handdator

Visa fullständig version : Ingen extra muskeluppbyggande effekt av mjölk hos styrketränande äldre män


King Grub
2009-10-24, 08:29
Limited data suggests that consumption of fluid milk following resistance training may promote skeletal muscle hypertrophy. The aim of this study was to assess whether a milk-based nutritional supplement could enhance the effects of resistance training (RT) on muscle mass, size, strength and function in middle aged and older men. This was an 18-month factorial design RCT in which 180 healthy men aged 50-79 years were allocated to: (1) exercise+fortified milk; (2) exercise; (3) fortified milk; or (4) controls. Exercise consisted of progressive RT with weight-bearing impact exercise. Men assigned to the fortified milk consumed 400mL/d of low fat milk providing an additional 836 kJ, 1000mg calcium, 800IU vitamin D3 and 13.2g protein per day. Total body lean mass (LM) and fat mass (FM) (DXA) and mid-femur muscle cross-sectional area (CSA) (QCT), muscle strength and physical function were assessed. After 18-months, there was no significant exercise-by-fortified milk interaction for total body LM, muscle CSA or any functional measure. However, main effects analyses revealed that exercise significantly improved muscle strength (~20-52%, p<0.001), LM (0.6 kg, p<0.05), FM (-1.1 kg, p<0.001), muscle CSA (1.8%, p<0.001), and gait speed (11%, p<0.05) relative to no-exercise. There were no effects of the fortified milk on muscle size, strength or function. In conclusion, daily consumption of low fat fortified milk does not enhance the effects of resistance training on skeletal muscle size, strength or function in healthy middle aged and older men with adequate energy and nutrient intakes.

J Appl Physiol. 2009 Oct 22. Effects of resistance exercise and fortified milk on skeletal muscle mass, size and function in middle aged and older men: An 18-month RCT.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00392.2009v1

MrBulk
2009-10-24, 09:01
Är det kaseinet som är "verkningslöst" (har ju läste att äldre ger mer respons på vassle) eller kan deras protein/kcal intag vara för lågt oxå som visar dåligt resultat, skulle 13,2g protein från kött givit dom mer muskler och styrka?

-Englund
2009-10-24, 09:46
Bra, då är det bara att fortsätta att knarka mjölk tills man blir gammal i alla fall då:)

Ola Wallengren
2009-10-24, 13:14
Vad hade de väntat sig? Att 13g protein gör stor skillnad? Det hade i alla fall inte jag förväntat mig. Främst två saker är avgörande här. Hur mycket protein åt de totalt? Fungerade träningsprogrammet?

Träning och mjölkgruppen åt ca 1,4g/kg och träningsgruppen åt ca 1,3g/kg, knappt en signifikant skillnad och knappast en klinisk betydelsefull skillnad. Inte mycket att vänta sig alltså.
Träningen gav i snitt 0,6kg mer muskler på 18 månader. Det tycker jag är ett rätt dåligt resultat. Kanske inte avviker så mycket från andra träningsstudier men långt i från vad man kan tänka sig är maximalt för populationen.
Mjölkgruppen+träning ökade 0,9kg lean och träningsgruppen 0,3kg. Ingen signifikant skillnad men om resultaten hade varit lite större ifråga om muskelökningar så kanske det hade varit en betydelsefull skillnad.
Tvärsnittsarean på lårmuskeln ökade 1,4 kvardratcentimeter i mjölk+träningsgruppen och 0,7 cm2 i träningsgruppen.

Hade det varit en tillverkare av super-boost-mega-fortified-space-age-milk-matrix-formula så hade resultaten basunerats ut som "Ger 2-3 ggr mer muskler på samma tid!!!!"

Nina L
2009-10-24, 13:16
super-boost-mega-fortified-space-age-milk-matrix-formulaWow. Var kan man köpa den? PM:a mig adressen!!!

Ola Wallengren
2009-10-24, 13:22
Relable a milk carton and sell for 10x the price, -done!

Nina L
2009-10-24, 13:38
Relable a milk carton and sell for 10x the price, -done!Skicka länk, sa ja. Jag vill köpa!!!!
:thumbup::thumbup::thumbup:

Guddi
2009-10-24, 17:07
Håller med Ola, varför så snål med mjölken/proteinet?

z_bumbi
2009-10-24, 17:23
Relable a milk carton and sell for 10x the price, -done!

Ekologisk och kravmärkt mjölk finns redan. :D

Anders The Peak
2009-10-24, 17:34
Nu är de flesta förutom jag sk yngre och har inte speciellt stor nytta av att läsa sådana där tillrättalagda studier som varken svarar på det ena eller det andra.

Den här är betydligt intressantare utifrån en aktiv idrottares perspektiv:http://www.ihs.se/upload/CIF/Svensk%20Idrottsforskning/SVIF%20081%20s01-35.pdf