handdator

Visa fullständig version : 2500 kcal/dag = Går knappt att få i sig för fan!?


philleee
2009-10-25, 22:53
Har räknat kalorier nu i ett par veckor med målet 2500 kalorier per dag med RDI på, 41% kolhydrater, 29% protein, 30% fett. Baserat på att få i mig dubbelt så många gram per kilo kroppsvikt osv...

Men nu till det jobbiga...hur fan ska man få i sig de kolhydraterna. Proteinet o fettet funkar med carbsen?
Jag har räknat att jag behöver äta 750 gram kokt ris samt 200 gram pasta varje dag för att lyckas!!?? Hur mycket jag än försöker så går det inte att få i sig allt..ni som räknar kalorier. Trycker ni i er det ni måste lr tar ni hjälp av kolhydrat-shake:ar??

Symphony Flex
2009-10-25, 23:00
ca 1000 kcal från carbs är väl ingenting?
jag äter det i regel på en måltid.
ät dig mätt på limpa och oboy två ggr / dag så är du redan långt över.

Xtreme-G
2009-10-25, 23:03
Du har räknat fel. Okokt ris har ca 350 kcal per 100 g. Pasta ungefär detsamma.

Symphony Flex
2009-10-25, 23:06
Du har räknat fel. Okokt ris har ca 350 kcal per 100 g. Pasta ungefär detsamma.

word.

200g pasta + 750 g okokt ris borde vara en jädra bit mer en de ca: 250 g carbs du verkar ha som mål

philleee
2009-10-25, 23:07
Du har räknat fel. Okokt ris har ca 350 kcal per 100 g. Pasta ungefär detsamma.

Ska ju vara en ca 76gram kolhydrater/100 gram okokt ris...samt ca 25 gram carbs/100 gram KOKT ris..eller??

1000 kalorier i form av ris blir då strax under kilot kokt ris

Eller är jag tappad i golvet som liten kanske

Symphony Flex
2009-10-25, 23:09
Ska ju vara en ca 76gram kolhydrater/100 gram okokt ris...samt ca 25 gram carbs/100 gram KOKT ris..eller??

1000 kalorier i form av ris blir då strax under kilot kokt ris

Eller är jag tappad i golvet som liten kanske

tror faktiskt det. borde haft hjälmen på ;)

philleee
2009-10-25, 23:11
Vad är det som inte stämmer i uträkningen då? hmmm
Jag ska få i mig 256 gram kolhydrater per dag....25 gram kolhydrater på 100 gram kokt ris blir alltså...1000 gram = 1 kilo ris

Symphony Flex
2009-10-25, 23:11
Ska ju vara en ca 76gram kolhydrater/100 gram okokt ris...samt ca 25 gram carbs/100 gram KOKT ris..eller??

1000 kalorier i form av ris blir då strax under kilot kokt ris

Eller är jag tappad i golvet som liten kanske

även med dina egna siffrot blir det ju snett.
ett gram kolhydrater ger dig ju ca: 4 kcal. dina 76g kolhydrat från dina 100g rid ger dig då ca: 300 kcal.
var blir det svårt att få i sig 1000kcal?

Symphony Flex
2009-10-25, 23:17
såg att du postat igen... bortse från min förra post och göra bara så här:
1. väg upp 300 g okokt ris.
2. Koka upp skiten och lägg på en tallrik.
3. Ät. Orkar du inte allt på en gång så sparar du lite till senare. ska inte vara några problem alls att få i sig på 2 måltider (själv äter jag det lätt på en)
4. ta också hänsyn till alla andra kolhydrater du får i dig. dricker du tex 1l mjölk omdagen får du i dig 50 g carbs dädvs 200kcal dvs 1/5 dagsbehov bara där. tar du en macka sticker det också iväg. du kan omöjligt misslyckas med det.

tugga på grabben :) det är härligt att äta. gillar du snickers?

philleee
2009-10-25, 23:22
såg att du postat igen... bortse från min förra post och göra bara så här:
1. väg upp 300 g okokt ris.
2. Koka upp skiten och lägg på en tallrik.
3. Ät. Orkar du inte allt på en gång så sparar du lite till senare. ska inte vara några problem alls att få i sig på 2 måltider (själv äter jag det lätt på en)
4. ta också hänsyn till alla andra kolhydrater du får i dig. dricker du tex 1l mjölk omdagen får du i dig 50 g carbs dädvs 200kcal dvs 1/5 dagsbehov bara där. tar du en macka sticker det också iväg. du kan omöjligt misslyckas med det.

tugga på grabben :) det är härligt att äta. gillar du snickers?

Jag äter normalt jävligt lite så att ta i så här tar verkligen emot =)
Men det är bara att köra på...o tyvärr är snickers inget för mig, nötallergiker you know ;)

Insulinus
2009-10-25, 23:37
Du blandar ju ihop kcal och kolhydrater. 100gr kolhydrater ger ca 400kcal!

regus
2009-10-25, 23:40
även med dina egna siffrot blir det ju snett.
ett gram kolhydrater ger dig ju ca: 4 kcal. dina 76g kolhydrat från dina 100g rid ger dig då ca: 300 kcal.
var blir det svårt att få i sig 1000kcal?

Han tänker ju rätt. Nog för att jag inte vet hur mycket ris sväller. Men 200 gram (okokt) ris är ganska mycket för dom flesta att få i sig när det är kokt. Antagligen ännu jobbigare okokt. :D

Men äter du bara ris som kolhydratskälla? Bröd, pasta och småsaker är lättare att få i sig.

100 gram bröd är rätt lätt att trycka i sig till frukost. Och det är ca 50 gram kolhydrater om det är skogaholmslimpa. Andra "vanliga" brödsorter ligger väl däromkring också. 3dl mjölk och 2dl juice är ca 30 gram kolhydrater.

Då har du 176 gram kvar. 125 gram okokt (runt 85-90 gram kolhydrat) pasta till lunch (fast kokt då) ger dig en ca 90 gram kolhydrater kvar på dagen.

Då behöver du bara en rågad dl okokt ris till middag + ett glas mjölk så är du uppe i dina önskade mängder..

jesse
2009-10-25, 23:44
Du blandar ju ihop kcal och kolhydrater. 100gr kolhydrater ger ca 400kcal!

läs vad han skriver, han blandar inte ihop något.

Dreas
2009-10-25, 23:47
Ris parboiled kokt m salt 100g = 124kcal 2,6g protein 27,2g kolhydrat och 0,4g fett. Slog in det på excelmallen jag fått här från kolo.

Men en dag så ska du då inte ha några problem att få i dig 2500kcal. Du måste ha mätt fel på något sätt.

Scratch89
2009-10-26, 00:01
Vågar jag chansa att du lever på havregryn, ris och kycklingfilé som alla andra som gör trådar om att de inte kan gå upp i vikt?

Dreas
2009-10-26, 00:19
8dl mellanmjölk, alltså 2-4glas mjölk är ju ca 380kcal, 40g kolhydrat och 28g protein. Du räknar på att få i dig vad, 250g kolhydrat per dag? 100g Njuta är även det 40g kolhydrat, en "vanlig" frukost innehåller säkerligen med lätthet över 60g kolhydrater. Äter du normalt, av det som lagas i skolan/hemma eller sådant man med lätthet slänger ihop hemma kommer du inte ha några problem med att fylla din kolhydratsmätare :)

Tolkia
2009-10-26, 07:17
Häng inte upp dig på kolhydraterna, då, om de är jobbiga att få i sig. Ät mer fett (ev. även protein, beroende på hur du äter idag) och fyll sedan upp med kolhydrater. Du kommer inte att drabbas av orkeslöshet och koncentrationssvårigheter för att du äter en deciliter ris mindre.

Eddie Vedder
2009-10-26, 07:33
Lite viktökningstips.

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Jag håller för övrigt med Scratch89. Vilken typ av mat baserar du kosten på? Det är knappast ovanligt med en felaktig uppfattning att "träningsmat" skulle vara så speciellt jämfört med stekt fläsk och raggmunk.

shut teh face
2009-10-26, 07:38
Det är svårt att få i sig allting om man baserar det på nyttiga saker, jag äter ofta fullkornsris, tonfisk o keso till middag, det skulle vara ganska svårt att äta sig tjockis på detta. Ät onyttigare livsmedel; vitt bröd, fet ost, pasta, välj inga lightprodukter (vem vill ändå ha mer kolhydrater än fett?) etc...

z_bumbi
2009-10-26, 08:13
Sen när blev vitt bröd och pasta onyttigt?

Om man har svårt att äta mer energi så bör man strunta i alla konstiga råd om "nyttig" mat som cirkulerar. Titta på varje måltid och fundera på hur det kan bli mer energi, lite mer fett där, något mer lättätet där. Kan man bli av med något som fyller magen mycket, fibrer, stora mängder grönsaker? Dricka mindre vätska till måltiden?
En variant som många av alla trådar att döma verkar glömma är att se till att maten är riktigt god.
Ett enkelt test är att torrsteka en kycklingfile, krydda med lite peppar och servera med ris och 200 g kokta grönsaker vid sidan av.
Nästa gång så skivar man upp kyckligen i tunna remsor, lägger det i en marinad, under tiden så skivar man upp 200 g grönsaker i tunna skivor och sätter på samma mängd ris som förra gången.
Stek kyckling och grönsaker i omgångar och servera med en woksås av någon typ. Alt gör en gryta på det med riktigt med sås.
Jag kan i alla fall utan problem äta mycket mer av variant två utan att känna mig mätt.

Servera dessutom på större tallrikar och häll upp mjölk mm i större glas.

creperiet
2009-10-26, 08:21
Sen när blev vitt bröd och pasta onyttigt?

+1

Det handlar inte om att märka ord utan om att inse att en "nyttig" kost, inte är en kost som innefattar livsmedlen A och B, men utesluter C och D. En nyttig kost tillgodoser individens behov, och det är två helt skilda saker.

morc
2009-10-26, 08:33
Är problemet att få i sig kolhydrater så finns det väl inget bättre sätt än pizza! :D
Sen för lite mer energi om det var svårt att uppnå ett visst mål så är det bara att ta med panbotten och kanske beställa kebabpizzan med fet och god sås på=)

rajjan_dammit
2009-10-26, 08:43
...se till att maten är riktigt god.

Så sant. Jag kan äta mycket mer om man gjort en riktigt god måltid (som oftast, i mitt fall, innehåller mer energi i form av mer smör, grädde, mm).

Turbonisse
2009-10-26, 09:11
Men 2500kcal är inte mycket mat, ser inte riktigt problemet.

944RS
2009-10-26, 09:48
Men 2500kcal är inte mycket mat, ser inte riktigt problemet.

Nej, för oss som äter "normalstora" portioner av frukost, lunch och middag och kanske något extra kring träning har snarare motsatt problem.

Fordon
2009-10-26, 13:34
Har räknat kalorier nu i ett par veckor med målet 2500 kalorier per dag med RDI på, 41% kolhydrater, 29% protein, 30% fett. Baserat på att få i mig dubbelt så många gram per kilo kroppsvikt osv...

Men nu till det jobbiga...hur fan ska man få i sig de kolhydraterna. Proteinet o fettet funkar med carbsen?
Jag har räknat att jag behöver äta 750 gram kokt ris samt 200 gram pasta varje dag för att lyckas!!?? Hur mycket jag än försöker så går det inte att få i sig allt..ni som räknar kalorier. Trycker ni i er det ni måste lr tar ni hjälp av kolhydrat-shake:ar??


Dricker du bara vatten till maten? Drick mjölk! Häll i oboy till mjölken så blir det ännu lättare att höja kolhydratintaget. ät hellre mer pasta och mindre ris. Pasta lyckas iaf jag aldrig blir mätt på en längre tid. Men med mer flytande föda så slipper du proppa i dig fast föda ifall du upplever det som ett problem.

Och som andra säger, ät mer fett istället för att få upp Kcal. Det bör inte vara alltför svårt :)

Ristretto
2009-10-26, 14:13
Vågar jag chansa att du lever på havregryn, ris och kycklingfilé som alla andra som gör trådar om att de inte kan gå upp i vikt?

+1
När man ska börja öka på kaloriintaget efter diet och bara har dietmat hemma, då är man mätt hela tiden:D

-Englund
2009-10-26, 14:23
Tror jag med många fler här käkar 2500 kcal till frukost?

Johnny Cleese
2009-10-26, 16:28
2500 kcal till frukost är väl kanske aningen i överkant, men 2500 kcal över dagen borde inte vålla dylika smärtsamma problem. Ett par glas gammaldags mjölk och några rejäla skopor O'boy, kanske en skvätt grädde i, inte jättenyttigt kanske, men gott och kaloririkt.

Någon föreslog Pizza, utmärkt. En pizza från din lokala pizzahandlare sägs innehålla runt 2000 kcal. Läste någonstans att en undersökning av ett flertal pizzerior (deras pizzor då) gav ett snitt på ca 2000 kcal/pizza.

Tjatigt med pizza 7 dgr i veckan???? Finns ju kebab.