handdator

Visa fullständig version : Tips på att gå ner i lågt bf


Sjander
2009-10-22, 11:16
Jag har bantat ner mig till ganska lågt bf, jag har ingen aning om vad jag har i % men jag har ådror som går ifrån axlarna över brösten (så kanske 10%?). Har kört med en ketodiet med 3/0/1xkv i prot/kolh/fett men har nu på sista tiden märkt att styrkan minskar snabbare än vikten på vågen. Så det jag har funderat på är att ta det som det kommer och köra på tills jag är nöjd (att få synliga ådror på insidan av låret) med samma diet eller att byta till en diet med mer fett tex 2/0/2xkv.

Jag äter förövrigt 1 måltid i veckan med kolhydrater (~250 per måltid) och kör periodiskfasta 6/18.


Tacksam för tips på hur jag ska göra *flex*

944RS
2009-10-22, 11:33
Är inte det ganska olika när man börjar få synliga ådror. Speciellt på insidan av låret?

Tror dock att styrkan kommer fortsätta minska även om du byter till en diet med mer fett.

Civilrätt
2009-10-22, 11:38
kör du både ketodiet och periodisk fasta?

Cerberus
2009-10-22, 11:39
om styrkan minskar så är något fel anser jag. Kanske pga för lite kolhydrater = minskad träningsintensitet? Hade jag varit du hade ja nog skippat keto, lägga mig på lite måttligare kolhydrats-intag och köra på riktiga refeeds(rejäla överladdningar av stärkelse-kolhydrat) för att höja leptin och ge dig energi och ork att fortsätta träning o diet.

Protein-intaget ska va högt, allt annat beror på.


Ang ådror på benen så är det individuellt var man lagrar som mest fett och vissa ställen kan va oerhört svåra att bli av med.

Sniggel
2009-10-22, 11:42
Jag tror att man bör lyssna en del på kroppen. Att tappa styrka (mer än vanligt) betyder för mig att om man fortsätter på samma sätt, kommer man tappa muskler i större utsträckning, vilket gör det svårare att sänka bf%.
Försök lista ut vad det är som gör att du tappar styrka. du kanske behöver köra mindre mängd träning eller ha en vilovecka. Eller så kanske du behöver mer kolhydrater för att kunna prestera.

Sjander
2009-10-22, 12:11
Är inte det ganska olika när man börjar få synliga ådror. Speciellt på insidan av låret?

Tror dock att styrkan kommer fortsätta minska även om du byter till en diet med mer fett.

Jo det vet jag men vill bara ha det som mål :P Jag antar att det är runt 6-7% i alla fall.

Okej, läste på ett annat forum att många börjar äta mer fett ju mer dom kommer ner i bf. Pratar om BBs nu inte folk som vill komma i form för stranden.

kör du både ketodiet och periodisk fasta?

Ja, varför inte? Va lite jobbigt i början men nu är jag aldrig mätt/hungrig utan äter bara på rutin.

om styrkan minskar så är något fel anser jag. Kanske pga för lite kolhydrater = minskad träningsintensitet? Hade jag varit du hade ja nog skippat keto, lägga mig på lite måttligare kolhydrats-intag och köra på riktiga refeeds(rejäla överladdningar av stärkelse-kolhydrat) för att höja leptin och ge dig energi och ork att fortsätta träning o diet.

Protein-intaget ska va högt, allt annat beror på.


Ang ådror på benen så är det individuellt var man lagrar som mest fett och vissa ställen kan va oerhört svåra att bli av med.

Tränings intensiteten tror jag det inte är fel på. Känner ingen större skillad på energin vid passen pga dieten. Anledningen till att jag kör keto är för jag blir ALLTID trött av kolhydrater så har alltid haft som vana att inte äta 3h innan passen.

Men kanske ska pova på 1-2 veckor med mer kolhydrater i min diet för att utvärdera.

Proteiner äter jag mycket av, ser till att ligga på minst 250g per dag, blir ofta mer. Väger 85kg så det är 3xkv.

Jag tror att man bör lyssna en del på kroppen. Att tappa styrka (mer än vanligt) betyder för mig att om man fortsätter på samma sätt, kommer man tappa muskler i större utsträckning, vilket gör det svårare att sänka bf%.
Försök lista ut vad det är som gör att du tappar styrka. du kanske behöver köra mindre mängd träning eller ha en vilovecka. Eller så kanske du behöver mer kolhydrater för att kunna prestera.

Har faktiskt inte tappat någon styrka alls förens dom senaste 3 veckorna, ökade faktiskt i styrka i början av dieten nu är jag på samma stats som jag va på innan dieten. Så har hitils gått +/- 0.

Tränar med ett lågvolyms inspirerat schema där jag tränar halvakroppen per pass och tränar varannandag. Kanske ska lägga in två vilodager mellan passen istället.


Tack för alla tipsen hitils, ser ut som att jag ska prova lite mer vila samt köra på mer kolhydrater. 2/1/1xkv med prot/kolh/fett är ett bättre upplägg? Får se till att äta alla kolhydrater runt passen för att slippa bli seg under resten av dagen.

Sniggel
2009-10-22, 12:22
Jag tycker styrketräningsupplägget ser bra ut. En vilovecka kanske kan göra susen ändå.
Du kanske väljer fel kolhydrater om du upplever att du blir seg av dem?
Testa exempelvis morötter, potatis, rotfrukter, havregryn, blomkål o co. om du inte redan gjort det.
Ta inte några kolhydratspulver såsom maltodextrin eller vitargo och drick inte läsk och juice och undvik raffinerade kolhydratslivsmedel (pasta, bröd, vitt ris). Jag säger inte att det kommer att göra susen men kan vara värt att testa.
Du följer säkert redan några av dessa tips men tänkte att det kan vara värt att nämna.

Cerberus
2009-10-22, 12:25
hmm, skrev du inte att du förlorade styrka mer än vikt i första inlägget?


att du blir trött av kolhydrater låter lite som dålig insulinkänslighet kanske? Trist om det e så. Pröva att äta lite kolhydrater efter passen om de gör dig trött(e ju ingen höjdare att försöka prestera när man vill sova).


Protein-intaget e större än mitt så det va inget fel på de :D, ja väger ca 80(dock räknar ja på min gissade fettfri massa som ja tror e närmare 75kg) så ja får i mig runt 230g minst per dag, ibland mer.

Sjander
2009-10-22, 13:12
Jag tycker styrketräningsupplägget ser bra ut. En vilovecka kanske kan göra susen ändå.
Du kanske väljer fel kolhydrater om du upplever att du blir seg av dem?
Testa exempelvis morötter, potatis, rotfrukter, havregryn, blomkål o co. om du inte redan gjort det.
Ta inte några kolhydratspulver såsom maltodextrin eller vitargo och drick inte läsk och juice och undvik raffinerade kolhydratslivsmedel (pasta, bröd, vitt ris). Jag säger inte att det kommer att göra susen men kan vara värt att testa.
Du följer säkert redan några av dessa tips men tänkte att det kan vara värt att nämna.

Blir så rastlös av att ha en full vilovecka så kanske ska prova 2 pass under nästa vecka istället.

Blir lika seg av alltifrån vitargo till stärkelser (kanske inte så långt men av kall potatis blir jag seg i alla fall). Den närmsta läsk jag kommer är fun light / cola zero, men det är knappast några mängder jag dricker det av.

hmm, skrev du inte att du förlorade styrka mer än vikt i första inlägget?


att du blir trött av kolhydrater låter lite som dålig insulinkänslighet kanske? Trist om det e så. Pröva att äta lite kolhydrater efter passen om de gör dig trött(e ju ingen höjdare att försöka prestera när man vill sova).


Protein-intaget e större än mitt så det va inget fel på de :D, ja väger ca 80(dock räknar ja på min gissade fettfri massa som ja tror e närmare 75kg) så ja får i mig runt 230g minst per dag, ibland mer.

Tappat runt 5-10kg i mitt 1RM på basövningarna. Vilket är ganska mycket i mina ögon.

Jag har funderat på om jag har dålig insulinkänslighet men aldrig riktigt tänkt att det skulle vara så alvarligt. Går det att kolla hos vårdcentralen eller ev hemma?

Jag väger 85 på 184cm just nu, ska nog ner 3-5kg till i alla fall. Har ingen aning om min fettfria massa men det börjar se bra ut :naughty:. Ser även ådror över trapzen, det kanske hjälper er att få en bild om mitt bf (nej, jag har inga bilder som jag kan visa).

Civilrätt
2009-10-22, 13:20
vad tjänar du på att fasta under en ketodiet?
Periodisk fasta fyller en funktion i kroppen, men tjänar man ytterligare på att kombinera det med ketodiet? vad? när? hur? :MrT:

(är inte dryg eller så bara nyfiken)

Sjander
2009-10-22, 13:38
vad tjänar du på att fasta under en ketodiet?
Periodisk fasta fyller en funktion i kroppen, men tjänar man ytterligare på att kombinera det med ketodiet? vad? när? hur? :MrT:

(är inte dryg eller så bara nyfiken)


Jag tycker att det är bekvämt med en ketodiet då jag bli seg av kolhydrater (bulkar även med en ketodiet), tycker även att det är bevämt att bara äta 3 måltider per dag (1 mindre och 2 större). Vad jag vet finns det inget negativt med någon av metoderna så det är perfekt för mig.