handdator

Visa fullständig version : Homosexuella får vigas i kyrkan, rätt eller fel?


Sidor : [1] 2 3

Archos
2009-10-23, 07:25
Fel tycker jag personligen!

Vad tror du Thomas av Aquino skulle sagt om detta Bärs?

Jure
2009-10-23, 07:28
Du vill inte vidareutveckla varför du tycker det är fel?

Jag skiter i vilket. Vill snorre mot snorre gifta sig i kyrkan så är det helt okey för mig. Varför skulle JAG bry mig?

Nitrometan
2009-10-23, 07:29
Först tycker jag att kyrkan borde ha blivit av med sin vigselrätt när man skilde kyrkan från staten. Då kunde vigseln ha skötts borgerligt och de som ville kunde ha haft en ceremoni i kyrkan. Så sköts det i många länder. De flesta katolska länder har det så. Det känns logiskt om man nu inte har en statskyrka.

Då hade inte kyrkan tvingats att ha en ceremoni för alla som det är idag.


Om man nu har det som vi har det idag så är det rätt att de får gifta sig.

plexmar
2009-10-23, 07:32
Jag tycker det är rätt.

Alla borde få samma möjligheter, homosexuell eller grön, vem bryr sig!

Archos
2009-10-23, 07:35
Först tycker jag att kyrkan borde ha blivit av med sin vigselrätt när man skilde kyrkan från staten. Då kunde vigseln ha skötts borgerligt och de som ville kunde ha haft en ceremoni i kyrkan. Så sköts det i många länder. De flesta katolska länder har det så. Det känns logiskt om man nu inte har en statskyrka.

Då hade inte kyrkan tvingats att ha en ceremoni för alla som det är idag.


Om man nu har det som vi har det idag så är det rätt att de får gifta sig.

Om jag förstått saken rätt så måste nu kyrkan ansöka om att få tillbaka vigselrätten, har jag förstått saken rätt?

Jure - jag tycker äktenskapet ska vara mellan man och kvinna helt enkelt!
Jag hörde en lesbisk kvinna på radio igår, och hon sa som så här:

"Hade jag varit hetrosexuell så hade det här med äktenskap förmodligen inte varit så viktigt, men just för att vi INTE FICK blev det viktigt för mig!"
*screwy*

träningsgossen
2009-10-23, 07:37
Samfund som får statliga bidrag skall tvingas till homovigslar (helst skall sådana bidrag helt avskaffas). De som avstår, eller inte får, får bestämma det själv.

träningsgossen
2009-10-23, 07:39
Först tycker jag att kyrkan borde ha blivit av med sin vigselrätt när man skilde kyrkan från staten. Då kunde vigseln ha skötts borgerligt och de som ville kunde ha haft en ceremoni i kyrkan. Så sköts det i många länder. De flesta katolska länder har det så. Det känns logiskt om man nu inte har en statskyrka.

Då hade inte kyrkan tvingats att ha en ceremoni för alla som det är idag.


Om man nu har det som vi har det idag så är det rätt att de får gifta sig.
+1, eller hur man brukar säga

martikainen
2009-10-23, 07:43
Jag är ej troende och har således inte så mycket att säga i debatten, men jag tycker att det är upp till prästen om han vill viga ett homosexuellt par eller inte.

Helt enkelt, vill inte prästen, hitta en annan eller lev med problemet. Ingen präst ska bli tvingad att gå mot sin tro.(läs rätt nu, sin tro, inte andras tolkningar av bibeln utan hans tolkningar av vad som är rätt eller fel)

MasterChief
2009-10-23, 07:47
Det viktiga är att inte ett sådant här beslut krystas fram för att krykan känner ett behov av att vara "politisk korrekt". Poängen med religionen är ju trots allt att de följer sin tro. Skulle sedan kyrkan komma fram till att homoäktenskap är emot deras tro så får helt enkelt homosexuella bita sig i läppen och gifta sig borgerligt.

Archos
2009-10-23, 07:51
Jag är ej troende och har således inte så mycket att säga i debatten, men jag tycker att det är upp till prästen om han vill viga ett homosexuellt par eller inte.

Helt enkelt, vill inte prästen, hitta en annan eller lev med problemet. Ingen präst ska bli tvingad att gå mot sin tro.(läs rätt nu, sin tro, inte andras tolkningar av bibeln utan hans tolkningar av vad som är rätt eller fel)

Intressant synpunkt martikainen! Men borde inte kyrkan ha en samlad åsikt i frågan?

Varför skulle inte en borglig vigsel duga för homosexuella par?

Tolkia
2009-10-23, 07:54
Jag tycker att Archos skall utveckla sin egen åsikt istället för att (i vanlig ordning) agera intellektuell parasit. Vågar du?

Nordenator
2009-10-23, 07:55
Jag blir lite varm inuti när den grovt patriarkala, traditionella kyrkan får en redig rövspark. Gay-o it's okay-o.

Archos
2009-10-23, 07:57
Jag tycker att Archos skall utveckla sin egen åsikt istället för att (i vanlig ordning) agera intellektuell parasit. Vågar du?

Oups, trampade jag på en öm tå Tolia??

Kan jag inte spegla tillbaka ditt påstående och din fråga på dig lika gärna?

träningsgossen
2009-10-23, 07:57
Ingen präst ska bli tvingad att gå mot sin tro.(läs rätt nu, sin tro, inte andras tolkningar av bibeln utan hans tolkningar av vad som är rätt eller fel)
Avser du SK med "andras"? I sådana fall håller jag inte med dig. Har arbetsgivaren bestämt att arbetet även ska omfatta delområde X och den anställde vägrar så är det nog snarare den anställde som antingen får leva med det eller hitta ett nytt jobb. Jag förstår inte varför prästyrket ska vara ett undantag.

Archos
2009-10-23, 08:01
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

Nitrometan
2009-10-23, 08:04
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

Och alltså fråntar man kyrkan vigselrätten.

Staten viger och kyrkan sköter ceremonin.

Mycket enkel lösning.

Nordenator
2009-10-23, 08:06
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

..alltså borde de inte ha rätten överhuvudtaget? Det tycker jag låter som en sundera idé.

Tomten
2009-10-23, 08:09
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

Fast nu är det väl ändå svenska kyrkan som har valt att viga homosexuella?

"Svenska kyrkan ska ansöka om vigselrätt och från och med den 1 november i år också viga par av samma kön. Det har kyrkomötet i Uppsala beslutat.
Kyrkomötets majoritet ställde sig bakom utskottsbetänkandet som bejakade kyrkostyrelsens skrivelse om att ansöka om vigselrätt för Svenska kyrkan och anta ändringar i kyrkoordningen.

Det innebär att äktenskapet kan omfatta såväl par av olika kön som par av samma kön. Vidare antogs anvisningar för vigselgudstjänsten, i de fall där makarna är av samma kön. Dessa blir ett tillägg till Den svenska kyrkohandboken."

Frillan
2009-10-23, 08:10
Min lärare är homosexuell (Han är sinnesjuk) Han berättar alltid att jag ska få bita kudde i hans lägenhet och att jag ska få massor av pengar och hans rolex klocka om jag *Gör han en tjänst* Efter studenten.

En av hans elever blev jag också tillsammans med, henne gav han IG så det skrek om det.

Archos
2009-10-23, 08:10
..alltså borde de inte ha rätten överhuvudtaget? Det tycker jag låter som en sundera idé.

..hoppsan! :em:

Staten bör stå utanför frågor om vigsel och äktenskap, det är min uppfattning! ... sen följer ju visserligen juridik när väl äktenskapet är fullbordat, men det vet jag för lite om! Jag är inte gift än!

träningsgossen
2009-10-23, 08:13
..hoppsan! :em:

Staten bör stå utanför frågor om vigsel och äktenskap, det är min uppfattning!
Hur kan de göra det näg vigselrätten regleras här (http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1993%3A305&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+) och rätten utfärdas av staten?

hultman
2009-10-23, 08:14
Min lärare är homosexuell (Han är sinnesjuk) Han berättar alltid att jag ska få bita kudde i hans lägenhet och att jag ska få massor av pengar och hans rolex klocka om jag *Gör han en tjänst* Efter studenten.

En av hans elever blev jag också tillsammans med, henne gav han IG så det skrek om det.

Det luktar högstadieelev/gymnasist-teori. Visst kikade din biologilärare lite extra på dig också under sexualkunskapen? Kanske hade hon givit dig MVG istället för IG om du bara gjort ett par tjänster...?

Poxeman
2009-10-23, 08:17
Jag tycker det är helt rätt! Är själv medlem i svenska kyrkan och hade gått ur om de röstat nej. Om nu gud finns tycker han nog det är viktigare att folk älskar och har det bra än att dom just väljer någon av motsatt kön.

Archos
2009-10-23, 08:17
Hur kan de göra det näg vigselrätten regleras här (http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1993%3A305&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+) och rätten utfärdas av staten?

Ja, det är ju det här som är felet, och det som nu gör att homosexuella får vigas i kyrkan!..

Nitrometan
2009-10-23, 08:18
Ja, det är ju det här som är felet, och det som nu gör att homosexuella får vigas i kyrkan!..

Och om kyrkan inte hade hand om vigslar så slapp vi problemet.

Archos
2009-10-23, 08:20
Och om kyrkan inte hade hand om vigslar så slapp vi problemet.

Det är ju ett sätt att se på saken! Säg det till homosexuella människor som vill VIGAS i kyrkan tycker jag!

träningsgossen
2009-10-23, 08:23
Ja, det är ju det här som är felet, och det som nu gör att homosexuella får vigas i kyrkan!..
Så du vill avskaffa vigselrätten?
Personligen tror jag inte det är vigselrätten som är "felet". Svenska kyrkan försöker vara så mainstream som det går och jag tror homovigslar (i den meningen att de utför ceremonierna) var oundvikliga, med eller utan vigselrätten. Du får kanske byta till en pingsrörelse om du vill komma lite närmre den sanna kristna läran som inte ger vika för gayaktivister *flex*:D

Nordenator
2009-10-23, 08:24
Det är ju ett sätt att se på saken! Säg det till homosexuella människor som vill VIGAS i kyrkan tycker jag!

Och bara för att svenska kyrkan lagligt inte själv kan utföra en vigsel kan man inte gifta sig i kyrkan?

Archos
2009-10-23, 08:24
Så du vill avskaffa vigselrätten?
Personligen tror jag inte det är vigselrätten som är "felet". Svenska kyrkan försöker vara så mainstream som det går och jag tror homovigslar (i den meningen att de utför ceremonierna) skulle komma med eller utan vigselrätten. Du får kanske byta till en pingsrörelse om du vill komma lite närmre den sanna kristna läran som inte ger vika för gayaktivister *flex*:D

Vi ska ifrågasätta hur vigselrätten är juridiskt förankrad anser jag!

Archos
2009-10-23, 08:27
Och bara för att svenska kyrkan lagligt inte själv kan utföra en vigsel kan man inte gifta sig i kyrkan?

Det var en bra fråga Nordenator! Den pekar på det komplexa sambandet mellan stat, kyrka och juridik!

Sheogorath
2009-10-23, 08:30
Om riksdagen hade fråntagit Svenska Kyrkan (och alla andra trossamfund) vigselrätten vid separationen anno 2000 skulle nog inte så många präster känna sig tvungna att låta sig pressas in i den politiskt korrekta fållan som idag är "gay-is-ok". Många präster har nog "blivit" (och intalat sig att de är) liberala i sin syn på homoäktenskap eftersom det finns en statlig insyn och krav på jämställdhet från högre ort.

Jag tycker man ska låta alla religioner odla sina olikheter hur osmakliga de än må vara. För övrigt kan jag inte för något i världen förstå varför homosexuella par vill vigas i en tradition som förtryckt och mördat dem genom årtionden. Låt kyrkan åderlåtas tills den dör.

Archos
2009-10-23, 08:34
Om riksdagen hade fråntagit Svenska Kyrkan (och alla andra trossamfund) vigselrätten vid separationen anno 2000 skulle nog inte så många präster känna sig tvungna att låta sig pressas in i den politiskt korrekta fållan som idag är "gay-is-ok". Många präster har nog "blivit" (och intalat sig att de är) liberala i sin syn på homoäktenskap eftersom det finns en statlig insyn och krav på jämställdhet från högre ort.

Jag tycker man ska låta alla religioner odla sina olikheter hur osmakliga de än må vara. För övrigt kan jag inte för något i världen förstå varför homosexuella par vill vigas i en tradition som förtryckt och mördat dem genom årtionden. Låt kyrkan åderlåtas tills den dör.

Själv tycker jag det är dags för en stärkt kyrka med minskad statlig inblandning. Kapa statens parasiterande på frågor som borde röra kyrkan i FÖRSTA hand!

stevebc
2009-10-23, 08:36
Ja, låt Thomas som levde för 800 år sedan bestämma över oss idag. Vi har ju ungefär samma levnadssätt och värderingar nu så det fungerar utmärkt.

Angående topic så bryr jag mig inte så mycket. De får lov att viga sig som det är nu, så vad är problemet? Hade jag varit homosexuell hade inte kyrkan varit det ställe jag hade velat viga mig i kan jag säga. Kyrkan är skild från staten och har väl därför heller inget tvång att viga homosexuella? Det är väl en sak för kyrkans ledare/församlingar att diskutera enskilt? I så fall borde man ju få göra samma sak med moskéer, och då jävlar kan jag lova att det hade blivit liv.

Archos
2009-10-23, 08:38
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

Här borde alltså stå att vad gäller VIGSELrätten så är det en kyrklig fråga och INTE en statlig eller juridisk i första hand!

Archos
2009-10-23, 08:40
Ja, låt Thomas som levde för 800 år sedan bestämma över oss idag. Vi har ju ungefär samma levnadssätt och värderingar nu så det fungerar utmärkt.

Själv är jag inte så vidare värst påläst om Thomas av Aquino, men jag GISSAR att det finns en hel del intressant att läsa om denne man! Denna gissning baserar jag på tidigare erfarenheter och läsning!

Sheogorath
2009-10-23, 08:40
Själv tycker jag det är dags för en stärkt kyrka med minskad statlig inblandning. Kapa statens parasiterande på frågor som borde röra kyrkan i FÖRSTA hand!

Helt riktigt.

Sen tror du att detta kommer stärka kyrkan. Jag tror att det kommer att marginalisera kyrkan och göra den mer sekteristisk över årtiondena som kommer, och detta kommer att göra att den gravis krymper. Ta bort respiratorn och låt kyrkan självdö.

Men i sak håller jag helt med dig.

mini
2009-10-23, 08:40
Kyrkan röstade ja. Då är det bevisligen rätt.

stevebc
2009-10-23, 08:41
Min lärare är homosexuell (Han är sinnesjuk) Han berättar alltid att jag ska få bita kudde i hans lägenhet och att jag ska få massor av pengar och hans rolex klocka om jag *Gör han en tjänst* Efter studenten.

En av hans elever blev jag också tillsammans med, henne gav han IG så det skrek om det.Vad trevligt!

Kyrkan röstade ja. Då är det bevisligen rätt.Haha, då så! Let's get it on.

träningsgossen
2009-10-23, 08:43
I så fall borde man ju få göra samma sak med moskéer, och då jävlar kan jag lova att det hade blivit liv.

Jag tror inte svenska kyrkan får statligt bidrag, men däremot gör islamiska församlingar det. Därför tycker jag moskéer borde tvingas till homovigslar. Inga skattepengar ska gå till en verksamhet som öppet diskriminerar homosexuella!

Sheogorath
2009-10-23, 08:43
Kyrkan röstade ja. Då är det bevisligen rätt.

Hade kyrkan röstat ja om inte sekulära politiker lagt näsan i blöt? Jag tvivlar...

Archos
2009-10-23, 08:46
Helt riktigt.

Sen tror du att detta kommer stärka kyrkan. Jag tror att det kommer att marginalisera kyrkan och göra den mer sekteristisk över årtiondena som kommer, och detta kommer att göra att den gravis krymper. Ta bort respiratorn och låt kyrkan självdö.

Men i sak håller jag helt med dig.

Jag hoppas och tror att kyrkan kommer att gå stärkt ur detta så småningom!

Kyrkan röstade ja. Då är det bevisligen rätt.

Det är åt helvete om du frågar mig! Det visar på hur stark staten och dess hjärntvättande inverkan är i vårt land!

mini
2009-10-23, 08:53
Hade kyrkan röstat ja om inte sekulära politiker lagt näsan i blöt? Jag tvivlar...


Det är åt helvete om du frågar mig! Det visar på hur stark staten och dess hjärntvättande inverkan är i vårt land!

Det är möjligt att kyrkan hade röstat annorlunda om staten eller den allmänna folkliga inställningen varit annorlunda. Nu är det inte så. De som vill arbeta för en diskriminerande kyrka får väl arbeta för det inom kyrkan då.

Tillägg: kyrkan ska nog vara rätt glada att staten har hållit dem bakom ryggen under så lång tid.

bertbert
2009-10-23, 08:54
Tolkia!

Jag är troende kristen och anser att ÄKTENSKAPET ska vara mellan MAN och KVINNA! Kyrkan bör stå utan statlig och juridisk inblandning i äktenskapsfrågan och VIGSELrätten!.. Så enkel är min ståndpunkt!..

Det har vi redan fattat att du tycker. Men varför, Archos? Motivera dig!

shut teh face
2009-10-23, 08:54
Jag står upp för homosexuellas rättigheter men jag är tveksam till att de ens ska viga sig i kyrkan. JAG HAR SVÅRT ATT SE NÅGRA HOMOSEXUELLA SOM VILL VARA KRISTNA NÄR RELIGIONEN SOM SÅDAN ÄR EMOT HOMOSEXUELLA; OCH OM MAN FINNER DETTA VARA "FEL" I BIBELN, DÅ SÄGER MAN ATT RESTEN ÄR FEL OCKSÅ. Så larvigt att hålla på plocka det man vill ha i en religion, skriv en egen moral bok då istället ffs.

Sorry för caps, inte meningen, men jag orkar inte ändra. :)

Archos
2009-10-23, 08:55
Det är möjligt att kyrkan hade röstat annorlunda om staten eller den allmänna folkliga inställningen varit annorlunda. Nu är det inte så. De som vill arbeta för en diskriminerande kyrka får väl arbeta för det inom kyrkan då.

Får jag fråga dig en sak mini? Du är väl inte homosexuell? Jag har nämligen för mig att du är straight? Detta har inte med människors lika värde att göra, utan med VIGSELN!

Archos
2009-10-23, 08:57
Det har vi redan fattat att du tycker. Men varför, Archos? Motivera dig!

Är du kristen bertbert? Om du är troende kristen så borde detta vara självklart för dig! Om inte, så förstår jag att det jag skriver kan verka obegripligt!..

Nordenator
2009-10-23, 09:00
Är du kristen bertbert? Om du är troende kristen så borde detta vara självklart för dig! Om inte, så förstår jag att det jag skriver kan verka obegripligt!..

Och vilken diskussion blir det av det? Den ena sidan kan alltid dra kortet "Allmäktige Gud" som trumfar all annan kunskap och alla andra argument. Om du ska starta trådar på ett diskussionsforum borde du vara beredd att backa upp dina åsikter.

träningsgossen
2009-10-23, 09:01
Så larvigt att hålla på plocka det man vill ha i en religion, skriv en egen moral bok då istället ffs.
Är det inte det Svenska kyrkan gör? Jag vill t.ex. erinra mig om att förre ärkebiskopen (K.G. Hammar) inte trodde på mirakel eller att Jesus gått på vatten.

Archos
2009-10-23, 09:02
Och vilken diskussion blir det av det? Den ena sidan kan alltid dra kortet "Allmäktige Gud" som trumfar all annan kunskap och alla andra argument. Om du ska starta trådar på ett diskussionsforum borde du vara beredd att backa upp dina åsikter.

Det blir den diskussionen att alla som inte är troende kristna borde gifta sig borgerligt, och låta den KRISTNA kyrkan sköta VIGSELfrågor!

shut teh face
2009-10-23, 09:02
Är det inte det Svenska kyrkan gör? Jag vill t.ex. erinra mig om att förre ärkebiskopen (K.G. Hammar) inte trodde på mirakel eller att Jesus gått på vatten.
Det är för mig en gåta hur människor egentligen fungerar.

bertbert
2009-10-23, 09:03
Är du kristen bertbert? Om du är troende kristen så borde detta vara självklart för dig! Om inte, så förstår jag att det jag skriver kan verka obegripligt!..

Självfallet är jag inte kristen. Därtill är jag inte döpt. Till yttermera visso är jag dessutom oäkting - en tvättäkta bastard.

Men nu upprepar du dig igen. Istället för att delge dina egna tankar, ställer du bara en massa frågor!

Archos
2009-10-23, 09:04
Tillägg: kyrkan ska nog vara rätt glada att staten har hållit dem bakom ryggen under så lång tid.

nja.. snarare är det väl så att kyrkan försvagats av den statliga parasitismen!

Nitrometan
2009-10-23, 09:05
Den katolska kyrkan har uppenbarligen inte sett nåt problem med att låta staten hantera vigseln. Eftersom det är den (staten) som är intresserad av de juridiska bitarna. Det är juridiken som är det viktiga i äktenskapet.

Sen hanterar kyrkan ceremonin.

I de flesta katolska länder i Europa sker två "vigslar" (ofta samma dag) först borgerligt (juridiskt bindande) och sen en kyrklig ceremoni.


Hade vi haft ett liknande system i Sverige så hade folk kunnat gifta sig som de ville och sen hade alla kyrkor/samfund fått bestämma hur de ville ha sina ceremonier och vilka krav de ville ställa.

mini
2009-10-23, 09:07
Får jag fråga dig en sak mini? Du är väl inte homosexuell? Jag har nämligen för mig att du är straight? Detta har inte med människors lika värde att göra, utan med VIGSELN!

Jag är inte homosexuell Archos. Heller inte troende. Däremot är jag medlem i Svenska kyrkan. Menar du att man måste vara homo för att få vara med i diskussionen? Är du bög Archos!?

Archos
2009-10-23, 09:08
Självfallet är jag inte kristen. Därtill är jag inte döpt. Till yttermera visso är jag dessutom oäkting - en tvättäkta bastard.

Men nu upprepar du dig igen. Istället för att delge dina egna tankar, ställer du bara en massa frågor!

Det här är ju ständigt återkommande frågor jag har när jag skriver här på kollo! Det är svårt att beskriva sin tro tycker jag! Den blir ju bara "nergjord" och förlöjligad ständigt! Folk har ju ingen respekt för vårt kristna kulturarv längre! Läs och lär av Bärs inlägg! Han är en mycket duktig och kunnig skribent i dessa frågor tycker jag!

Krampus
2009-10-23, 09:08
Till yttermera visso är jag dessutom oäkting - en tvättäkta bastard.


Cool! :D:thumbup:

Archos
2009-10-23, 09:11
Jag är inte homosexuell Archos. Heller inte troende. Däremot är jag medlem i Svenska kyrkan. Menar du att man måste vara homo för att få vara med i diskussionen? Är du bög Archos!?

Suck!... tror du jag skulle skriva som jag gör om jag var bög?? *screwy*
Däremot tycker jag inte att homosexuella människor är mindre värda, men VARFÖR ska de få VIGAS i den KRISTNA kyrkan??

"Medlem" är något man är på forum, idrottsföreningar och andra intresseföreningar och inte i svenska kyrkan anser jag! Bara att använda ordet medlemskap är ju ganska förnedrande för kyrkan, tycker du inte mini?

Trance
2009-10-23, 09:12
Lite relaterat till debatten men postas framför allt för att han är en häftig person.

GrEbJBFWIPk

Trance
2009-10-23, 09:13
VARFÖR ska de få VIGAS i den KRISTNA kyrkan??


För den svenska kyrkan anser det.

Archos
2009-10-23, 09:16
Den katolska kyrkan har uppenbarligen inte sett nåt problem med att låta staten hantera vigseln. Eftersom det är den (staten) som är intresserad av de juridiska bitarna. Det är juridiken som är det viktiga i äktenskapet.

Sen hanterar kyrkan ceremonin.

I de flesta katolska länder i Europa sker två "vigslar" (ofta samma dag) först borgerligt (juridiskt bindande) och sen en kyrklig ceremoni.


Hade vi haft ett liknande system i Sverige så hade folk kunnat gifta sig som de ville och sen hade alla kyrkor/samfund fått bestämma hur de ville ha sina ceremonier och vilka krav de ville ställa.

Ja, det här är ju en bra fint av den katolska kyrkan och ett bra exempel på samarbete mellan stat och kyrka. I cermonin sker ju då vigseln! Problemet är att man inte skiljer på det här!

Archos
2009-10-23, 09:17
För den svenska kyrkan anser det.

Har du läst vad jag svarade mini tidigare i tråden Trance? *screwy*

Nitrometan
2009-10-23, 09:18
Suck!... tror du jag skulle skriva som jag gör om jag var bög?? *screwy*
Påverkar den sexuella läggningen språkanvändningen?

Däremot tycker jag inte att homosexuella människor är mindre värda, men VARFÖR ska de få VIGAS i den KRISTNA kyrkan??
Den kristna kyrkan? Finns det bara en? Och får isåfall bögarna gifta sig där?

Rysk-ortodox, Grekisk-ortodox, Anglikansk, Katolsk - det finns många kyrkor som kallar sig kristna.



Varför skulle man inte vara medlem i svenska kyrkan? Vad skulle man annars kalla det?

mini
2009-10-23, 09:19
Suck!... tror du jag skulle skriva som jag gör om jag var bög?? *screwy*
Däremot tycker jag inte att homosexuella människor är mindre värda, men VARFÖR ska de få VIGAS i den KRISTNA kyrkan??

"Medlem" är något man är på forum, idrottsföreningar och andra intresseföreningar och inte i svenska kyrkan anser jag! Bara att använda ordet medlemskap är ju ganska förnedrande för kyrkan, tycker du inte mini?

Ja, jag tycker att din faiblesse för överdrifter är lite gay faktiskt.

De ska få vigas i kyrkan för att kyrkomötet beslutat det. Antar att de tycker att kärleken står över gamla traditioner och de tolkar bibeln utifrån att det är 2009 och inte 1809.

Vad du tycker om medlemskap är väl inte så intressant? Jag betalar skatt till kyrkan. De/ni/vi använder själva ordet medlem. Arbetar du kyrkligt för att förändra dessa förnedrande omständigheter?

Trance
2009-10-23, 09:19
Har du läst vad jag svarade mini tidigare i tråden Trance? *screwy*

Ja, du håller inte med om beslutet.

shut teh face
2009-10-23, 09:20
Jag tror Archos är homosexuell

bertbert
2009-10-23, 09:20
Det här är ju ständigt återkommande frågor jag har när jag skriver här på kollo! Det är svårt att beskriva sin tro tycker jag! Den blir ju bara "nergjord" och förlöjligad ständigt! Folk har ju ingen respekt för vårt kristna kulturarv längre! Läs och lär av Bärs inlägg! Han är en mycket duktig och kunnig skribent i dessa frågor tycker jag!

Archos, det där stämmer inte på mig. Varje gång jag besöker en stad med en större kyrka brukar jag besöka den - eftersom den kristna kyrkan är en del av vårt kulturarv. Detta har jag STOR respekt för!

Jag frågar mig bara varför du gång på gång vill att alla andra ska beskriva sin åsikt när du aldrig vill berätta din egen. JAG lovar att inte förlöjliga dig Archos!

Om du bara kunde motivera varför DU tycker att homosexuella ej ska få vigas under svenska kyrkans tak.

Archos
2009-10-23, 09:22
Påverkar den sexuella läggningen språkanvändningen?

Jag syftade på hur jag skrivit och uttryckt mina åsikter i denna tråd först och främst Nitrometan! Hajar du nu?


Den kristna kyrkan? Finns det bara en? Och får isåfall bögarna gifta sig där?

Rysk-ortodox, Grekisk-ortodox, Anglikansk, Katolsk - det finns många kyrkor som kallar sig kristna.



Varför skulle man inte vara medlem i svenska kyrkan? Vad skulle man annars kalla det?

Jovisst finns många förgreningar på den kristna kyrkan, men nu diskuerar vi väl den svenska? Ska man inte börja med att fråga sig varför man är tvångsmedlem i den svenska kyrkan?

Nitrometan
2009-10-23, 09:26
Ska man inte börja med att fråga sig varför man är tvångsmedlem i den svenska kyrkan?
För att annars hade det bara varit de 743 närmast sörjande som hade varit medlemmar?

Archos
2009-10-23, 09:27
Archos, det där stämmer inte på mig. Varje gång jag besöker en stad med en större kyrka brukar jag besöka den - eftersom den kristna kyrkan är en del av vårt kulturarv. Detta har jag STOR respekt för!

Jag frågar mig bara varför du gång på gång vill att alla andra ska beskriva sin åsikt när du aldrig vill berätta din egen. JAG lovar att inte förlöjliga dig Archos!

Om du bara kunde motivera varför DU tycker att homosexuella ej ska få vigas under svenska kyrkans tak.

Då tycker jag du ska undersöka hos dig själv vad det är som skapar denna respekt för kyrkorna i vårt land! :)

Jag tycker helt enkelt att kärleken mellan man och kvinna och samlivet mellan ett par av motsatt kön är något heligt och speciellt! Familjebildning, barn och barnuppfostran likaså!.. :) På det bygger vi trygga människor som kan stå upp för, och försvara vår demokrati!

Shakemynuts
2009-10-23, 09:27
Ni som säger ja, jag har skummat igenom tråden lite men jag hitta aldrig varför homosexuella faktiskt ska få gifta sig i kyrkan?

Jag tycker nog nej, om det handlar om att kyrkan själv inte vill gifta dom. Det här med diskriminering är ju trist, men jag tycker inte att kyrkan ska tvingas till saker de inte vill.

Men samtidigt skulle jag om jag var homosexuell inte ha lust att tvinga någon till något de inte vill och sen må bra när jag får gifta mig i deras kyrka. Då skulle jag nog hellre t ex ha ett utomhus bröllop, symboliskt, t ex, sen gifta mig borgerligt.

Archos
2009-10-23, 09:28
För att annars hade det bara varit de 743 närmast sörjande som hade varit medlemmar?

Du är hjärntvättad av staten Nitrometan! :)

mini
2009-10-23, 09:30
Ni som säger ja, jag har skummat igenom tråden lite men jag hitta aldrig varför homosexuella faktiskt ska få gifta sig i kyrkan?


För att kyrkan har vigselrätt, och för att det finns homosexulla kristna som känner att det är viktigt för dem.

Archos
2009-10-23, 09:31
Ja, jag tycker att din faiblesse för överdrifter är lite gay faktiskt.

Arbetar du kyrkligt för att förändra dessa förnedrande omständigheter?

Nej, jag arbetar inte kyrkligt mini! Kanske skulle man göra det!... :)

Nitrometan
2009-10-23, 09:31
Jag tycker nog nej, om det handlar om att kyrkan själv inte vill gifta dom. Det här med diskriminering är ju trist, men jag tycker inte att kyrkan ska tvingas till saker de inte vill.
Vadå "inte vill"?

De röstade ju precis för att de vill det?

Du är hjärntvättad av staten Nitrometan! :)
Det är FRA som har hjärntvättat mig med en blandning av fluor och LSD.

bertbert
2009-10-23, 09:32
Då tycker jag du ska undersöka hos dig själv vad det är som skapar denna respekt för kyrkorna i vårt land! :)

Behövs inte, det vet jag mycket väl. Och det begränsas inte till "vårt" land (jag är inte svensk medborgare), eller till kristna kyrkor för den delen.

Jag tycker helt enkelt att kärleken mellan man och kvinna och samlivet mellan ett par av motsatt kön är något heligt och speciellt! Familjebildning, barn och barnuppfostran likaså!.. :) På det bygger vi trygga människor som kan stå upp för, och försvara vår demokrati!

Ok, det är heligt. Att kärlek mellan man och kvinna är något speciellt håller jag med om, likaså samlivet.

Men vad är det som gör att kärleken mellan två samkönade är så antastlig, att de ej kan ingå denna gemenskap? Vad du säger är att den kristna kärleken ej omfattar homosexuella.

Varför?

Shakemynuts
2009-10-23, 09:35
Vadå "inte vill"?

De röstade ju precis för att de vill det?


Vart då? Det har jag missat. :D Ursäkta, kan du visa mig?

Är det enskilda präster som är emot? För jag vet ju att det finns folk som är emot att homosexuella viger sig i kyrkan.

Archos
2009-10-23, 09:37
Behövs inte, det vet jag mycket väl. Och det begränsas inte till "vårt" land (jag är inte svensk medborgare), eller till kristna kyrkor för den delen.



Ok, det är heligt. Att kärlek mellan man och kvinna är något speciellt håller jag med om, likaså samlivet.

Men vad är det som gör att kärleken mellan två samkönade är så antastlig, att de ej kan ingå denna gemenskap? Vad du säger är att den kristna kärleken ej omfattar homosexuella.

Varför?

Det är inte KÄRLEKEN mellan homosexuella som jag har några synpunkter på, vad vet jag om den? Det är många homosexuellas aggressiva vilja att VIGAS som jag tycker är konstig! Det är ett "claimande" av vigselbegreppet som jag tycker är märklig i mina ögon!

bertbert
2009-10-23, 09:37
Vart då? Det har jag missat. :D Ursäkta, kan du visa mig?

Är det enskilda präster som är emot? För jag vet ju att det finns folk som är emot att homosexuella viger sig i kyrkan.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kyrkomotet-oppnade-for-homovigslar-1.979744

Krampus
2009-10-23, 09:37
Jag tycker helt enkelt att kärleken mellan man och kvinna och samlivet mellan ett par av motsatt kön är något heligt och speciellt! Familjebildning, barn och barnuppfostran likaså!.. :) På det bygger vi trygga människor som kan stå upp för, och försvara vår demokrati..

..iförda uniform. :)

Archos
2009-10-23, 09:39
Behövs inte, det vet jag mycket väl. Och det begränsas inte till "vårt" land (jag är inte svensk medborgare), eller till kristna kyrkor för den delen.


Jag besöker också ofta kyrkor på andra orter, och inte bara kristna, eller bara i Sverige! :)

Archos
2009-10-23, 09:40
..iförda uniform. :)

Snackar du uniform med stövlar á la på kvinnan på din avatar nu Krampus? :)

Nitrometan
2009-10-23, 09:41
Vart då? Det har jag missat. :D Ursäkta, kan du visa mig?
På Kyrkomötet häromdagen.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=310902&refid=257399

Svenska kyrkan ska ansöka om vigselrätt och från och med den 1 november i år också viga par av samma kön. Det har kyrkomötet i Uppsala beslutat.
Kyrkomötets majoritet ställde sig bakom utskottsbetänkandet som bejakade kyrkostyrelsens skrivelse om att ansöka om vigselrätt för Svenska kyrkan och anta ändringar i kyrkoordningen.

Det innebär att äktenskapet kan omfatta såväl par av olika kön som par av samma kön. Vidare antogs anvisningar för vigselgudstjänsten, i de fall där makarna är av samma kön. Dessa blir ett tillägg till Den svenska kyrkohandboken.

Har varit uppe tidigare i tråden också.



Har stått i massor av tidningar och i nyheter på TV och radio.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3689859.svd

Shakemynuts
2009-10-23, 09:41
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kyrkomotet-oppnade-for-homovigslar-1.979744

Wow, spännande. :D
Det här var ju trevligt att läsa faktiskt.

Nitrometan
2009-10-23, 09:43
Jag tycker helt enkelt att kärleken mellan man och kvinna och samlivet mellan ett par av motsatt kön är något heligt och speciellt! Familjebildning, barn och barnuppfostran likaså!.. :) På det bygger vi trygga människor som kan stå upp för, och försvara vår demokrati!

Det låter som den Österrikiska drömmen.

"Att träffa en partner, bygga en källare och starta en familj."

Diggler
2009-10-23, 09:43
Jag anser att den dagen samma sak klubbas igenom av Sveriges Imamer (alt blir påtvingat) att det skall vigas homosexuella par i Moskén att det är rätt att viga homosexuella i Kyrkan.

Om vi tvingar ett stort samfund skall vi tvinga alla stora samfund. Och ja, även om det inte är så direkt som kyrkoskatt är Muslimer också skattefinansierade.

bertbert
2009-10-23, 09:43
Det är många homosexuellas aggressiva vilja att VIGAS som jag tycker är konstig! Det är ett "claimande" av vigselbegreppet som jag tycker är märklig i mina ögon!

Det är många kristna aggresiva ovilja till att viga homosexuella som jag tycker är konstig! Det är ett "claimande" av vigselbegreppet som jag tycker är märklig i mina ögon!

Det där är inget argument Archos, bara en åsikt.

Min åsikt är denna: vi lever i ett sekulärt, demokratiskt samhälle. Där måste kyrkan vara skild från staten. Jag anser att vi ska hålla fast vid våra värderingar, och försvara dem - jag är väl medveten om att många av dem har ett kristet ursprung. Det innebär för mig att att alla medborgare i landet ska har möjlighet till samma legala status - oavsett sexuella preferenser.

Det innebär att vigselförättarna har att rätta sig i ledet. Med andra ord, ska kyrkan agera vigselförättare, måste den viga även homosexuella då lagen tillåter det.

Notera att detta inte har något som helst med kristendomen eller någon annan religion att göra.

Har kyrkan så stora problem med detta - vilket den uppenbarligen inte har, då man röstade ja - får den avstå att agera vigselförrättare. Som tur är sker inte detta.

För nog är kyrkliga vigslar trevliga, tycker till och med en tvättäkta hedning som jag. Av traditionsskäl, inte religiösa skäl.

träningsgossen
2009-10-23, 09:45
Om vi tvingar ett stort samfund skall vi tvinga alla stora samfund. Och ja, även om det inte är så direkt som kyrkoskatt är Muslimer också skattefinansierade.
De är nog "direktare" skattefinansierade är Svenska kyrkan. Kyrkoskatten/kyrkoavgiften är frivillig. Bidragen som går till muslimska samfund är inte frivilliga.

Poxeman
2009-10-23, 09:50
Jag står upp för homosexuellas rättigheter men jag är tveksam till att de ens ska viga sig i kyrkan. JAG HAR SVÅRT ATT SE NÅGRA HOMOSEXUELLA SOM VILL VARA KRISTNA NÄR RELIGIONEN SOM SÅDAN ÄR EMOT HOMOSEXUELLA; OCH OM MAN FINNER DETTA VARA "FEL" I BIBELN, DÅ SÄGER MAN ATT RESTEN ÄR FEL OCKSÅ. Så larvigt att hålla på plocka det man vill ha i en religion, skriv en egen moral bok då istället ffs.


Men uppenbarligen så vill många homosexuella ha rätten att viga sig i kyrkan. Och det beslut som nu fattats visar ju att 70 % av de som bestämmer anser att deras kyrka / religion inte är mot homosexuella.

Att tolka bibeln / religionen har man gjort i alla tider, det är inte så många som stenar sina grannar pga äktenskapsbrott och annat numera.

Jag anser att den dagen samma sak klubbas igenom av Sveriges Imamer (alt blir påtvingat) att det skall vigas homosexuella par i Moskén att det är rätt att viga homosexuella i Kyrkan.

Om vi tvingar ett stort samfund skall vi tvinga alla stora samfund. Och ja, även om det inte är så direkt som kyrkoskatt är Muslimer också skattefinansierade.

Det är ingen som tvingar Svenska Kyrkan, vill man ha vigselrätt så kommer vissa följdkrav. Samma gäller för muslimska församlingar.

Archos
2009-10-23, 09:50
Det låter som den Österrikiska drömmen.

"Att träffa en partner, bygga en källare och starta en familj."

*screwy*
Suck! Ja, det är ju sånt här skit man får stå ut med att höra när man är hetrosexuell, och står upp för traditionell och sund familjebildning!...

Det är många kristna aggresiva ovilja till att viga homosexuella som jag tycker är konstig! Det är ett "claimande" av vigselbegreppet som jag tycker är märklig i mina ögon!

Det där är inget argument Archos, bara en åsikt.

Min åsikt är denna: vi lever i ett sekulärt, demokratiskt samhälle. Där måste kyrkan vara skild från staten. Jag anser att vi ska hålla fast vid våra värderingar, och försvara dem - jag är väl medveten om att många av dem har ett kristet ursprung. Det innebär för mig att att alla medborgare i landet ska har möjlighet till samma legala status - oavsett sexuella preferenser.

Det innebär att vigselförättarna har att rätta sig i ledet. Med andra ord, ska kyrkan agera vigselförättare, måste den viga även homosexuella då lagen tillåter det.

Notera att detta inte har något som helst med kristendomen eller någon annan religion att göra.

Har kyrkan så stora problem med detta - vilket den uppenbarligen inte har, då man röstade ja - får den avstå att agera vigselförrättare. Som tur är sker inte detta.

För nog är kyrkliga vigslar trevliga, tycker till och med en tvättäkta hedning som jag. Av traditionsskäl, inte religiösa skäl.

Inget argument?? Jo, det är ett argument så gott som något annat!

Jo, vi har kristna traditioner i detta land! Hur skiljer du på tradition och religion? Vilket led ska vigselförrättarna rätta sig efter??...

träningsgossen
2009-10-23, 09:52
sund familjebildning!...
Define: "sund familjebildning".

Archos
2009-10-23, 09:57
Define: "sund familjebildning".

Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

Trance
2009-10-23, 09:58
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

Tänk om träningsgossen också hade varit en kvinna. Vad skulle förändras?

Archos
2009-10-23, 09:59
Tänk om träningsgossen också hade varit en kvinna. Vad skulle förändras?

Byt ut "kvinnan" mot "mannen"!.. :)

edit - ja, då blir det ju svårt att skaffa barn!...

Shakemynuts
2009-10-23, 09:59
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

och vad är det då för skillnad på om det är 2 personer av samma kön annat än att de behöver adoptera istället?

träningsgossen
2009-10-23, 10:00
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)
Släng in "eller adopterar" och du har ett väldigt trevligt lesbiskt förhållande.

xodd
2009-10-23, 10:01
Define: "sund familjebildning".

Att träffa någon. Gifta sig strax därpå. Efter ett år skaffar man barn. Efter ytterliggare ett år ett till. Efter 2 år därpå skiljer man sig.

Jamensåattööö... :Virro

Archos
2009-10-23, 10:04
Släng in "eller adopterar" och du har ett väldigt trevligt lesbiskt förhållande.

Ja, det vet jag ju inget om, men kan de inte skippa kyrkovigseln i alla fall? Sen anser jag att både pojkar och flickor behöver en manlig resp. kvinnlig förebild!

Nitrometan
2009-10-23, 10:05
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

Vad händer om de inte kan få barn? Är det en osund familj då?

130kg finsk sisu
2009-10-23, 10:07
Detta är väl en del av tidens gång så jag accepterar det.
Men när skall alla ni som hatar kyrkan begära att katoliker,muslimer och judar osv osv viger homosexuella? Kommer detta att ske? Eller är det bara för att den svenska kyrkan måste kapitulera som gör er varma inombords?

bertbert
2009-10-23, 10:07
Ja, det vet jag ju inget om, men kan de inte skippa kyrkovigseln i alla fall? Sen anser jag att både pojkar och flickor behöver en manlig resp. kvinnlig förebild!

Vem är det som är intolerant nu Archos?

Archos
2009-10-23, 10:07
Vad händer om de inte kan få barn? Är det en osund familj då?

Nej, varför då?? Det är väl inte särskilt ovanligt med att par har svårt att få barn nuförtiden?

Adoption, eller omprioriteringar i livet?

Archos
2009-10-23, 10:08
Vem är det som är intolerant nu Archos?

Om det är en insinuation till att jag skulle vara intolerant, så är det du min kära bertbert! :)

Trance
2009-10-23, 10:09
Byt ut "kvinnan" mot "mannen"!.. :)

edit - ja, då blir det ju svårt att skaffa barn!...

Inte alls. Det finns mängder av varianter som en kvinna kan få tag på sperma. Allt från att bjuda en uteliggare på en whiskey till mer laboratorieliknande förhållanden. Eller så kan man adoptera ett barn.

Nitrometan
2009-10-23, 10:09
Nej, varför då?? Det är väl inte särskilt ovanligt med att par har svårt att få barn nuförtiden?

Adoption, eller omprioriteringar i livet?

Vad spelar då könet för roll om inte barnalstrandet är viktigt?

bertbert
2009-10-23, 10:10
Detta är väl en del av tidens gång så jag accepterar det.
Men när skall alla ni som hatar kyrkan begära att katoliker,muslimer och judar osv osv viger homosexuella? Kommer detta att ske? Eller är det bara för att den svenska kyrkan måste kapitulera som gör er varma inombords?

För det första är jag ingen kyrkohatare, så jag borde inte svara.

Men om de är vigselförättare, och lagen tillåter vigsel av homosexuella, måste de ju göra det. Annars får de avstå sin vigselrätt. Inte svårare än så.

Archos
2009-10-23, 10:10
Kul och intressant att denna tråd skapar ett sånt stort intresse! :thumbup:

bertbert
2009-10-23, 10:10
Om det är en insinuation till att jag skulle vara intolerant, så är det du min kära bertbert! :)

Nej du, jag vill tillåta.

Du vill förbjuda.

Trance
2009-10-23, 10:10
Detta är väl en del av tidens gång så jag accepterar det.
Men när skall alla ni som hatar kyrkan begära att katoliker,muslimer och judar osv osv viger homosexuella? Kommer detta att ske? Eller är det bara för att den svenska kyrkan måste kapitulera som gör er varma inombords?

Men det är ju svenska kyrkan som valt att viga homosexuella...

Poxeman
2009-10-23, 10:12
Detta är väl en del av tidens gång så jag accepterar det.
Men när skall alla ni som hatar kyrkan begära att katoliker,muslimer och judar osv osv viger homosexuella? Kommer detta att ske? Eller är det bara för att den svenska kyrkan måste kapitulera som gör er varma inombords?

Vilka hatar kyrkan? Och har några av dom som hatar kyrkan krävt att de ska viga homosexuella?

Det är Svenska kyrka som har valt att viga homosexuella, ingen tvingar dem!

träningsgossen
2009-10-23, 10:12
Inte alls. Det finns mängder av varianter som en kvinna kan få tag på sperma. Allt från att bjuda en uteliggare på en whiskey till mer laboratorieliknande förhållanden. Eller så kan man adoptera ett barn.
De kommer snart kunna skaffa "egna" barn:
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3323846/Sperm-cells-created-from-female-embryo.html

Archos
2009-10-23, 10:13
Vad spelar då könet för roll om inte barnalstrandet är viktigt?

Det här är främst en tråd om vigselbegreppet Nitrometan! Du får gärna skapa en tråd om par som har problem med att få barn, hur de känner sig, och hur det påverkar deras liv!

Krampus
2009-10-23, 10:13
Snackar du uniform med stövlar á la på kvinnan på din avatar nu Krampus? :)

I ert fall hade det varit mer passande med lustiga hattar.

130kg finsk sisu
2009-10-23, 10:13
Kykran rättar sig efter folkviljan och politikerna. Det finns inget stöd rent teologiskt för homosexuella äktenskap.
Personligen dock ser jag det som tidens gång. Kyrkan har tyvärr spelat ut sin roll som folkkyrka. Detta är ett sista desperat försök att rädda kyrkan som folkkyrka men det kommer inte ha effekt.

Archos
2009-10-23, 10:14
Nej du, jag vill tillåta.

Du vill förbjuda.

Liberalism är inte alltid det mest toleranta alternativet bertbert!

Krampus
2009-10-23, 10:14
det låter som den Österrikiska drömmen.

"att träffa en partner, bygga en källare och starta en familj."

:d

130kg finsk sisu
2009-10-23, 10:14
Vilka hatar kyrkan? Och har några av dom som hatar kyrkan krävt att de ska viga homosexuella?

Det är Svenska kyrka som har valt att viga homosexuella, ingen tvingar dem!

Läs min förra post.
Läs kommentarerna på första sidan också. Där njuter folk över att kyrkan kapitulerat.

Nitrometan
2009-10-23, 10:15
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

Det här är främst en tråd om vigselbegreppet Nitrometan! Du får gärna skapa en tråd om par som har problem med att få barn, hur de känner sig, och hur det påverkar deras liv!

Det var du som tog upp det som en del av den "sunda familjebildningen".

Archos
2009-10-23, 10:15
I ert fall hade det varit mer passande med lustiga hattar.

Uniform, lackstövlar med stillettklackar och lustiga hatar!

Du har rätt Krampus, det vore skoj att se!.. :D

Archos
2009-10-23, 10:17
Det var du som tog upp det som en del av den "sunda familjebildningen".

Jo, men Nitrometan, en familj blir det först när en tredje medlem kommer till världen, håller du inte med?? Vem har sagt att alla hetrosexuella par som vigs vill skaffa barn?

Trance
2009-10-23, 10:18
Kykran rättar sig efter folkviljan och politikerna. Det finns inget stöd rent teologiskt för homosexuella äktenskap.
Personligen dock ser jag det som tidens gång. Kyrkan har tyvärr spelat ut sin roll som folkkyrka. Detta är ett sista desperat försök att rädda kyrkan som folkkyrka men det kommer inte ha effekt.

Precis som man tolkar allt annat i bibeln för att passa dagens samhälle så kan man lika gärna tolka detta på det sättet. Vad är anledningen till att välja ut just homosexualitet?

Nitrometan
2009-10-23, 10:21
Du träffar kvinnan du älskar mest av allt på jorden, ni gifter er i kyrkan, ni älskar och det blir ett eller flera barn därav! Ni tar er igenom svårigheter och kriser tillsammans, och värnar om att uppfostra era barn till ansvariga medmänniskor!

Nåt sånt!.. :)

Vem har sagt att alla hetrosexuella par som vigs vill skaffa barn?
Jag tyckte att du gjorde det.

Jo, men Nitrometan, en familj blir det först när en tredje medlem kommer till världen, håller du inte med??
Nej.

Archos
2009-10-23, 10:21
Precis som man tolkar allt annat i bibeln för att passa dagens samhälle så kan man lika gärna tolka detta på det sättet. Vad är anledningen till att välja ut just homosexualitet?

Vad är anledningen till att vilja claima vigselbegreppet??

130kg finsk sisu
2009-10-23, 10:21
Familjevärderingar brukar ju vara det som kristna håller hårdast på.
Som sagt för mej är det ok. Men jag anser att alla religiösa samfund i Sverige skall viga homosexuella, eftersom svenska kyrkan gör det. Skall man inte kuna begära det på 2000-talet?

saab900
2009-10-23, 10:21
Om jag förstått saken rätt så måste nu kyrkan ansöka om att få tillbaka vigselrätten, har jag förstått saken rätt?

Jure - jag tycker äktenskapet ska vara mellan man och kvinna helt enkelt!
Jag hörde en lesbisk kvinna på radio igår, och hon sa som så här:

"Hade jag varit hetrosexuell så hade det här med äktenskap förmodligen inte varit så viktigt, men just för att vi INTE FICK blev det viktigt för mig!"
*screwy*

Först hade jag också inställningen att kyrkan som trossamfund får stifta sina egna regler. Men det är ju inte bara heterosexuella som betalar kyrkoskatt, eller hur? Betalar man kyrkoskatten tycker jag också att man därmed ska äga rätten att gifta sig i kyrkan.

Tycker man det blev hård strid inom kyrkan av detta, vänta då till den framtid när homovigslar i svenska moskéer diskuteras ;)

Shakemynuts
2009-10-23, 10:22
Vad är anledningen till att vilja claima vigselbegreppet??

För att de vill vara som alla andra? som vanliga personer, för att de är vanliga personer som ska ha rätt till samma saker som precis all andra?

Archos
2009-10-23, 10:23
Jag tyckte att du gjorde det.


Nej.

Ok, i så fall har jag gjort ett misstag!

När bildas då en familj enligt dig Nitrometan? Innan dess är man ju antingen ett gift eller ogift par anser jag! Att sen familjekonstallationerna kan ändras över tid är ju givet! Jag har exempelvis själv inte vuxit upp i en sk kärnfamilj!

Poxeman
2009-10-23, 10:24
Kykran rättar sig efter folkviljan och politikerna. Det finns inget stöd rent teologiskt för homosexuella äktenskap.
Personligen dock ser jag det som tidens gång. Kyrkan har tyvärr spelat ut sin roll som folkkyrka. Detta är ett sista desperat försök att rädda kyrkan som folkkyrka men det kommer inte ha effekt.

Kyrkan ÄR sina medlemmar, väljer dom att tolka sin tro / bibeln / whatever som att homosexuella har rätt att vigas så finns det väl en teologisk grund för det? Eller måste det vara nedskrivet för X-antal år sedan?
Håller med om att "folkkyrkan" har spelat ut sin roll, samhället är allt för diversifierat för att enas kring en tro.


Läs kommentarerna på första sidan också. Där njuter folk över att kyrkan kapitulerat.

Ok, missade visst några inlägg i början... finns alltid haters tyvärr.

Trance
2009-10-23, 10:25
Vad är anledningen till att vilja claima vigselbegreppet??

För kristna homosexuella vill gifta sig och den svenska kyrkan anser att det är ok?

Familjevärderingar brukar ju vara det som kristna håller hårdast på.
Som sagt för mej är det ok. Men jag anser att alla religiösa samfund i Sverige skall viga homosexuella, eftersom svenska kyrkan gör det. Skall man inte kuna begära det på 2000-talet?

Ok. Sex före äktenskapet? Kan man vara en kristen och bryta mot det? Varför skulle det vara ok att bryta mot just det men homosexualitet-förbud får man inte bryta mot?

På 2000-talet så bör religiösa samfund få göra vad de vill men helst skall ha förlorat all makt som påverkar något lagligt.

bertbert
2009-10-23, 10:25
Jag har exempelvis själv inte vuxit upp i en sk kärnfamilj!

Inte konstigt det gick illa då! :D ;)

Archos
2009-10-23, 10:25
För att de vill vara som alla andra? som vanliga personer, för att de är vanliga personer som ska ha rätt till samma saker som precis all andra?

För mig är det av YTTERSTA vikt att homosexuella inte försöker göra vigselbegreppet till något det inte är!.

Archos
2009-10-23, 10:26
Inte konstigt det gick illa då! :D ;)

Tack ska du ha! :laugh:

Shakemynuts
2009-10-23, 10:29
För mig är det av YTTERSTA vikt att homosexuella inte försöker göra vigselbegreppet till något det inte är!.

Men jävla trams. Sluta snacka skit nu. Varför vill du inte att homosexuella ska gifta sig i kyrkan? Ge mig vettiga anledningar och inget snack om sunda familjer och att du har fått för dig att ett barn behöver en mor och en far.

Archos
2009-10-23, 10:29
Först hade jag också inställningen att kyrkan som trossamfund får stifta sina egna regler. Men det är ju inte bara heterosexuella som betalar kyrkoskatt, eller hur? Betalar man kyrkoskatten tycker jag också att man därmed ska äga rätten att gifta sig i kyrkan.

Tycker man det blev hård strid inom kyrkan av detta, vänta då till den framtid när homovigslar i svenska moskéer diskuteras ;)

Kyrkoskatten ger alltså folk rätten att viga sig i kyrkan, vare sig man e kristen eller inte! Intressanta synpunkter saab900!

Ja, huruvida muslimerna går med på att låta homosexuella vigas i moskéerna, blir intressant att se!

Archos
2009-10-23, 10:30
Men jävla trams. Sluta snacka skit nu. Varför vill du inte att homosexuella ska gifta sig i kyrkan? Ge mig vettiga anledningar och inget snack om sunda familjer och att du har fått för dig att ett barn behöver en mor och en far.

Tagga ner nu Shakemynuts, och läs igenom tråden i lugn och ro!

Archos
2009-10-23, 10:32
Familjevärderingar brukar ju vara det som kristna håller hårdast på.
Som sagt för mej är det ok. Men jag anser att alla religiösa samfund i Sverige skall viga homosexuella, eftersom svenska kyrkan gör det. Skall man inte kuna begära det på 2000-talet?

Trodde du var kristen med traditionella värderingar 130kg finsk sisu!

Shakemynuts
2009-10-23, 10:32
Tagga ner nu Shakemynuts, och läs igenom tråden i lugn och ro!

Jag är så nertaggad det bara går och sitter här och väntar på att få gå hämta ett par förbeställda 300krs mackor från Subway.

Jag undrar varför just homosexualitet är specifikt utpekat av personer som dig när andra saker inte är det som också går emot bibeln. Jag tror att du bara är ännu en homofob som vill gömma dig bakom "argument" och helt enkelt försöker hitta anledningar till varför du ska få tycka som du gör.

Sheogorath
2009-10-23, 10:33
Hur svårt kan det vara? Homosexuellt umgänge är en synd i den judeo-kristna traditionen, och det står klart och tydligt i Bibeln att äktenskapet är för man och kvinna. Det är de liberala (urvattnade) kristna som ska förklara sig, inte Archos.

/Sheo, anti-kristen, typ.

Archos
2009-10-23, 10:35
Det är de liberala (urvattnade) kristna som ska förklara sig, inte Archos.

/Sheo, anti-kristen, typ.

Här får jag stöd från oväntat håll! Tack Sheogorath!

mini
2009-10-23, 10:36
Tagga ner nu Shakemynuts, och läs igenom tråden i lugn och ro!

Fast du säger ju inte så mycket i tråden mer än DÄRFÖR! eller det har ALLTID varit så!

Trance
2009-10-23, 10:36
Hur svårt kan det vara? Homosexuellt umgänge är en synd i den judeo-kristna traditionen, och det står klart och tydligt i Bibeln att äktenskapet är för man och kvinna. Det är de liberala (urvattnade) kristna som ska förklara sig, inte Archos.

/Sheo, anti-kristen, typ.

Det finns om jag minns rätt ca 300 varianter av kristendomen. Vilken är det rätta?

Archos
2009-10-23, 10:39
Fast du säger ju inte så mycket i tråden mer än DÄRFÖR! eller det har ALLTID varit så!

Jag säger BETYDLIGT mer än så mini! Sätt på dig dina kritiska glasögon för en gångs skull och var inte så liberal och modern!

Poxeman
2009-10-23, 10:40
För mig är det av YTTERSTA vikt att homosexuella inte försöker göra vigselbegreppet till något det inte är!.

Vad är vigseln då?
Jag lärde mig (under konfirmationen) att det är ett förbund mellan två personer och gud.

Trodde du var kristen med traditionella värderingar 130kg finsk sisu!

Vad är traditionella värderingar? (Och varför är dom bättre än andra värderingar?)

Trance
2009-10-23, 10:40
Archos:

Hur ser du på sex före äktenskapet samt bör kyrkan viga de som har haft sex?

bertbert
2009-10-23, 10:41
Hur svårt kan det vara? Homosexuellt umgänge är en synd i den judeo-kristna traditionen, och det står klart och tydligt i Bibeln att äktenskapet är för man och kvinna. Det är de liberala (urvattnade) kristna som ska förklara sig, inte Archos.


Pratar vi synd, är det vad jag har förstått betydligt värre med barn utanför äktenskap än samkönade förhållanden.

Men det brukar det talas tyst om i sådana här sammanhang.

/Bastard-Bert

mini
2009-10-23, 10:43
Jag säger BETYDLIGT mer än så mini! Sätt på dig dina kritiska glasögon för en gångs skull och var inte så liberal och modern!

Nej Archos, du får ta dig tid att faktiskt skriva inlägg med substans, utan ett enda frågetecken (eller utropstecken för den delen) och förklara med någon form av argument om det är det du hävdar att du gör. Det är ok att säga "därför", men kom då inte och påstå att det är något annat. Du är inte tillräckligt skicklig retoriskt för att klara av det.

bertbert
2009-10-23, 10:43
Fast du säger ju inte så mycket i tråden mer än DÄRFÖR! eller det har ALLTID varit så!

Jag säger BETYDLIGT mer än så mini! Sätt på dig dina kritiska glasögon för en gångs skull och var inte så liberal och modern!

Nej, Archos det gör du inte. Du ber alltid alla andra att motivera sig, men delar aldrig med dig.

Det enda jag sett i denna tråd från din sida är att "äktenskapet är heligt" och "det är fel!!11", dvs precis som vanligt.

Varför är det så svårt att dela med sig av bakgrunden till din uppfattning? Hur ska vi kunna förstå vad du vill säga när du bara säger "det är heligt", "det är synd!" eller för all del "du är intolerant!" (?!)?

Archos
2009-10-23, 10:45
Archos:

Hur ser du på sex före äktenskapet samt bör kyrkan viga de som har haft sex?

Jag är född på sjuttiotalet Trance, alltså 1970-talet. Jodå Trance, annars vet jag inte om det blir så många vigda!...

Archos
2009-10-23, 10:46
Nej, Archos det gör du inte. Du ber alltid alla andra att motivera sig, men delar aldrig med dig.

Det enda jag sett i denna tråd från din sida är att "äktenskapet är heligt" och "det är fel!!11", dvs precis som vanligt.

Varför är det så svårt att dela med sig av bakgrunden till din uppfattning? Hur ska vi kunna förstå vad du vill säga när du bara säger "det är heligt", "det är synd!" eller för all del "du är intolerant!" (?!)?

Det är nog dags för en paus för mig här! Jag ska fundera och försöka komma på bra argument!

Trance
2009-10-23, 10:48
Jag är född på sjuttiotalet Trance, alltså 1970-talet. Jodå Trance, annars vet jag inte om det blir så många vigda!...

Men det är ju en synd för kristna. Det är rätt tydligt i bibeln att det är så, eller hur?

Archos
2009-10-23, 10:49
Nej Archos, du får ta dig tid att faktiskt skriva inlägg med substans, utan ett enda frågetecken (eller utropstecken för den delen) och förklara med någon form av argument om det är det du hävdar att du gör. Det är ok att säga "därför", men kom då inte och påstå att det är något annat. Du är inte tillräckligt skicklig retoriskt för att klara av det.

:D En åsiktsfantom och retorikexpert har talat!:thumbup:

Sheogorath
2009-10-23, 10:50
Bertbert: Religion bygger på dogma. Man behöver inga argument för uttalanden om man accepterat dem som dogmatiska.

Archos
2009-10-23, 10:52
Bertbert: Religion bygger på dogma. Man behöver inga argument för uttalanden om man accepterat dem som dogmatiska.

Det kan hända att det stämmer för religion Sheogorath! Kan du skilja på religiös och troende?

mini
2009-10-23, 10:52
:D En åsiktsfantom och retorikexpert har talat!:thumbup:

Vi drar det gamla "ameh durå!"-argumentet i brist på annat?

Sheogorath
2009-10-23, 10:53
Det kan hända att det stämmer för religion Sheogorath! Kan du skilja på religiös och troende?

Kan? Frågan är om jag vill.

Archos
2009-10-23, 10:53
Vi drar det gamla "ameh durå!"-argumentet i brist på annat?

Jorå, så att!.. ;)

bertbert
2009-10-23, 10:56
Bertbert: Religion bygger på dogma. Man behöver inga argument för uttalanden om man accepterat dem som dogmatiska.

Vilket om inte annat är ett skäl till att en demokratisk stat mår bäst av att vara sekulär, IMO.

Sheogorath
2009-10-23, 10:58
Vilket om inte annat är ett skäl till att en demokratisk stat mår bäst av att vara sekulär, IMO.

:thumbup:

Archos
2009-10-23, 10:58
Vilket om inte annat är ett skäl till att en demokratisk stat mår bäst av att vara sekulär, IMO.

Jag anser att demokratin som idé är utvecklad med hjälp av kristna värderingar!

Archos
2009-10-23, 11:00
Du är inte tillräckligt skicklig retoriskt för att klara av det.

Jag må vara en risig retoriker mini, men vänta bara tills jag blir bättre! ;)

bertbert
2009-10-23, 11:01
Jag anser att demokratin som idé är utvecklad med hjälp av kristna värderingar!

Det vore konstigt med tanke på att den första demokratin existerade ett antal hundra år före kristendomen.

Archos
2009-10-23, 11:02
Det vore konstigt med tanke på att den första demokratin existerade ett antal hundra år före kristendomen.

Missade du ordet "utvecklad"?

edit - jag menar alltså VIDAREutvecklad!

bertbert
2009-10-23, 11:09
Jag anser att demokratin som idé är utvecklad med hjälp av kristna värderingar!

Missade du ordet "utvecklad"?

edit - jag menar alltså VIDAREutvecklad!

Du menar alltså att demokratin som idé är vidareutvecklad med hjälp av kristna värderingar?

Visst är det så att kristna värderingar är en oskiljaktig del av västerländsk demokrati, det förnekar jag inte.

Men att idén "demokrati" skulle basera sig på kristna värderingar är en rätt absurd tanke. Speciellt med tanke på den polyetistiska religion som rådde i det gamla Atén där demokratin uppstod...

Archos
2009-10-23, 11:17
Du menar alltså att demokratin som idé är vidareutvecklad med hjälp av kristna värderingar?

Visst är det så att kristna värderingar är en oskiljaktig del av västerländsk demokrati, det förnekar jag inte.

Men att idén "demokrati" skulle basera sig på kristna värderingar är en rätt absurd tanke. Speciellt med tanke på den polyetistiska religion som rådde i det gamla Atén där demokratin uppstod...

Vad vill du ha sagt bertbert?

IDAG finns demokrati i västerländska länder med kristen tradition och värderingar!

Demokratin är utmanad och ifrågasatt idag, vad beror det på tror du?

Archos
2009-10-23, 11:20
den polyetistiska religion som rådde i det gamla Atén där demokratin uppstod...

Hur såg situationen ut i demokratins vagga bertbert?

von huff
2009-10-23, 11:21
Säger inte Bibeln att alla är likvärdiga?jag tycker att det är ok

Archos
2009-10-23, 11:37
Ännu en tråd av mig som växt lavin/explosionsartat!..

Jag måste ha näsa för känsliga ämnen, eller vad tror ni?... ;)

Stoltz
2009-10-23, 11:38
Ja, det vet jag ju inget om, men kan de inte skippa kyrkovigseln i alla fall? Sen anser jag att både pojkar och flickor behöver en manlig resp. kvinnlig förebild!

I tidigare trådar om liknande ämne har jag lagt fram artiklar, uttalanden och undersökningar som visar på att ett barn med samkönade föräldrar inte har en sämre uppväxt eller psykologisk utveckling än ett barn med en mamma och en pappa.

Så nu blev jag nyfiken...

Vad har du som backar upp din ovanstående åsikt, som innebär att ett barn saknar en manlig eller kvinnlig förebild pga samkönade föräldrar?

Bärs
2009-10-23, 11:41
Folk har ju ingen respekt för vårt kristna kulturarv längre!

Det är för att okunskapen är kompakt och revisionismen regerar. Den nuvarande frälsningshistorien, som under en period på 300 år ersatt den kristna dylika, går ut på att kristendomen förtryckt vetenskapen och hållit mänskligheten i mörker ända tills upplysningen och rationaliteten reste sig, bröt bojorna och inledde vandringen mot det förlovade samhället. Det är detta folk alltså verkligen tror på idag. Denna frälsningshistoremodell är förstås ett kristet arv det också.

Alla fattar nog att detta inte alls har något med de homosexuellas väl att göra. Bögeriet är bara redskapet i sista fasen av det pågående lustmordet på kyrkan och religionen. Den gode Sheo sitter t.ex. glatt och väntar på att den sista dödsryckningen skall inträffa, och den karamellen skall han förstås ha all rätt att suga på hur mycket han vill.

Ytterst handlar det om att kyrkan så länge var associerad med makten. Faktum är att denna nu pågående process i det större perspektivet är nödvändig. Förr eller senare måste kyrkan lösgöras fullt ut igen och re-konstrueras kring den kristna tron. Då kan kyrkan bli det som den skall vara: en nattvardsgemenskap för troende oavsett kön, ras, sexuell läggning och politisk ideologi. Den kyrkan kan aldrig dö.

I det avseendet är det ingen idé att provoceras av vad som pågår. Vi lever i kyrkans tid och denna långa koppling till makten, som i viss mån inleddes redan med Konstantin den store på 300-talet, kommer i framtiden att betraktas som en erfarenhet. Det är bara luta sig bakåt, öppna Psaltaren, lyssna på något fint sakralt verk och... ja, det är ju snart jul igen.

Anton Fräs
2009-10-23, 11:44
Först tycker jag att kyrkan borde ha blivit av med sin vigselrätt när man skilde kyrkan från staten. Då kunde vigseln ha skötts borgerligt och de som ville kunde ha haft en ceremoni i kyrkan. Så sköts det i många länder. De flesta katolska länder har det så. Det känns logiskt om man nu inte har en statskyrka.

Då hade inte kyrkan tvingats att ha en ceremoni för alla som det är idag.


Om man nu har det som vi har det idag så är det rätt att de får gifta sig.

Håller med i allt du säger. Tycker det är vansinne att kyrkan har vigselrätt. Det borde skötas statligt.

Archos
2009-10-23, 11:48
Jag tror Archos är homosexuell

Utveckla inte gärna dina perversa tankar här Shut teh face!

Doctor Snuggles
2009-10-23, 11:49
Alla fattar nog att detta inte alls har något med de homosexuellas väl att göra. Bögeriet är bara redskapet i sista fasen av det pågående lustmordet på kyrkan och religionen. Den gode Sheo sitter t.ex. glatt och väntar på att den sista dödsryckningen skall inträffa, och den karamellen skall han förstås ha all rätt att suga på hur mycket han vill.


Najs switch. Förutom att det är så att det inte är obefogat.

Archos
2009-10-23, 11:51
Den nuvarande frälsningshistorien, som under en period på 300 år ersatt den kristna dylika, går ut på att kristendomen förtryckt vetenskapen och hållit mänskligheten i mörker ända tills upplysningen och rationaliteten reste sig, bröt bojorna och inledde vandringen mot det förlovade samhället. Det är detta folk alltså verkligen tror på idag. Denna frälsningshistoremodell är förstås ett kristet arv det också.



Det här har jag tänkt läsa på om ett tag nu!.. Nu verkar hög tid att göra det faktiskt!..

Archos
2009-10-23, 11:53
Najs switch. Förutom att det är så att det inte är obefogat.

Den som lever får se Doctorn!.. :)

Archos
2009-10-23, 11:59
Ytterst handlar det om att kyrkan så länge var associerad med makten. Faktum är att denna nu pågående process i det större perspektivet är nödvändig. Förr eller senare måste kyrkan lösgöras fullt ut igen och re-konstrueras kring den kristna tron. Då kan kyrkan bli det som den skall vara: en nattvardsgemenskap för troende oavsett kön, ras, sexuell läggning och politisk ideologi. Den kyrkan kan aldrig dö.

I det avseendet är det ingen idé att provoceras av vad som pågår. Vi lever i kyrkans tid och denna långa koppling till makten, som i viss mån inleddes redan med Konstantin den store på 300-talet, kommer i framtiden att betraktas som en erfarenhet. Det är bara luta sig bakåt, öppna Psaltaren, lyssna på något fint sakralt verk och... ja, det är ju snart jul igen.

:thumbup:

Archos
2009-10-23, 12:32
I tidigare trådar om liknande ämne har jag lagt fram artiklar, uttalanden och undersökningar som visar på att ett barn med samkönade föräldrar inte har en sämre uppväxt eller psykologisk utveckling än ett barn med en mamma och en pappa.

Så nu blev jag nyfiken...

Vad har du som backar upp din ovanstående åsikt, som innebär att ett barn saknar en manlig eller kvinnlig förebild pga samkönade föräldrar?

Hur många vuxna människor finns det som underlag till en sådan undersökning? Vem undersöker? Vad undersöker man?

bertbert
2009-10-23, 12:50
I det avseendet är det ingen idé att provoceras av vad som pågår. Vi lever i kyrkans tid och denna långa koppling till makten, som i viss mån inleddes redan med Konstantin den store på 300-talet, kommer i framtiden att betraktas som en erfarenhet. Det är bara luta sig bakåt, öppna Psaltaren, lyssna på något fint sakralt verk och... ja, det är ju snart jul igen.

Glöm inte Theodiseus som initierade kyrkomötet i Konstantinopel och upphöjde Kristendomen till statsreligion. Han passade också på att initiera utrotningen av de kvarvarande hedniska religionerna vilket väl bör ha haft betydelse för kristendomens dominans i västvärlden.

Edit: inte för att jag tror att Bärs "glömmer" detta.

bertbert
2009-10-23, 12:51
Det är nog dags för en paus för mig här! Jag ska fundera och försöka komma på bra argument!

Vad vill du ha sagt bertbert?

Att du motiverar anstötligheten i homoäktenskap med något annat än "bibeln säger så".

Archos
2009-10-23, 12:54
Att du motiverar anstötligheten i homoäktenskap med något annat än "bibeln säger så".

Nejdu bertbert!

Jag är faktiskt inte en så flitig bibelläsare! Borde läsa lite oftare faktiskt!.. Själv vet jag faktiskt över huvud taget inte VAR i bibeln det står om äktenskapet eller om homosexualitet! Så där går du bet ordentligt bertbert!

bertbert
2009-10-23, 13:00
Archos, ett sista försök från min sida: Jag har frågat en gazillion gånger nu vad du finner så anstötligt med homoäktenskap och bett dig motivera. Men jag får inget svar. Jag är inte den ende som frågar (se bl a mini och tolkia ovan)!

Du talar i andra trådar om att man ska tänka själv och inte följa massan. Men jag hör inte en enda tanke, motivation eller argument till varför du tycker så illa om homoäktenskap (i kyrkan).

Allt jag vill är att du är motiverar din åsikt.

Om du inte vill svara, visst, men varför startade du då tråden? Är det någon mening att diskutera något när man inte vill redogöra för sin egen position?

Eller kan du kanske inte svara?

Archos
2009-10-23, 13:05
Eller kan du kanske inte svara?

Jag antar att jag inte är tillräckligt vän med språket för att kunna redogöra mina åsikter tydligare! Inte heller har jag tillräckliga historiekunskaper!..

Å andra sidan undrar jag om så många verkligen förstår det Bärs skriver över huvud taget egentligen! Det verkar inte så, eftersom han redogör på ett tydligare sätt åsikter som jag också kan ställa mig bakom!

130kg finsk sisu
2009-10-23, 13:08
Archos: JAg vet inte om jag vill säg att jag är kristen vad många av er tror är att vara kristen. Men ajg har en barnatro och jag ser mig själv som en medlem i ett samhälle som vilar på kristna traditioner. Jag tycker att religionen skall avspegla samhället och jag anser att det är just det som gör att Svenska kyrkan nu gör detta beslut. I andra samhällen med andra traditioner skulle jag kanske vara av motsatt åsikt. Men just sett ur svensk synvinkel så har jag svårt att se hur en sådan här utveckling skulle stoppats?!
Men det jag ser vara mest tragiskt här att folk jublar över detta beslut men varför höjs inte röster kring att katoliker,ortodoxa,judar osv skall göra samma sak?

Archos
2009-10-23, 13:13
Archos: JAg vet inte om jag vill säg att jag är kristen vad många av er tror är att vara kristen. Men ajg har en barnatro och jag ser mig själv som en medlem i ett samhälle som vilar på kristna traditioner. Jag tycker att religionen skall avspegla samhället och jag anser att det är just det som gör att Svenska kyrkan nu gör detta beslut. I andra samhällen med andra traditioner skulle jag kanske vara av motsatt åsikt. Men just sett ur svensk synvinkel så har jag svårt att se hur en sådan här utveckling skulle stoppats?!
Men det jag ser vara mest tragiskt här att folk jublar över detta beslut men varför höjs inte röster kring att katoliker,ortodoxa,judar osv skall göra samma sak?

Jag tror jag förstår vad du försöker säga 130kg finsk sisu!

Tycker ordet "barnatro" är vackert! :)

Jag tror man får försöka se dessa händelser om godkännande av homovigsel i kyrkan som en spegel av samhället som du skriver, och framförallt som Bärs skriver i ett större tidsdjup och historiskt perspektiv. Då blir det lättare att överblicka och förstå idag, och in i framtiden!..

tntballe
2009-10-23, 13:16
Jag antar att jag inte är tillräckligt vän med språket för att kunna redogöra mina åsikter tydligare! Inte heller har jag tillräckliga historiekunskaper!..

Å andra sidan undrar jag om så många verkligen förstår det Bärs skriver över huvud taget egentligen! Det verkar inte så, eftersom han redogör på ett tydligare sätt åsikter som jag också kan ställa mig bakom!

Vad ska du med historiekunskaper till för att svara på bertberts fråga? Var det inte du som ville att man skulle svara med sina egna ord? Du kände så starkt för ämnet att du startade en tråd om det men du kan inte ens komma med ett enkelt svar? Fegt!

Poxeman
2009-10-23, 13:16
Men det jag ser vara mest tragiskt här att folk jublar över detta beslut men varför höjs inte röster kring att katoliker,ortodoxa,judar osv skall göra samma sak?

För min del handlar det helt enkelt om att jag är en del av Svenska kyrkan, därmed berör det mig personligen vad som händer i denna frågan.

Judar, muslimer och annat folk får välja sina vägar.

Archos
2009-10-23, 13:20
Vad ska du med historiekunskaper till för att svara på bertberts fråga? Var det inte du som ville att man skulle svara med sina egna ord? Du kände så starkt för ämnet att du startade en tråd om det men du kan inte ens komma med ett enkelt svar? Fegt!

Svåra, men till synes enkla frågor, har inte alltid tvärsäkra och enkla svar - tyvärr tntballe! När du mognat lite till ska du se att du förstår det också!.. :)

mini
2009-10-23, 13:26
Svåra, men till synes enkla frågor, har inte alltid tvärsäkra och enkla svar - tyvärr tntballe! När du mognat lite till ska du se att du förstår det också!.. :)

Du var ju tvärsäker alldeles nyss, så tvärsäker att du valde att understryka det i VERSALER! Homosexuella ska INTE vigas i kyrkan, för det kyrkliga bröllopet och därpå följande äktenskap tarvade en man och en kvinna (och barn, helst sprungna ur kvinnans äktenskapligt heliga muff.) Du var mycket klar och tydlig på den punkten. Det är varför-frågan du verkar finna svårare. Är det mogenheten som fattas dig Archos, eller är det bara att Bärs inte gett dig ett svar du kan skriva +1 på?

bertbert
2009-10-23, 13:27
Jag antar att jag inte är tillräckligt vän med språket för att kunna redogöra mina åsikter tydligare! Inte heller har jag tillräckliga historiekunskaper!..

Du har inte tillräckliga historiekunskaper för att redogöra för din egen åsikt? :D (du måste vara mycket gammal!!!)

Jag tror, om du tillåter att jag tänker lite fritt, att du inte har några sakliga argument mot att homosexuella gifter sig i kyrkan, utan enbart emotionella.

Archos
2009-10-23, 13:28
Du var ju tvärsäker alldeles nyss, så tvärsäker att du valde att understryka det i VERSALER! Homosexuella ska INTE vigas i kyrkan, för det kyrkliga bröllopet och därpå följande äktenskap tarvade en man och en kvinna (och barn, helst sprungna ur kvinnans äktenskapligt heliga muff.) Du var mycket klar och tydlig på den punkten. Det är varför-frågan du verkar finna svårare. Är det mogenheten som fattas dig Archos, eller är det bara att Bärs inte gett dig ett svar du kan skriva +1 på?

Det är bara Bärs som skrivit ett inlägg jag kan plusetta såklart!

Vad trodde du sötnos? :)

Archos
2009-10-23, 13:30
Du har inte tillräckliga historiekunskaper för att redogöra för din egen åsikt? :D (du måste vara mycket gammal!!!)

Jag tror, om du tillåter att jag tänker lite fritt, att du inte har några sakliga argument mot att homosexuella gifter sig i kyrkan, utan enbart emotionella.

Vad är det för del på det emotionella nu då? Jag har bara inte språket att uttrycka det tillräckligt "rationellt" för dig (vad nu det innebär?).. :)

Chaaarles
2009-10-23, 13:30
PIIcaDDyd_I

Nog för att den här debatten, i youtube-klippet, handlar mer om juridiken i Amerikatt i sig. Men jag tycker det är vackert sagt om varför homosexuella ska få gifta sig. Sliskigt amerikanskt, men ändock.

Jag ser inte hur det påverkar Archos liv i sig att homosexuella ska kunna gifta sig i kyrkan.

Archos
2009-10-23, 13:34
Jag ser inte hur det påverkar Archos liv i sig att homosexuella ska kunna gifta sig i kyrkan.

Jag har just fått en livsuppgift att verka MOT detta! ;)

Baan
2009-10-23, 13:37
Om majoriteten av dom kristna inte vill ha them gheys i kyrkan är det helt upp till dom. Jag ser inte varför vi andra (jag som ateist t.ex.) ska ha något att säga till om det alls. Undantaget vore att det var det enda sättet att gifta sig på men det är det inte. Fjantigt att icke sektmedlemmar ska berätta för sekterna hur dom ska utföra sina ritualer!

Archos
2009-10-23, 13:39
Du var ju tvärsäker alldeles nyss, så tvärsäker att du valde att understryka det i VERSALER! Homosexuella ska INTE vigas i kyrkan, för det kyrkliga bröllopet och därpå följande äktenskap tarvade en man och en kvinna (och barn, helst sprungna ur kvinnans äktenskapligt heliga muff.) Du var mycket klar och tydlig på den punkten. Det är varför-frågan du verkar finna svårare. Är det mogenheten som fattas dig Archos, eller är det bara att Bärs inte gett dig ett svar du kan skriva +1 på?

..sen, jag har PERSONLIGEN inget som helst "problem" med varför jag inte tycker homosexuella ska få vigas i kyrkan, bara att nå fram till dig med mina åsikter, men det är ju inte så konstigt att hissen inte går ända upp på dig kanske... :)

bertbert
2009-10-23, 13:39
Vad är det för del på det emotionella nu då? Jag har bara inte språket att uttrycka det tillräckligt "rationellt" för dig (vad nu det innebär?).. :)

Inget fel alls.

Men jag personligen vill inte tvinga andra människor att leva på ett visst sätt - i synnerhet inte om jag inte ens kan motivera varför.

Hade du varit uppfostrad i ett annat land och haft samma mentalitet hade du kunnat förbjuda kvinnor att gå i skola och tvinga dem att lämna hemmet endast iförd burka och i en mans sällskap.

Det är dessutom frapperande att du för jämnan uppmanar alla att tänka själv och samtidigt vid en direkt fråga om dina egna tankegångar inte förmår att redogöra för dessa.

Jag kan inte göra annat än upprepa din uppmaning som du ger till andra - du borde nog sätta dig ner och tänka lite själv.

mini
2009-10-23, 13:43
Det är bara Bärs som skrivit ett inlägg jag kan plusetta såklart!

Vad trodde du sötnos? :)


..sen, jag har PERSONLIGEN inget som helst "problem" med varför jag inte tycker homosexuella ska få vigas i kyrkan, bara att nå fram till dig med mina åsikter, men det är ju inte så konstigt att hissen inte går ända upp på dig kanske... :)

Men Archos, det verkar ju inte vara NÅGON av oss sötnosar som fattar hur du underbygger dina åsikter. Sedan kan du få utveckla varför det inte är konstigt att hissen inte går ända upp på mig. Hur menar du nu?

Archos
2009-10-23, 13:44
Det är dessutom frapperande att du för jämnan uppmanar alla att tänka själv och samtidigt vid en direkt fråga om dina egna tankegångar inte förmår att redogöra för dessa.

Jag kan inte göra annat än upprepa din uppmaning som du ger till andra - du borde nog sätta dig ner och tänka lite själv.


...men :laugh:

Jag har gjort mitt absolut bästa bertbert, jag lovar!

Men nu får ni allt ta och svinga er i era fruktlösa lianer själva!.. :)

Archos
2009-10-23, 13:46
Men Archos, det verkar ju inte vara NÅGON av oss sötnosar som fattar hur du underbygger dina åsikter. Sedan kan du få utveckla varför det inte är konstigt att hissen inte går ända upp på mig. Hur menar du nu?

.. jag tror det finns fler än du tror som håller med mig mini, men varför skulle de vara på mig likt en terrier som du och andra som inte förstår vad jag menar? Det blir ju bara en massa plusettor liksom!... ;)

Bärs
2009-10-23, 13:50
Glöm inte Theodiseus som initierade kyrkomötet i Konstantinopel och upphöjde Kristendomen till statsreligion. Han passade också på att initiera utrotningen av de kvarvarande hedniska religionerna vilket väl bör ha haft betydelse för kristendomens dominans i västvärlden.

Edit: inte för att jag tror att Bärs "glömmer" detta.

Det är ju trevligt att du initierar en kyrkohistorisk diskussion, men jag förstår inte vart du vill komma.

mini
2009-10-23, 13:51
.. jag tror det finns fler än du tror som håller med mig mini, men varför skulle de vara på mig likt en terrier som du och andra som inte förstår vad jag menar? Det blir ju bara en massa plusettor liksom!... ;)

Ah, de tycker att du håller ställningarna så bra att de inte behöver ha egna åsikter? Ja, det kan nog stämma.
Du har fortfarande inte motiverat ditt försök till förolämpning.

Archos
2009-10-23, 13:52
.. jag tror det finns fler än du tror som håller med mig mini, men varför skulle de vara på mig likt en terrier som du och andra som inte förstår vad jag menar? Det blir ju bara en massa plusettor liksom!... ;)

... och Gud nåde den som inte håller med den miniledda mobben på kolozzeum, eller hur gumman? :)

Archos
2009-10-23, 13:55
Ah, de tycker att du håller ställningarna så bra att de inte behöver ha egna åsikter? Ja, det kan nog stämma.
Du har fortfarande inte motiverat ditt försök till förolämpning.

För dig kanske detta är ett ställningskrig mini, för mig är det inte det! Vad skulle du säga om jag gjorde en kovändning och helt plötsligt tyckte som du mini??

Bra så, eller?

bertbert
2009-10-23, 13:55
Det är ju trevligt att du initierar en kyrkohistorisk diskussion, men jag förstår inte vart du vill komma.

Tja, det var bara ett påpekande, det blir det inte mycket till diskussion av.

Tycker förhöjandet av kristendomen till statsreligion är värt att nämna i den kontext du presenterade (kyrkan och makten).

Trance
2009-10-23, 13:55
Har ni inte förstått att argumentera mot Archos är som att spela fotboll mot särskolan. Det är bara att acceptera att det han inte förstår hur det skall gå till.

Bärs
2009-10-23, 13:55
Men det jag ser vara mest tragiskt här att folk jublar över detta beslut men varför höjs inte röster kring att katoliker,ortodoxa,judar osv skall göra samma sak?

Det visar ju att denna diskussion mest handlar om svensk självbild och identitet snarare än omtanke om homosexuella. Varför är det bara homosexuella i Svenska kyrkan man vill befria?

Archos
2009-10-23, 13:58
Det visar ju att denna diskussion mest handlar om svensk självbild och identitet snarare än omtanke om homosexuella. Varför är det bara homosexuella i Svenska kyrkan man vill befria?

Jag vågar inte skriva "+1" här längre Bärs, så jag skriver att: "jag håller med dig"! :D

mini
2009-10-23, 13:59
... och Gud nåde den som inte håller med den miniledda mobben på kolozzeum, eller hur gumman? :)

Men Archos, jag leder ingen mobb. Det är möjligt att du känner på det viset och försöker med alla medel (förminskande, förolämpningar och rent ignorerande exempelvis) slå tillbaka. Detta är ett diskussionsforum. Man tycker olika. Man argumenterar för sin sak. Eller så säger man DÄRFÖR. Då är ju resten av ens inlägg i tråden helt onödiga.

WHITEFOLKS
2009-10-23, 14:01
Får syskon gifta sig?

Om inte, varför?

mini
2009-10-23, 14:01
För dig kanske detta är ett ställningskrig mini, för mig är det inte det! Vad skulle du säga om jag gjorde en kovändning och helt plötsligt tyckte som du mini??

Bra så, eller?

Vad hade detta med hissar att göra Archos?

Bärs
2009-10-23, 14:03
Tja, det var bara ett påpekande, det blir det inte mycket till diskussion av.

Tycker förhöjandet av kristendomen till statsreligion är värt att nämna i den kontext du presenterade (kyrkan och makten).

Ok. Att kristendomen segrade i romerska riket kan ju dock ur ett civilisatoriskt perspektiv sägas ha varit lyckosamt. Att ha en statsreligion var en gammal romersk tradition, så även i detta fall har vi varit goda romare i Sverige. Att kejsaren slutgiltigt förbjöd hedniska sedvänjor etc. var ju nästan ofrånkomligt med tanke på hur starkt det romerska riket var i behov av en enande ideologi.

Archos
2009-10-23, 14:04
Men Archos, jag leder ingen mobb. Det är möjligt att du känner på det viset och försöker med alla medel (förminskande, förolämpningar och rent ignorerande exempelvis) slå tillbaka. Detta är ett diskussionsforum. Man tycker olika. Man argumenterar för sin sak. Eller så säger man DÄRFÖR. Då är ju resten av ens inlägg i tråden helt onödiga.

Men Archos, det verkar ju inte vara NÅGON av oss sötnosar som fattar hur du underbygger dina åsikter. Sedan kan du få utveckla varför det inte är konstigt att hissen inte går ända upp på mig. Hur menar du nu?

Läser jag fel, eller står det sötnosAR där?? Vilka är de övriga sötnosarna mini?
Hissen går inte ända upp eftersom du skriver sötnosAR!.. :)

Jag tycker för övrigt att du är en riktig sopa på att argumentera för DIN sak mini! Vad ÄR din sak förresten?? Vad vill du? Är du bara motvallskärring i denna tråd??

Archos
2009-10-23, 14:04
Vad hade detta med hissar att göra Archos?

:laugh:

..vem har sagt att kvinnor inte kan vara roliga?? Den personen borde läsa minis inlägg! :D

Diggler
2009-10-23, 14:07
Jag vill vilja fråga de gudstroende i tråden det här: Tror ni att Gud fäster någon större vikt vid någons sexuella läggning? Det finns väldigt lite i Bibeln som handlar om detta, till större delen kan man sammanfatta Bibelns andemening kort såhär: "Sträva efter att vara en god människa".

En homosexuell kan mycket väl uppfylla detta trots att han bryter mot några lösryckta fraser ur Gamla Testamentet.

Jag anser att homosexuella har lika stor rättighet som heterosexuella att försöka finna Gud genom byggnader dedikerade till honom (Kyrkan) och skall inte uteslutas från att få lova sin kärlek trohet med Gud som vittne.

Det jag inte gillar är att vi gärna hackar på och försöker förändra halvinskränkta människor (Svenska Kyrkan), men vi omfamnar och låterr helt inskränkta människor sköta sin tro utan inblandning (Svenska Muslimer) Jag vill se bögbröllop i Moskén inför Allah välsignat av en motvillig Imam.

Archos
2009-10-23, 14:12
Jag vill se bögbröllop i Moskén inför Allah välsignat av en motvillig Imam.

Ja, det lär väl passa din sadistiska läggning kanske Diggler?..

mini
2009-10-23, 14:12
Läser jag fel, eller står det sötnosAR där?? Vilka är de övriga sötnosarna mini?
Hissen går inte ända upp eftersom du skriver sötnosAR!.. :)

Jag tycker för övrigt att du är en riktig sopa på att argumentera för DIN sak mini! Vad ÄR din sak förresten?? Vad vill du? Är du bara motvallskärring i denna tråd??

Jag tycker t.ex. att bertbertbertbertbert är en sötnos. Jag trodde att du använde uttrycket mest för att förminska dina meningsmotståndare och där kan vi ju inkludera bland annat honom.

Jag trodde att det var ganska klart att jag tycker att kyrkomötet fattade ett bra beslut. Är det något jag har sagt du inte förstår Archos?

Är det så att du inte riktigt kan förklara varför du förolämpade mig Archos? Jag sitter och funderar på om jag skulle rapporterat dig istället för att försöka resonera med dig.

Bärs
2009-10-23, 14:14
Jag vågar inte skriva "+1" här längre Bärs, så jag skriver att: "jag håller med dig"! :D

+1 :thumbup:

Archos
2009-10-23, 14:17
Jag tycker t.ex. att bertbertbertbertbert är en sötnos. Jag trodde att du använde uttrycket mest för att förminska dina meningsmotståndare och där kan vi ju inkludera bland annat honom.

Jag trodde att det var ganska klart att jag tycker att kyrkomötet fattade ett bra beslut. Är det något jag har sagt du inte förstår Archos?

Är det så att du inte riktigt kan förklara varför du förolämpade mig Archos? Jag sitter och funderar på om jag skulle rapporterat dig istället för att försöka resonera med dig.

Öhhh, så DIN inställning i frågan är att hota med rapportknappen?
Jag försöker för övrigt alltid vara tydlig med VEM/VILKA jag skriver till!...

Du tycker det var bra, jag tycker INTE det var bra med detta beslut! Är det något du inte förstår mini? Jag har gjort mitt bästa för att skriva varför jag inte tycker det är bra! Du har förolämpat mig. Ändå har jag inte haft minsta lilla tanke på att rapportera dig. Det skulle aldrig falla mig in!

Diggler
2009-10-23, 14:18
Ja, det lär väl passa din sadistiska läggning kanske Diggler?..

Ja kulle vilja se dig svara på det jag skrivit med fetstil.

mini
2009-10-23, 14:19
Öhhh, så DIN inställning i frågan är att hota med rapportknappen?
Jag försöker för övrigt alltid vara tydlig med VEM/VILKA jag skriver till!...

Du tycker det var bra, jag tycker INTE det var bra med detta beslut! Är det något du inte förstår mini? Jag har gjort mitt bästa för att skriva varför jag inte tycker det är bra! Du har förolämpat mig. Ändå har jag inte haft minsta lilla tanke på att rapportera dig. Det skulle aldrig falla mig in!

Var har jag förolämpat dig Archos?

Archos
2009-10-23, 14:21
Fast du säger ju inte så mycket i tråden mer än DÄRFÖR! eller det har ALLTID varit så!

Här bl a försöker du förminska mina ansträngningar att förklara varför jag tycker som jag gör!

Archos
2009-10-23, 14:22
Nej Archos, du får ta dig tid att faktiskt skriva inlägg med substans, utan ett enda frågetecken (eller utropstecken för den delen) och förklara med någon form av argument om det är det du hävdar att du gör. Det är ok att säga "därför", men kom då inte och påstå att det är något annat. Du är inte tillräckligt skicklig retoriskt för att klara av det.

...återigen!..

mini
2009-10-23, 14:22
Här bl a försöker du förminska mina ansträngningar att förklara varför jag tycker som jag gör!

Nej, det gör jag inte.

Archos
2009-10-23, 14:25
Nej, det gör jag inte.

Jo, det gör du!

Har jag alltså förolämpat dig menar du? Var i så fall?

mini
2009-10-23, 14:26
Skärp dig nu. Du vet var. Jag tänker inte fortsätta den här leken med dig. Är det något mer du undrar får du skicka pm.

Archos
2009-10-23, 14:27
Skärp dig nu. Du vet var. Jag tänker inte fortsätta den här leken med dig. Är det något mer du undrar får du skicka pm.

..nej, jag har faktiskt ingen aning mini!

Baan
2009-10-23, 14:50
Jag vill vilja fråga de gudstroende i tråden det här: Tror ni att Gud fäster någon större vikt vid någons sexuella läggning? Det finns väldigt lite i Bibeln som handlar om detta, till större delen kan man sammanfatta Bibelns andemening kort såhär: "Sträva efter att vara en god människa".

En homosexuell kan mycket väl uppfylla detta trots att han bryter mot några lösryckta fraser ur Gamla Testamentet.

Jag anser att homosexuella har lika stor rättighet som heterosexuella att försöka finna Gud genom byggnader dedikerade till honom (Kyrkan) och skall inte uteslutas från att få lova sin kärlek trohet med Gud som vittne.

Det jag inte gillar är att vi gärna hackar på och försöker förändra halvinskränkta människor (Svenska Kyrkan), men vi omfamnar och låterr helt inskränkta människor sköta sin tro utan inblandning (Svenska Muslimer) Jag vill se bögbröllop i Moskén inför Allah välsignat av en motvillig Imam.

Är du troende kristen eller är du en ateist som anser dig veta vad som är rätt för dom kristna?

bertbert
2009-10-23, 14:55
Jag tycker t.ex. att bertbertbertbertbert är en sötnos.

Bertbert er klad hest :)

Archos
2009-10-23, 15:01
Är det möjligt för mig att få denna tråd raderad helt och hållet??

Jag har blivit straffad av en moderator (fått 2/5 varningspoäng), och ser gärna att tråden utplånas. Jag vill sopa igen spåren efter mig!... :)

...men jag antar att det här är ett dåligt inlägg det också!

Baan
2009-10-23, 15:05
Är det möjligt för mig att få denna tråd raderad helt och hållet??

Jag har blivit straffad av en moderator (fått 2/5 varningspoäng), och ser gärna att tråden utplånas. Jag vill sopa igen spåren efter mig!... :)

...men jag antar att det här är ett dåligt inlägg det också!

Varningspoängen försvinner nog inte men du menar kanske att det blir svårare att förolämpa folk utan den här tråden? Annars tycker jag du gör ett gott jobb i att missa sakfrågan ofta och gå på personen istället. Det kräver ju sin man! Håll fanan högt!

Archos
2009-10-23, 15:07
Varningspoängen försvinner nog inte men du menar kanske att det blir svårare att förolämpa folk utan den här tråden? Annars tycker jag du gör ett gott jobb i att missa sakfrågan ofta och gå på personen istället. Det kräver ju sin man! Håll fanan högt!

Och mig får man förolämpa precis hur många gånger som helst menar du utan påföljd? Ska jag börja glödga rapportknappen jag med kanske?

Baan
2009-10-23, 15:09
Och mig får man förolämpa precis hur många gånger som helst menar du utan påföljd? Ska jag börja glödga rapportknappen jag med kanske?

Om du tror att du är ett offer behöver du inte säga till mig att det är dags ringa THE COPS. Jag misstänker dock att det är den som avviker från sakfrågan som får varningen, dvs den som kastar den första stenen. Är det inte du är det helt klart ett fall för högsta domstolen!

Archos
2009-10-23, 15:11
Om du tror att du är ett offer behöver du inte säga till mig att det är dags ringa THE COPS. Jag misstänker dock att det är den som avviker från sakfrågan som får varningen, dvs den som kastar den första stenen. Är det inte du är det helt klart ett fall för högsta domstolen!

Ähh, fjanta dig inte nu Baan! :)

Men nu måste jag nog lägga ner verkar det som, annars åker jag väl ut för gott!

Shakemynuts
2009-10-23, 15:12
Nu trollar du väl ändå bara Archos?

Du nedvärderar mini med diverse ord och sen försöker du få det till att hon förolämpar dig genom att helt enkelt påpeka att du inte ens har några åsikter och bara jiddrar hela tiden och snackar på en nivå som, ja jag fattar inte ens hur tråden fått 16 sidor.

Archos
2009-10-23, 15:14
Nu trollar du väl ändå bara Archos?

Du nedvärderar mini med diverse ord och sen försöker du få det till att hon förolämpar dig genom att helt enkelt påpeka att du inte ens har några åsikter och bara jiddrar hela tiden och snackar på en nivå som, ja jag fattar inte ens hur tråden fått 16 sidor.

Nej, jag trollar inte, men låt gå för det då!

Nitrometan
2009-10-23, 15:16
Archos uppför sig precis som det troll han är.

Svarar alltid på frågor med motfrågor.

Personangreppen brukar vara vanliga också.



Jag trodde att denna tråd kanske skulle vara ett undantag.

Men icke.

Archos
2009-10-23, 15:19
Archos uppför sig precis som det troll han är.

Svarar alltid på frågor med motfrågor.

Personangreppen brukar vara vanliga också.



Jag trodde att denna tråd kanske skulle vara ett undantag.

Men icke.

Nu kommer jag låta som jag odlar en offermentalitet här, men försök att låtsas att du är jag i denna tråd Nitrometan och kolla hur folk förlöjligar det mesta av det jag skriver fastän de inte förstår jota! Du kommer att hitta en hel del faktiskt!

Librish
2009-10-23, 15:20
Får syskon gifta sig?

Om inte, varför?

just nu får dom inte det. om din fråga var (som jag antar) ifall dom borde få det så tycker jag ja, varför inte.

Shakemynuts
2009-10-23, 15:23
Nu kommer jag låta som jag odlar en offermentalitet här, men försök att låtsas att du är jag i denna tråd Nitrometan och kolla hur folk förlöjligar det mesta av det jag skriver fastän de inte förstår jota! Du kommer att hitta en hel del faktiskt!

Förlöjliga det du säger eftersom de inte förstår?
Det sägs ju återigen, tror vi är 5 pers som faktiskt bett dig lägga fram något argument, du sa tillslut att du inte kunde, varför startar du då en tråd om det och sen envisar dig om att fortsätta svara? Och tillslut börja med nedvärderande grejer, till speciellt mini. Vilket är jäkligt onödigt.

Du kanske inte borde skriva alls isåfall om du inte kan backa upp det du säger?

Archos
2009-10-23, 15:26
Förlöjliga det du säger eftersom de inte förstår?
Det sägs ju återigen, tror vi är 5 pers som faktiskt bett dig lägga fram något argument, du sa tillslut att du inte kunde, varför startar du då en tråd om det och sen envisar dig om att fortsätta svara? Och tillslut börja med nedvärderande grejer, till speciellt mini. Vilket är jäkligt onödigt.

Du kanske inte borde skriva alls isåfall om du inte kan backa upp det du säger?

Vi har yttrandefrihet i detta landet Shakemynuts, och så länge inte moderatorerna slänger ut mig så skriver jag det jag vill!

Däremot ska jag inte gå på mini mer! Det kommer nämligen kosta mig möjligheten att skriva mer här förmodligen!

Nordenator
2009-10-23, 15:29
Vi har yttrandefrihet i detta landet Shakemynuts, och så länge inte moderatorerna slänger ut mig så skriver jag det jag vill!

Däremot ska jag inte gå på mini mer! Det kommer nämligen kosta mig möjligheten att skriva mer här förmodligen!

Och det anser du var lärdomen av det hela..? Det är som att inte stjäla för att du vet att du får böter snarare än att inte stjäla för att du vet att det är fel.

Archos
2009-10-23, 15:30
Och det anser du var lärdomen av det hela..? Det är som att inte stjäla för att du vet att du får böter snarare än att inte stjäla för att du vet att det är fel.

Låt mig dra mina egna lärdomar och slutsatser är du snäll Nordenator!

Shakemynuts
2009-10-23, 15:31
Vi har yttrandefrihet i detta landet Shakemynuts, och så länge inte moderatorerna slänger ut mig så skriver jag det jag vill!

Däremot ska jag inte gå på mini mer! Det kommer nämligen kosta mig möjligheten att skriva mer här förmodligen!

Men O-M-G. Jag antar att jag faller för ditt trollande. :D

Archos
2009-10-23, 15:32
Men O-M-G. Jag antar att jag faller för ditt trollande. :D

Kul att jag lyckas glädja i alla fall någon då! :)

C h r i s
2009-10-23, 15:43
Folk är nog tillräckligt irriterade i detta forum med ditt trådskapande som följs av diffusa och irrelevanta argument. Inte konstigt att du får varningar när du själv är så provocerande?

Jag tycker att om du inte förstår hur folk kan irritera sig på dig, borde du kolla in the Atheist Experience. Argumentationstekniken mellan de (huvudsakligen kristna) personer som ringer in till denna show och din, Archos, är slående. *rolleyes*
q4RjaWY6GI8

Archos
2009-10-23, 15:45
Folk är nog tillräckligt irriterade i detta forum med ditt trådskapande som följs av diffusa och irrelevanta argument. Inte konstigt att du får varningar när du själv är så provocerande?

Jag tycker att om du inte förstår hur folk kan irritera sig på dig, borde du kolla in the Atheist Experience. Argumentationstekniken mellan de (huvudsakligen kristna) personer som ringer in till denna show och din, Archos, är slående. *rolleyes*


Ja, jag får väl helt enkelt vända andra kinden till här verkar det som!...

Archos
2009-10-23, 16:00
"Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. (Matt 5: 38-41)

Jag får väl avsluta här med detta bibelcitat!

Trevlig helg gott folk!

Dreas
2009-10-23, 16:11
Folk är nog tillräckligt irriterade i detta forum med ditt trådskapande som följs av diffusa och irrelevanta argument. Inte konstigt att du får varningar när du själv är så provocerande?

Jag tycker att om du inte förstår hur folk kan irritera sig på dig, borde du kolla in the Atheist Experience. Argumentationstekniken mellan de (huvudsakligen kristna) personer som ringer in till denna show och din, Archos, är slående. *rolleyes*
q4RjaWY6GI8Den där filmen gör mig förbannad på så många olika sätt!

Bärs
2009-10-23, 16:15
Min uppfattning är att teologisk förnyelse ska ske genom att kyrkan själv utvecklar sin tolkning av skriften och sin förståelse av traditionen. Det är naturligt att olika modeteologier kommer och går i samband med att samhällsandan förändras, men det tar en stund innan man kan få ett sådant perspektiv att man kan avgöra om man verkligen nått en fördjupad teologisk förståelse eller om man endast bländats av modefenomen. Därtill är det kanske inte helt klarlagt hur förnuftigt det är att Svenska kyrkan isolerar sig än mer från andra kyrkor, endast för att kunna erbjuda kyrklig vigsel åt ett mycket litet antal människor.

bertbert
2009-10-23, 16:20
"Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. (Matt 5: 38-41)

Jag får väl avsluta här med detta bibelcitat!

Trevlig helg gott folk!

Så gör även jag:

"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen"

(3 Mos 20:13)

God helg!

Archos
2009-10-23, 16:40
Så gör även jag:

"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen"

(3 Mos 20:13)

God helg!

Det där är ju GAMLA testamentet bertbert! Läs citatet som jag skrev en gång till. Det upphäver nämligen giltigheten på ditt gamla "Mosiga"! ;)

Bärs
2009-10-23, 16:42
Så gör även jag:

"Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen"

(3 Mos 20:13)

God helg!


Men då är väl frågan om homoäktenskap avgjord då, teologiskt sett.