handdator

Visa fullständig version : Magnesium & zink proportioner?


Christa
2009-10-23, 08:33
Jag tar magensium och zink men är osäker vilka proportioner jag skall ta. Jag har köpt AlhaPlus Mg och Zn i separata burkar och i deras preparat så är det 100 mg magnesium och zinkkapslarna innehåller 25 mg.

Jag tycker det verkar vara lite för mycket zink i förhållande till magnesium. Var brukar ZMA ha för proportioner?

haa
2009-10-23, 12:54
3 kapslar ZMA;
Magnesium 450 mg, Zink 30 mg

3 kapslar = 1 portion enligt förpackningen :)

Dreas
2009-10-23, 13:55
Man ska väl helst hålla sig under 40mg zink per dag, själv äter jag 100mg då jag inte riktigt fått grepp om alla bieffekter och de som finns verkar inte direkt jättedåliga. Finnar är inge kul å ha! :(

Christa
2009-10-23, 18:56
3 kapslar ZMA;
Magnesium 450 mg, Zink 30 mg

3 kapslar = 1 portion enligt förpackningen :)

Vilket fabrikat är det du har?

Beträffande nackdelar med överdosering så läste jag om en kille som tagit zink mot just finnar och han fick allvarlig järnbrist. Man kan också få kopparbrist. Tror det konkurrear med magnesium också på något sätt.

Skulle vara intressant om någon mer har synpunkter på proportioner. Jag kollade 2 zma sorter för ett tag sedan och det var helt olika mängd i dem. Jag mäktade dock inte med att kolla varenda preparat så jag tycker det är intressant att höra vad ni har för erfarenheter.

haa
2009-10-24, 18:32
ZMA från SELFomninutrition har jag.

Heatseeker
2009-10-24, 23:46
Äkta ZMA ska ha 450mg magnesium och 30 mg zink samt 10,5 mg vitamin B6. Den stora frågan är ju om ZMA-formulan verkligen är så mycket bättre än att ta magnesium och zink separat, det skiljer ju vansinnigt mycket i pris om man tar dem separat, blir ju typ en tredjedel av priset...

EiseltUK
2009-10-26, 20:15
Äkta ZMA ska ha 450mg magnesium och 30 mg zink samt 10,5 mg vitamin B6. Den stora frågan är ju om ZMA-formulan verkligen är så mycket bättre än att ta magnesium och zink separat, det skiljer ju vansinnigt mycket i pris om man tar dem separat, blir ju typ en tredjedel av priset...


Biotillgängligheten på olika råvaror kan variera men hittar du magnesiumaspartat och zinkmonometionin så kan du säkert köra på dem istället.

nilzzon
2009-10-27, 10:34
Man ska väl helst hålla sig under 40mg zink per dag, själv äter jag 100mg då jag inte riktigt fått grepp om alla bieffekter och de som finns verkar inte direkt jättedåliga. Finnar är inge kul å ha! :(


vad finns det fler för biverkningar? själv har min sädproduktion ökat rätt mycket. låter det vara osagt om det är en biverkning.

King Grub
2009-10-27, 11:02
Ett totalt zinkintag på 60 mg per dygn (50 mg från tillskott och 10 gram från kosten) har visat sig ge tecken på kopparbrist. Övre tolererbar gräns för zinkintag är 40 mg per dygn, alla källor inräknade (Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Zinc. Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc. Washington, D.C.: National Academy Press; 2001:442-501).

För magnesium är övre tolererbara gräns satt till 350 mg/dag från tillskott.

haa
2009-10-27, 12:54
För magnesium är övre tolererbara gräns satt till 350 mg/dag från tillskott.

Känns konstigt att en ZMA portion är 450mg. Eller är de något jag inte förstått?*cupid*