handdator

Visa fullständig version : Tumörframkallande effekt av högfettdiet


King Grub
2009-10-24, 15:16
The mechanism of the association between breast cancer and obesity remains unknown. To investigate this mice over-expressing HER2/Neu in the mammary gland (MMTV-HER2/Neu) were fed either a high-fat diet (45% of calories) (HFD) or low-fat diet (10%) (LFD) from 4 weeks of age and followed for up to 1 year, or sacrificed when a mammary tumor reached 1.5 cm. There was a small but significant increase in body weight on HFD (P < 0.05) and the HFD mice displayed a greater fat mass determined by MRI (P < 0.01). Mild glucose intolerance was observed from 3 months of age on HFD, but insulin levels were not elevated. While the time of onset of a first tumor and tumor growth rates were not altered, mice on HFD had an earlier onset of a second tumor and a twofold greater incidence (LFD 25%, HFD 54%) and a greater absolute number of multiple tumors (tumors/mouse, LFD 1.5 +/- 0.25 vs. HFD 2.7 +/- 0.23, P < 0.01). Consistent with a lack of hyperinsulinemia, immunoblotting of skeletal muscle lysates from mice injected with insulin showed no insulin resistance determined by the phosphorylation of Akt/PKB. Similarly, there was no difference in basal or maximum insulin-stimulated phosphorylation of IRS-1/2, Akt/PKB, or p70 S6K in tumor cell lysates from HFD and LFD groups. Immunohistochemistry revealed no difference in tumor tissue staining for the proliferative marker, Ki67, between diets. These data indicate that HFD, in the absence of significant insulin resistance, mediates a tumor promoting, but not a tumor growth effect in this model of mammary carcinogenesis.

Breast Cancer Res Treat. 2009 Oct 23. Evidence for a tumor promoting effect of high-fat diet independent of insulin resistance in HER2/Neu mammary carcinogenesis.

Black Star Abyss
2009-10-25, 16:00
Möss...

Apos78
2009-10-25, 16:08
Möss...

Det klassiska svaret. Säg gärna "möss" men åsikter utöver detta kanske du har på gällande ämne? Bara för att det är möss kan det inte helt avfärdas som totalt värdelöst.

Tolkia
2009-10-25, 16:16
Det klassiska svaret. Säg gärna "möss" men åsikter utöver detta kanske du har på gällande ämne? Bara för att det är möss kan det inte helt avfärdas som totalt värdelöst.
Tillägg: Det klassiska svaret när artikelförfattarnas slutsats passar ens åsikt om vad som är Bäst(tm).

mikaelj
2009-10-25, 16:30
Fettsorter, proteinintag är också intressant.

stafh
2009-10-25, 17:47
Fettsorter, proteinintag är också intressant.

För ökad cancerrisk? Ja, då är i princip allt intressant. Hur menar du att proteinintag (förutsatt att det är samma för alla testgrupper) är relevant för en studie där man undersöker hur högfettskost påverkar tumörbildning?

Morty
2009-10-25, 18:18
Studier som PÅ NÅT SÄTT kan visa att LCHF är dåligt duger inte i deras kretsar. De kan inte ta kritik, eller dieten för vad den är heller för den delen.

mikaelj
2009-10-25, 18:46
Studier som PÅ NÅT SÄTT kan visa att LCHF är dåligt duger inte i deras kretsar. De kan inte ta kritik, eller dieten för vad den är heller för den delen.

Jaha, kallar du mössens mat för LCHF nu? Det hade inte jag gjort.

För ökad cancerrisk? Ja, då är i princip allt intressant. Hur menar du att proteinintag (förutsatt att det är samma för alla testgrupper) är relevant för en studie där man undersöker hur högfettskost påverkar tumörbildning?

F'låt, "jag skulle vilja ha reda på". Bättre?

(sedan är det förstås så att du inte kan isolera en kostfaktor utan att ändra på en annan...)

Black Star Abyss
2009-10-25, 20:26
Studier som PÅ NÅT SÄTT kan visa att LCHF är dåligt duger inte i deras kretsar. De kan inte ta kritik, eller dieten för vad den är heller för den delen.

Väljer de ett försöksdjur som är gjort för att äta samma mat som människan, t.ex. hundar, så hade resultaten känts mer relevanta.

Floddan
2009-10-25, 20:31
Väljer de ett försöksdjur som är gjort för att äta samma mat som människan, t.ex. hundar, så hade resultaten känts mer relevanta.

Är du naturvetare? Är hundar gjorda för att för att äta samma mat som människan? På vilket sätt kan du avgöra vilka djur som är lämpliga för forskning bättre än forskarna själva?

malfunction
2009-10-25, 20:38
Väljer de ett försöksdjur som är gjort för att äta samma mat som människan, t.ex. hundar, så hade resultaten känts mer relevanta.

Är du seriös? :confused:

Sverker
2009-10-25, 20:41
Svårt med hundar. De har en ganska lång livslängd. 12 - 15 år eller så.

Möss äter mer allsidigt än marsvin. Kanske skulle råttor vara bättre. Hur som helst är det väl dokumenterade djur där man lätt jämnför reslutatet med andra studier.

King Grub
2009-10-25, 20:47
Väljer de ett försöksdjur som är gjort för att äta samma mat som människan, t.ex. hundar, så hade resultaten känts mer relevanta.

Men snälla... :rolleyes:

Musstudier är relevanta.

Recent advances in manipulating targeted genes in a tissue-specific manner have opened the way to the development of relevant mouse models for the molecular dissection of the events leading to breast cancer.

Breast Cancer Res. 1999; 1(1): 2–4.

10 år sedan. Dagens möss är än mer designade för saken.

Doctor Snuggles
2009-10-25, 20:48
För ökad cancerrisk? Ja, då är i princip allt intressant. Hur menar du att proteinintag (förutsatt att det är samma för alla testgrupper) är relevant för en studie där man undersöker hur högfettskost påverkar tumörbildning?

Varför skulle resterande makronutrientfördelning inte vara intressant? Den förändras ju för det första om du ökar en makronutrient. Det är kanske bristen på kolhydrat, eller för mycket kolhydrat som ökar cancern. Eller en kombination.

stafh
2009-10-25, 22:16
Varför skulle resterande makronutrientfördelning inte vara intressant? Den förändras ju för det första om du ökar en makronutrient. Det är kanske bristen på kolhydrat, eller för mycket kolhydrat som ökar cancern. Eller en kombination.

Jag utgår från att både HF-gruppen och LF-gruppen hade lika stort proteinintag. Det blir väldigt svårt att dra slutsatser om man börjar ändra flera variabler samtidigt inom samma grupp.

Guddi
2009-10-25, 22:30
Väljer de ett försöksdjur som är gjort för att äta samma mat som människan, t.ex. hundar, så hade resultaten känts mer relevanta.Hahaha, har du börjat läsa artiklar från Frank Nilsson nu eller? :) Vi är verkligen inte gjorda för att äta samma sak som hundar.

Black Star Abyss
2009-10-25, 23:13
Hahaha, har du börjat läsa artiklar från Frank Nilsson nu eller? :) Vi är verkligen inte gjorda för att äta samma sak som hundar.

Busted! Jag t.o.m. köpte boken. Förlåt. :em: (tyckte för övrigt att den var dålig, men det där med hundar kändes inte som något konstigt...)

Doctor Snuggles
2009-10-25, 23:16
Jag utgår från att både HF-gruppen och LF-gruppen hade lika stort proteinintag. Det blir väldigt svårt att dra slutsatser om man börjar ändra flera variabler samtidigt inom samma grupp.

Missing the point much?

stafh
2009-10-25, 23:38
Missing the point much?

Tydligen. Vad menar du?

LadyG
2009-10-25, 23:41
Men snälla... :rolleyes:

Musstudier är relevanta.



Breast Cancer Res. 1999; 1(1): 2–4.

10 år sedan. Dagens möss är än mer designade för saken.

Av någon anledning tycker jag det där lät ohyggligt läskigt. Designer-möss... Är det bara selektiv avel det är frågan om?

stafh
2009-10-25, 23:46
Av någon anledning tycker jag det där lät ohyggligt läskigt. Designer-möss... Är det bara selektiv avel det är frågan om?

Genmanipulation också.

Doctor Snuggles
2009-10-26, 00:39
Tydligen. Vad menar du?

Exakt det jag sagt: Förändrar du energimängden från fett, så förändrar du också fördelningen av resterande makronutrienter. Skulle du bara variera fettmängden så skulle du också variera kalorierna, och då blir det istället den variablen som ändras samtidigt (alltså ej isokaloriskt). Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte isolerat testa bara en makronutrients påverkan.

Skulle man gjort det lite mer vettigt, så skulle man åtminstone gjort två olika varianter på kolhydrat/protein fördelningen.

stafh
2009-10-26, 00:49
Exakt det jag sagt: Förändrar du energimängden från fett, så förändrar du också fördelningen av resterande makronutrienter. Skulle du bara variera fettmängden så skulle du också variera kalorierna, och då blir det istället den variablen som ändras samtidigt (alltså ej isokaloriskt). Hur du än vrider och vänder på det så kan du inte isolerat testa bara en makronutrients påverkan.

Skulle man gjort det lite mer vettigt, så skulle man åtminstone gjort två olika varianter på kolhydrat/protein fördelningen.
Jo men nu handlade det ju om proteinmängden, som jag som sagt förutsatte var konstant i och med att de skrev "high fat diet", vilket vanligtvis så vitt jag vet brukar kännetecknas av minskat kolhydratintag och ökat fettintag (fast det står ju inte i abstraktet så jag kan så klart ha fel).

Doctor Snuggles
2009-10-26, 00:57
Jo men nu handlade det ju om proteinmängden, som jag som sagt förutsatte var konstant i och med att de skrev "high fat diet", vilket vanligtvis så vitt jag vet brukar kännetecknas av minskat kolhydratintag och ökat fettintag (fast det står ju inte i abstraktet så jag kan så klart ha fel).

Poängen jag försöker göra, är att man även i det scenariot inte vet pga mängden av vilken makronutrient som resultaten uppstår. Är det för att man har för "lite" kolhydrater, eller för "mycket" fett, eller både och?
Man borde åtminstone skriva high-fat/low-carb diet i abstraktet för att förtydliga, eller dyl.

stafh
2009-10-26, 01:01
Poängen jag försöker göra, är att man även i det scenariot inte vet pga mängden av vilken makronutrient som resultaten uppstår. Är det för att man har för "lite" kolhydrater, eller för "mycket" fett, eller både och?
Jag förstår vad du menar, men studien undersökte ju "high fat diet", vilket inte nödvändigtvis är helt synonymt med "mycket fett".
Man borde åtminstone skriva high-fat/low-carb diet i abstraktet för att förtydliga, eller dyl.

Det håller jag helt med om. Det lär väl stå i artikeln dock.