handdator

Visa fullständig version : Ätardag


pcw
2009-10-25, 20:10
Någon som skulle kunna förklara teorin bakom att ha en ätardag i veckan. Varför det kan vara/är positivt för ens kroppsfysik eller om det är bara är en ursäkt att få svulsta i sig godsaker när man annars under veckan håller en strikt diet.

mattilainen
2009-10-25, 20:13
vem säger att det är positivt? Klarar man att hålla sig till att äta lite en dag i veckan så kör på. Det är annars lätt att hamna tillbaka i att käka godis alla dagar i veckan kanske. Eller kanske blir att man bara slänger i sig allt..

pcw
2009-10-25, 20:51
Det jag har hört är att när man har sin ätardag så "chockar" man kroppen som normalt sett är van vid en strikt diet och att detta då medför i att kroppen förbränner mer än vad den hade gjort om man hela tiden haft en strikt diet för att då vänjer sig kroppen vid det och förbränner inte lika mycket.

King Grub
2009-10-25, 21:03
Det stämmer att energiförbrukningen ökar, men den ökningen är blygsam och motsvarar inte på något sätt ett massivt energiintag med påföljande hämning av fettförbränningen. Ätardagar gör att deffen tar längre tid, inte kortare.

mister_power
2009-10-25, 21:56
Det stämmer att energiförbrukningen ökar, men den ökningen är blygsam och motsvarar inte på något sätt ett massivt energiintag med påföljande hämning av fettförbränningen. Ätardagar gör att deffen tar längre tid, inte kortare.

och där dog min glädje ;)

Forqie
2009-10-26, 01:08
Ätardagar ger dock en positiv "belöningskänsla" som kan öka motivationen att deffa vidare istället för att tappa den och skita i deffen tex en hel vecka.

thompaboy
2009-10-26, 06:52
Finns väl heller ingen homogen definition av ätardagar heller. Kan ju vara allt från hejdlöst grisätande till att få äta den där Zoo-påsen till fredagsfilmen.

rooz
2009-10-26, 08:59
Finns väl heller ingen homogen definition av ätardagar heller. Kan ju vara allt från hejdlöst grisätande till att få äta den där Zoo-påsen till fredagsfilmen.

Exakt. Vissa slänger i sig allt de ser, medan andra nöjer sig med kanske en efterätt eller så.

(Prövat båda, och den andra metoden är att föredra)

Frillan
2009-10-26, 09:28
Ätardagar kan också vara det som gör att dieten fungerar för vissa...

Ristretto
2009-10-26, 10:02
Jag tycker det är bättre med kontrollerat fusk, än att man ska gå och exempelvis bli smått deprimerad och lösa det med en godis- och pizzavecka eller dylikt. Att ta någon dag då man tex ligger på kaloribalans och äter något godare är bra för många enligt mina erfarenheter. Dock kommer dieten att ta längre tid.

z_bumbi
2009-10-26, 10:24
Finns väl heller ingen homogen definition av ätardagar heller. Kan ju vara allt från hejdlöst grisätande till att få äta den där Zoo-påsen till fredagsfilmen.

Vilket gör det svårt att säga om de är bra eller inte utan att man anger vad man menar.

En kontrolllerad höjning av energiintager inom en rimlig nivå säg 500-1000 kcal över energibalans där energin i mycket lagras som glykogen gör för de flesta att träningen går lättare några dagar. Lite mer vikt, fler reps eller set och/eller längre distans i högre tempo. Det gör att energiuttaget ökar något och utslaget på en vecka kan det betyda att överskottet totalt inte blir så stort.
Det motsvarar i kost att man t ex istället för ett vanlig mål mat äter en pizza, äter lite mer varje mål under en dag eller äter en rejäl efterrätt ett mål. (Självklart beror det på vad man äter totalt vad man kan räkna på.)

Ska man köra grisdagar så bör man enligt mig i alla fall se till att träna periodens tyngsta/längsta pass den dagen för att få ut maximalt i återhämtningen. Sen lägger man periodens näst tyngsta/längsta pass dagen efter när kroppen fortfarande är överfylld med energi och näringsämnen. Det påverkar inte viktminskningen i så stor grad men alltid gör det något och man får också mindre tid över för att äta. Sen är det inte heller alltid så kul att köra böj eller mark med kroppen sprängfyllld med mat så det kanske kan fungera som en naturlig begränsare.

Allt det här gäller om man kör en "normal" diet med ett moderat underskott, kör man någon diet med stort underskött med planerade återfyllningsdagar så följer man helt enkelt planen då de bygger på att man gör just det.

OneManArmy
2009-10-26, 11:08
Ätar dagar enligt mig är dagar då man kan unna sig något extra och slippa oroa sig över vikten.

Personligen ligger jag på runt 5-600 kalorier under förbrukningen under vardagarna och räknar varenda jävla pryl jag petar i mig.
Men på helgerna så ger jag fan i att räkna kalorierna men försöker fortfarande äta "normalt".
Kan ta mig något extra större portioner av maten och kanske unna mig lite filmsnacks eller ytterst sällan ett par öl på krogen.
Något jävla grisätande blir det då inte, rädd att man ramlar in i gamla vanor om man ens provar på.

Men men det är jag det. Vissa mår säkert finnemang av att klämma 2 pizzor och några chipspåsar med ett flak öl på helgen

Ch4rles
2009-10-26, 13:29
Jag hade en rejäl ätardag i helgen med buffébord med pajer och annat smaskigt. Sedan tårtbord på det, så jag åt säkert dubbelt så mycket som jag brukar under en dag, i en sittning.

Har märkt att jag idag är betydligt mindre hungrig, samt mer energisk. Styrkepasset imorse gick också jättebra! Vad jag vill säga är att jag tror att kroppen anpassar sig ganska bra efter ens ätning, och en ätardag någon gång då och då är inget man ska oroa sig för.

Mimix
2009-10-26, 15:22
Jag tror att den stora vinsten man kan göra är psykisk och högst individuell.
Om man tycker att mat är mums och godis är gott vill säga.

Annars kan man t.ex dyka på korallrev, eller gosa in ansiktet i en spinnande katts päls.

Mesta möjliga mys för optimal motivation.

RebelYell
2009-10-26, 15:36
Är av den åsikten att 'ätardagar' (dock i mer kontrollerad bemärkelse) är ett måste om man vill nå lägre kroppsfettnivåer utan att må piss. Om man vill kalla det psykiskt så visst -- då det iaf för mig främst är negativa psykiska effekter som bekämpas, även om de kan härledas direkt från energiunderskottet.

Commando1980
2009-10-26, 16:02
många av de som använder sig av grisdagar (vilt frossande) lever ofta på torr kyckling och dylikt under sin diet. dvs maten är tråkig och smakar inte bra. en diet blir så mycket lättare om man äter mat man gillar att äta.