handdator

Visa fullständig version : Looser på arbetsmarknaden utan körkort?


Emil_Larsson
2009-10-22, 13:41
Denna tråd är egentligen ganska irrelevant eftersom jag kan tänka mig att det skiljer enormt från arbetsplats till arbetsplats men om vi generaliserar lite.

Kom och tänka på en sak när jag träffat mina kompisar den senaste tiden och alla snackar om körkort, körkort, körkort och......körkort.
Sen frågar dom mig om jag har börjat på körkortet ännu och jag svarar nej. Då kommer responsen något i stil med:

- VA? INTE ÄN?! NÄR HAR DU TÄNKT DIG ATT TA KÖRKORT EGENTLIGEN? DET MÅSTE DU JU HA! (drog till lite extra, men ungefär så.) Du kan ju inte få jobb utan körkort vet du!

Jag har planer på att ta körkort frampå, men inte som det ser ut nu när man är arbetslös med mycket kass ekonomi och föräldrarna badar ju inte i tusenlappar om man säger så. Dock tänkte jag snart börja övningsköra med min farbror för det är inte så dyrt (kräver ju bara att min farbror går en handledningskurs för 350kr drygt.)

Om vi säger att två personer söker jobb (extremexempel.)

Person 1 är 20 år, har körkort, men aldrig tidigare jobbat, ingen gymnasieutbildning.
Person 2 är också 20 år, har inget körkort, men har jobbat på en 3-4 arbetsplatser tidigare, har även gymnasieutbildning. Person två kan med lätthet ta sig till arbetet med bussförbindelse.

Är det verkligen rakt av att Person 1 har förtur till jobbet bara för körkortets skull? jag hoppas ni förstår min poäng.
Exemplet där var ganska dåligt men ni kan tänka er två personer som ligger lite tätare varandra begåvningsmässigt.

/Peace.

shut teh face
2009-10-22, 13:45
Det är skitsnack att man ska ha körkort överallt. Ibland när en arbetsplats ligger lite off sides då rekommenderas det, eller ja kanske krävs om bussarna bara går 1 gång i veckan...

På södermalm där jag bodde så åkte ju alla jävlar tunnelbanan eller cyklade ändå. Och här i Visby så cyklar alla.

Svinpäls
2009-10-22, 13:45
Varför tror du att arbetsgivaren skulle bry sig om hur du tar dig till jobbet? Är inte körkort ett krav eller en merit för jobbet så spelar det ingen jävla roll eftersom de inte ens frågar om körkort eller bryr sig.

rapzidi
2009-10-22, 13:47
Om det är ett jobb som kräver körkort (budbil-förare t ex.) så Ja, nissen med körkort går före annars Nej. Varför skulle han göra det?

Samtidigt, känns ju rätt fånigt att söka jobb som budbil-förare om man inte har körkort till att börja med...

Edit: Seg jag är.

shut teh face
2009-10-22, 13:50
Det här med att ha körkort var något trams som var aktuellt på 90-talet, eller i tomtestäder uppe i Norrland där deras kollektivtrafik består utav en bonde som kör folk på hö-vagnen varannan vecka.

Detta är dels för det är mer inne att cykla eller åka kommunalt (miljö), varför arbetsgivare inte kan vara för kåta på körkort.

Emil_Larsson
2009-10-22, 13:52
Varför tror du att arbetsgivaren skulle bry sig om hur du tar dig till jobbet? Är inte körkort ett krav eller en merit för jobbet så spelar det ingen jävla roll eftersom de inte ens frågar om körkort eller bryr sig.

Det undrar jag med. Kvittar väl hur man tar sig dit.

Jag sökte en tjänst som personlig assistent, pratade face to face en bra stund med en arbetsgivare, hon verkade mycket intresserad. När samtalet började närma sig sitt slut frågade hon om jag hade körkort och jag svarade nej, då var det som om intresset gick ifrån topp till bott. Fick ej jobbet.

Nu kan ju visserligen körkort vara ett krav i ett sådant arbete, men jobbar man som personlig assistent hos en och samma person så ser jag ju inga konstigheter med att åka buss dit. Hon borde ju ha frågat om körkort direkt. Jaja.

Olegh
2009-10-22, 13:52
Fast även om inte körkort krävs för arbetsuppgifterna skulle sannolikt Person 2 + körkort ha en fördel gentemot Person 2 utan körkort. Det finns ett meritvärde i sig att ha körkort.

shut teh face
2009-10-22, 13:55
Det undrar jag med. Kvittar väl hur man tar sig dit.

Jag sökte en tjänst som personlig assistent, pratade face to face en bra stund med en arbetsgivare, hon verkade mycket intresserad. När samtalet började närma sig sitt slut frågade hon om jag hade körkort och jag svarade nej, då var det som om intresset gick ifrån topp till bott. Fick ej jobbet.

Nu kan ju visserligen körkort vara ett krav i ett sådant arbete, men jobbar man som personlig assistent hos en och samma person så ser jag ju inga konstigheter med att åka buss dit. Hon borde ju ha frågat om körkort direkt. Jaja.
Ja men det kan finnas ett intresse för dig att ta dig fort till personen i fråga för att hjälpa, samtidigt som du förmodligen skulle få hjälpa andra människor också. Då betalar de hellre milersättning än betalar dig pengar medan du står och väntar på bussen.

Nina L
2009-10-22, 13:59
Det är bara looserz som inte har körkort!!

shut teh face
2009-10-22, 14:00
Det är bara looserz som inte har körkort!!
Passa dig annars fortsätter jag spama på din facebook!!!1

Jagärsvag
2009-10-22, 14:00
Denna tråd är egentligen ganska irrelevant eftersom jag kan tänka mig att det skiljer enormt från arbetsplats till arbetsplats men om vi generaliserar lite.

Kom och tänka på en sak när jag träffat mina kompisar den senaste tiden och alla snackar om körkort, körkort, körkort och......körkort.
Sen frågar dom mig om jag har börjat på körkortet ännu och jag svarar nej. Då kommer responsen något i stil med:

- VA? INTE ÄN?! NÄR HAR DU TÄNKT DIG ATT TA KÖRKORT EGENTLIGEN? DET MÅSTE DU JU HA! (drog till lite extra, men ungefär så.) Du kan ju inte få jobb utan körkort vet du!

Jag har planer på att ta körkort frampå, men inte som det ser ut nu när man är arbetslös med mycket kass ekonomi och föräldrarna badar ju inte i tusenlappar om man säger så. Dock tänkte jag snart börja övningsköra med min farbror för det är inte så dyrt (kräver ju bara att min farbror går en handledningskurs för 350kr drygt.)

Om vi säger att två personer söker jobb (extremexempel.)

Person 1 är 20 år, har körkort, men aldrig tidigare jobbat, ingen gymnasieutbildning.
Person 2 är också 20 år, har inget körkort, men har jobbat på en 3-4 arbetsplatser tidigare, har även gymnasieutbildning. Person två kan med lätthet ta sig till arbetet med bussförbindelse.

Är det verkligen rakt av att Person 1 har förtur till jobbet bara för körkortets skull? jag hoppas ni förstår min poäng.
Exemplet där var ganska dåligt men ni kan tänka er två personer som ligger lite tätare varandra begåvningsmässigt.

/Peace.

Man behöver inte "bada i tusenlappar" för att ta ett körkort. Vad har du planerat att kortet kommer kosta?

Emil_Larsson
2009-10-22, 14:04
Man behöver inte "bada i tusenlappar" för att ta ett körkort. Vad har du planerat att kortet kommer kosta?

Med tanke på mitt ointresse för bilar och att jag har absolut noll koll på att separera vilken pedal som är gas, broms, koppling så skulle jag bara gissa hejvilt på runt 25.000kr.

En kompis till mig har kuggat uppkörningen ett antal gånger och han säger att han lagt ut en bit över 20.000kr. Han är inte färdig ännu.

Rent allmänt är jag en sån person som tar mycket tid på mig när jag skall lära in något nytt. Samtidigt blir det ju inte bättre om man inte tror på sig själv så kan man bara ändra inställningen kan man väl vinna en massa cash bara där.

/Peace.

Svinpäls
2009-10-22, 14:06
Med tanke på mitt ointresse för bilar och att jag har absolut noll koll på att separera vilken pedal som är gas, broms, koppling så skulle jag bara gissa hejvilt på runt 25.000kr.

En kompis till mig har kuggat uppkörningen ett antal gånger och han säger att han lagt ut en bit över 20.000kr. Han är inte färdig ännu.

/Peace.

Övningskör med dina föräldrar då...

Emil_Larsson
2009-10-22, 14:08
Övningskör med dina föräldrar då...

De har inget körkort. :D Det är min farbror som har det och han jobbar för fullt, men skall försöka ordna tid med honom.

Svinpäls
2009-10-22, 14:09
Inget körkort? FAIL!!!!!!!!

Jagärsvag
2009-10-22, 14:15
Med tanke på mitt ointresse för bilar och att jag har absolut noll koll på att separera vilken pedal som är gas, broms, koppling så skulle jag bara gissa hejvilt på runt 25.000kr.

En kompis till mig har kuggat uppkörningen ett antal gånger och han säger att han lagt ut en bit över 20.000kr. Han är inte färdig ännu.

Rent allmänt är jag en sån person som tar mycket tid på mig när jag skall lära in något nytt. Samtidigt blir det ju inte bättre om man inte tror på sig själv så kan man bara ändra inställningen kan man väl vinna en massa cash bara där.

/Peace.

Det där var det dummaste jag läst idag.
Hur din kompis kör spelar väl ingen roll?

Ta en lektion i början och en innan uppkörning. Sen kör du varje dag med någon du känner.

Öva. Öva. Öva. Öva.

Edit: Såg att dina föräldrar inte har körkort, då blir det lite svårare! Men du får försöka hitta folk att köra med, du måste ju öva.

Three pigs
2009-10-22, 14:22
Det är verkligen inte så. Jag har 0 arbetserfarenhet och körkort, inte lätt att få jobb.

Emil_Larsson
2009-10-22, 14:23
Det där var det dummaste jag läst idag.
Hur din kompis kör spelar väl ingen roll?

Ta en lektion i början och en innan uppkörning. Sen kör du varje dag med någon du känner.

Öva. Öva. Öva. Öva.

Edit: Såg att dina föräldrar inte har körkort, då blir det lite svårare! Men du får försöka hitta folk att köra med, du måste ju öva.

Jag vet att man inte skall jämföra sig själv med andra. Det var dumt kan jag hålla med om. Men man kan inte heller ha för höga förhoppningar om sig själv heller. Man får ändå räkna med att det kanske inte går på första, andra eller kanske inte heller på tredje försöket.

Eller så är jag knäpp. Körkort kanske är det lättaste man kan ta. Kanske därför majoriteten av mina vänner har körkort såhär tidigt. :naughty:

Kanske borde jag sluta fundera, riktiga in mig på att skaffa körkort, hålla tyst och göra det som krävs! :D :whipped:

Nina L
2009-10-22, 14:27
Passa dig annars fortsätter jag spama på din facebook!!!1Jag har lagt upp en ny bild. Gilla den, eller jag tar bort dig som kompis!

Larsson85
2009-10-22, 14:33
Har du kollat om dom vill betala det för dig på arbetsförmedlingen?

Emil_Larsson
2009-10-22, 14:39
Har du kollat om dom vill betala det för dig på arbetsförmedlingen?

Nae. Hm. Intressant. Kan man ju kolla mer på.

/Peace.

Chaaarles
2009-10-22, 14:40
Med tanke på mitt ointresse för bilar och att jag har absolut noll koll på att separera vilken pedal som är gas, broms, koppling så skulle jag bara gissa hejvilt på runt 25.000kr.

En kompis till mig har kuggat uppkörningen ett antal gånger och han säger att han lagt ut en bit över 20.000kr. Han är inte färdig ännu.

Rent allmänt är jag en sån person som tar mycket tid på mig när jag skall lära in något nytt. Samtidigt blir det ju inte bättre om man inte tror på sig själv så kan man bara ändra inställningen kan man väl vinna en massa cash bara där.

/Peace.

Mitt körkort kostade kring 5000:-. Det behöver inte bli speciellt dyrt alls. Om du är intresserad av körkort, se till att övningsköra så mycket du bara kan. I övrigt kräver ju majoriteten av jobb inte körkort.

petah
2009-10-22, 14:47
Vissa jobb är det bra med körkort, men på de flesta behövs det inte alls.

tsp
2009-10-22, 14:48
Asså, vissa jobb kräver att man kör i tjänsten. Det är detta dina polare syftar på. Och ja, det är inte helt ovanligt, speciellt inte om man ser till "extrajobb" eller "ströjobb" som ungdomar kan ta.

von huff
2009-10-22, 14:48
Det beror på vad du vill ha för jobb.T.ex lagerjobb kräver ibland körkort, likaså jobb där man måste köra hem produkter till kunden.Om man inte bor nära arbetsplatsen så brukar de ofta fråga om man har körkort, kanske de tänker att man är tvungen att passa bussar osv.

Av dem som jag känner som inte har körkort är ganska invalidiserade.Fast i mitt fall så bor de flesta ytterom stan men det blir jobbigt i längden om det inte går bussar med 2 minuters mellanrum

Smml
2009-10-22, 15:13
Mitt körkort kostade teoriprov + halkbana + uppkörning. Det behöver inte gå på 25.000, och om man ändå har räknat med så mycket pengar så kan man väl lika gärna köpa en sån där intensivkurs så har man körkortet på 2 veckor?

Gew
2012-03-09, 10:16
Inte nu så att jag på ngt sätt vill försvara arbetsgivaren, men lite grann används det här med körkort som en allmän grund till bedömning av en människa. Är du arbetsgivare och får in en sökande som är över trettio och saknar B-körkort så kan det finnas fog att tro att människan är halvtillräknelig som människa. Ni förstår säkert vad jag menar.

Scratch89
2012-03-09, 10:23
Bra bump.

Mental
2012-03-09, 10:28
Inte nu så att jag på ngt sätt vill försvara arbetsgivaren, men lite grann används det här med körkort som en allmän grund till bedömning av en människa. Är du arbetsgivare och får in en sökande som är över trettio och saknar B-körkort så kan det finnas fog att tro att människan är halvtillräknelig som människa. Ni förstår säkert vad jag menar.

Måste vara från chef till chef då, när jag satt som personalansvarig och rekryterade sket jag fullständigt i körkort, arbetslivserfarenhet och social kompetens på intervjun var alfa och omega.

Tricklew
2012-03-09, 10:45
Gillar din signatur Mental, synd att Eddie inte gav exempel.

Ja, jag går off topic, bad to the bone.

lanzal
2012-03-09, 10:55
Har 3 polare som nyligen tagit sina kort, kostar alla runt 10k, tror det är de mest normala priset för körkortet!

Men som alla andra säger, det spelar ju ingen roll om man vet att man inte ska köra någonstans på jobbet ändå. Dock är det jävligt drygt att åka bussar jämt, beroende på hur du bor, jag bor på landet, så jag skulle spara in säkert 1 timme om dagen om jag hade körkort nu.

Därför ska jag sätta igång med skiten snart, dags att börja nu menar jag.