handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?


JohanC
2009-10-22, 18:29
Håller på att deffar. Just nu är jag 1.79 cm fördelat på 85kg.

Jag klev upp 08:00 idag och käkade en skinkmacka. Klockan 12:30 tränade jag axlarna på gymmet och sprang 25 minuter (hamnade på 4.2 km) klockan 16:45 käkade jag en fläskkotlett med lite sallad, 5 gurkskivor och en halv tomat. Jag känner ingen hunger just nu. Jag tänkte käka en äggmacka klockan 20:30.

Äter jag för lite? Kommer jag bara tappa muskler som bara fan? Även fast jag tappar muskler så tappar jag väll maximalt med fett?

Jag äter gärna mer, inga problem. Har dock ingen matvåg hemma eller så.

Jag vägde 90.1 när jag var proppfylld med mat och stod med kläder på förra torsdagen. Idag väger jag 85kg, varken hungrig eller mätt, utan kläder. Jag har väll tappat två kg på en vecka i alla fall.

Gymmar som vanligt + 25 minuters löpning.

chrilledude
2009-10-22, 18:43
Har du druckit mycket vatten? Kan vara det som dämpar hungern. Sen brukar jag få sådär vissa veckor eller dagar. Just nu har jag samma sak, knappt hungrig. Drick en proteindrink så är det nog ganska lugnt, tror inte du tappar muskler då!


EDIT: Väg dig ALLTID på morgonen innan frukost och efter du vart på toaletten!

Good luck :)

Swiftey
2009-10-22, 18:47
Håller på att deffar. Just nu är jag 1.79 cm fördelat på 85kg.

Jag klev upp 08:00 idag och käkade en skinkmacka. Klockan 12:30 tränade jag axlarna på gymmet och sprang 25 minuter (hamnade på 4.2 km) klockan 16:45 käkade jag en fläskkotlett med lite sallad, 5 gurkskivor och en halv tomat. Jag känner ingen hunger just nu. Jag tänkte käka en äggmacka klockan 20:30.

Äter jag för lite? Kommer jag bara tappa muskler som bara fan? Även fast jag tappar muskler så tappar jag väll maximalt med fett?

Jag äter gärna mer, inga problem. Har dock ingen matvåg hemma eller så.

Jag vägde 90.1 när jag var proppfylld med mat och stod med kläder på förra torsdagen. Idag väger jag 85kg, varken hungrig eller mätt, utan kläder. Jag har väll tappat två kg på en vecka i alla fall.

Gymmar som vanligt + 25 minuters löpning.
Åt du inget innan du tränade? Det är ju inte direkt bra då bränner ju kroppen muskler istället för energi som du egentligen ska få i dig innan.

Ät lite mer, förskaffa dig Whey ;)

chrilledude
2009-10-22, 18:51
Såg din tråd på fragbite nu, ingen idé att ens fråga där om jag ska vara ärlig, vet max 2st där som kan nåt om träning. Denna tråd räcker gott och väl! :) Men som Swiftey säger, åt du inget innan du styrketränade?

JohanC
2009-10-22, 18:52
Åt du inget innan du tränade? Det är ju inte direkt bra då bränner ju kroppen muskler istället för energi som du egentligen ska få i dig innan.

Ät lite mer, förskaffa dig Whey ;)

Så det är med andra ord ingen mening med att löpa innan man har käkat något? Fan vad dum jag känner mig nu ;<

chrilledude
2009-10-22, 18:54
Så det är med andra ord ingen mening med att löpa innan man har käkat något? Fan vad dum jag känner mig nu ;<

Jodå, löpa är lugnt tror jag. Han syftar nog på styrketräning.

JohanC
2009-10-22, 18:55
Såg din tråd på fragbite nu, ingen idé att ens fråga där om jag ska vara ärlig, vet max 2st där som kan nåt om träning. Denna tråd räcker gott och väl! :) Men som Swiftey säger, åt du inget innan du styrketränade?

Én skinkmacka bara (frukosten) men vad spelar det för roll? Det sägs vara bra att löpa/promenera (förbränna) innan frukost. En skinkmacka är ju ingen frukost direkt heller.

Jag kanske gör mig av med 300 kcal efter ett löppass. Då ligger jag väll isf minus 300? allt jämnar väll ut sig hur man än vrider och vänder på det?

jag vet dock inte vad jag pratar om. det låter dock logiskt.

Dreas
2009-10-22, 18:56
Ät mer vet ja, Varför inte följa deffguiden bara? Enkelt och bra, det jag kan se av det du skrivit så verkar du få i dig väldigt lite av allt, mer protein och mer fett skulle jag säga.

Sen kanske EAA före och efter passet för proteinsyntesen. Löpningen placeras bäst på någon annan dag, fast känner du för att springa efter ditt pass så go for it!

edit: Du har läst för lite och råkat snappa upp lite myter, det blir bättre med tiden, att gå före frukost ökar fettförbränningen men det jämnas ut över dagen, kcal in vs kcal ut är det som gäller :)

chrilledude
2009-10-22, 18:57
Én skinkmacka bara (frukosten) men vad spelar det för roll? Det sägs vara bra att löpa/promenera (förbränna) innan frukost. En skinkmacka är ju ingen frukost direkt heller.

Jag kanske gör mig av med 300 kcal efter ett löppass. Då ligger jag väll isf minus 300? allt jämnar väll ut sig hur man än vrider och vänder på det?

jag vet dock inte vad jag pratar om. det låter dock logiskt.

Ja gymmar du utan att käka typ protein precis innan så bränner du bara muskler istället för att bygga, eller nåt liknande kanske.(?)


Du tränade ju axlar.

JohanC
2009-10-22, 19:00
Ät mer vet ja, Varför inte följa deffguiden bara? Enkelt och bra, det jag kan se av det du skrivit så verkar du få i dig väldigt lite av allt, mer protein och mer fett skulle jag säga.

Sen kanske EAA före och efter passet för proteinsyntesen. Löpningen placeras bäst på någon annan dag, fast känner du för att springa efter ditt pass så go for it!

edit: Du har läst för lite och råkat snappa upp lite myter, det blir bättre med tiden, att gå före frukost ökar fettförbränningen men det jämnas ut över dagen, kcal in vs kcal ut är det som gäller :)



Okej :)

"Åt du inget innan du tränade? Det är ju inte direkt bra då bränner ju kroppen muskler istället för energi som du egentligen ska få i dig innan.

Ät lite mer, förskaffa dig Whey"

Som en person lite ovan skrev. Jag förstod inte riktigt vad han mena. det lät jävligt negativt för min del i alla fall. Det låter helt fel att springa innan man har käkat något iaf.

Dreas
2009-10-22, 19:04
Okej :)

"Åt du inget innan du tränade? Det är ju inte direkt bra då bränner ju kroppen muskler istället för energi som du egentligen ska få i dig innan.

Ät lite mer, förskaffa dig Whey"

Som en person lite ovan skrev. Jag förstod inte riktigt vad han mena. det lät jävligt negativt för min del i alla fall. Det låter helt fel att springa innan man har käkat något iaf.Jag låter någon av de mer lärda svara på den frågan, men det är många som tränar på morgonen med inget eller väldigt lite i magen(koffein, EAA eller liknande). Vassleprotein är smidigt de dagar man inte fått i sig nog med protein, men keso och kesella finns ju även.

forslund
2009-10-22, 19:47
Det är fastande styrketräning som innebär negativ proteinbalans. En proteindrink, EAA, en halvliter mjölk (dvs. helt enkelt protein) före du börjar lyfta löser det problemet.

Att springa före frukost innebär att en större procentuell mängd energi förbrukad kommer att komma ifrån fett istället för kolhydrater än om den hade bedrivits i ett icke-fastande stadie.
Men samma löptur klockan 07 före frukost förbrukar samma mängd energi klockan 20 efter 3 mål mat, vilket är i slutändan vad du är ute efter. Kaloriförbrukning.

JohanC
2009-10-22, 21:27
Det är fastande styrketräning som innebär negativ proteinbalans. En proteindrink, EAA, en halvliter mjölk (dvs. helt enkelt protein) före du börjar lyfta löser det problemet.

Att springa före frukost innebär att en större procentuell mängd energi förbrukad kommer att komma ifrån fett istället för kolhydrater än om den hade bedrivits i ett icke-fastande stadie.
Men samma löptur klockan 07 före frukost förbrukar samma mängd energi klockan 20 efter 3 mål mat, vilket är i slutändan vad du är ute efter. Kaloriförbrukning.

Tack :) Vad är EAA? Jag ha gainer hemma btw, men en sån där drink innehåller ju jävligt mkt energi? Är det verkligen bra att ta en sådan drink innan träning om syftet med träningen är att gå ned i vikt?

Jag tränar efter frukost (skinkmacka) blir lite styrka sen löpning.

Jure
2009-10-22, 21:33
Av första inlägget att utgå ifrån

1 skinkmacka
1 fläskotlett + lite sallad
eventuellt en äggmacka

Svar ja :) Det är för en nyfödd bebis.

Commando1980
2009-10-22, 23:28
Håller på att deffar. Just nu är jag 1.79 cm fördelat på 85kg.

Jag klev upp 08:00 idag och käkade en skinkmacka. Klockan 12:30 tränade jag axlarna på gymmet och sprang 25 minuter (hamnade på 4.2 km) klockan 16:45 käkade jag en fläskkotlett med lite sallad, 5 gurkskivor och en halv tomat. Jag känner ingen hunger just nu. Jag tänkte käka en äggmacka klockan 20:30.

Äter jag för lite? Kommer jag bara tappa muskler som bara fan? Även fast jag tappar muskler så tappar jag väll maximalt med fett?

Jag äter gärna mer, inga problem. Har dock ingen matvåg hemma eller så.

Jag vägde 90.1 när jag var proppfylld med mat och stod med kläder på förra torsdagen. Idag väger jag 85kg, varken hungrig eller mätt, utan kläder. Jag har väll tappat två kg på en vecka i alla fall.

Gymmar som vanligt + 25 minuters löpning.

det är inte något bra upplägg.

ät mer mat, speciellt protein (sikta på 2.5-3 g protein per kg kroppvikt/dag) och se till att du bakar in gympasset med protein före och direkt efter passet. skippa helt löpningen i samband med styrketräningen och kör det på dagar då du inte gymmar (löpning är iofs inget måste under viktnedgång...själv skulle jag hållit mig till promenader...)

sätt dig och uppskatta ditt kaloriebehov per dag och sen lägger du dig t ex på ca 500 kalorier under ditt dagsbehov. sen får du justera utifrån vad du ser i spegeln och vad som händer på vågen (väg dig en gång i veckan).

forslund
2009-10-23, 08:38
Tack :) Vad är EAA? Jag ha gainer hemma btw, men en sån där drink innehåller ju jävligt mkt energi? Är det verkligen bra att ta en sådan drink innan träning om syftet med träningen är att gå ned i vikt?

Jag tränar efter frukost (skinkmacka) blir lite styrka sen löpning.

EAA: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Det innehåller betydligt mindre energi än en gainer, samt är perfekt för dig under deff.

Nu är jag ute på hal is, men en skinkmacka är för lite protein. Det är proteinet som är utav vikt, inte kolhydraterna. Ett par ägg hade varit ett bättre alternativ för samma kaloriintag.
Tar du EAA eller en proteindrink innan och efter träning ökar du dina chanser markant för att behålla muskelmassa.

Dessutom bör du äta mer (och mer protein framför allt). Det som du angett nu är svältkost och kommer innebära stor muskelförlust.

Sen gav Commando1980 dig bra tips här ovanför.