handdator

Visa fullständig version : Känner ni er någonsin "misstänkliggjorda" pga er träning?


Kräket
2009-10-22, 20:23
Japp, som rubriken lyder typ.

Bakgrunden till min frågeställning; Jag arbetar som utredare inom kommunen. Mitt arbete är enormt kvinnodominerat, och det råder även en ganska sträng åsiktsmässig likformighet.

Själv sticker jag ut en hel del har jag märkt. Jag är kille (i kraftig minoritet) och jag älskar sedan ca 6 år tillbaka att träna. Detta gör jag mer eller mindre dagligen.

Har nu varit på min arbetsplats i snart 8 månader, och man börjar allt mer lära känna kollegor. Tyvärr märker jag att mitt träningsintresse tycks provocera. En del kollegor vill gärna få det till att jag tränar av diverse andra anledningar än det jag själv vill hävda, d.v.s. träningsglädje. Istället insinueras det att jag skulle vara träningsnarkoman, att jag inte "kan" skippa ett pass e.t.c.e.t.c.

Därutöver tycks även användandet av vissa kosttillskott anses som något extremt suspekt. Ungefär som en form av doping eller narkotikamissbruk.

Har tidigare mer eller mindre skrattat bort alla dessa insinuationer, men börjar nu faktiskt ledsna lite grann. Börjar känna mig lite trött på att framstå som udda enbart för att jag faktiskt föredrar att träna framför att sida och glo på teve eller liknande saker. Samtidigt irriteras jag lite över den monumentala okunskap som deras födomar baseras på. Det känns även lite smått ironiskt, då de yrkesmässiga bedömningar man gör inom min verksamhet ofta har påtagliga konsekvenser för de människor som utgör måltavlor för våra "professionella" blickar. Är det samma blickar som riktas mot mig, som även riktas mot våra "kunder", ja då kan man nog ifrågasätta legitimiteten i vår verksamhet i dess helhet...

Är det någon som upplevt något liknande? Hur har ni hanterat det?

Apjavel
2009-10-22, 20:28
Japp, som rubriken lyder typ.