handdator

Visa fullständig version : Vänster lår, utsidan - orkeslöshet + smärta


Size
2009-10-24, 11:29
Ska försöka att beskriva mitt problem så bra som möjligt, så att ni förstår.
När jag har kört tunga knäböj i några veckor +150 kg så dyker det upp något i mitt vänstra yttre lår. Det blir en smärta då jag belastar låret. Jag får orkeslöshet i låret känns det som. Efter avslutat knäböjs set så kan jag göra enbens knäböj med högra låret. Men det går ej med vänstra låret. Det blir en smärta vid belastning typ orkeslöshet.

Jag kan köra andra benövningar utan problem och detta problemet dyker ej upp. Kör jag inte knäböj på några veckor, så kan jag köra knäböj ett tag efter vilan. Men sedan dyker problemet upp igen. Då jag älskar knäböjen och vill fortsätta att kunna bli starkare i övningen. Hur ska jag kunna bli av med mitt problem?

siimon89
2009-10-24, 11:34
Låter kanske som att det kan vara muskelknutar? En tennisboll eller en foam roller massage på det brukar hjälpa. Annars kan du ju alltid uppsöka en massör av något slag, det vore ju det absolut bästa, om nu det är muskelknutar som ställer till det.

Har haft liknande problem och de har bara varit knutarna som ställt till det!

Size
2009-10-24, 16:13
Fick det här rådet från ett annat forum. Vad tror ni, kan det vara en muskelbristning?

"Jag skulle inte tippa på muskelknutor i ditt fall eftersom det kommer tillbaka abrupt. Muskelknutor gör även ont resten av tiden om du masserar bestämt på området.

Jag skulle ändå hålla fast vid muskelbristning som du river upp när belastningen blir tillräckligt hög. Anledningen till att det inte känns vid lättare belastning är att alla muskelfibrer inte behöver användas lika hårt. Det finns risk att problemet kommer bli mycket långvarigt, om det inte hinner läkas helt mellan träningspassen.
Skulle rekommendera att besöka naprapat eller liknande för att få med mer säkerhet bestämt vad det beror på."

gleipner
2009-10-24, 17:05
Skulle kanske vara TFL? Tensor fascia lata? Att den är förkortad. Den går in i ett känsligt senstråk på utsidan av låret. Normalt kallas det löparknä..en teori bara, men vi inväntar de riktigt kunniga typ grimfish och Löwgren och grabbarna..iofs fattar jag inte hur man kan komma på tanken att köra enbensböj efter vanliga benböj, en fullkomlig slakt hehe..

Guddi
2009-10-24, 17:09
Skulle lika väl kunna vara ryggen som du beskriver dina besvär.

Size
2009-10-24, 17:43
Skulle kanske vara TFL? Tensor fascia lata? Att den är förkortad. Den går in i ett känsligt senstråk på utsidan av låret. Normalt kallas det löparknä..en teori bara, men vi inväntar de riktigt kunniga typ grimfish och Löwgren och grabbarna..iofs fattar jag inte hur man kan komma på tanken att köra enbensböj efter vanliga benböj, en fullkomlig slakt hehe..

Det låter som en rimlig förklaring. Då jag är urusel på att strecha*gah!*.
Hur åtgärdar man det?

Size
2009-10-24, 17:44
Skulle lika väl kunna vara ryggen som du beskriver dina besvär.

Hur/vad då?

siimon89
2009-10-24, 20:40
Fick det här rådet från ett annat forum. Vad tror ni, kan det vara en muskelbristning?

"Jag skulle inte tippa på muskelknutor i ditt fall eftersom det kommer tillbaka abrupt. Muskelknutor gör även ont resten av tiden om du masserar bestämt på området.

Jag skulle ändå hålla fast vid muskelbristning som du river upp när belastningen blir tillräckligt hög. Anledningen till att det inte känns vid lättare belastning är att alla muskelfibrer inte behöver användas lika hårt. Det finns risk att problemet kommer bli mycket långvarigt, om det inte hinner läkas helt mellan träningspassen.
Skulle rekommendera att besöka naprapat eller liknande för att få med mer säkerhet bestämt vad det beror på."

I mitt fall gjorde det endast ont vid högre belastningar och jag är rätt säker på att det var muskelknutar för mig då iallafall. Antingen testar du massera ut det med t.ex. en tennisboll, eller om du inte vill det eller inte vill chansa, så uppsök en riktig sjukgymnast eller dylikt för att få ditt lår undersökt.

Rätta mig om jag har fel, men på utsidan av låret sitter väl ITB-bandet? Det är ju ingen muskel och har du ont i den är jag rätt säker på att det borde vara knutar.

Guddi
2009-10-24, 21:24
Hur/vad då?Beror på hur du upplever smärtan. Är den på ett specifik plats eller sprider den sig lite diffust över låret?

Vid nervpåverkan kan man även tappa styrka i låret.

Size
2009-10-27, 23:21
Beror på hur du upplever smärtan. Är den på ett specifik plats eller sprider den sig lite diffust över låret?

Vid nervpåverkan kan man även tappa styrka i låret.

Det är inte smärta på ett ställe utan över hela låret.
Hur kommer det sig att när jag kör tunga marklyft, så känner jag ej av problemet?

Size
2009-10-27, 23:21
Martin Löwgren har du någon tanke på vad det skulle kunna vara?