handdator

Visa fullständig version : Fråga om "Fast-Twitch Muscle Fiber"


Fredrik_S
2009-10-22, 10:48
I dansstilen Popping så handlar det om att snabbt kunna anspänna muskler och snabbt slappna av dom om och om igen. Min lärare säger att det är viktigt att träna upp "Fast-Twitch Muscle Fiber" för det.
Stämmer det påståendet? Är det dessa fibrer som avgör en muskels förmåga att spännas och slappna av så fort som möjligt?

Om det stämmer finns det då någto bra sätt att träna upp förmågan att snabbt anspänna och snabbt slappna av musklerna?

creperiet
2009-10-22, 11:00
Hävdar han att relaxationstiden är kortare för en snabbare muskelfiber än en långsammare? Inget jag har stött på, vanligtvis är skillnaden i kraftutveckling, d v s anspänning, det väsentliga. Avslappningen torde ha att göra med nervimpulserna, ju mer du utför ett komplext rörelsemönster desto effektivare blir muskelrekryteringen, större kraftutveckling i agonister och mindre motstånd från antagonister.

Plyometrisk träning och sprintlöpning är exempel på träning som kräver stor kontrast mellan avlappning/anspänning.

Fredrik_S
2009-10-22, 11:09
Hävdar han att relaxationstiden är kortare för en snabbare muskelfiber än en långsammare? Inget jag har stött på, vanligtvis är skillnaden i kraftutveckling, d v s anspänning, det väsentliga. Avslappningen torde ha att göra med nervimpulserna, ju mer du utför ett komplext rörelsemönster desto effektivare blir muskelrekryteringen, större kraftutveckling i agonister och mindre motstånd från antagonister.

Plyometrisk träning och sprintlöpning är exempel på träning som kräver stor kontrast mellan avlappning/anspänning.

Tack bra svar.

Ja exakt det är det ju han påstår fast med formuleringen att "fast-twitch fiber" är viktigt för att kunna poppa bra. Men som du säger är jag också lite skeptisk till att han verkligen vet exakt vad fast-twitch betyder.

Relaxtionstiden är väl längre än själva anspäningstiden normalt sätt?
Tex om du håller armen rakt ut och snabbt spänner triceps så många gånger du kan under 10 sekunder så blir det väldigt viktigt att den hinner slappna av däremellan.
Men som du säger så kanske den bästa träningen är just att göra precis det(öva på mönstret som det är).
Finns det bra sätt att träna upp Relaxtionstiden för muskler, eller är det samma träning som att öva upp anspänningstiden?

Finns det motsvarnade träning för överkroppen? Boxningsäck borde kanske vara bra?

50cent
2009-10-22, 11:20
explosiv träning med lätta vikter borde vara väldigt bra för det

Fredrik_S
2009-10-22, 11:23
Snabb boxning med eller utan handledsvikter på säck måste fan vara optimalt för att träna upp anspänning/avslappning i både bröst, triceps(raka slag) biceps(uppercuts).

Ame
2009-10-22, 12:40
Enligt denna tabellen så har typ II-fibrer snabbare avslappningsförmåga än typ I. http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/

Om det stämmer vet jag inte, eller hur stor skillnaden är, men jag tycker nog ändå erfarenhetsmässigt att det kan ligga något i det. Tänker då främst på att bra sprinters har förmågan att vara avspända i all muskulatur som inte arbetar för tillfället.

Griip
2009-10-22, 12:49
Känns som att det borde ha mer att göra med muskelkontroll, dvs att man tränar upp anspänning/avslappning. Sen är det säkert så att en tyngdlyftare har lättare för detta än en otränad, men ändå.

stridis
2009-10-22, 13:17
Snabb boxning med eller utan handledsvikter på säck måste fan vara optimalt för att träna upp anspänning/avslappning i både bröst, triceps(raka slag) biceps(uppercuts).

Handledsvikter känns inte bra att förslå ifall man vill köra som en fighter, isåfall kör man inte som slag utan annorlunda. Kan köra med större handskar, typ 16 oz istället. Förresten hur kör du dina uppercuts ifall du behöver träna upp anspänning/avslappning för biceps? När slaget är i väg så håller du ju samma vinkel på armen. Rörelsen innan är ju inte något avancerat ifråga om anspänning.