handdator

Visa fullständig version : Bli kock utan gymnasium eller så?


Shakemynuts
2009-10-22, 15:28
Jag har två val i livet som jag känner just nu och mer eller mindre alltid känt.
Val nr 1 är att bli ambulanssjuksköterska och val nr 2 är kock.

Vad jag undrar är om någon vet hur man blir kock utan t ex hotell och restaurang? komvux kan man ju göra en del på för att få högskoleutbildning, men vad har man för alternativ efter det?

någon som vet något?

Mel
2009-10-22, 15:34
Vad läste du på gymnasiet då?

Shakemynuts
2009-10-22, 15:37
Lite olika, har 1 år poäng totalt och läser resten på Komvux just nu.

z_bumbi
2009-10-22, 15:52
Komvux


ky
http://www.vux.uppsala.se/Yrkesutbildningar/ky_resturangutb_kock.htm

Shakemynuts
2009-10-22, 15:53
Så det finns kock på KY! tack bumbi! :)

xodd
2009-10-22, 16:52
Detta är bara mina egna tankar, men jag tror personligen att livet som kock inte är så glamouröst som det ibland kan tänkas. Jag antar att man skall ha en bra bit talang men även tur för att komma någon vart i restaurantvärlden?

Ditt första val som du säger är ambulanssjuksköterska har jag betydligt mer personlig erfarenhet av, iaf delvis. Det man får räkna med är dock att utbildningen till allmänsköterska är i mångt och mycket ett ganska stort skämt som man bara får uthärda. När man väl är färdig med den utbildningen har man mycket kvar att lära och det märker man, men det är bara att ta. Beroende vart du tänkt plugga vidare osv så måste du arbetat ett halvt till ett år som syrra för att sedan få plugga till ambulans.
Det är 4 års studier, men i slutändan ett roligt yrke, om man orkar med det...

Shakemynuts
2009-10-22, 17:02
Jo tack, jag vet mycket väl vad det är jag skulle ge mig in på både som kock och sjukvård.

Mental
2009-10-22, 17:07
Om du skaffar dig allmän högskolebehörighet kan du söka http://www.oru.se/html/program/kock.html

Kross
2009-10-22, 17:16
Detta är bara mina egna tankar, men jag tror personligen att livet som kock inte är så glamouröst som det ibland kan tänkas. Jag antar att man skall ha en bra bit talang men även tur för att komma någon vart i restaurantvärlden?


Det är det inte. Det är ett jävla skitjobb ibland och inte lite stressigt. Men det har ju såklart sina ljusa stunder och man får stimulera sitt kreativa sinne.