handdator

Visa fullständig version : Överträning


chrilledude
2009-10-22, 20:25
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

ceejay
2009-10-22, 20:34
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

Lol, Nautilusmetoden eller?

Det är inte direkt opti.

chrilledude
2009-10-22, 20:37
Lol, Nautilusmetoden eller?

Det är inte direkt opti.


Yes hur visste du? Vad menar du med opti?

Mourten
2009-10-22, 20:38
Därför att Nautilusmetoden går ut på de.
Men vill nej, vill du bli stor å stark hade jag inte tränat så.

chrilledude
2009-10-22, 20:48
Därför att Nautilusmetoden går ut på de.
Men vill nej, vill du bli stor å stark hade jag inte tränat så.

Det jag säger till honom, men han tror deras scheman är jätte bra.. Suck!:furious:

Hejnomax
2009-10-22, 20:49
Överträning på nautilus är nog ingen risk =)

3-4 Pass per muskelgrupp i veckan funkar däremot svinbra för vissa

Mourten
2009-10-22, 21:01
Det jag säger till honom, men han tror deras scheman är jätte bra.. Suck!:furious:

Big deal.
De flesta som tränar gör de för å bli större, men de flesta som tränar blir inte större.
95% av alla som tränar på gym ink kolofolk tränar fel för att växa. De e bara att face it. Stör inte mig, orkar inte ens säga min åsikt längre. Blir bara överkörd av "alla stora starka" som verkligen lyckats själva i sin träning...

Mr.Cosybear
2009-10-22, 21:13
Big deal.
De flesta som tränar gör de för å bli större, men de flesta som tränar blir inte större.
95% av alla som tränar på gym ink kolofolk tränar fel för att växa. De e bara att face it. Stör inte mig, orkar inte ens säga min åsikt längre. Blir bara överkörd av "alla stora starka" som verkligen lyckats själva i sin träning...

Haha det där var ett intressant uttalande. Har du lust att hänvisa mig till något inlägg/tråd där du framför hur man "ska" träna för att bli stor?

Mourten
2009-10-22, 21:21
Haha det där var ett intressant uttalande. Har du lust att hänvisa mig till något inlägg/tråd där du framför hur man "ska" träna för att bli stor?

Våga träna hårt, ät mkt protein, sov mkt, drick ingen alkohol, splitta kroppen i en 4-5 splitt. Kör många set, en hel del failure/forcat.
Många här kmr tycka de e helt fel, men de flesta jag applicerat de på har svarat bra. Min blogg lr min journal beskriver min träning bra. Finns massa trådar där jag disskuterat de här men kan ingen i huvudet.
Nu finns de många här som e mkt större/starkare än mig men de flesta skriver inte så mkt lr har tränat väldig många år.

Martin Löwgren
2009-10-22, 21:24
Big deal.
De flesta som tränar gör de för å bli större, men de flesta som tränar blir inte större

Haha bästa inlägget ever!

Halldin
2009-10-22, 21:43
Våga träna hårt, ät mkt protein, sov mkt, drick ingen alkohol, splitta kroppen i en 4-5 splitt. Kör många set, en hel del failure/forcat.
Många här kmr tycka de e helt fel, men de flesta jag applicerat de på har svarat bra. Min blogg lr min journal beskriver min träning bra. Finns massa trådar där jag disskuterat de här men kan ingen i huvudet.
Nu finns de många här som e mkt större/starkare än mig men de flesta skriver inte så mkt lr har tränat väldig många år.
Det finns många som gör som du säger och ökar dåligt eller hamnar på långa platåer för att de tränar fel, det ska (på sikt) gärna finnas någon tankeverksamhet bakom också.

Att säga att dessa personer inte tränar hårt nog kan säkert kännas som ett hån för en del, för det är inte alltid där skon klämmer (även om det såklart är just det ibland också).

Griip
2009-10-23, 10:29
Big deal.
De flesta som tränar gör de för å bli större, men de flesta som tränar blir inte större.
95% av alla som tränar på gym ink kolofolk tränar fel för att växa. De e bara att face it. Stör inte mig, orkar inte ens säga min åsikt längre. Blir bara överkörd av "alla stora starka" som verkligen lyckats själva i sin träning...


Har du någon källa förutom din egna vishets brunn för dessa påståenden? Inte? Tänkte väl det :D Jaja, mina åsikter brukar inte heller vara i linje med så många andras..

Medusa
2009-10-23, 10:52
fördomar i denna tråden märker jag... från samtliga håll..

nautilusmetoden bygger på hög frekvens och extremt låg volym... hög frekvens i sig kan vara effektivare än lägre frekvens, förutsatt att man klarar av att träna tillräckligt hårt utan att gå sönder... låg volym är en förutsättning vid hög frekvens.. så jag ser egentligen ingen riktig motsättning i nautiluskonceptet som träningsmetod..

dock är svagheterna att nautilus använder sina maskiner till det mesta, jag har tränat på nautilus i över ett år, och säger såhär: maskinerna är toppen! verkligen, de är riktigt bra, jag älskar många av dem. MEN, vill man bli större, SNABBARE, så är basövningar att föredra... varför? det är en helt annan diskussion, men finns gott om skäl.. maskiner kan dock ge mer än tillräckligt med motstånd, jag använder själv axelmaskinerna, bröstmaskinerna, ben, och mycket rygg (roddar etc) och kan verkligen köra slut på mig där.. en blandning är helt enkelt bäst.. knäböj och marklyft utesluter inte en axelpress i maskin eller bröstpress i maskin.. knäböj utesluter inte ett avslutande set med benspark..

så, min åsikt... din kompis kan mycket väl bli stor och stark på detta.. om han tränar som mourten beskriver till viss del, HÖG INTENSITET, TILL FAILURE, och ständigt sträva efter att öka vikterna...

om man sköter dieten perfekt, vilan, tar tillskott, då skall det ganska mycket till innan nautilusmetoden // TRÄNAD MED SAMMA INTENSITET SOM VILKET PROGRAM SOMHELST, EX 5X5, DC, HIT// inte räcker till...

skulle kunna skriva och skriva och skriva men det verkar som att folk mest har sina egna idéer om hur saker och ting skall göras och ingen är öppen..

faktum är att 5x5.. SL... HIT... volymträning...Heavy duty... HST...DC... ALLA dessa program bygger massa på ett brutalt sätt givet BRA diet, BRA vila, BRA PERIODISERING ((viktigt som satan)), bra val av kosttillskott, och framförallt.... INTENSITET OCH VOLYM passandes upplägget...

out..

Langster
2009-10-23, 11:05
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

Det finns inga problem med att träna alla muskler varannan dag, det finns heller inga problem med att köra så pass tungt.
Att köra lättare är dock ett problem, kör man för lätt får man inga resultat.

Jag kör 3 helkroppspass i veckan nu, dock med fler än ett set per övning (även om det kanske ofta endast är 1-2 set som är riktigt tungt). Det är helt omöjligt för mig att avgöra om detta är mer eller mindre effektivt än mina tidigare splittade program. Jag tycker bara att det är roligare så här.

I övrigt håller jag med Medusa, i princip alla sätt, scheman, upplägg FUNGERAR för att bygga muskler så länge man tränar tillräckligt hårt och äter tillräckligt.

Medusa
2009-10-23, 11:12
Det finns inga problem med att träna alla muskler varannan dag, det finns heller inga problem med att köra så pass tungt.
Att köra lättare är dock ett problem, kör man för lätt får man inga resultat.

om det är något ni som läser tråden ska ta med er, är det vad Langster skrev ovan, särskilt det i fet stil...

edit: kolo är inte redo för sanningen till brutal massa..! ; )

dojjan
2009-10-23, 11:30
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

Det finns studier som visar på att ett set räcker för hypertrofi för en total nybörjare.

Anders The Peak
2009-10-23, 11:31
om det är något ni som läser tråden ska ta med er, är det vad Langster skrev ovan, särskilt det i fet stil...

edit: kolo är inte redo för sanningen till brutal massa..! ; )

edit: kolo är inte redo för sanningen till brutal massa..! ;

En till som erkänner sig till massan av byggare...

Det finns inga problem med att träna alla muskler varannan dag, det finns heller inga problem med att köra så pass tungt.
Att köra lättare är dock ett problem, kör man för lätt får man inga resultat.
Och vad menar man med för lätt då... Intressant fråga eller hur?

Medusa
2009-10-23, 11:41
En till som erkänner sig till massan av byggare...


lär dig ta ironi... finns inga genvägar eller hemligheter.. borde väl du veta som är långt mer erfaren än vad jag och dom flesta andra är..

MEN OK DAWGS, DET VAR IRONI.. hoppas alla fattar nu..

Anders The Peak
2009-10-23, 11:54
lär dig ta ironi... finns inga genvägar eller hemligheter.. borde väl du veta som är långt mer erfaren än vad jag och dom flesta andra är..

MEN OK DAWGS, DET VAR IRONI.. hoppas alla fattar nu..

Förstod jag också så klart. Är bara på hugget ;)



Hur var det med hur lätt är så lätt att man inte får resultat...

Langster
2009-10-23, 12:07
En till som erkänner sig till massan av byggare...


Och vad menar man med för lätt då... Intressant fråga eller hur?

Nej inte särskilt intressant egentligen, de flesta vet nog själva när de tränar på en nivå som är för lätt.

Träningen måste vara progressiv. Klarar man precis 10 reps på en vikt bör man inte nöja sig där, för om ett år är kanske 10 reps på samma vikt är jättelätt. Kör man ändå vidare på samma vikt och reps kommer det inte ske någon utveckling, snarare en tillbakagång då kroppen vant sig vid rörelsen och hittar ett ekonomiskt sätt att utföra samma arbete på mer.
Man måste hela tiden tänja lite på vad man klarar av för att det inte ska vara för lätt.

pragmatist
2009-10-23, 12:56
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

Om människokroppen var så ömtålig och inkapabel till fysiskt arbete hade vi nog aldrig överlevt stenåldern. ;)

Att Nautilusmetoden inte är det smartaste upplägget någonsin kan nog de flesta här hålla med om, men det är knappast på grund av överträning. Snarare tvärtom.

Anders The Peak
2009-10-23, 13:12
Nej inte särskilt intressant egentligen, de flesta vet nog själva när de tränar på en nivå som är för lätt.

Träningen måste vara progressiv. Klarar man precis 10 reps på en vikt bör man inte nöja sig där, för om ett år är kanske 10 reps på samma vikt är jättelätt. Kör man ändå vidare på samma vikt och reps kommer det inte ske någon utveckling, snarare en tillbakagång då kroppen vant sig vid rörelsen och hittar ett ekonomiskt sätt att utföra samma arbete på mer.
Man måste hela tiden tänja lite på vad man klarar av för att det inte ska vara för lätt.
Nej inte särskilt intressant egentligen, de flesta vet nog själva när de tränar på en nivå som är för lätt.

Jag tror faktiskt inte på det det. De flesta tränar oftast på så höga vikter att kroppen aldrig hinner med superkompensera. Det klart om det är preparat osv med i bilden så blir det inte lika märkbart som när en ren byggare tränar med för hög intensitet/volym. Hur som helst förlorar båda på den för höga intensiteten i längden.

Men allt är relativt utifrån individens förutsättningar så ni förstår att jag pratar i generella drag.

Commando1980
2009-10-23, 13:23
Tjenare. Snackar med en polare på msn som började gymma igår. Tränaren på gymmet säger att dom ska träna ALLA muskler varannan dag, och 1set 10 rep på så tungt så dom inte orkar mer efter. Jag menar, de måste ju vara HELT FEL? Muskelinflammation/Skador osv är ju stor risk då. Jag tycker han MINST ska dela upp muskelgrupper i 2, d.v.s underkropp och överkropp och sen köra på lättare? Eller vad säger ni?

beror på. som total nybörjare så kommer det att funka ett tag. men för icke nybörjare är det absolut inte bästa vägen att gå. dels pga av att träningsvolymen per muskelgrupp/pass är så låg samt trots att volymen är låg så kan du verkligen köra kroppen in i väggen om du försöker träna varje muskelgrupp till failure 3 ggr i veckan. (ska man köra helkroppspass som icke nybörjare så bör man variera hårdheten på varje pass)

jag tycker att totala nybörjare bör hålla sig till helkroppspass i några månader men det finns helt klart vettigare helkroppsupplägg för newbies än ovanstående nautilusupplägg.

Langster
2009-10-23, 13:45
Jag tror faktiskt inte på det det. De flesta tränar oftast på så höga vikter att kroppen aldrig hinner med superkompensera. Det klart om det är preparat osv med i bilden så blir det inte lika märkbart som när en ren byggare tränar med för hög intensitet/volym. Hur som helst förlorar båda på den för höga intensiteten i längden.

Men allt är relativt utifrån individens förutsättningar så ni förstår att jag pratar i generella drag.

Vad är det du inte tror på?
Jag har inte nämnt någon vikt, volym eller intensitetsnivå, jag säger bara att man måste sträva efter förbättring. Och att för lätt träning inte ger någon utveckling. Ingen utvecklas av att köra 10 reps 5-kilos silverhantelcurl 5 år i rad, det är för lätt, även om det inte är för lätt första året så är det garanterat det om 5 år.
Vad som är tungt, hårt eller intensivt är individuellt, likaså vad som är för tungt. Men att ligga långt under individens gräns för vad som är tungt ger sämre resultat än att ligga närmre den gränsen och det är INTE individuellt.

Vad menar du med att tunga vikter skulle göra att kroppen inte hinner "superkompensera"? Har man kört riktigt tungt behöver ju nästa pass inte vara dagen efter, eller ens samma vecka.
Eller är det trådskaparens 1x10 reps till fail du tror blir för tunga?

Danne2k
2009-10-23, 14:08
Man kan tycka vad man vill om nautilusmetoden men det första jag reagerade på var att han ska köra till failure direkt fast han precis börjat träna? 10 reps är såklart bättre än 5 reps men att köra till failure som nybörjare på gymmet är väl helt enkelt jävligt korkat?

Givetvis beroende på tidigare träningserfarenhet av olika slag..

Commando1980
2009-10-23, 14:16
Man kan tycka vad man vill om nautilusmetoden men det första jag reagerade på var att han ska köra till failure direkt fast han precis börjat träna? 10 reps är såklart bättre än 5 reps men att köra till failure som nybörjare på gymmet är väl helt enkelt jävligt korkat?

Givetvis beroende på tidigare träningserfarenhet av olika slag..

10 reps är inte automatiskt bättre än 5 reps för newbies. även om nybörjare svarar på lättare stimuli så kan det t ex ur teknik synpunkt vara vettigare att köra flera 5or för en newbie (behöver inte vara max femmor).

just i detta fallet som handlar om nautilusträning så är väl risken med att köra till failure mindre jmfrt med om man som total nybörjare hade gjort motsvarande med fria vikter. men jag håller med om att som nybörjare på de första passen köra till failure låter inte speciellt vettigt.

Anders The Peak
2009-10-23, 14:16
Vad är det du inte tror på?
Jag har inte nämnt någon vikt, volym eller intensitetsnivå, jag säger bara att man måste sträva efter förbättring. Och att för lätt träning inte ger någon utveckling. Ingen utvecklas av att köra 10 reps 5-kilos silverhantelcurl 5 år i rad, det är för lätt, även om det inte är för lätt första året så är det garanterat det om 5 år.
Vad som är tungt, hårt eller intensivt är individuellt, likaså vad som är för tungt. Men att ligga långt under individens gräns för vad som är tungt ger sämre resultat än att ligga närmre den gränsen och det är INTE individuellt.

Vad menar du med att tunga vikter skulle göra att kroppen inte hinner "superkompensera"? Har man kört riktigt tungt behöver ju nästa pass inte vara dagen efter, eller ens samma vecka.
Eller är det trådskaparens 1x10 reps till fail du tror blir för tunga?

Nej, jag tror att är ditt svammel som jag besvarade.

Du verkar tror att det bara finns svart eller vitt på det här med träning.

Om jag nu kör 30 reppare på 130 kg så betyder det som du säger att jag inte får ut något av träningen eftersom det är för lätt. Eller missförstår jag dig totalt. Eller ska ta de här töntexemplen Ingen utvecklas av att köra 10 reps 5-kilos silverhantelcurl 5 år i rad, det är för lätt, även om det inte är för lätt första året så är det garanterat det om 5 år.
som inte har någon relevans att tala om.

Danne2k
2009-10-23, 14:37
10 reps är inte automatiskt bättre än 5 reps för newbies. även om nybörjare svarar på lättare stimuli så kan det t ex ur teknik synpunkt vara vettigare att köra flera 5or för en newbie (behöver inte vara max femmor).

just i detta fallet som handlar om nautilusträning så är väl risken med att köra till failure mindre jmfrt med om man som total nybörjare hade gjort motsvarande med fria vikter. men jag håller med om att som nybörjare på de första passen köra till failure låter inte speciellt vettigt.

Håller med om det första du säger, fler set ju ger ju större vana för nervsystemet och hela den biten som är ganska viktig i början.

Ja det har du väl rätt i, men maskiner är ju inte alltid så jäkla bra heller, fast rörelsebana osv osv. Sen finns det ju maskiner som är "farligare"/sämre än fria vikter väl? Tänker på Pec dec och liknande som det varnas för i dåliga övningar på gymmet-artiklarna (http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-4/).

Langster
2009-10-23, 16:28
Nej, jag tror att är ditt svammel som jag besvarade.

Du verkar tror att det bara finns svart eller vitt på det här med träning.

Om jag nu kör 30 reppare på 130 kg så betyder det som du säger att jag inte får ut något av träningen eftersom det är för lätt. Eller missförstår jag dig totalt. Eller ska ta de här töntexemplen som inte har någon relevans att tala om.

Är det jag som tror att det bara är svart eller vitt? Jag skrev ju tidigare i tråden att hur man tränar har inte så stor betydelse, bara att man tränar tillräckligt hårt och äter tillräckligt. Jag har fortfarande inte skrivit något om vad som är tungt eller intensivt.

En 30 reppare på 130 kg är väl hård träning, om det är på gränsen till vad man klarar? Eller är hård träning bara tunga vikter och få reps? Jag kör gärna själv extremt höga repsantal ibland, jag anser att det är hård träning om jag blir utmattad av det. Om vi säger att 130 är vad jag klarar att lyfta 30 ggr så är t.ex 30 reps på 100 kg för lätt, men 50 reps är kanske hårt/tungt/intensivt. Då kanske du förstår vad jag menar med för lätt?

Doctor Snuggles
2009-10-23, 16:38
Lol, Nautilusmetoden eller?

Det är inte direkt opti.

Lollllll!!1!! Pwnd, fail, 4chan.
Det är det faktiskt - för de första typ 2 åren och om man har lite keff genetik.

Att köra mark/böj varannan dag kan dock bli lite för mycket för nervsystemet.

Zworld
2009-10-23, 16:46
Våga träna hårt, ät mkt protein, sov mkt, drick ingen alkohol, splitta kroppen i en 4-5 splitt. Kör många set, en hel del failure/forcat.
Många här kmr tycka de e helt fel, men de flesta jag applicerat de på har svarat bra. Min blogg lr min journal beskriver min träning bra. Finns massa trådar där jag disskuterat de här men kan ingen i huvudet.
Nu finns de många här som e mkt större/starkare än mig men de flesta skriver inte så mkt lr har tränat väldig många år.


Instämmer fullt ut med denna talare, tränar själv på de viset och nog går det framåt iallafall

siimon89
2009-10-24, 10:04
Att man som nybörjare inte klarar av att träna helkroppspass 3 ggr i veckan, mån ons fre, är bara skitsnack. Tror man det har man aldrig provat. När man däremot nått en högre styrkenivå som inte klarar av att återhämta sig så snabbt, då kan man börja snacka om att splitta upp passen.

Tyvärr verkar dagens gymindustri med isoleringsövningar tillsammans med alla dessa maskiner fått vissa att tro att det är bästa vägen till framgång. Åh att man ska träna varje muskelgrupp 1gång i veckan. Det är löjligt!

siimon89
2009-10-24, 10:27
fördomar i denna tråden märker jag... från samtliga håll..

nautilusmetoden bygger på hög frekvens och extremt låg volym... hög frekvens i sig kan vara effektivare än lägre frekvens, förutsatt att man klarar av att träna tillräckligt hårt utan att gå sönder... låg volym är en förutsättning vid hög frekvens.. så jag ser egentligen ingen riktig motsättning i nautiluskonceptet som träningsmetod..

dock är svagheterna att nautilus använder sina maskiner till det mesta, jag har tränat på nautilus i över ett år, och säger såhär: maskinerna är toppen! verkligen, de är riktigt bra, jag älskar många av dem. MEN, vill man bli större, SNABBARE, så är basövningar att föredra... varför? det är en helt annan diskussion, men finns gott om skäl.. maskiner kan dock ge mer än tillräckligt med motstånd, jag använder själv axelmaskinerna, bröstmaskinerna, ben, och mycket rygg (roddar etc) och kan verkligen köra slut på mig där.. en blandning är helt enkelt bäst.. knäböj och marklyft utesluter inte en axelpress i maskin eller bröstpress i maskin.. knäböj utesluter inte ett avslutande set med benspark..

så, min åsikt... din kompis kan mycket väl bli stor och stark på detta.. om han tränar som mourten beskriver till viss del, HÖG INTENSITET, TILL FAILURE, och ständigt sträva efter att öka vikterna...

om man sköter dieten perfekt, vilan, tar tillskott, då skall det ganska mycket till innan nautilusmetoden // TRÄNAD MED SAMMA INTENSITET SOM VILKET PROGRAM SOMHELST, EX 5X5, DC, HIT// inte räcker till...

skulle kunna skriva och skriva och skriva men det verkar som att folk mest har sina egna idéer om hur saker och ting skall göras och ingen är öppen..

faktum är att 5x5.. SL... HIT... volymträning...Heavy duty... HST...DC... ALLA dessa program bygger massa på ett brutalt sätt givet BRA diet, BRA vila, BRA PERIODISERING ((viktigt som satan)), bra val av kosttillskott, och framförallt.... INTENSITET OCH VOLYM passandes upplägget...

out..

Mycket bra skrivet, applåder +1

Yes
2009-10-24, 11:01
Överträning på nautilus är nog ingen risk =)
Jo, det är precis vad det är. Såhär gör man:

Försök öka vikterna hela tiden, och träna hårdare och hårdare för varje pass. När träningen går ut på att nå högre och högre intensitet blir man tillslut jäkligt bra på att verkligen pressa ut max, och man lär sig nya knep för att ta ut sig mer.

Därför går också progressionen mot lägre volym och frekvens, och tillslut får man resultat av att knappt träna något alls(som t.ex. Mentzer's Heavy Duty). Sen verkar tyvär vissa tro att de nått sitt genetiska max när det inte ger något längre.

Doctor Snuggles
2009-10-24, 12:36
Jo, det är precis vad det är. Såhär gör man:

Försök öka vikterna hela tiden, och träna hårdare och hårdare för varje pass. När träningen går ut på att nå högre och högre intensitet blir man tillslut jäkligt bra på att verkligen pressa ut max, och man lär sig nya knep för att ta ut sig mer.

Därför går också progressionen mot lägre volym och frekvens, och tillslut får man resultat av att knappt träna något alls(som t.ex. Mentzer's Heavy Duty). Sen verkar tyvär vissa tro att de nått sitt genetiska max när det inte ger något längre.

Varför ska man träna hårdare och hårdare? Det räcker med att öka vikterna, eller göra mer reps. Det går förstås inte att göra i all evighet och man måste tillslut använda något slags periodiseringssystem (t.ex. byta övningar eller repsintervall när man platåar), men principen att träna med hög frekvens och låg volym är sund.
Jag gjorde t.ex. mina bästa ökningar på ett sådant protokoll när det begav sig.

way
2009-10-24, 13:14
En liten fråga här, vad betyder att man kör "failure/forcat"?

Danne2k
2009-10-24, 13:18
En liten fråga här, vad betyder att man kör "failure/forcat"?

Du kör så många repetitioner att du inte klarar den sista, t.ex. du får inte upp stången på sista repetitionen när du kör bänkpress (förhoppningsvis har du en passare bakom dig), du får inte ner sista latsdraget osv osv. Går att applicera på i princip alla övningar.

Yes
2009-10-24, 18:27
Varför ska man träna hårdare och hårdare? Det räcker med att öka vikterna, eller göra mer reps. Det går förstås inte att göra i all evighet och man måste tillslut använda något slags periodiseringssystem (t.ex. byta övningar eller repsintervall när man platåar), men principen att träna med hög frekvens och låg volym är sund.
Jag gjorde t.ex. mina bästa ökningar på ett sådant protokoll när det begav sig.
Det handlar bara om att det lätt blir så när man har väldigt begränsad volym och all fokus ligger på intensitet. Utöver det lägger jag ingen värdering i om det är ett bra eller dåligt sätt att träna, jag vet bara att för mig har det byggt en hel del muskler men också tagit mig till en lång platå. Jag vill bara göra klart att man visst kan överträna med HIT, något folk som aldrig kört HIT seriöst ofta har svårt att greppa.

För att ge ett exempel så kör jag högre volym bara för ryggen just nu, än vad jag gjorde på ett helt pass förut. Det är jobbigt att träna så och det sliter lite på en. Nu skulle jag dock aldrig klara de värsta HIT-passen jag kört. Finns inte ens på kartan utan jag skulle stupa halvvägs.

50cent
2009-10-24, 18:33
jag håller med yes till 100%. när jag körde HIT klarade jag inte ens av 2 pass i veckan