handdator

Visa fullständig version : Utgånget leg på krogen?


Wille005
2009-10-23, 11:07
Jag skrev i en tidigare tråd angående mitt leg som gått ut, det tar dock ca 2 veckor innan jag får ett nytt och vill gärna ut ikväll. Kollar vakter ens på när leget går ut och kan det gå att komma in ändå, någon med erfarenhet?
Det gick ut den 6e denna månaden och man ser någorlunda att det är jag på bilden.

capture
2009-10-23, 11:12
De lär bara kolla om det är du på bilden och så att du har åldern inne

Pirko
2009-10-23, 11:13
Jag har gått ut med gammalt leg/pass. Aldrig haft några problem. Dock haft fulare polare som blivit nekade pga av det. Det är bara en ursäkt för att dem inte vill ha in vissa.

MrBoris
2009-10-23, 11:14
Jag skrev i en tidigare tråd angående mitt leg som gått ut, det tar dock ca 2 veckor innan jag får ett nytt och vill gärna ut ikväll. Kollar vakter ens på när leget går ut och kan det gå att komma in ändå, någon med erfarenhet?
Det gick ut den 6e denna månaden och man ser någorlunda att det är jag på bilden.

inga problem de kommer kolla åldern o inget mer, om de ser att det är utgånget så tror jag det är 1/100 att de inte släpper in dig

edit: om du inte ser värsting ut eller är ful då förstås :)

Shakemynuts
2009-10-23, 11:27
Då mitt leg gick ut kom jag alltid in på krogen, men t ex hämta ut paket och så blev lite jobbigare, dom var mycket hårdare. Men krogen var aldrig något problem. Systemet var ett problem.

Krogen kan vara ett problem, eftersom ditt leg inte är giltigt, det är samma sak som att ta in någon utan leg? Ditt leg kan helt enkelt inte räknas som ett bevis för att det är du har jag för mig.

Griip
2009-10-23, 11:29
Oglitigt, om de märker det eller bryr sig är en annan fråga..

Kurash
2009-10-23, 11:29
Kan inte det räknas som urkundsförfalskning eller liknande att legitimera sig med ogiltigt dokument?

smürfpücko
2009-10-23, 11:33
Min polare använde utgånget leg på krogen ett bra jävla tag för att hon aldrig fick ändan ur och skaffa nytt. Det gick alltid bra ändå. Vid några enstaka tillfällen kommenterade vakten att det gått ut, men hon sa bara att hon väntade på sitt nya som hon inte hunnit få.

Men så är hon ju tjej också, ful eller ej.

dt06mj2
2009-10-23, 11:34
Jag provade en gång och då anmärkte de bara på det, men jag ser rätt snäll ut...

MrBoris
2009-10-23, 11:35
min polare använde utgånget leg på krogen ett bra jävla tag för att hon aldrig fick ändan ur och skaffa nytt. Det gick alltid bra ändå. Vid några enstaka tillfällen kommenterade vakten att det gått ut, men hon sa bara att hon väntade på sitt nya som hon inte hunnit få.

men så är hon ju tjej också, ful eller ej.

+1...

Fredrik_S
2009-10-23, 11:37
Min polare använde ett utgånget pass under 2 år..... Ibland kom han in ibland kom han inte in....
Inga garantier med andra ord..

Wille005
2009-10-23, 12:16
Okej som jag trodde, får se om det blir att gambla då.

gnagaren
2009-10-23, 12:19
Pass är väl ett alternativ annars, se till att inte tappa det bara. Det har min polare iofs aldrig lyckats göra och han har kört på sitt pass de senaste 2 åren.



Edit: Borde man inte kunna gå till banken och få ett temporärt ID? Typ som när man ska flyga och har tappat bort/glömt passet så kan man få ett provisoriskt, eller nåt sånt.

gnagaren
2009-10-23, 12:35
En jobbarkompis var med om en rolig sak. Han och hans kompis skulle handla lite smått och gott på bolaget inför helgen för ett tag sen. När han skulle betala så märkte kassörskan att hans ID hade gått ut så det blev ett jävla liv över det. Båda två var 24-25 eller nåt sånt ska tilläggas. Han menade att man klart och tydligt kunde se att det var han och även om leget hade gått ut kunde han väl få handla bara denna gång., men det fick han inte.
Då skulle hans kompis betala istället för han hade ett leg som inte gått ut. Så den andra gick för att packa ner grejerna i påsar istället. Men kompisen fick inte heller handla för att den första killen inte hande något leg. Och den första killen, min jobbarkompis, och jag jobbade då på ett vin- och spritlagersom skickar ut grejer till systemet, och han hade jobbarkläderna på sig.
Efter mycket om och med och snack med butikschefen fick de iaf handla denna gång, men nästa var de tvugna att ha giltliga leg båda två.

Den historien fick mig att aldrig ta med nån under 20år på systemet om jag skulle handla. T.ex om jag skulle handla åt lillebrorsan eller bruden (innan hon fyllde 20) bad jag dem alltid vänta utanför medan jag handlade. Orkade inte med något strul som gör att man inte får handla, då måste man ju åka till nästa bloag vilket är jobbigt.

Vet inte vad jag ville säga med detta, men det kan bli strul, och särskilt bolaget tror jag inte är någon idé att ens försöka handla på med gammalt leg, de har stenkoll på sånt där.

martikainen
2009-10-23, 12:57
Men kompisen fick inte heller handla för att den första killen inte hande något leg

Tycker det är så jävligt idiotiskt av systembolaget/staten vem det nu är som satt den här dumma regeln att bolaget ska leka privatsnutar och lista ut vem som köper ut åt vem. Det enda de ska göra att kolla så den som köper alkoholen har åldern inne och sen ta betalt och se glada ut. Om den personen sedan langar ut ölen åt en 12åring som dör så är det inte deras ansvar. Face reality

kallap
2009-10-23, 13:02
Klart det finns en liten liten möjlighet att du inte kommer in, 2% skulle jag gissa.

Kurash
2009-10-23, 13:29
Tycker det är så jävligt idiotiskt av systembolaget/staten vem det nu är som satt den här dumma regeln att bolaget ska leka privatsnutar och lista ut vem som köper ut åt vem. Det enda de ska göra att kolla så den som köper alkoholen har åldern inne och sen ta betalt och se glada ut. Om den personen sedan langar ut ölen åt en 12åring som dör så är det inte deras ansvar. Face reality

Really?

Se deras första grundsten nedan:

Systembolagets uppdrag består av fem grundstenar:
* Vi är noga med vår ålderskontroll, säljer inte till den som är påverkad och motverkar langning.

Piranha
2009-10-23, 13:54
Jag skrev i en tidigare tråd angående mitt leg som gått ut, det tar dock ca 2 veckor innan jag får ett nytt och vill gärna ut ikväll. Kollar vakter ens på när leget går ut och kan det gå att komma in ändå, någon med erfarenhet?
Det gick ut den 6e denna månaden och man ser någorlunda att det är jag på bilden.

Ha ha, låt oss säga såhär att är du full, opropert klädd eller uppträder knepigt så är det ett simpelt skäl att steka dig i dörren.

robertcop
2009-10-23, 15:16
Angående topic är det väl olika från ställe till ställe. Jag leggar mig med mitt gamla körkort med tre hål i (har ett nytt då jag har tagit C kort..) Det har aldrig varit problem brukar bara få frågor om jag kört för fort, beroende på vaktens humör svarar jag antingen ärligt eller skojar till det:)

Ett klippt körkort är ju ogiltigt.

Wille005
2009-10-24, 12:54
Oppdäte: Jag kom in utan några problem alls och då var jag inte direkt nykter heller! :thumbup: