handdator

Visa fullständig version : 2 konditionspass, 1 styrkepass / 1 dag


Kongratul
2009-10-24, 11:29
Hej!

Har tänkt försöka bli av med lite vikt.
Hur funkar det att kontionsträna på morgonen, styrketräna på dagen för att sedan konditionsträna igen på kvällen?

Mvh/J

dt06mj2
2009-10-24, 16:41
Du kommer må bättre av att dra ner på kalorierna istället för att träna alldeles för mycket.

Sniggel
2009-10-24, 16:57
Hej!

Har tänkt försöka bli av med lite vikt.
Hur funkar det att kontionsträna på morgonen, styrketräna på dagen för att sedan konditionsträna igen på kvällen?

Mvh/J

Kan funka ok om du har 4-5 vilodagar i veckan kanske.
Beror förstås på ditt utgångsläge, grundkondition osv.

Annars är det som bokstav- och sifferkombinationen här ovan skriver, oftast lättare att påverka ens deff genom att justera kosten än att öka mängden träning (även om en kombination är vanligt).

Mimix
2009-10-24, 17:06
Gossarna/damerna ovan har alldeles rätt.

På -500 kcal diet så skulle jag i alla fall inte rekommendera det.
Jag har kondition som en häst men mådde inte bra någonstans efter 4 dagar.

Eddie Vedder
2009-10-24, 17:11
Vad innebär "konditionträning" i sammanhanget och vilket utgångsläge har du?

Kongratul
2009-10-25, 09:43
Jag har rätt bra grundkontion.
De jag hade tänkt var isåfall att på morgonen ta en rask promenad. För att på kvällen försöka jogga.
Vi pratar ungefär 1h kontionsträning utan vilopauser.
De kan inte på nått sätt vara dåligt för fettförbränningen om jag kontionstränar 2 gånger om dagen, borde ju bara vara positivt om jag nu orkar med det?

Mvh//J

Jure
2009-10-25, 09:47
En morgonpromenad i rask takt är ju ändå inte konditionsträning ;)

Men en promenad på morgonen, träning på fm/em och en promenad på kvällen ser jag inget fel med i alls.

Dreas
2009-10-25, 10:49
Jag har rätt bra grundkontion.
De jag hade tänkt var isåfall att på morgonen ta en rask promenad. För att på kvällen försöka jogga.
Vi pratar ungefär 1h kontionsträning utan vilopauser.
De kan inte på nått sätt vara dåligt för fettförbränningen om jag kontionstränar 2 gånger om dagen, borde ju bara vara positivt om jag nu orkar med det?

Mvh//JIngen typ av konditionsträning ökar din fettförbränning över dagen sett, ditt kcalunderskott bestämmer hur mycket du ska gå ner.

Träna inte så mycket säger jag, ta och sprid ut kondition- och styrketräningen. Läsa deffguiden är nog också bra.

emi23j
2009-10-25, 12:31
Hej!

Har tänkt försöka bli av med lite vikt.
Hur funkar det att kontionsträna på morgonen, styrketräna på dagen för att sedan konditionsträna igen på kvällen?

Mvh/J


Det funkade för mig under våren och sommaren 2005.

Innan frukost löpte jag oftast ungefär 3 km (tog det relativt lugnt).
Käkade frukost, sen gymmade jag 45 minuter och efter detta körde jag 60-90 minuter hård individuell basket träning.

Sen på eftermiddag eller kväll sprang jag antingen mellan 5 och 8 kilometer eller så körde jag hård intervall träning.

tror jag vilade totalt 1 gång i veckan och på lördagar körde jag enbart styrketräning.

Det enda som var oturligt med denna kombination för mig var att jag började för tidigt på våren och orkade inte hålla igång ända tills säsongen började. Krafterna tog helt enkelt slut ungefär 3 veckor för tidigt, men det funkar givetvis i kortare perioder men då ska man även lyssna på kroppen och sen så måste man inse att all tid förutom träning kommer gå till att vila och äta.

Sniggel
2009-10-25, 13:50
Jag har rätt bra grundkontion.
De jag hade tänkt var isåfall att på morgonen ta en rask promenad. För att på kvällen försöka jogga.
Vi pratar ungefär 1h kontionsträning utan vilopauser.
De kan inte på nått sätt vara dåligt för fettförbränningen om jag kontionstränar 2 gånger om dagen, borde ju bara vara positivt om jag nu orkar med det?

Mvh//J

Ingen typ av konditionsträning ökar din fettförbränning över dagen sett, ditt kcalunderskott bestämmer hur mycket du ska gå ner.

Träna inte så mycket säger jag, ta och sprid ut kondition- och styrketräningen. Läsa deffguiden är nog också bra.

Jag håller med Dreas. Jag tror att du inte riktigt förstår mekanismerna bakom hur man blir av med fett. Att åstadkomma ett kaloriunderskott är vad som kommer att göra susen. Det i kombination med styrketräning gör att du behåller muskelmassa, vilket innebär att en större del av vikten som försvinner är just fett.

Du kan åstadkomma ett kaloriunderskott genom att träna styrketräning samt en massa konditionsträning så länge du inte kompenserar genom att äta för lika mycket som du tränar bort.

Nackdelen är att om du ökar träningsdosen mycket, och samtidigt lägger dig på ett kaloriunderskott, vilket är ett måste, kommer du att bli mer sliten än om du gör följande:

* Tränar lagom (ungefär lika mycket som du är van vid) och ser till att hamna på ett kaloriunderskott via kosten.
Fördelarna du får är:
* Mer återhämtning och mer prestation på både kondispassen och styrkepassen, vilket ökar chansen för att behålla mer muskelmassa och minskar risken för att du blir så sliten att din energiförbrukning minskar, vilket kommer göra deffen svårare att hålla/ge resultat.

Kontentan är att, för att bli av med fett, är kostjusteringar generellt den bästa variabeln att justera, inte mängden träning, där är det viktigare med kvalitet.

Fredrik_S
2009-10-25, 15:49
Det är troligen mycket lättare att går ner i vikt med mycket träning än att lägga störst kraft på att minska kosten.

Allt som avgör i slutändan är den långvariga hunger/mättnaden och att skapa ett energiunderskott med bara lite träning är helt outhärdligt i längden, medans det är betydligt bekvämare och lättare med mycket träning.

Varken promenad eller jogging är direkt konditionsträning och det kan du antagligen utan problem göra varje dag efter en viss periods inlärning(om du utgår från noll)

Kontentan blir att för att bli av med fett så är träningsjusteringar i praktiken bekvämare och lättare att hantera än reducerad kost.

z_bumbi
2009-10-25, 16:30
Att jogga och styrketräna varje dag verkar överdrivet nästan oavsett mål.

Att gå en promenad runt 30 min (om jag förstog rätt?) varje morgon är bara överdrivet om man är
a) väldigt otränad, både vad gäller kondition och att gå.
b) går mycket i jobbet eller i skolan
c) tränar styrketräning med ett specifikt mål t ex maxstyrka
D) kör väldigt mycket konditionsträning som belastar benen och med ett träningsmål

Att reglera fettmängden med motion och kostregleringar och låta storleken på varje reglering bestämmas av utgångsläget och hur varje person reagerar på förändringen är för övrigt det bästa.
Rör man sig redan mycket så är det kanske onödigt att gå på den faktorn först då matintaget förhoppningsvis matchar hur mycket man rör sig och därför är det relativt enkelt att skala bort 500 kcal.
Rör man sig inte ett dugg utöver några styrkepass i veckan så äter man också troligen betydligt mindre och då blir portionerna ännu mindre om man bara skär 500 kcal. Här är inte risken så mycket hunger som att man äter för lite av något näringsämne och det blir bara värre ju längre tid deffen tar. Självklart störst risk för någon som äter lite kalorier totalt t ex en lättare person.
Ligger man mellan de här två ytterligheterna så kan man välja lite hur det känns bäst för en själv men generellt skulle jag gå på en ökning av rörelsen och en minskning av kosten i samma veva och i första läget. Hur mycket beror på vilken ytterlighet någon ligger närmast.
I samtliga fallen justerar man sen aktivitet och kost efter vad som händer med kroppen.