handdator

Visa fullständig version : Kan man märka av naturliga förändringar av testosteronet?


Scratch89
2009-10-22, 21:33
Ja, som topic säger.

Jag har de senaste veckorna, märkt av att jag har ordentliga ökningar på gymet, jag kan äta en hel del mer än vanligt utan att gå upp i vikt (snarare tvärtom) och jag har, både enligt mig själv och min sambo, en markant ökad sexdrift. Jag undrar om det kan ha någonting med testosteronet att göra. Jag är ändå 20 är och någon gång borde det peaka, inte helt omöjligt att det blir nu.

Mina kunskaper är tyvärr för knappa för att jag ska kunna dra några egna slutsatser.

Jag klagar såklart inte, men det vore intressant att veta vad det beror på.

Och ja, det är en seriös tråd.

stevebc
2009-10-22, 22:09
Det peakar i snitt runt 25-28 år så det kommer fortsätta stiga.

Märker själv av ökat testosteron. Om det beror på om jag närmar mig denna peak-ålder, eller för att jag tränar så mycket, eller om det är en kombination, vet jag inte. Men jag tror helt klart man kan märka av det. En kombination av ökad sexdrift, ökad muskelmassa, aggressivitet osv. Eller så är jag helt enkelt kass på poker, bulkar och utan flickvän :D

Scratch89
2009-10-22, 22:11
Eller så är jag helt enkelt kass på poker, bulkar och utan flickvän :D

Jag själv är en pokerstjärna, går sakta men säkert ner och har sambo, så det blir svårt att hitta en gemensam nämnare. :/

Trapper Buzz
2009-10-22, 22:33
"En kombination av ökad sexdrift, ökad muskelmassa, aggressivitet osv."
Jag måste räknat fel, jag är nog 25-28... :hbang:

Black Star Abyss
2009-10-22, 22:51
Det peakar i snitt runt 25-28 år så det kommer fortsätta stiga.

Märker själv av ökat testosteron. Om det beror på om jag närmar mig denna peak-ålder, eller för att jag tränar så mycket, eller om det är en kombination, vet jag inte. Men jag tror helt klart man kan märka av det. En kombination av ökad sexdrift, ökad muskelmassa, aggressivitet osv. Eller så är jag helt enkelt kass på poker, bulkar och utan flickvän :D

Är du helt säker? Jag har för mig att det peakar kring 21-22 års åldern. Kanske är individuellt så klart. Men 25-28 låter väldigt sent. :confused:

Yoman
2009-10-22, 22:57
Jag trodde det peakade nån gång i puberteten.

Salus
2009-10-23, 01:24
förmodligen

Mourten
2009-10-23, 06:18
Min aggressivitet har peakt sen typ 11 till pågoende. Måste ha galet med testo i mig.

Haha scratchyboy du kanske har köpt nytt protein med nån ball tillsats apråpå den trådne som fanns förut ^^

Peter Hansen
2009-10-23, 06:56
Mitt "humör" går jävligt mycket upp och ner och likaså prestationerna på gymmet. Har aldrig riktigt vetat vad det beror på men jag kan inte tänka mig testosteronnivåer är den enda faktorn som spelar in här. Kanske är det sömn, kost, balans i livet osv osv

LunaSpice
2009-10-23, 07:45
Ang humöret...min sambo måste ha skyhöga testonivåer isf. :) Närå, hennes humör beror på hyperprolaktinemi = bad shit om man inte är gravid. ;/

Anders The Peak
2009-10-23, 08:09
Lunar spice
Vi män har säkert något som liknar PMS

Elfsberg
2009-10-23, 08:12
markant ökad sexdrift. Jag undrar om det kan ha någonting med testosteronet att göra. Jag är ändå 20 är och någon gång borde det peaka, inte helt omöjligt att det blir nu.

Det var bättre förr..!!

Jag är 23 och skulle påstå att min libido är i stort sett obefintlig. Överträningsperioder is the shit.

Langster
2009-10-23, 08:17
Aggressivitet är inte en direkt effekt av höga testosteronnivåer. Alltså om man menar aggressiv som i att vara benägen till våld, dåligt humör, gräl och andra känsloutsvävningar. Det hör mer till östrogenets effekter.

Aggressivitet som i att vara risktagande, snabb i att ta beslut och att kunna hantera situationer effektivt och LOGISKT hör däremot till testosteronets effekter.

Höga testosteronnivåer ökar välbefinnandet och självförtroendet, två faktorer som för mig talar emot aggressivt beteende i form av våld och grälsjuka.
Vid medicinering med testosteron har man inte kunnat påvisa några förändringar i aggressivt beteende, inte ens hos män utan egen produktion.

Att steroidmissbrukare kan vara aggressiva beror på att de är dumma i huvudet mer än att de är missbrukare. Sen är det efter en avslutad kur, då testonivåerna är låga som de blir mest våldsbenägna, alltså då östrogenet procentuellt är högre och välbefinnandet och självförtroendet är i botten.

Langster
2009-10-23, 08:50
Att sexdriften påverkas av hormoner råder det förstås inga tvivel om, men just libidon, eller lusten att ha sex påverkas av ett otal andra omständigheter. Jag tror psykologiska faktorer är mycket större än rent fysiologiska.

I nya förhållande har man ju observerat att mannens testosteron-nivåer sjunker... När i ett förhållande har man mest sex och störst sexlust?

Anders The Peak
2009-10-23, 08:56
Att sexdriften påverkas av hormoner råder det förstås inga tvivel om, men just libidon, eller lusten att ha sex påverkas av ett otal andra omständigheter. Jag tror psykologiska faktorer är mycket större än rent fysiologiska.

I nya förhållande har man ju observerat att mannens testosteron-nivåer sjunker... När i ett förhållande har man mest sex och störst sexlust?

Att ha för mycket sex är inte alls bra för hormonnivåerna. Langster ditt tidigare inlägg bekräftar rent av att du är en av...

Langster
2009-10-23, 09:03
Att ha för mycket sex är inte alls bra för hormonnivåerna. Langster ditt tidigare inlägg bekräftar rent av att du är en av...

en av...?
:confused:

King Grub
2009-10-23, 09:21
Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern.

Mellan år 20 och 29 har mannen generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån lägre, men inte så det påverkar i sammanhanget. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt lite fortare.

Det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

mikaelj
2009-10-23, 09:45
Närå, hennes humör beror på hyperprolaktinemi = bad shit om man inte är gravid. ;/

Sweet! Det hade jag också sist jag kollade! ._o

Grahn
2009-10-23, 10:17
Svårt att härleda det bara till testosteronet, du sover kanske bättre....är du starkare pga total testosteronutsöndring över dygnet eller bara för att du är mer utvilad?

z_bumbi
2009-10-23, 11:14
Ja, som topic säger.

Jag har de senaste veckorna, märkt av att jag har ordentliga ökningar på gymet, jag kan äta en hel del mer än vanligt utan att gå upp i vikt (snarare tvärtom) och jag har, både enligt mig själv och min sambo, en markant ökad sexdrift. Jag undrar om det kan ha någonting med testosteronet att göra. Jag är ändå 20 är och någon gång borde det peaka, inte helt omöjligt att det blir nu.

Mina kunskaper är tyvärr för knappa för att jag ska kunna dra några egna slutsatser.

Jag klagar såklart inte, men det vore intressant att veta vad det beror på.

Och ja, det är en seriös tråd.

Du ökar på gymmet, tappar fett och mår bättre när du äter mer dvs en anledning kan vara att du inte längre underäter i förhållande till din aktivitetsnivå.

Scratch89
2009-10-23, 11:28
Men om jag inte hade underätit hade jag inte tappat vikt...

Varför pratar ni andra om aggressivitet? Jag är hur snäll som helst.

Peter Hansen
2009-10-23, 11:39
Underätandet kanske har resulterat i en lägre aktivitetsnivå..Eftersom du nu inte tappat vikt dvs.

RebelYell
2009-10-23, 11:45
Mm, att bara följa vikten är idiotiskt. Har börjat rasa i vikt förut när jag ÖKAT kaloriintaget utan att märka någon skillnad på vad jag gör på dagarna.

Anton Fräs
2009-10-23, 11:52
Mm, att bara följa vikten är idiotiskt. Har börjat rasa i vikt förut när jag ÖKAT kaloriintaget utan att märka någon skillnad på vad jag gör på dagarna.

Det är väldigt lätt att spontant öka sin energiförbrukning när man börjar äta mer. Små saker som trummande med händer, trippande med fötter, osv. bidrar med en hel del till ens förbrukning.

Alfred Nobel
2009-10-23, 11:55
Har börjat rasa i vikt förut när jag ÖKAT kaloriintaget utan att märka någon skillnad på vad jag gör på dagarna.
Samma har hänt mig och jag undrade också var "problemet" låg. Sen förstod jag: mer mat = mer energi = bättre prestation på gymmet = mer kaloriförbrukning.

Bendermannen
2009-10-23, 11:56
Det var bättre förr..!!

Jag är 23 och skulle påstå att min libido är i stort sett obefintlig. Överträningsperioder is the shit.

Som i att överträning ger minskad libido?

Anton Fräs
2009-10-23, 11:57
Samm har hänt mig och undrade också var "problemet" låg. Sen förstod jag: mer mat = mer energi = bättre prestation på gymmet = mer kaloriförbrukning.

Det är nog inte bara det som ökat energiförbrukningen. Spontan vardagsaktivitet står för en relativt stor del av ens kaloriförbrukning, speciellt om man "bara" styrketränar och inte tränar utöver det.

Langster
2009-10-23, 12:10
Men om jag inte hade underätit hade jag inte tappat vikt...

Varför pratar ni andra om aggressivitet? Jag är hur snäll som helst.

Det var någon i tråden som kopplade ihop sitt dåliga humör med testosteron.

Bendermannen
2009-10-23, 12:28
Som i att överträning ger minskad libido?

Efter lite snabba googlingar verkar det minsann så. Aja, nu vet jag iaf. :)

z_bumbi
2009-10-23, 12:36
Det är nog inte bara det som ökat energiförbrukningen. Spontan vardagsaktivitet står för en relativt stor del av ens kaloriförbrukning, speciellt om man "bara" styrketränar och inte tränar utöver det.

Vardagsaktivitet
Kroppstemperatur
Träningsvolym
Reparation av kroppen i övrigt
En bättre hormonstatus som tråden handlar om är också en faktor, mindre stress mer "må bra hormon".
Mental status
Iofs hänger nästan allt det ovan ihop på olika sätt.

Underätar man så sänker man en hel del av det ovan, äter man mer och fortfarande ligger stilla i vikt så ökar det. Går man ner fast man äter mer så har kroppen bestämt att den kan "slösa" med energin.
Väldigt förenklat

Doctor Snuggles
2009-10-23, 12:44
Men om jag inte hade underätit hade jag inte tappat vikt...

Varför pratar ni andra om aggressivitet? Jag är hur snäll som helst.

Fan vad du roidar då, lugna ner dig.

mikaelj
2009-10-23, 13:03
Underätar man så sänker man en hel del av det ovan, äter man mer och fortfarande ligger stilla i vikt så ökar det. Går man ner fast man äter mer så har kroppen bestämt att den kan "slösa" med energin.
Väldigt förenklat

Vänta nu, du sade inte "metabol fördel" där va?

Tänkte väl det.

z_bumbi
2009-10-23, 13:29
Vänta nu, du sade inte "metabol fördel" där va?

Tänkte väl det.

Nej jag använde inget av de orden så exakt vad menar du?

mikaelj
2009-10-23, 13:55
Nej jag använde inget av de orden så exakt vad menar du?

Det är upp till var och en att avgöra. Jag är mest glad över att det tas upp.

z_bumbi
2009-10-23, 14:28
Det är upp till var och en att avgöra. Jag är mest glad över att det tas upp.

Vet du inte vad du menade?

christian9
2009-10-23, 15:37
Att ha för mycket sex är inte alls bra för hormonnivåerna. Langster ditt tidigare inlägg bekräftar rent av att du är en av...

Det där hoppas jag du fick en varning för.

mikaelj
2009-10-23, 16:20
Vet du inte vad du menade?

Såklart jag gör.

Du erkände just att man kan fungera bättre på att äta över energibalans. Samtidigt ylar folk ständigt på att man inte i några studier kunnat visa på någon sådan metabol fördel av LCHF...

Lite lustigt.

A.Steinbach
2009-10-23, 22:59
Såklart jag gör.

Du erkände just att man kan fungera bättre på att äta över energibalans. Samtidigt ylar folk ständigt på att man inte i några studier kunnat visa på någon sådan metabol fördel av LCHF...

Lite lustigt.

Du menar att kroppen skulle slösa energi genom att äta LCHF. Nej det finns det inte belägg för,

Dock finns det kanske vissa personer som blir piggare av att äta LCHF och därmed förbrukar mer energi genom rörelse, dock inget generellt.

Sverker
2009-10-24, 06:44
Såklart jag gör.

Du erkände just att man kan fungera bättre på att äta över energibalans. Samtidigt ylar folk ständigt på att man inte i några studier kunnat visa på någon sådan metabol fördel av LCHF...

Lite lustigt.

Vad menar du ? Jag är inte med alls.

LCHF enda slöseri med ketomkroppar i urinen upphör, enligt dig, ganska snabbt.

mikaelj
2009-10-24, 08:31
Vad menar du ? Jag är inte med alls.

LCHF enda slöseri med ketomkroppar i urinen upphör, enligt dig, ganska snabbt.

Du menar att kroppen skulle slösa energi genom att äta LCHF.

Låtsas som att Scratch89 istället för att bara säga "jag började äta mer" sade "jag ändrade till LCHF och åt mer", ihop med att han gick ned mer i vikt.

Då hade ni sagt att han bara föreställt sig och drömt...

Sverker
2009-10-24, 09:53
Vad är Äta mer och Äta mindre ?

För en naturvetare, som mig, är mer = fler kalorier och mindre helt enkelt färre kalorier. Ifall man går upp i vikt eller ned i vikt beror på ifall man förbränner fler eller färre kalorier än vad man äter.

Allt annat är bara momentanvärden. Beroende av vätskebalans, glykogendepåer, tid på dygnet osv, osv.

Peter Hansen
2009-10-24, 10:53
denna tråd var ju om testosteronhalt inte om LCHF

Sverker
2009-10-24, 13:31
Visst, men testosteronhalten är lika ointressant.

Hur ska man koppla tesotosteronet i blodet till träningen ? Det blir bara subjektivt.

Själv struntar jag i testosteronet. Jag har fått mina barn och är nöjd med det. Finns knappast någon under 25 år som hänger med mig i träningen. Skulle det finnas någon så har jag en liten räv bakom örat som berättar vad jag ska göra;) Räven heter Erfarenhet.

z_bumbi
2009-10-24, 17:21
Såklart jag gör.

Du erkände just att man kan fungera bättre på att äta över energibalans. Samtidigt ylar folk ständigt på att man inte i några studier kunnat visa på någon sådan metabol fördel av LCHF...

Lite lustigt.

När sa jag att man fungerar bättre på att äta över energibalansen? Iofs är det sant för de flesta men det har inget med tråden att göra då ämnet inte har varit på tal.

spoonchest
2009-10-24, 17:51
denna tråd var ju om testosteronhalt inte om LCHF

Det är en ful ovana MikaelJ har.

Scratch89
2009-10-24, 19:52
Så jag ökar på bra och är överkåt utan anledning? Inte helt ovanligt (eller orimligt), men tråkigt att inte få en internetdiagnos!

creperiet
2009-10-24, 20:47
Positivt föder ju positivt. Bra dagsform ett pass -> bra pass -> bra humör -> allmän livsglädje -> ännu bättre pass, osv. Det psykologiska hänger nog samman med det fysiska mer än vi vill tro.

Eddie Vedder
2009-10-25, 05:29
Positivt föder ju positivt. Bra dagsform ett pass -> bra pass -> bra humör -> allmän livsglädje -> ännu bättre pass, osv. Det psykologiska hänger nog samman med det fysiska mer än vi vill tro.

+ 1 miljon

Jag blir mer och mer övertygad om hur omkringliggande faktorer påverkar hälsan och att träningsresultaten nästan blir resultatet av DET snarare än tvärtom.

Att ickefysiologiska hälsofaktorer är mer värdefulla för träningen än vice versa. Givetvis blir det hela en positiv spiral.

mikaelj
2009-11-01, 17:28
... och för att ställa en liknande fråga som Scratch89 när han startade tråden, kan man märka av en skillnad i ett markant högre fettintag?

Jag upplever mig själv som mycket mer uppåt, studsig, utåt och gladare än för någon vecka sedan, trots lika mycket energi, men mindre protein, mindre kolhydrater och mer fett (huvudsakligen mättat).

Eddie Vedder
2009-11-01, 18:25
... och för att ställa en liknande fråga som Scratch89 när han startade tråden, kan man märka av en skillnad i ett markant högre fettintag?

Jag tror nog inte du kan få mer än anekdotiska svar där faktiskt. Det vetennskapliga resonemanget man kan föra är möjligtvis någon form av eufori när man helt går på ketondrift.

Men i ditt fall är det väl ingen skillnad, var inte du i ketos även före?

Jag påstår inte att det skulle vara otänkbart men till stor del tror jag faktiskt att ens förväntningar spelar större roll än man tror. Du (liksom jag) har ju ganska stor tilltro till att mindre kolhydrater och mer fett innebär en hälsosammare kost så att välmåendet efter en omläggning blir bättre är nog i alla fall delvis en logisk följd av att man från början förväntat sig det.

mikaelj
2009-11-01, 18:36
Jag tror nog inte du kan få mer än anekdotiska svar där faktiskt. Det vetennskapliga resonemanget man kan föra är möjligtvis någon form av eufori när man helt går på ketondrift.

Men i ditt fall är det väl ingen skillnad, var inte du i ketos även före?

Det kan ju vara så att en starkare nivå av ketos gör att det märks av tydligare -- eftersom jag aldrig räknade kan jag mycket väl ha hamnat kring 50g/dag(?) där såna effekter kanske inte märks.

Jag påstår inte att det skulle vara otänkbart men till stor del tror jag faktiskt att ens förväntningar spelar större roll än man tror. Du (liksom jag) har ju ganska stor tilltro till att mindre kolhydrater och mer fett innebär en hälsosammare kost så att välmåendet efter en omläggning blir bättre är nog i alla fall delvis en logisk följd av att man från början förväntat sig det.

Kanske. Tveksam till om det är så för min del. Jag har aldrig upplevt att jag kan styra över hur jag mår med förväntningar och liknande, utan är det dåligt så är det dåligt, och är det bra så är det bra.

Nåja, oavsett orsaken känns det i alla fall bra. Det får duga!

IggaN
2009-11-03, 00:39
Testosteronnivåerna börjar inte sjunka förrän i sena 30-årsåldern till tidiga 40-årsåldern.

Mellan år 20 och 29 har mannen generellt sett högst nivåer av bioaktivt tesosteron. Mellan 30-39 ligger nivån lägre, men inte så det påverkar i sammanhanget. Vid 40 eller strax före brukar kurvan börja luta nedåt lite fortare.

Det är stor individuell variation; vid 50-70 års ålder har fler än 70% av alla män fortfarande högre testosteronnivåer än vad som räknas som lägsta normala nivå för åldersgruppen 20-29.

Så betyder det att man förmodligen bygger lättast muskler vid 20 till 29 åldern om man äter och tränar likadant som innan och efter den åldern?

IggaN
2009-11-03, 00:44
Det är väldigt lätt att spontant öka sin energiförbrukning när man börjar äta mer. Små saker som trummande med händer, trippande med fötter, osv. bidrar med en hel del till ens förbrukning.

Seriöst? Kan de sakerna verkligen göra någon alls märkvärdig inverkan? Jag är och har alltid varit "stressad" och med det menar jag att jag inte kan sitta/stå still, svårt att koncenterara mig länge och gör alla de sakerna.

Eddie Vedder
2009-11-03, 14:21
Seriöst? Kan de sakerna verkligen göra någon alls märkvärdig inverkan?

Ja man har uppmätt stora skillnader.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Black Star Abyss
2009-11-03, 14:27
Seriöst? Kan de sakerna verkligen göra någon alls märkvärdig inverkan? Jag är och har alltid varit "stressad" och med det menar jag att jag inte kan sitta/stå still, svårt att koncenterara mig länge och gör alla de sakerna.

En kul detalj på detta spår. Jag får fortfarande lätt känning i min diskskada om jag sitter för länge vid datorn, det brukar resultera i att jag ibland står vid datorn några timmar istället för att sitta. Fått mig att undra hur mycket mer man förbränner bara genom att stå passiv jämfört med att sitta passiv.