handdator

Visa fullständig version : Hur tänkte polisen här?


delta_mats
2009-10-25, 22:16
Körde med bilen efter E4:an tidigare idag. 110 väg och dubbelfiligt. Kommer ikapp en polisbil som enligt min mätare ligger i 110. Jag vet att min bil mäter ungefär 10 km/h för fort jämfört med verklig fart i 110 och kör om polisen i 120km/h mätarfart. Polisen ökar dock sin hastighet efter att jag kört om honom och följer nu min hastighet. 5 min senare blinkar dom med blåljusen och stoppar mig. Enligt dom körde jag 120km/h, enligt mig körde jag 120km/h mätarfart vilket motsvarar 110 verklig fart mätt med GPS. Först ska dom rapportera det för fortkörning men jag nekar såklart fortkörningen och efter sedvanlig yttre inspektion av bilen och blåskontroll släpper dom mig med en varning.
Trodde dom att jag skulle erkänna fortkörning vid ett sånt här tillfälle eller vad? Såg ju tydligt polisbilen och gled sakta om dom. Jag visste med säkerhet min egen hastighet.
Och skulle jag kört för fort hade dom väl knappast släppt mig med en varning?

Piranha
2009-10-25, 22:19
Körde med bilen efter E4:an tidigare idag. 110 väg och dubbelfiligt. Kommer ikapp en polisbil som enligt min mätare ligger i 110. Jag vet att min bil mäter ungefär 10 km/h för fort jämfört med verklig fart i 110 och kör om polisen i 120km/h mätarfart. Polisen ökar dock sin hastighet efter att jag kört om honom och följer nu min hastighet. 5 min senare blinkar dom med blåljusen och stoppar mig. Enligt dom körde jag 120km/h, enligt mig körde jag 120km/h mätarfart vilket motsvarar 110 verklig fart mätt med GPS. Först ska dom rapportera det för fortkörning men jag nekar såklart fortkörningen och efter sedvanlig yttre inspektion av bilen och blåskontroll släpper dom mig med en varning.
Trodde dom att jag skulle erkänna fortkörning vid ett sånt här tillfälle eller vad? Såg ju tydligt polisbilen och gled sakta om dom. Jag visste med säkerhet min egen hastighet.
Och skulle jag kört för fort hade dom väl knappast släppt mig med en varning?

Men varför skulle du köra om polisbilen för? herre gud du borde vetat bättre.

bubbe
2009-10-25, 22:21
Detta var en post som vissa hade svårt att svälja. Eftersom jag bara fått en berättad av min arbetskamrat så kan jag inte verifiera att det stämmer, men jag litar på honom (då han är min fd VD, 55 år gammal och allmänt grå i sitt humör).

Min arbetskamrat blev stoppad av polisen i helgen vid 5 tiden på morgonen. Han skjutsade familjen till Landvetter flygplats.

Efter ett tag blir han stoppad av en polis (har för mig han sa det var en civil polisbil). Polisen frågar hur fort han körde. -"Nej, inte över 90 iaf (på det stället de stod) och inte för fort tidigare heller men jag kanske har missat något?"
-"Det har du inte alls, vi har följt dig över 140 en lång sträcka!"

Det där är rätt besynnerligt eftersom min kollega säger han absolut inte kan ha kört för fort. När han sen tittade på GPSn så visade den 122km/h som maxfart (men det värdet kan lika gärna vara från 120 sträckan mellan Göteborg och Falkenberg). Ännu konstigare är att den andra polisen då kommer och stödjer den första polisens uttalande. Efter en del fortsatt nekande så släpps han dock iväg.

Polisen är vår representant för demokratin? WTF??

Stå och ljuga i hopp om att kunna få skriva fortkörningsböter, dags att byta jobb?

stafh
2009-10-25, 22:22
Får de provision per utdelad bot?

Dreas
2009-10-25, 22:26
Ofta att man har så bråttom att man måste lägga sig framför polisbilen, ifall de är så nära som du sa så kommer du inte kunna åka ifrån dom utan du kommer ligga nära dom hela tiden, då är det ju betydligt bättre att ligga bakom dom, men jag tänker väl kanske ologiskt.

Olegh
2009-10-25, 22:26
Lol om ni själva verkligen tror att era GPS-mackapärer är sådana precisionsinstrument. En felmarginal på 10% skulle inte förvåna mig ett skvatt, även om den säkerligen är lägre vanligtvis.

delta_mats
2009-10-25, 22:27
Men varför skulle du köra om polisbilen för? herre gud du borde vetat bättre.

Jag tjänar ju ganska mycket tid om jag kör 10km/h fortare ju. Speciellt om jag kör en längre sträcka. Är det 110 så är det. Hatar dom som ligger och fiser just under begränsningen.

Hank
2009-10-25, 22:27
Jag blev stoppad en gång för att jag låg i vänsterfilen på motorvägen efter att ha släppt ut en bil från påfarten med motieringen "Du kan ju åtminstonde vara en ögontjänare. Vi respekterar andras yrke, varför respekterar du inte vårat?"

Tydligen var det provocerande att ligga i vänsterfilen ett par hundra meter. Ska nämnas att jag inte körde för fort.

delta_mats
2009-10-25, 22:29
Ofta att man har så bråttom att man måste lägga sig framför polisbilen, ifall de är så nära som du sa så kommer du inte kunna åka ifrån dom utan du kommer ligga nära dom hela tiden, då är det ju betydligt bättre att ligga bakom dom, men jag tänker väl kanske ologiskt.


Jag kom ju ikapp dom. Jag låg i 120 som är 110 verklig fart, dom låg alltså 10 km/h under hastighetsgränsen. När jag kört om ökade dom farten och följde efter i min fart. Om man dessutom kör en längre sträcka ids då inte jag köra bakom någon som kör saktare än tillåten hastighet, vare sig det är civila människor eller polis.

Degpekka
2009-10-25, 22:30
Detta var en post som vissa hade svårt att svälja. Eftersom jag bara fått en berättad av min arbetskamrat så kan jag inte verifiera att det stämmer, men jag litar på honom (då han är min fd VD, 55 år gammal och allmänt grå i sitt humör).

Vad är det för konstgigt med den historien? satt inte båda poliserna i polisbilen eller? Smart att lita på sin gps också, hastighetsmätaren i bilen finns ju där av en anledning.

NiklasAlm
2009-10-25, 22:31
Det där är rätt besynnerligt eftersom min kollega säger han absolut inte kan ha kört för fort. När han sen tittade på GPSn så visade den 122km/h som maxfart (men det värdet kan lika gärna vara från 120 sträckan mellan Göteborg och Falkenberg).
Är väl inte 120 därimellan eller har jag missat nåt? Har alltid trott att det var mellan falkenberg och hallandsåsen

bubbe
2009-10-25, 22:32
Är väl inte 120 därimellan eller har jag missat nåt? Har alltid trott att det var mellan falkenberg och hallandsåsen

120 från heberg till varberg norra infart.

MasterChief
2009-10-25, 22:33
Du kanske har en BMW 740 av äldre modell?


De tyckte förmodligen du var uppkäftig när du körde om, trots att du inte gjorde något fel. Har bara haft ett par närkontakter med polis förut, och det har ju inte direkt gett något gott intryck.

Degpekka
2009-10-25, 22:33
Körde med bilen efter E4:an tidigare idag. 110 väg och dubbelfiligt. Kommer ikapp en polisbil som enligt min mätare ligger i 110. Jag vet att min bil mäter ungefär 10 km/h för fort jämfört med verklig fart i 110 och kör om polisen i 120km/h mätarfart. Polisen ökar dock sin hastighet efter att jag kört om honom och följer nu min hastighet. 5 min senare blinkar dom med blåljusen och stoppar mig. Enligt dom körde jag 120km/h, enligt mig körde jag 120km/h mätarfart vilket motsvarar 110 verklig fart mätt med GPS. Först ska dom rapportera det för fortkörning men jag nekar såklart fortkörningen och efter sedvanlig yttre inspektion av bilen och blåskontroll släpper dom mig med en varning.
Trodde dom att jag skulle erkänna fortkörning vid ett sånt här tillfälle eller vad? Såg ju tydligt polisbilen och gled sakta om dom. Jag visste med säkerhet min egen hastighet.
Och skulle jag kört för fort hade dom väl knappast släppt mig med en varning?

Smart att lita på en gps... :thumbup:
Anledningen att du blev släppt tror jag är att du kört ca 10km/h för fort enligt deras mätare, och då dras det väl av 5-6km/h för säkerhets skull och då kändes det kanske löjligt för dem att bötfälla dig för att du kört 4-5km/h över hastighetsgränsen.

brobban
2009-10-25, 22:33
Vad är det för konstgigt med den historien? satt inte båda poliserna i polisbilen eller? Smart att lita på sin gps också, hastighetsmätaren i bilen finns ju där av en anledning.Hastighetsmätarna i bilen är betydligt mer opålitliga än GPSer.

Degpekka
2009-10-25, 22:34
Du kanske har en BMW 740 av äldre modell?


De tyckte förmodligen du var uppkäftig när du körde om, trots att du inte gjorde något fel. Har bara haft ett par närkontakter med polis förut, och det har ju inte direkt gett något gott intryck.

Hur kan du vara så säker på att han gjort rätt eller fel?

bubbe
2009-10-25, 22:35
Vad är det för konstgigt med den historien? satt inte båda poliserna i polisbilen eller? Smart att lita på sin gps också, hastighetsmätaren i bilen finns ju där av en anledning.

Nu var det ju inte GPS han använde för att kolla farten i bilen, det var först efteråt då han var tvungen att kolla ifall det kanske ändå var han som hade missat.

Jag ska se om jag kan hitta någon referens kring GPS avikelse i fart. Ett par meter missar den som positionsangivelse om man är ute till sjöss vet jag, medans farten brukar vara väldigt exakt (man ser det på den mätta sträckan).

delta_mats
2009-10-25, 22:35
Du kanske har en BMW 740 av äldre modell?


De tyckte förmodligen du var uppkäftig när du körde om, trots att du inte gjorde något fel. Har bara haft ett par närkontakter med polis förut, och det har ju inte direkt gett något gott intryck.

Polisen blev lite irriterad när jag argumenterade emot, men önskade mig ändå trevlig kväll när dom gick till sin bil.

Frillan
2009-10-25, 22:35
125km/h på våran bil är 110 km / h på gps

Degpekka
2009-10-25, 22:36
Hastighetsmätarna i bilen är betydligt mer opålitliga än GPSer.

Möjligt, men dem visar(får iaf inte) iaf inte en lägre hastighet. Så vill man vara på säkra sidan är det nog bäst att köra enligt mätaren i bilen.

MasterChief
2009-10-25, 22:37
Hur kan du vara så säker på att han gjort rätt eller fel?

Jag är inte säker. Men jag utgår ifrån det, eftersom jag själv erfarit denna typ av stil från polisen. Sen förstår jag inte varför delta_mats skulle starta en tråd och ljuga om detta; vad skulle vara poängen med det?

MasterChief
2009-10-25, 22:37
Polisen blev lite irriterad när jag argumenterade emot, men önskade mig ändå trevlig kväll när dom gick till sin bil.

De gick på en nit helt enkelt när du stod på dig. Bra där! :thumbup:

Degpekka
2009-10-25, 22:38
Så bara för att man startar en tråd om ett ämne har man en felfri gps och är friad från misstankar om lögn? :)

delta_mats
2009-10-25, 22:38
Möjligt, men dem visar(får iaf inte) iaf inte en lägre hastighet. Så vill man vara på säkra sidan är det nog bäst att köra enligt mätaren i bilen.

Jag kör alltid 10km/h fortare på 90 vägar och över. Håller 100 förbi fartkameror på 90 väg också, och inte en har blixtrat ännu.

MasterChief
2009-10-25, 22:40
Så bara för att man startar en tråd om ett ämne har man en felfri gps och är friad från misstankar om lögn? :)

Men lägg ner. Det är ett internetforum och ingen domstol. Vi utgår från TS version nu, ok?


Polisen är grisar. Det vet alla.

bubbe
2009-10-25, 22:40
Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to signal degredation problems noted above, perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on

http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

Rätt låg avvikelse.

ceejay
2009-10-25, 22:40
Jag vet inte om man vågar lita på gpser ;)

118-120 i mätarfart är 110 på gpsen vi har

delta_mats
2009-10-25, 22:41
Så bara för att man startar en tråd om ett ämne har man en felfri gps och är friad från misstankar om lögn? :)

Varför skulle jag ljuga? Jag ville veta hur polisen tänkte, körde jag för fort skulle jag fått en böter helt klart.

MasterChief
2009-10-25, 22:41
Det trodde jag var allmänt känt att hastighetsmätare visar lite mer än "rätt hastighet".

stafh
2009-10-25, 22:43
Det trodde jag var allmänt känt att hastighetsmätare visar lite mer än "rätt hastighet".

10% har jag hört från folk med bilintresse.

Degpekka
2009-10-25, 22:45
Varför skulle jag ljuga? Jag ville veta hur polisen tänkte, körde jag för fort skulle jag fått en böter helt klart.

Jag menade inte att du ljög, det var mer ett svar till Masterchief. :)

delta_mats
2009-10-25, 22:47
10% har jag hört från folk med bilintresse.

Det är vad jag också hört. Dessutom har jag kollat upp det på flera av mina fordon och alla utom ett har alltid mätt ungefär 10% för mycket. Lägre ju långsammare man kör och högre ju snabbare. Men runt 100 knyck så kring 10%.

Degpekka
2009-10-25, 22:52
Det e mkt troligt att din mätare felvisar, men kanske inte så mkt som du tror(säg 7-8km/h över hastigheten). Och är då polisens mätare bättre kalibrerad så kanske det såg ut som att du gjorde några km/h för fort när du drog om dem varpå dem stannar dig men inte känner att dem har tillräckligt med kött på benen för att dra det så långt som till en rättegång.

Bara en idé om hur dem kan ha tolkat situationen.

Rockhard
2009-10-25, 22:55
Kanske bytt till vinterdäck också som inte har exakt samma storlek som sommardäcken. Gör ju skillnad för mätaren.

hahavaffan
2009-10-25, 23:03
Det e mkt troligt att din mätare felvisar, men kanske inte så mkt som du tror(säg 7-8km/h över hastigheten). Och är då polisens mätare bättre kalibrerad så kanske det såg ut som att du gjorde några km/h för fort när du drog om dem varpå dem stannar dig men inte känner att dem har tillräckligt med kött på benen för att dra det så långt som till en rättegång.

Bara en idé om hur dem kan ha tolkat situationen.Har polisen specialkalibrerade hastighetsmätare på sina bilar?

delta_mats
2009-10-25, 23:05
Det e mkt troligt att din mätare felvisar, men kanske inte så mkt som du tror(säg 7-8km/h över hastigheten). Och är då polisens mätare bättre kalibrerad så kanske det såg ut som att du gjorde några km/h för fort när du drog om dem varpå dem stannar dig men inte känner att dem har tillräckligt med kött på benen för att dra det så långt som till en rättegång.

Bara en idé om hur dem kan ha tolkat situationen.


Men det är ju liksom hårda fakta anser jag. Antingen har dom kalibrerad hastighetsmätare och skickar materialet till rätten där dom vinner eller så har dom det inte och hoppas på ett erkännande, eller har jag fått det om bakfoten? Känns inte som att jag kan diskutera mig ifrån böter om jag verkligen kört för fort.

dared
2009-10-25, 23:46
Klart att de tycker om att ge folk böter samt att spela maktkortet. Annars skulle inte polisjobbet locka alls lika mycket. De gillar nog lite extra att ge ut varningar, iaf till sånna som inte direkt gjort något fel och inte vågar stå upp för sig. Försöker man dock lägga fram argument med någon form av auktoritet bakom rösten vill de nog inget hellre än att ge ut en bot + en varning, oavsett om det är oklart om du faktiskt åkt för fort eller ej.

hultman
2009-10-26, 00:24
Hehe. Ja, det är väl inte direkt någon nyhet att sNuTn använder sig av lite väl kreativa metoder ibland. Minns när jag och farsan åkte på E4an mot Stockholm för något år sedan i en nyligen inköpt bil. Som brukligt testade vi hur det kändes att gasa på lite, särskilt eftersom det var ganska lugnt på vägen. Efter en stund får vi dock syn på någon nisse som står och skjuter oss med radar/laser eller något liknande instrument. Farsan inser att det är kört och bestämmer sig för att fortsätta bränna på i ~265 km/h och efter en stund så ser vi inte längre polisbilen bakom oss. När vi kommer en bit längre så skymtar vi tre-fyra piketbussar vilket gör att farsan sänker farten till 110. Vi blir sedan invinkade och båda blir utskällda efter noter, i termer som "ingen av er kommer någonsin att sitta i en bil igen" och annat trams utan någon som helst substans. När farsan nekat till fortkörningen en stund och lyssnat till ännu mer skäll så bestämmer sig plötsligt en av snutarna för att vara asapasaschysst och "bara" bötfälla honom för ~20 km/h för fort. De påstod att det förvisso fanns bevis för ~200 men att de orkade inte tjafsa något mer och därför nöjde sig med en mindre bot. De blev paffa och betydligt mer irriterade när farsan även bestred den boten, vilket ledde till ännu mer skrik och löjliga hot. Efter en stund så blev vi släppta och fick åka vidare utan någon böteslapp. Någon av tuffingarna ropade även "vi ses i rätten" så att vi inte skulle ta ut segern i förskott. Någon kallelse kom dock aldrig.

...gå ALDRIG på dessa enkla knep. Det finns naturligtvis en anledning till att de inte bara skriver en bot och fortsätter leta andra tungt kriminella på motorvägen. Polisen vill i princip alltid sätta dit en så hårt de bara kan.

kålman
2009-10-26, 00:27
Talade du inte om för idioterna att det är du som betalar deras löner?

ceejay
2009-10-26, 00:30
Hehe. Ja, det är väl inte direkt någon nyhet att sNuTn använder sig av lite väl kreativa metoder ibland. Minns när jag och farsan åkte på E4an mot Stockholm för något år sedan i en nyligen inköpt bil. Som brukligt testade vi hur det kändes att gasa på lite, särskilt eftersom det var ganska lugnt på vägen. Efter en stund får vi dock syn på någon nisse som står och skjuter oss med radar/laser eller något liknande instrument. Farsan inser att det är kört och bestämmer sig för att fortsätta bränna på i ~265 km/h och efter en stund så ser vi inte längre polisbilen bakom oss. När vi kommer en bit längre så skymtar vi tre-fyra piketbussar vilket gör att farsan sänker farten till 110. Vi blir sedan invinkade och båda blir utskällda efter noter, i termer som "ingen av er kommer någonsin att sitta i en bil igen" och annat trams utan någon som helst substans. När farsan nekat till fortkörningen en stund och lyssnat till ännu mer skäll så bestämmer sig plötsligt en av snutarna för att vara asapasaschysst och "bara" bötfälla honom för ~20 km/h för fort. De påstod att det förvisso fanns bevis för ~200 men att de orkade inte tjafsa något mer och därför nöjde sig med en mindre bot. De blev paffa och betydligt mer irriterade när farsan även bestred den boten, vilket ledde till ännu mer skrik och löjliga hot. Efter en stund så blev vi släppta och fick åka vidare utan någon böteslapp. Någon av tuffingarna ropade även "vi ses i rätten" så att vi inte skulle ta ut segern i förskott. Någon kallelse kom dock aldrig.

...gå ALDRIG på dessa enkla knep. Det finns naturligtvis en anledning till att de inte bara skriver en bot och fortsätter leta andra tungt kriminella på motorvägen. Polisen vill i princip alltid sätta dit en så hårt de bara kan.

Man måste ju få testa bilen lite :)

Skapligt snopna poliserna måste känt sig iaf.

arjeplogarn
2009-10-26, 00:33
En gps är ohemult exakt. Att flera tvivlar på en gps exakthet får mig att vilja tvivla på mänsklighetens framtid.

Mätarna varierar, delvis därför att det är lagstiftat om det. Delvis för att mekaniska system i massproduktion alltid kommer att ha avvikelsr.

Hobbes
2009-10-26, 01:09
Hehe. Ja, det är väl inte direkt någon nyhet att sNuTn använder sig av lite väl kreativa metoder ibland. Minns när jag och farsan åkte på E4an mot Stockholm för något år sedan i en nyligen inköpt bil. Som brukligt testade vi hur det kändes att gasa på lite, särskilt eftersom det var ganska lugnt på vägen. Efter en stund får vi dock syn på någon nisse som står och skjuter oss med radar/laser eller något liknande instrument. Farsan inser att det är kört och bestämmer sig för att fortsätta bränna på i ~265 km/h och efter en stund så ser vi inte längre polisbilen bakom oss. När vi kommer en bit längre så skymtar vi tre-fyra piketbussar vilket gör att farsan sänker farten till 110. Vi blir sedan invinkade och båda blir utskällda efter noter, i termer som "ingen av er kommer någonsin att sitta i en bil igen" och annat trams utan någon som helst substans. När farsan nekat till fortkörningen en stund och lyssnat till ännu mer skäll så bestämmer sig plötsligt en av snutarna för att vara asapasaschysst och "bara" bötfälla honom för ~20 km/h för fort. De påstod att det förvisso fanns bevis för ~200 men att de orkade inte tjafsa något mer och därför nöjde sig med en mindre bot. De blev paffa och betydligt mer irriterade när farsan även bestred den boten, vilket ledde till ännu mer skrik och löjliga hot. Efter en stund så blev vi släppta och fick åka vidare utan någon böteslapp. Någon av tuffingarna ropade även "vi ses i rätten" så att vi inte skulle ta ut segern i förskott. Någon kallelse kom dock aldrig.

...gå ALDRIG på dessa enkla knep. Det finns naturligtvis en anledning till att de inte bara skriver en bot och fortsätter leta andra tungt kriminella på motorvägen. Polisen vill i princip alltid sätta dit en så hårt de bara kan.

Å varför i helvete skulle din far behålla körkortet?

Men det är klart alla poliser är dumma;)

hultman
2009-10-26, 01:10
Man måste ju få testa bilen lite :)

Skapligt snopna poliserna måste känt sig iaf.

Hehe. Man har väl iofs en viss förståelse för att de blir irriterade. Det är ju totalt idiotiskt att bränna på i sådana hastigheter. Däremot är det irriterande när de ljuger om bevismaterial för att man inte ska orka stå på sig. Och när man väl står på sig så får man stå ut med en massa skrik och hotelser. Man ska ju inte bli dömd för trafikbrott enbart på indicier, och om nu bevisen inte räcker så behöver man väl inte skrika och vara (alltför) otrevlig? Jaja, som vanligt har man väl sig själv att skylla när man inte slickar snutarna i röven.

hultman
2009-10-26, 01:11
Å varför i helvete skulle din far behålla körkortet?

Men det är klart alla poliser är dumma;)

För att poliserna inte hade tillräckliga bevis för att han kört för fort. Varför har inte du blivit dömd för alla triviala småbrott du begått genom åren?

Alfie
2009-10-26, 01:38
Lol om ni själva verkligen tror att era GPS-mackapärer är sådana precisionsinstrument. En felmarginal på 10% skulle inte förvåna mig ett skvatt, även om den säkerligen är lägre vanligtvis.

Om polisens hastighetsinstrument är äldre än 3 månader ( inte 100 på den siffran men det är under 5 åtmisntonde) så tar man hänsyn till att de kan visa 4% fel. Så felmarginalen på en vanlig GPS är antagligen ganska hög.

Ungefär som alkomätarna som finns att köpa där differensen mellan olika mätare kan vara helt katastrofala.

För övrigt skall man alltid neka till brottet då det i 90% av fallen är helt idiotiskt att erkänna.

Degpekka
2009-10-26, 03:05
För att poliserna inte hade tillräckliga bevis för att han kört för fort. Varför har inte du blivit dömd för alla triviala småbrott du begått genom åren?

Det är väl dock svårt att jämföra vårdslöshet(eller vad man nu, beroende på omständigheterna, vill rubricera din Fars brott som) i trafik samt den nivån på fortkörning med "små vardagsbrott".

Yes
2009-10-26, 03:09
Om polisens hastighetsinstrument är äldre än 3 månader ( inte 100 på den siffran men det är under 5 åtmisntonde) så tar man hänsyn till att de kan visa 4% fel. Så felmarginalen på en vanlig GPS är antagligen ganska hög.

Polisens instrument och GPS är helt olika saker. Felmarginalen för GPS är försumbar.

Civilrätt
2009-10-26, 06:05
Klart att de tycker om att ge folk böter samt att spela maktkortet. Annars skulle inte polisjobbet locka alls lika mycket. De gillar nog lite extra att ge ut varningar, iaf till sånna som inte direkt gjort något fel och inte vågar stå upp för sig. Försöker man dock lägga fram argument med någon form av auktoritet bakom rösten vill de nog inget hellre än att ge ut en bot + en varning, oavsett om det är oklart om du faktiskt åkt för fort eller ej.

men herregud, hoppas du skämtar, patetiskt.

mij82
2009-10-26, 08:32
Mätarna varierar, delvis därför att det är lagstiftat om det.

Säger inte att du har fel men kan du visa den paragrafen?

Turbonisse
2009-10-26, 08:39
Jag tjänar ju ganska mycket tid om jag kör 10km/h fortare ju. Speciellt om jag kör en längre sträcka. Är det 110 så är det. Hatar dom som ligger och fiser just under begränsningen.

Du vinner i princip ingenting på en sådan liten ökning

delta_mats
2009-10-26, 08:49
Du vinner i princip ingenting på en sådan liten ökning

Det beror på hur långt jag kör såklart. Jag körde 30 mil igår. Och håller jag då hastighetsgränsen istället för att ligga 10 under på 90 och 110 vägar så sparar jag rätt mycket tid.
Sen är det av underordnad betydelse hur mycket jag tjänar, är det 110 så är det. Finns ingen anledning att köra långsammare när det råder goda förutsättningar.

hultman
2009-10-26, 10:33
Det är väl dock svårt att jämföra vårdslöshet(eller vad man nu, beroende på omständigheterna, vill rubricera din Fars brott som) i trafik samt den nivån på fortkörning med "små vardagsbrott".

Nja. Skulle gissa att fortkörning är Sveriges vanligaste brott. I farsans fall hade de förutom att bevisa att ett brott begåtts även behövt bevisa att det vr han som körde då brottet begicks.

Hobbes
2009-10-26, 12:01
För att poliserna inte hade tillräckliga bevis för att han kört för fort. Varför har inte du blivit dömd för alla triviala småbrott du begått genom åren?

Har bara kört för fort genom åren och det har lett till a. av med körkort i 2 månader b. andra gången böter!

Att köra i 265 km/h är ett allvarligt trafikbrott inser du väl oxå?

Hobbes
2009-10-26, 12:03
Nja. Skulle gissa att fortkörning är Sveriges vanligaste brott. I farsans fall hade de förutom att bevisa att ett brott begåtts även behövt bevisa att det vr han som körde då brottet begicks.

Ja, du minns väl skaparen av fortkörningskamrorna som själv åkte dit och nekade!;)

Du har helt klart en poäng, låt oss säga att du och jag sitter i samma bil och kör för fort - skyller vi på varandra är det ju liksom ord emot ord, ja, jag håller med dig om att bevisframställan är svår!

saab900
2009-10-26, 12:06
Ofta att man har så bråttom att man måste lägga sig framför polisbilen, ifall de är så nära som du sa så kommer du inte kunna åka ifrån dom utan du kommer ligga nära dom hela tiden, då är det ju betydligt bättre att ligga bakom dom, men jag tänker väl kanske ologiskt.

Det är klart att man får köra om Polisen när de ligger och fisåker i 100 på 110-väg. Det har jag också gjort, utan att de hakat på. Jag blev så trött när jag hamnade sist i en stor kolonn bilar på en 2+1-väg, och när man kört om dom ligger det en polisbil längst fram i 85 km/h som ingen vågar ta sig förbi. Ska man verkligen behöva skylla sig själv om man kör om en polisbil utan att bryta hastighetsbegränsningen? Blir man som lagens väktare med det ansvaret de har provocerad av att bli omkörd när man kör för sakta, då är man fan inte lämpad för jobbet.
Jag skulle däremot inte köra om en polisbil på landsväg med en fil i varje riktning, för det känns inte säkert utan att bryta hastighetsbegr. Vilket ju egentligen inte är tillåtet. Vilken ögontjänare man är.

saab900
2009-10-26, 12:14
Vad är det för konstgigt med den historien? satt inte båda poliserna i polisbilen eller? Smart att lita på sin gps också, hastighetsmätaren i bilen finns ju där av en anledning.

Smart att lita på sin hastighetsmätare. Byt däck från vinterdäcken på 15-tum, 185/65, till sommardäcken på 17x225/45 och tro att mätaren fortfarande visar samma om du vill. På min bil mäter den på högra bakhjulets abskrans, mäter rullad vägsträcka genom att styrboxen räknar med att ett varv motsvarar en viss sträcka. Byt till däck med några % större rullomkrets så blir den tillryggalagda sträckan längre än vad styrboxen tror, och tvärtom. Sträckan/tid omräknar den till hastighet och visar på mätaren.

Med vinterdäck går det 82 km/h enligt GPS när mätaren visar 90 km/h, och med sommardäcken visar GPS:en 91 km/h när mätaren visar 90 km/h. Ju högre hastigheten är, desto större blir felvisningen i km/h eftersom den är procentuell.
ALLA bilar har glädjemätare, dvs de är specade med en högsta tillåtna däckdimension enligt regbeviset som ger en högre mätarfart än verklig fart, ur säkerhetssynpunkt.

saab900
2009-10-26, 12:21
Farsan inser att det är kört och bestämmer sig för att fortsätta bränna på i ~265 km/h och efter en stund så ser vi inte längre polisbilen bakom oss.

DU är skittuff, polisen är fjollor. Fjollor med damunderkläder. :cool:






En sak att protestera om man inte gjort något fel och en annan att vara dryg och skylla ifrån sig när man är skyldig.

Berguven
2009-10-26, 12:43
Om polisens hastighetsinstrument är äldre än 3 månader ( inte 100 på den siffran men det är under 5 åtmisntonde) så tar man hänsyn till att de kan visa 4% fel. Så felmarginalen på en vanlig GPS är antagligen ganska hög.

Ungefär som alkomätarna som finns att köpa där differensen mellan olika mätare kan vara helt katastrofala.

För övrigt skall man alltid neka till brottet då det i 90% av fallen är helt idiotiskt att erkänna.

Det spelar ingen roll om en GPS har ett stort (slumpmässigt) mätfel vid bestämningen av ens position, så länge hastighetsberäkningen görs med en stor mängd data. Man kan inte jämföra polisens instrument, vilka gör en mycket hastig mätning, med GPS:en som sitter i bilen och utför en kontinuerlig mätning.

young_george
2009-10-26, 12:48
Folk som blir förvånade över att poliser ljuger förvånar mig, på samma sätt som folk som tror att du inte riskerar att bli misshandlad i piketbussen.

Vi är ju i snälla Sverige där polisen bara vill dig väl

Shakemynuts
2009-10-26, 12:57
För att poliserna inte hade tillräckliga bevis för att han kört för fort. Varför har inte du blivit dömd för alla triviala småbrott du begått genom åren?

Det där ser ut som en jämställning av triviala småbrott med fortkörning i 265km/h.
Nu vet jag inte vart ni körde mer specifikt men orka riskera andras liv också.

Smml
2009-10-26, 13:06
Folk som blir förvånade över att poliser ljuger förvånar mig, på samma sätt som folk som tror att du inte riskerar att bli misshandlad i piketbussen.

Vi är ju i snälla Sverige där polisen bara vill dig väl

Haha ja jag håller med. Polisen är största gänget av dom alla.

Det är för övrigt många som har ramlat i hissen i polishuset i Uppsala. Måste vara någon sne kant eller något där inne.

delta_mats
2009-10-26, 13:09
Åter till grundfrågan. Om jag körde laglig hastighet, varför blev jag då stoppad? Och om jag nu körde för fort enligt polisen, varför fick jag inte böter? Enligt polisen hade dom bevis för att jag kört i 120 km/h på 110 väg.

young_george
2009-10-26, 13:20
Åter till grundfrågan. Om jag körde laglig hastighet, varför blev jag då stoppad? Och om jag nu körde för fort enligt polisen, varför fick jag inte böter? Enligt polisen hade dom bevis för att jag kört i 120 km/h på 110 väg.

Poliserna uppfattade det som att du svingade din fallos i deras närhet och därmed inte respekterade deras auktoritet.

Varningen fick du helt enkelt för att återställa hackordningen, så att du vet vem som äger dig. Du ska inte tro att du är något e.t.c

delta_mats
2009-10-26, 13:25
Poliserna uppfattade det som att du svingade din fallos i deras närhet och därmed inte respekterade deras auktoritet.

Varningen fick du helt enkelt för att återställa hackordningen, så att du vet vem som äger dig. Du ska inte tro att du är något e.t.c

Ja just det, det kan nog stämma.

bubbe
2009-10-26, 13:28
Kan ju också vara så att poliserna själva egentligen tyckte det var en harmlös fortkörning och därför inte orkade ta det i tingsrätten.

delta_mats
2009-10-26, 13:56
Kan ju också vara så att poliserna själva egentligen tyckte det var en harmlös fortkörning och därför inte orkade ta det i tingsrätten.

Det är också möjligt.

Hobbes
2009-10-26, 14:08
Folk som blir förvånade över att poliser ljuger förvånar mig, på samma sätt som folk som tror att du inte riskerar att bli misshandlad i piketbussen.

Vi är ju i snälla Sverige där polisen bara vill dig väl

Haha ja jag håller med. Polisen är största gänget av dom alla.

Det är för övrigt många som har ramlat i hissen i polishuset i Uppsala. Måste vara någon sne kant eller något där inne.

Det som förvånar mig mest är nog kriminellt bus som ljuger och överdriver. De har ju aldrig gjort något fel alls!!!

young_george
2009-10-26, 15:29
Det som förvånar mig mest är nog kriminellt bus som ljuger och överdriver. De har ju aldrig gjort något fel alls!!!

Hur kan det förvåna dig att kriminella beter sig kriminellt?
Det som borde förvåna dig är när de som ska kämpa mot kriminella gör det.

Baan
2009-10-26, 15:34
Hur kan det förvåna dig att kriminella beter sig kriminellt?
Det som borde förvåna dig är när de som ska kämpa mot kriminella gör det.

Men då hade han väl blivit förvånad? ;)

Jag håller med dig att folk är lite för godtrogna mot polisen (om jag förstått dig rätt i några av dina senare inlägg), lite för okritiska. För många verkar det vara otänkbart att polisen gör fel. Detta är ju egentligen inte bra alls, men det får nog ändå sägas är en bättre inställning än den helt motsatta som man finner i andra delar av världen: polisen har alltid fel.

Det optimala borde vara att man vågar vara kritisk men ändå i grunden har förtroende för polismakten (vilket jag tror svensk polis förtjänar för det mesta).

shut teh face
2009-10-26, 15:35
Finns det någon lag som säger att man inte får accelerera väldigt fort? Min pappa brukar i alla fall göra det fort som fasen bredvid polisen för att retas, men han åker ju aldrig över hastighetsgränsen.

Baan
2009-10-26, 15:39
Finns det någon lag som säger att man inte får accelerera väldigt fort? Min pappa brukar i alla fall göra det fort som fasen bredvid polisen för att retas, men han åker ju aldrig över hastighetsgränsen.

I USA har dom aggressive driving (kanske på delstatnivå, osäker) - tror inte samma lag existerar i Sverige.

Eftersom din far med stor framgång accelererar förbi polisen verkar det inte som någon sådan lag finns. Men döts staff på plats vore kanske på sin plats tills den kommer?

Jag kan förstå hans protest. Det är förbannat många ögontjänare som ska ligga och kör 80 km/h på motorväg så fort dom ser en polisbil, eller allmänt köra överdrivet mesigt och jobbigt.

tano
2009-10-26, 15:41
Men varför skulle du köra om polisbilen för? herre gud du borde vetat bättre.

Allmänt är det ju egentligen fel att köra på annat sätt bara för att det är en polisbil på vägen, om man kör på ett lagligt sätt dvs. Kör polisbilen sakta av någon anledning bör inte trafiken stanna upp. Men det är ju det som ofta händer, någon ser en polisbil och vips ska denna köra 20 km/h under tillåten hastighet...

Dock lite jobbigt när det händer sådant som trådskaparen var med om. Dock skulle jag nog själv hållt en korrekt hastighet enligt mätarsvisaren, eftersom det är så jag kör i övrigt. 10 km/h för mycket lät ganska högt?

saab900
2009-10-26, 15:44
Finns det någon lag som säger att man inte får accelerera väldigt fort? Min pappa brukar i alla fall göra det fort som fasen bredvid polisen för att retas, men han åker ju aldrig över hastighetsgränsen.

Ja, ett par stycken som kan tänkas tillämpas och har gjort det om man får tro Zatzy-medlemmar. Vårdslöshet i trafik är en av dem, då polisen kan mena på att man har mindre kontroll över situationen med plattan i backen. En annan är något i stil med "onödig och störande körning med motorfordon vid bostadsbebyggelse" och syftar till ljudnivån när man varvar ur en bil i bebyggelse även om man inte bryter mot hastighetsbegränsningen.

Baan
2009-10-26, 15:47
Ja, ett par stycken som kan tänkas tillämpas och har gjort det om man får tro Zatzy-medlemmar. Vårdslöshet i trafik är en av dem, då polisen kan mena på att man har mindre kontroll över situationen med plattan i backen. En annan är något i stil med "onödig och störande körning med motorfordon vid bostadsbebyggelse" och syftar till ljudnivån när man varvar ur en bil i bebyggelse även om man inte bryter mot hastighetsbegränsningen.

Det låter som en ganska feltolkad lag om dom fått problem med polisen för dom kört "fult" (lol). Men visst, poliser är inga jurister och det verkar inte vara helt lätt att tolka heller: http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm

Hobbes
2009-10-26, 15:49
Men då hade han väl blivit förvånad? ;)

Jag håller med dig att folk är lite för godtrogna mot polisen (om jag förstått dig rätt i några av dina senare inlägg), lite för okritiska. För många verkar det vara otänkbart att polisen gör fel. Detta är ju egentligen inte bra alls, men det får nog ändå sägas är en bättre inställning än den helt motsatta som man finner i andra delar av världen: polisen har alltid fel.

Det optimala borde vara att man vågar vara kritisk men ändå i grunden har förtroende för polismakten (vilket jag tror svensk polis förtjänar för det mesta).

Baan, du sammanfattade det väldigt bra! Jag är kritisk emot polisen, det krävs av oss i ett demokratiskt samhälle att diskutera deras arbete och kritiskt analysera hur de arbetar! JA, det finns poliser som gör fel och begår misstag av grövre art i sin roll såsom poliser - dock har jag en oerhört stor respekt och förtroende för polisen och deras arbete! Jag personligen tycker de förtjänar det!

D Andersson
2009-10-26, 15:55
Folk som blir förvånade över att poliser ljuger förvånar mig, på samma sätt som folk som tror att du inte riskerar att bli misshandlad i piketbussen.

Vi är ju i snälla Sverige där polisen bara vill dig väl

Haha ja jag håller med. Polisen är största gänget av dom alla.

Det är för övrigt många som har ramlat i hissen i polishuset i Uppsala. Måste vara någon sne kant eller något där inne.

Och jag tror jag förvånas lika mkt varje gång när man hör hur alla tycker de blivit för hårt eller felaktigt behandlade av polisen. Den svenska polisen är den kanske mesigaste i världen, det räcker att åka till ex.vis Tyskland innan ni kommer att längtar tillbaka till den svenska polisens silkesvantar. Polisen i Grekland ska vi inte tala om, liksom polisen i Turkiet.

tntballe
2009-10-26, 16:01
Och jag tror jag förvånas lika mkt varje gång när man hör hur alla tycker de blivit för hårt eller felaktigt behandlade av polisen. Den svenska polisen är den kanske mesigaste i världen, det räcker att åka till ex.vis Tyskland innan ni längtar tillbaka till den svenska polisens silkesvantar. Polisen i Grekland ska vi inte tala om, liksom polisen i Turkiet.

Vad spelar det för roll om dom är värre? Det gör inte svenska polisens fel bättre.

young_george
2009-10-26, 16:04
Och jag tror jag förvånas lika mkt varje gång när man hör hur alla tycker de blivit för hårt eller felaktigt behandlade av polisen. Den svenska polisen är den kanske mesigaste i världen, det räcker att åka till ex.vis Tyskland innan ni kommer att längtar tillbaka till den svenska polisens silkesvantar. Polisen i Grekland ska vi inte tala om, liksom polisen i Turkiet.

Och maffian är värre på Sicilien, jag längtar inte efter OG för det.

När polisen parkerar en bil på ditt ben och skrattar så tänker jag inte direkt: Fan va gött att jag är i Sverige. I Turkiet hade dom slagit mig med batonger och våldtagit min tjej.

von huff
2009-10-26, 16:06
Jag tycker att polisen är hygglig i många fall, t.ex om man kört 75 på 60 väg så har de ofta sänkt hastigheten lite, körde själv 65 där gränsen var 45 och jag skulle ha kunnat få mer än dubbelt mera böter men klarade mig undan med en minimal summa.De som har gjort blåstesten har ochså alltid varit trevliga, men i andra fall som inte gäller trafiken har jag sett några poliser som varit under all kritik.

D Andersson
2009-10-26, 16:06
...

Jag bara informerar om att Sverige är kanske världens bästa land att vara brottsling i. Det är en överdrift att kalla straffen för straff, straffskalorna utnyttjas inte, rättssystemets praxis är ett skämt och polisens silkesvantar och allmänna daltande saknar motstycke.

saab900
2009-10-26, 16:12
Det låter som en ganska feltolkad lag om dom fått problem med polisen för dom kört "fult" (lol). Men visst, poliser är inga jurister och det verkar inte vara helt lätt att tolka heller: http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet_start.htm

Menar du att vårdslöshet i trafik är förbehållet olyckor och endast olyckor? Så är inte fallet. Däremot är det naturligtvis lättare att bli fälld för vårdslöshet efter att du orsakat en olycka. Blivit tagen på bar gärning s a s.

hultman
2009-10-26, 16:32
Jag bara informerar om att Sverige är kanske världens bästa land att vara brottsling i. Det är en överdrift att kalla straffen för straff, straffskalorna utnyttjas inte, rättssystemets praxis är ett skämt och polisens silkesvantar och allmänna daltande saknar motstycke.

Sluta nu. Det där är väldigt långt ifrån sanningen. De flesta yrkeskriminella riskerar mycket långa straff för några ynka tusenlappar och i slutändan har man torskat måånga gånger. Sveriges fängelser kryllar inte direkt av miljonärer.

ryss
2009-10-26, 16:34
f*ck babylon! :)

Baan
2009-10-26, 16:38
Menar du att vårdslöshet i trafik är förbehållet olyckor och endast olyckor? Så är inte fallet. Däremot är det naturligtvis lättare att bli fälld för vårdslöshet efter att du orsakat en olycka. Blivit tagen på bar gärning s a s.

Inte direkt, mer att det är ett givet fall om något faktiskt händer. Den länken jag gav tidigare visar att det i praktiken blir svårt fälla någon om inget hänt, m.a.p. vilka som egentligen blivit frikända. Lagen ger ju utrymme för att fälla någon även om inget händer, men samtidigt ska det vara så att du medvetet ökar riskerna för att något händer. Man måste ju vara lite dum om man framställer sitt handlande så...

saab900
2009-10-26, 16:46
Inte direkt, mer att det är ett givet fall om något faktiskt händer. Den länken jag gav tidigare visar att det i praktiken blir svårt fälla någon om inget hänt, m.a.p. vilka som egentligen blivit frikända. Lagen ger ju utrymme för att fälla någon även om inget händer, men samtidigt ska det vara så att du medvetet ökar riskerna för att något händer. Man måste ju vara lite dum om man framställer sitt handlande så...

Ja, då förstår jag hur du menar. Du har rätt, bränner jag järnet framför en polisbil finns inga fysiska bevis som om jag skulle krockat, men polisers vittnesmål väger ju ganska mycket tyngre i rätten, så omöjligt att få till en fällande dom skulle det ju inte vara, bara svårare. Det är ju många gånger det saknas fysiska bevis för fortkörningar också, t ex där en polis blir omkörd och inte lyckas registrera en exakt hastighet, och sedan estimerar en istället.

KalleBalik
2009-10-26, 17:29
Ja, då förstår jag hur du menar. Du har rätt, bränner jag järnet framför en polisbil finns inga fysiska bevis som om jag skulle krockat, men polisers vittnesmål väger ju ganska mycket tyngre i rätten, så omöjligt att få till en fällande dom skulle det ju inte vara, bara svårare. Det är ju många gånger det saknas fysiska bevis för fortkörningar också, t ex där en polis blir omkörd och inte lyckas registrera en exakt hastighet, och sedan estimerar en istället.

Men att en polisman uppskattar hastigheten kan väl aldrig hålla i rätten? Jag skulle då aldrig skriva under en bot där konstapeln gissat hur fort jag körde.

Snobbe
2009-10-26, 18:31
Det verkar vara så många som alltid har problem med polisen man undrar ju vad ni har för er om ni ber dom dra åt helvete lr något? Jag har bara mött trevliga poliser och ofta när man kör för fort så lägger dom sig brevid o vinkar att man ska sänka farten lite bara.

saab900
2009-10-26, 19:19
Men att en polisman uppskattar hastigheten kan väl aldrig hålla i rätten? Jag skulle då aldrig skriva under en bot där konstapeln gissat hur fort jag körde.

Nej, inte uppskattar, helt enkelt drar till med något och ber dig skriva under. Och ber du att få se mätningen går det inte av någon anledning. Aldrig själv blivit stoppad, men Zatzy och Garaget är fullt med sådana historier. Om de är sanna allihop vet jag förstås inte.

smeander
2009-10-26, 19:35
Vad är det för konstgigt med den historien? satt inte båda poliserna i polisbilen eller? Smart att lita på sin gps också, hastighetsmätaren i bilen finns ju där av en anledning.

En hastighetsmätare har beroende på modell ca 3%-15% felmarginal. En bot delas inte ut på hur mycket mätaren visar utan hur fort bilen faktiskt går, därför är det säkrare med gps då den visar rätt hastighet.
Alltså är det också smartare att lita på sin gps då du sparar tid genom att veta din exakta hastighet.

D Andersson
2009-10-27, 08:46
Sluta nu. Det där är väldigt långt ifrån sanningen. De flesta yrkeskriminella riskerar mycket långa straff för några ynka tusenlappar och i slutändan har man torskat måånga gånger. Sveriges fängelser kryllar inte direkt av miljonärer.

Det är inte alls långt ifrån sanningen. Att man "torskar måånga gånger" beror ju på att straffen är så extremt låga. Istället för att tillåtas återfalla gång på gång ska man sitta inne. Misshandel ska ge två års fängelse, grov misshandel ska ge 10 år och sedan är det upp till försvarsadvokaterna att försöka hitta förmildrande omständigheter. Förhållandena är precis de omvända i Sverige idag.

delta_mats
2009-10-27, 09:00
Det verkar vara så många som alltid har problem med polisen man undrar ju vad ni har för er om ni ber dom dra åt helvete lr något? Jag har bara mött trevliga poliser och ofta när man kör för fort så lägger dom sig brevid o vinkar att man ska sänka farten lite bara.


Själv har jag inte haft så mycket med polisen att göra. Det här är första gången som dom faktiskt påstått något som jag ansett vara felaktigt. Sen att dom påstår att dom har bevis som dom kan ta med till rätten men väljer att inte göra det får mig att fundera, var dom snäll eller snackade dom skit?
I övrigt var inte polisen otrevlig, inte jag heller. Dom önskade mig som sagt trevlig kväll när dom gick iväg till sin bil.

hultman
2009-10-27, 11:33
Det är inte alls långt ifrån sanningen. Att man "torskar måånga gånger" beror ju på att straffen är så extremt låga. Istället för att tillåtas återfalla gång på gång ska man sitta inne. Misshandel ska ge två års fängelse, grov misshandel ska ge 10 år och sedan är det upp till försvarsadvokaterna att försöka hitta förmildrande omständigheter. Förhållandena är precis de omvända i Sverige idag.

Haha. Låga straff? Vi kan exemplifiera med straffsatserna för koks. Om du torskar med ~0,6-0,7 gram på dig, vilket de flesta kan snorta upp på en kväll, så riskerar du fängelse upp till tre år. Torskar du för ~50 gram (ska du tjäna några pengar på att sälja koks så bör du köpa hektovis) så döms du för grovt narkotikabrott och riskerar fängelse upp till 10 år. Är det uppdelat i flera påsar så kommer du få sätta läänge. Addera riskerna att få problem med andra kriminella för att du säljer och du märker rätt fort att det inte är någon trygg och hållbar business.

Vad gäller misshandel så måste vi ändra straffsatserna för att 2/10 år ska gälla i normalfallen. Eftersom man bara blir dömd för det grövsta brottet så måste det finnas utrymme för att räkna med allt annat om du döms för flera saker. Du kanske vill dra maxstraffen mot oproportionerligt höga 5/20? Att sätta folk i fängelse för skitsaker är både kontraproduktivt och onödigt. Men som vanligt när det gäller "ahmen skicka in asen på livstid"-förespråkare så är du väl selektiv med vilka brott som ska belönas med värre juridiska repressalier.

Klart man återfaller i kriminalitet om man har små möjligheter att tjäna pengar på ett lagligt sätt. Långa fängelsestraff i bakfickan är ju ingenting som hjälper dig i den processen direkt.

delta_mats
2009-10-27, 12:19
Haha. Låga straff? Vi kan exemplifiera med straffsatserna för koks. Om du torskar med ~0,6-0,7 gram på dig, vilket de flesta kan snorta upp på en kväll, så riskerar du fängelse upp till tre år. Torskar du för ~50 gram (ska du tjäna några pengar på att sälja koks så bör du köpa hektovis) så döms du för grovt narkotikabrott och riskerar fängelse upp till 10 år. Är det uppdelat i flera påsar så kommer du få sätta läänge. Addera riskerna att få problem med andra kriminella för att du säljer och du märker rätt fort att det inte är någon trygg och hållbar business.

Vad gäller misshandel så måste vi ändra straffsatserna för att 2/10 år ska gälla i normalfallen. Eftersom man bara blir dömd för det grövsta brottet så måste det finnas utrymme för att räkna med allt annat om du döms för flera saker. Du kanske vill dra maxstraffen mot oproportionerligt höga 5/20? Att sätta folk i fängelse för skitsaker är både kontraproduktivt och onödigt. Men som vanligt när det gäller "ahmen skicka in asen på livstid"-förespråkare så är du väl selektiv med vilka brott som ska belönas med värre juridiska repressalier.

Klart man återfaller i kriminalitet om man har små möjligheter att tjäna pengar på ett lagligt sätt. Långa fängelsestraff i bakfickan är ju ingenting som hjälper dig i den processen direkt.


Nåväl, majoriteten i Sverige har samma möjlighet till utbildning. Grundskolan är det lag på och högskoleutbildning är gratis, studiemedel brukar inte vara svårt att få heller. Problemet är inte möjligheterna utan den fria viljan. Väljer man att göra brottsliga saker så får man även ta konsekvenserna. Jag tror inte någon anser att en mördare som döms till 20 års fängelse förtjänar samma möjligheter att återanpassa sig till samhället och uppnå sina livsmål som en annan som inte begår brott. Har man skitit i det blå skåpet så har man.

D Andersson
2009-10-27, 13:26
Haha. Låga straff?

Ja, ett skämt rentav


Vi kan exemplifiera med straffsatserna för koks. Om du torskar med ~0,6-0,7 gram på dig, vilket de flesta kan snorta upp på en kväll, så riskerar du fängelse upp till tre år. Torskar du för ~50 gram (ska du tjäna några pengar på att sälja koks så bör du köpa hektovis) så döms du för grovt narkotikabrott och riskerar fängelse upp till 10 år. Är det uppdelat i flera påsar så kommer du få sätta läänge. Addera riskerna att få problem med andra kriminella för att du säljer och du märker rätt fort att det inte är någon trygg och hållbar business.

Och? Ändå är det ett antal som åker dit på det varje år.


Vad gäller misshandel så måste vi ändra straffsatserna för att 2/10 år ska gälla i normalfallen. Eftersom man bara blir dömd för det grövsta brottet så måste det finnas utrymme för att räkna med allt annat om du döms för flera saker. Du kanske vill dra maxstraffen mot oproportionerligt höga 5/20? Att sätta folk i fängelse för skitsaker är både kontraproduktivt och onödigt. Men som vanligt när det gäller "ahmen skicka in asen på livstid"-förespråkare så är du väl selektiv med vilka brott som ska belönas med värre juridiska repressalier.

Misshandel/grov misshandel är "skitsaker" som är onödiga att hamna i fängelse för, ok.


Klart man återfaller i kriminalitet om man har små möjligheter att tjäna pengar på ett lagligt sätt.

Om det är så självklart att återfalla i brott att man inte ens reflekterar över konsekvenserna är straffen för låga.

Långa fängelsestraff i bakfickan är ju ingenting som hjälper dig i den processen direkt.

Inte upprepade återfall i brott heller, och vem är det ytterst upp till att inte börja, fortsätta och återfalla i brott?