handdator

Visa fullständig version : Något negativt med att äta 4-8 kokta ägg per dag??


emi23j
2009-10-25, 12:35
Finns det några negativa hälsoeffekter av att äta mellan 4 och 8 ägg per dag??

Kommer ju givetvis att äta annat också, men tänkte mig något liknande upplägg på mina ägg (har sjukt dålig mat fantasi just nu)...

Frukost 2 ägg + 1.5 port havregrynsgröt
Lunch 2 ägg + annat
Mellanmål 2 ägg (de dagar jag inte tränar, annars utgör malto och aminosyror mellanmålet)
Kvällsfika 2 ägg

Kommer inte käka 8 ägg varje dag. men de dagar jag käkar mest på går 8 ned och de jag käkar minst på går väl 4 ned.

Eddie Vedder
2009-10-25, 12:49
Jag ser inget som helst negativt med det. Ät grova grönsaker, fet fisk någon gång per vecka och lite mjölkprodukter också så lär du definitivt få i dig alla essentiella näringsämnen med råge.

Inget fel med äggen i sig vad jag kan komma på men samtidigt får det ju inte konkurrera ut ALLT annat ur kosten. Då blir det en fråga om att äta för lite av annat snarare än att äta för mycket ägg om du förstår hur jag menar.

emi23j
2009-10-25, 13:11
Jag ser inget som helst negativt med det. Ät grova grönsaker, fet fisk någon gång per vecka och lite mjölkprodukter också så lär du definitivt få i dig alla essentiella näringsämnen med råge.

Inget fel med äggen i sig vad jag kan komma på men samtidigt får det ju inte konkurrera ut ALLT annat ur kosten. Då blir det en fråga om att äta för lite av annat snarare än att äta för mycket ägg om du förstår hur jag menar.

Jo näe exakt. Äggen konkurrerar ju inte ut något annat viktigt. Försöker få i mig yoghurt eller kesella varje dag i alla fall. Sen till middag blir det hemlagat kött eller fisk. Käkar alltid 2 stora skålar med grönsaker till lunch och middag.

Tänkte bara mest om det hade några negativa effekter av att äta så pass mycket ägg till kosten, man har ju hört rykten om kolesterol och liknande. Men sen har jag också hört att det skulle vara en myt.

Eddie Vedder
2009-10-25, 13:19
Men sen har jag också hört att det skulle vara en myt.

Att det innehåller mycket kolesterol är ingen lögn. Att äggets kolesterolhalt i sig skulle öka risken för hjärt- kärlsjukdom är lika logiskt som att du förvandlas till en blå smurf genom att äta mycket blåbär.

King Grub
2009-10-25, 13:23
Om man inte har diabetes. Då innebär dietärt kolesterol en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, även om mekanismerna är oklara. Allt över ett ägg om dagen är kopplat till förhöjd risk.

Int J Clin Pract Suppl. 2009 Oct;(163):15-21, 44-51. Dietary cholesterol and other nutritional considerations in people with diabetes.

Three pigs
2009-10-25, 17:59
Om man inte har diabetes. Då innebär dietärt kolesterol en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, även om mekanismerna är oklara. Allt över ett ägg om dagen är kopplat till förhöjd risk.

Int J Clin Pract Suppl. 2009 Oct;(163):15-21, 44-51. Dietary cholesterol and other nutritional considerations in people with diabetes.

Varför när man har diabetes?

King Grub
2009-10-25, 18:18
Jag skrev:

mekanismerna är oklara

The mechanism for this association remains unknown

Int J Clin Pract Suppl. 2009 Oct;(163):15-21, 44-51.

wo0ord
2009-10-25, 18:39
Finns det någon risk att man kan bli allergisk mot ägg om man äter det för mycket? (mor min är allergisk mot ägg nämligen) tänkte om jag har lättare att bli det eller nått