva sälja bilen pga utlandsflytt, speciellt om du trivdes med den men jag antar att in flytt till HK inneburit en massa andra fördelar som kompenserar. Nu har du ju även fritt fram att köpa en skitbil som A5 ;)

Vad ska han med en A5 till när han har tillgång till såna rariteter som jianghuai, dongfeng och great wall motor? *drool*

The_RobRoy
2012-08-24, 14:49
Hehe, galet mkt fina bilar i HK, det gör lite ont att se alla 458or och liknande cruisa runt på gatorna.. ..jag vill ju också. Spottade denna när jag promenerade runt förra helgen:

http://farm8.staticflickr.com/7106/7850844122_bc35e3b25b_b.jpg

Men jag vettefasen om de är så bra på att köra, det är ju mest köer här. Det var ju här någon lyckades kvadda en Pagani Zonda F rätt nyligen..

http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2012/01/car_crash_pagani_zonda_f_wrecked_in_hong_kong.jpg

Cilia
2012-08-25, 15:31
Jag vill inte ens räkna på mina bilkostnader eftersom det inte finns någonting som kan motivera dom.

Jag har inga lån kvar på bilen men garage i Stockholms innerstad, försäkring, skatt, service etc.

Min lägsta kostnad är för bensinen. Har precis passerat 4 000 mil på 5 år.

MathiasF
2012-08-25, 16:10
Jag vill inte ens räkna på mina bilkostnader eftersom det inte finns någonting som kan motivera dom.

Jag har inga lån kvar på bilen men garage i Stockholms innerstad, försäkring, skatt, service etc.

Min lägsta kostnad är för bensinen. Har precis passerat 4 000 mil på 5 år.

:laugh:




Jag har kört strax under 3000 mil på 11 månader *screwy*

BlötSnö
2012-08-26, 00:24
:laugh:




Jag har kört strax under 3000 mil på 11 månader *screwy*

Pendlar much? Jag åkte nog 3500-4000 mil förra året men då var det en del fram och tillbaka mellan Malmö-Ystad samt en och annan trip till Stockholm och Göteborg. Tur att man har en liten bil...

mela
2012-08-26, 00:32
Oj, ja, vad kostar den.

Bensin: ca 500-600kr
Bomavgifter: 600:-
Skatt: 107:-
Försäkring: 200:-

Typ. I månaden då. Så det är helt ok. Iom att jag har med mig folk i bilen till och från jobbet så blir det billigare än att åka kollektivt.

Snittar väl en P-bot i månaden med :D