handdator

Visa fullständig version : Blir aldrig starkade i axlar!!! Hjälp ;(


broel
2009-10-22, 21:03
Jag har ett irriterande problem. Jag lyckas inte öka vikten när det gäller axlar, men bicepts, bröst osv har jag dock inga problem med. Jag ogillar verkligen dagarna jag måste köra axlar, det är alltid lika jobbigt att genomföra passen.

Hur ska jag göra för att kunna öka vikterna??

idag ser passet ut ungefär som följande:

axelpress hantlar
3set - 20kg*12reps

baksida axel cc
3set - 7kg*12reps

Axelpress smithmaskin
3set - 50kg totalt*12reps

Frontraise
3set - 10kg*12/15ibland

Finns det någon som har ett träningsprogramstips som gör att man ökar?
Hur gör ni?

mvh // jacob

Three pigs
2009-10-22, 21:04
Hur länge har du stått still?

Finska Lejonet
2009-10-22, 21:12
Rent spontant känns det som du bör kör tyngre vikter och färre reps.
Axlarna innehåller ju snabba muskelfibrer vilket betyder att det kan va effektivare att köra 3-8 reps. Jag hade väldigt fin ökning i början på just axlar när jag körde på detta viset. *flex*

Lellee
2009-10-22, 21:14
hade jag vart du hade jag gått ner och kört runt 6 reps och lasta på mer vikt ,

Jure
2009-10-22, 21:19
Träningstips för att öka - Träna kontinuerligt, ät bra, sköt kosten, sov bra:)

Sen varför vill du bli starkare i axlar ( förstår att det är en måttstock på ett sätt ) men är du efter starka axlar eller större axlar?

Peter.B
2009-10-22, 21:31
Testa vanlig stående militärpress. Kanske en 5 set 3-5 reps. Nära till failure. Axlarna är nog den enda muskelgrupp jag är i närheten av stark i, och jag tränar bara militärpressar för dem.

ceejay
2009-10-22, 21:32
har du testat att öka vikten?

Man blir inte mkt starkare av att köra samma sak dag ut och dag in

bo-jan
2009-10-22, 22:34
som nån sa här tidigare. basera dina axelpass på tunga militärpressar! jag brukar köra runt 6-7 set iaf för dem och axlarna är nog min starkaste muskelgrupp.

Jure
2009-10-22, 22:35
Definiera tungt :)

bo-jan
2009-10-22, 22:40
Definiera tungt :)

ja du... men köra 3-5:or på vikter hyfsat nära ditt max*drool* körde så en period för ett tag sen och tyckte det funkade bra och att jag ökade fint*drool*

broel
2009-10-22, 22:40
okej, jag brukar köra 12 reps för det kör jag på alla andra muskelgrupper.
Har stått still sen juli kanske?

Kanske ska testa att öka vikt och gå ner i reps imorn iaf o se hur det känns.
för 1 månad sen så försökte jag köra på 22kg, me jag kände bara att repsen inte blev korrekt utförda så jag sänkte (motvilligt) ner 2kg.

Hur långt ner ska man gå ner med armarna då? alla säger olika, men vad säger erfarna kolozzeumare? strax under 90 grader?

tack för att så många svarar så snabbt! ska ju köra passet imorn nämligen :)

Commando1980
2009-10-22, 23:06
Jag har ett irriterande problem. Jag lyckas inte öka vikten när det gäller axlar, men bicepts, bröst osv har jag dock inga problem med. Jag ogillar verkligen dagarna jag måste köra axlar, det är alltid lika jobbigt att genomföra passen.

Hur ska jag göra för att kunna öka vikterna??

idag ser passet ut ungefär som följande:

axelpress hantlar
3set - 20kg*12reps

baksida axel cc
3set - 7kg*12reps

Axelpress smithmaskin
3set - 50kg totalt*12reps

Frontraise
3set - 10kg*12/15ibland

Finns det någon som har ett träningsprogramstips som gör att man ökar?
Hur gör ni?

mvh // jacob

sänk repsen. att ligga och köra enbart 12or är katastrof om man inte är total nybörjare. front raises kan du skippa och istället lägga in sidolyft.

spange
2009-10-22, 23:06
jag har tränat mina axlar med tunga militärpressar då jag har ökat mest (sällan högre än 5 reps ofta, förutom uppvärmning,) under de platåer jag hamnat på har jag helt sonika bytt övning, från militärpressar till sittande hantelpressar t.ex. Att hela tiden variera "huvudövning", set, reps har vart melodin för mig, just nu klarar jag t.ex ca 10kg över kroppsvikten i militärpress (kv 83, PB 92,5kg) men är just nu på en platå i militärpressen, men ökar fint i hantelpressen - varför vet jag inte men förra gången det var så körde jag mindre militärpress och fokuserade på hantlarna, vilket resulterade i en bra ökning när jag började med militärpressen igen.

inlägget blev lite flummigt kanske, jag är trött

broel
2009-10-22, 23:24
okok det verkar som att alla är eniga om att jag ska sänka reps o höjja vikt då. Så får det bli imorn då! Är fett taggad!

Men är det någon som vill säga hur lågt jag ska sänka armarna i pressar?
ja går strax under 90 grader, inte mer

dojjan
2009-10-22, 23:24
Rent spontant känns det som du bör kör tyngre vikter och färre reps.
Axlarna innehåller ju snabba muskelfibrer vilket betyder att det kan va effektivare att köra 3-8 reps. Jag hade väldigt fin ökning i början på just axlar när jag körde på detta viset. *flex*

Så det finns alltså inga typ-I fibrer i deltoidmuskeln? Källa?

dream_theater_
2009-10-22, 23:31
Så det finns alltså inga typ-I fibrer i deltoidmuskeln? Källa?

Han sa att axlarna innehåller snabba muskelfiber. Han påstod inte att det var avsaknad på typ-I-fibrer.

Commando1980
2009-10-22, 23:40
okok det verkar som att alla är eniga om att jag ska sänka reps o höjja vikt då. Så får det bli imorn då! Är fett taggad!

Men är det någon som vill säga hur lågt jag ska sänka armarna i pressar?
ja går strax under 90 grader, inte mer

sänk hantlarna ner till axlarna (eller precis ovanför) men var försiktig om du nu vant dig vid att köra grunda pressar.