handdator

Visa fullständig version : mycke vikt lite reps=Biff eller??


AbRe
2003-09-05, 20:50
jag undrar om man får mer massa om man lyfter tungt me mindre reps.... eller e det bara skit snack som jag har hört...
:bpump:

LunaSpice
2003-09-05, 21:22
Originally posted by AbRe
jag undrar om man får mer massa om man lyfter tungt me mindre reps.... eller e det bara skit snack som jag har hört...
:bpump:

Det stämmer ja. När du lyfter tunga vikter få ggr så överbelastar du muskeln. Om du köra 12-15 reps så tröttar du ut muskeln istället och den har ingen anledning att anpassa sig (LÄS: växa) till någon överbelastning.

Väldigt enkelt förklarat:

Överbelastning = tillväxt
Uttröttning = Uthållighet

AST-ss Micke
2003-09-05, 21:35
Håller med LunaSpice!
Det är en grund att stå på!
Men att överbelasta muskler finns det bra många olika träningsmetoder att testa sig fram på.

Och AbRe! Lyssna inte på allt på gymmet!
Om de vore så, så borde det vara ett mycket bra pass, bara genom att gå en hel dag! :smokin:

Castro
2003-09-05, 22:03
Men vad är det som gör att styrkelyftare i de lägre viktklasserna kan stanna i samma viktklass i så många år men samtidigt öka så pass mycket i styrka? Vad är det som är så speciellt med deras träning? De kör ju väldigt få reps.

Allan
2003-09-05, 22:37
Originally posted by Castro
Men vad är det som gör att styrkelyftare i de lägre viktklasserna kan stanna i samma viktklass i så många år men samtidigt öka så pass mycket i styrka? Vad är det som är så speciellt med deras träning? De kör ju väldigt få reps.
Njae, riktigt så enkelt är det inte. Utan att göra en större utläggning kan nog konstatera att de flesta tävlingslyftare går uppåt i viktklasserna vartefter de ökar sin styrka. Det har också att göra med att man oftast vill väga max i sin klass.


allan

Castro
2003-09-05, 23:01
Men om vi skall vara petiga så får jag väl omformulera mig då. :)

Vad är det som gör att styrkelyftare ökar mer i styrka än i massa i jämförelse med kroppsbyggare? Om de nu gör det dvs...

Fultjack
2003-09-05, 23:20
Castro : dom kanske inte äter lika mycket som byggare? , är enda anledningen jag kommer på ..
har en polare som tävlar i bänk , han blir starkare men inte tyngre , och han äter inte bra alls ...

AST-ss Micke
2003-09-06, 08:08
Låter mycket konstigt! Klart att lyftare måste äta bra!
Muskler är muskler!
Därimot tränar de väldigt explosivt, förfinar teknik + mycket medfött. En som tar 50kg i t.ex bänken när han är 18 år blir nog inte världsmästare!

Vi byggare tävlar oftast mot oss själva, och vill i de flesta fall mest bli större. Styrkan får vi med på köpet!

Allan
2003-09-06, 08:39
Det finns två olika typer av musklefibrer I och II, och de responderar på olika sorters träning. Många gånger går våra träningsformer i varandra, vilket jag inte pallar gå in på nu men titta gärna i den här tråden

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9621&highlight=II

som jag fann med SÖK-funktionen.

Och givetvis äter en lyftare bra mat. Ännu en av myterna kring byggnig är ju att man ska äta tråkig fettfattig kost året om...


allan

AST-ss Micke
2003-09-06, 09:12
Mycket bra länk!

William
2003-09-06, 11:01
Originally posted by Castro
Men om vi skall vara petiga så får jag väl omformulera mig då. :)

Vad är det som gör att styrkelyftare ökar mer i styrka än i massa i jämförelse med kroppsbyggare? Om de nu gör det dvs...

Jag orkade inte läsa igenom Allans länk så följande kanske redan står där men ändå.

Styrka beror inte endast på volym, det finns många fler faktorer som spelar roll.

Några exempel är muskelfiberrekrytering av rätt sorts muskelfibrer, genetiska fördelningar mellan fibertyper och innerveringen av de motorisk eneheterna osv.

Ngn mer insatt kanske orkar utveckla...

Mvh William

Allan
2003-09-06, 11:15
Vi kan också lägga till mer eller mindre idealiska hävstänger.

allan

Castro
2003-09-06, 11:18
Jag läste igenom hela tråden av Nitrometan (för säkert andra lr tredje gången), men jag tyckte ändå inte den gav mig svar på min fråga tyvärr. Den handlade mest om fördelar och nackdelar med failure.

z_bumbi
2003-09-06, 18:38
Castro: De prioriterar rekryteringen av fler muskelfibrer över att satsa på att fibrerna ska växa.

De tränar explosivt oavsett om det ser ut att vara det eller inte.

De växer mycket riktigt ibland ur sina viktklasser även om jag idag såg en som krympt sig två viktklasser över en sommar :)

rymdrattan
2003-09-06, 19:02
Frågan är väl igentligen hur stor roll det spelar...

Det låter här som på vissa att om man tränar mindre än 20 set
och max 4rep per muskel så växer man inte...

z_bumbi
2003-09-06, 19:16
rymdrattan: Mycket riktigt. (Börjar du bli seriös ? :) ) Det spelar inte så stor roll om man inte tränar idrottspecifikt.

Lyfter man hyggligt stora vikter, äter bra mat samt vilar lagom så blir man antagligen både större och starkare med tiden.

Assazel
2003-09-07, 10:24
jag tror det är individuellt.. jag svara inte alls mycket på tunga vikter och få reps. Skall prova nu med fler reps.

Jag tycker mig faktikst kunna se en röd tråd bland de jag känner som tränar tungt med få reps och de som tränar lite lättare med fler reps. De som tränar tungt får en grov kropp och de som tränar flera reps med lägre vikt får en mer "Bruce Lee" kropp. Märk dock att utan undantag har de kompisarna som varit lite kraftiga innan de börjat träna kört på tunga vikter medan de som har snabb ämnesomsättning och mycket smala kört på lägre vikt.

en filosofisk förklaring till detta kan kanske vara att om man är rätt stor när man börjar träna så kan man i generella sätt lyfta rätt tunga vikter från början vilket stimulerar träningen (shit jag är ju stark) sen fortsätter man på detta.

det finns säkert många teori som motbevisar detta men å andra sidan har jag i måååånga olika tillfällen fått lära mig att teorin inte alltid stämmer överrens med praktiken.