handdator

Visa fullständig version : Energi från kolhydrater -- lokal?


RebelYell
2009-10-23, 10:48
Hej!

Jag satt och tänkte på en grej. Energi från kolhydrater lagras så vitt jag vet som glykogen antingen i musklerna eller levern. Glykogenet i levern antar jag kan frisättas i blodet och användas som energi för hjärna, organ, osv. Men hur är det med glykogenet i musklerna, kan det bara användas i muskeln där det finns lagrat eller kan det användas för annat också? Kanske en lite underlig fråga men kom att tänka på det ;P

mvh!

Peter Hansen
2009-10-23, 11:49
Muskelglykogen kan bara användas av muskeln och inte utsöndras igen till blodet. Det är i alla fall vad jag har lärt mig ;)

Eddie Vedder
2009-10-23, 14:11
Muskelglykogen kan bara användas av muskeln och inte utsöndras igen till blodet. Det är i alla fall vad jag har lärt mig ;)

Nej indirekt kan även muskelglykogen användas även om det är i mycket lägre grad såklart. Citerar mig själv från en annan tråd:

Det finns något som heter Cori-cykeln samt glukos-alanincykeln och genom de kan även glykolysen av muskelglykogen utnyttjas som blodglukos men det är en krånglig omväg där glykogen omvandlas till antingen laktat (Cori-cykeln) eller den glukogena aminosyran alanin (glukos-alanincykeln) och DÄREFTER lämna muskeln, ta sig in i levern och återomvandlas till glukos som sedan frisätts ut i blodet vid behov.

Rexxar
2009-10-24, 16:58
Hur ofta, eller när, sker detta då?

Guddi
2009-10-24, 17:03
Det sker när man motionerar, ett sätt för kroppen att flytta resurserna till de musklerna som behöver det eller som kan ta hand om dem (eg har tillgång till syre). Möjligt att det kan ske vid andra tillfällen med.