handdator

Visa fullständig version : Reps: Köra 4x10 med minskande vikt eller 2x10,8,6 minskande reps?


Juggernaut78
2009-10-24, 10:29
(Ytterligare en reps-tråd *whatever*... Har försökt leta igenom repstrådar om detta men inte hittat något svar).

Efter att ha läst om reps har jag ändrat mitt schema från 6-8reps till 8-12.
(Kör 4 set per övning, ca 3 övningar per muskelgrupp, 2-1, 2-2 vecko-schema där hela kroppen tränas på 2 dagar).

Är det någon nämnvärd skillnad om man sänker vikterna för att bibehålla samma reps typ 4x10 jämfört med att istället försöka bibehålla vikten fast sjunka i antalet reps typ 2x10, 8, 6 ?

(Tänkte öka vikterna då jag klarar 2x12+2xwhatever i reps för en övning)

dream_theater_
2009-10-24, 10:33
Det finns inget som heter sänka vikter..:D Kör du vilken övning som helst, och målet är 2x10 tycker jag att du ska köra på en vikt. Säg att du klarar 10 reps i första set, och sen bara 7 i nästa, så kör du så tills du klarar 2x10.

Sheogorath
2009-10-24, 10:36
(Ytterligare en reps-tråd *whatever*... Har försökt leta igenom repstrådar om detta men inte hittat något svar).

Efter att ha läst om reps har jag ändrat mitt schema från 6-8reps till 8-12.
(Kör 4 set per övning, ca 3 övningar per muskelgrupp, 2-1, 2-2 vecko-schema där hela kroppen tränas på 2 dagar).

Är det någon nämnvärd skillnad om man sänker vikterna för att bibehålla samma reps typ 4x10 jämfört med att istället försöka bibehålla vikten fast sjunka i antalet reps typ 2x10, 8, 6 ?

(Tänkte öka vikterna då jag klarar 2x12+2xwhatever i reps för en övning)

Bestäm dig för ett intervall, säg 6-12. Det betyder att du "ska" faila på sjätte repetitionen, som sämst. Du ligger kvar på samma vikt så länge du klarar att hålla dig inom intervallet, men sänker sedan. Med intervallet ovan brukar det vara lagom för mig att sänka vikten när jag bara klarar sex repetitioner (fortsätter jag på samma vikt då är risken stor att jag hamnar utanför intervallet i nästa set, typ fail redan på femte eller så). På så sätt kan du behålla vikten om du har en bra dag/har förbättrats, men kan också sänka vikten om du behöver det. Bestäm dig för vilket intervall du vill ha och pröva dig fram så att du vet "hur få" reps du kan klara utan att behöva sänka vikten.