handdator

Visa fullständig version : Till de kunniga inom kemi: Teflon?


Thewind
2009-10-23, 16:32
Min teflonstekpanna sjunger på sista versen, och idag upptäckte jag små flagnade bitar av teflon i min stuvning. Är det farligt att äta stuvningen?

Andy.da.wohoo
2009-10-23, 16:34
Egenskaper [redigera]

Det mest kemikaliebeständiga av alla kända plastmaterial.
Kan användas inom ett brett temperaturområde, (-200 - +260°C).
Har extremt låg friktionskoefficient.
Har de bästa elektriska isolationsegenskaperna av alla plastmaterial.
Har en vaxliknande yta som praktiskt taget ingenting häftar vid.
Är självsmörjande, vilket innebär att lager och dynamiska tätningar kan arbeta fullständigt torrt.
Är vävnadsvänligt och påverkar ej människokroppen.
Dielektricitetskonstanten är låg och oberoende av temperatur och frekvens.
Absorberar inte vatten.
Bryts till skillnad från andra termoplaster inte ner av UV-ljus, ozon eller syre.
Åldras inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

Känns som att det inte borde vara farligt då :)

Shakemynuts
2009-10-23, 16:36
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

Känns som att det inte borde vara farligt då :)

Känns som att de borde räkna med faktorn att det faktiskt kan hamna i maten så jag antog bara att det var sådär. :D

Dreas
2009-10-23, 16:55
Min teflonstekpanna sjunger på sista versen, och idag upptäckte jag små flagnade bitar av teflon i min stuvning. Är det farligt att äta stuvningen?Min panna började släppa efter 1vecka och jag åt iaf 2-30 måltider på den efter det, jag har inte dött än, så du kan nog vara lugn :)

Ifall du ska ha en ny så rekommenderar jag verkligen Hackmann Funktio :)

Thewind
2009-10-23, 16:57
Tackar ödmjukast!

stafh
2009-10-23, 17:02
While PTFE is stable and non-toxic, it begins to deteriorate after the temperature of cookware reaches about 260 °C (500 °F), and decompose above 350 °C (660 °F).[14] These degradation by-products can be lethal to birds, and can cause flu-like symptoms in humans.[14]

Meat is usually fried between 200–230 °C (400–450 °F), and most oils will start to smoke before a temperature of 260 degrees is reached, but there are at least two cooking oils (Safflower oil and Avocado oil) which have a higher Smoke point than 260 degrees and empty cookware can also exceed this temperature if heated without oil in.

A 1959 study (conducted before the U.S. Food and Drug Administration approved the material for use in food processing equipment) showed that the toxicity of fumes given off by the coated pan on dry heating was less than that of fumes given off by ordinary cooking oils.[15]

Låter ganska säkert.

hahavaffan
2009-10-23, 17:21
Kan även rekommendera IKEAs stekjärn som har deras bästa teflonbeläggning, blankpolerad botten och handtag. Väger som ett gjutjärns(järn?) men fan vad bra det är imho.

rapzidi
2009-10-23, 17:41
Kan även rekommendera IKEAs stekjärn som har deras bästa teflonbeläggning, blankpolerad botten och handtag. Väger som ett gjutjärns(järn?) men fan vad bra det är imho.

Nice, tjackade precis en sån. Inte hunnit använda så mycket men än så länge känns den rätt så gedigen.
Bra mycket bättre än min förra som också var från IKEA; den började ganska fort bli missformad och jävlig.

jontet
2009-10-23, 17:43
Kan även rekommendera IKEAs stekjärn som har deras bästa teflonbeläggning, blankpolerad botten och handtag. Väger som ett gjutjärns(järn?) men fan vad bra det är imho.

jepps, denna är fantastisk:
http://www.ikea.com/PIAimages/67631_PE181579_S3.jpg

Jarod
2009-10-23, 18:56
Kan även rekommendera IKEAs stekjärn som har deras bästa teflonbeläggning, blankpolerad botten och handtag. Väger som ett gjutjärns(järn?) men fan vad bra det är imho.

+1 Bestest evvah!