handdator

Visa fullständig version : Russinfingrar/händer :P


Sparrisen
2009-10-22, 15:10
Tjo!

Jag har noterat att jag under de senaste veckorna EXTREMT lätt får russinfingrar och russinHÄNDER när jag är i kontakt med vatten. Det räcker att diska några tallrikar under rinnande vatten så börjas det - duschar jag så är hela handen skrynklig (handflatan och fingrar). Jag är utbildad biologingenjör så jag vet vad osmotisk effekt är för något - men varför kan det plötsligt bli så himla känslig? Någon som vet? Brist på ngt? För mycket hudkräm? :P

Ciao

Sniggel
2009-10-22, 15:20
Högre kroppsförråd av salt?

Scratch89
2009-10-22, 15:21
Jag har samma sak, men jag har det året om. En jäkla massa streck och liknande i händerna också. Jag är rädd för att gå till en spåtant; hon kommer säkert svimma av fasa när hon ser att jag har fler linjer än vad man ska ha.

MrBurner
2009-10-22, 15:25
En natt då jag hade somnat med ena handen på bröstet och som vanligt börjat svettas så det rann av mig så såg "brösthanden" ut som om den hade legat i vatten över natten :)

Men jag har på senare år börjat få rynkiga fingrar utan att jag är blöt om händerna också. Det enda jag verkligen vet är en stor skillnad är att jag har betydligt mindre fett på kroppen numera.

Sparrisen
2009-10-22, 16:21
Högre kroppsförråd av salt?

Jo, känns ju som att antingen är halten av partiklar i cellerna högre, eller så är genomsläppligheten av vatten underlättad på ngt sätt :P

Bahir
2009-10-22, 16:26
En natt då jag hade somnat med ena handen på bröstet och som vanligt börjat svettas så det rann av mig så såg "brösthanden" ut som om den hade legat i vatten över natten :)


Du kissade inte på dig?