handdator

Visa fullständig version : Jag är en storkonsument när det gäller kaffe...


Axl
2003-09-05, 19:46
Jo det är jag det. Blir väl i kaffebryggarmått mätt ca 10-14 koppar om dagen.
Har inga problem med magen eller liknande.
Någon som vet om kaffe i stora mängder är skadligt på något sätt?

Bara nyfiken, kommer inte att sluta dricka kaffe. Det är ju bara sååå gott !

Kaffe :hbang:

/Axl

King Grub
2003-09-05, 19:48
En liten studie/artikel jag postat förut. Föga uppmuntrande läsning för en kaffeälskare. :D

"1) Caffeine intake (in all of its forms) decreases whole body glucose disposal (carbohydrate uptake) by 15-30%.

2) Caffeine intake decreases skeletal muscle glucose disposal by 50%.

3) When consumed with a standard carbohydrate breakfast, caffeine decreases insulin sensitivity, leading to large increases in blood insulin. But even in the face of this insulin surge, blood glucose doesn't disappear at a normal rate. When the body can't take up carbohydrates properly (as when drinking coffee), it releases loads of insulin to help out. However, the coffee actually prevents the insulin from doing this job and you end up with high insulin and glucose. That, my friends, is the serum profile of the obese, type II diabetic.

4) Caffeine decreases insulin sensitivity for at least three hours (this is the duration of the longest study they've performed), but the true duration of the effect isn't known. I speculate that it's at least five hours, the half life of caffeine.

In this case, many people are probably walking around all day with impaired insulin sensitivity. If you're a coffee drinker you should realize that you're living your life like a diabetic except during the times that it could actually be diagnosed. When you go to the doc to see why you're so fat or you feel like crap (if you have any glucose or insulin tolerance problems), what do you have to do? You have to fast overnight and avoid coffee! So 99% of your waking life you're functionally diabetic and that 1% of the time when it really matters and can be diagnosed, you're not. No wonder experts suggest that 50% of North Americans are diabetics who aren't diagnosed as such.

5) In one study, four groups were used to evaluate the effect of caffeine and glycemic index on insulin sensitivity.

• The first group got decaf and a low-GI breakfast. They saw a normal blood glucose and insulin response.

• The second group got decaf and a high-GI breakfast. They saw a bigger insulin and glucose response in the blood.

• However, when the low GI group got regular coffee with breakfast, their blood profile was worse than that of those who got the high-glycemic breakfast and decaf. Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!

• Finally, the group that drank coffee and had the high-glycemic meal ended up looking like diabetics. "

Axl
2003-09-05, 20:00
Ha ha, njae kanske inte det roligaste att läsa om man tycker om kaffe i stora mängder. :nono:

Men men jag håller väl ut ändå. Trots att jag ska känna mig som en diabetiker... :thumbup:

Tack för svaret iaf.

/Axl

kharon
2003-09-05, 21:34
Hmm, intressant läsning.

Själv dricker jag också rätt mycket kaffe. Jag har dock minskat på det den senaste tiden, nu ligger det väl runt 4-5 koppar... Det tokiga med mitt kaffe-drickande är att jag aldrig dricker kaffe hemma, utan endast på kafé.. :smash: Blir rätt dyrt i längden även om jag bara betalar för första koppen.

no1fitness
2003-09-06, 02:15
Ni som är "kaffe-personer", vad är det egentligen som ni gillar med kaffe ? Jag antar att det inte bara är smaken utan allt koffein ni får i er från kopparna som också gör att ni gillar kaffe...Kaffe smakar inget speciellt tycker jag...
Nu blir jag nog påhoppad, men jag har aldrig druckit en hel kopp i hela mitt liv. Förstår inte vad som är så speciellt med kaffe...:rolleyes:

Ervin
2003-09-06, 03:28
det kan räknas som doping i vissa sporter, uthållighets sporter :D

det är vad jag vet iaf :)

Sverker
2003-09-06, 06:21
Smaken på kaffe kan man säkert diskutera länge no1fitness.

Kan man inte säga något annat så säger jag:
Att en kopp varmt kaffe direkt på morgonen innan morgonpromenaden värmer en deffad, frusen och svulten själ.

kharon
2003-09-06, 06:24
hehe, före morgonpromenaden tar jag koffeinpiller... Jag är nog inte normal.

DrP
2003-09-06, 08:19
Jag tycker kaffe smakar "speciellt" och man är ju inte bara ute efter koffeinet, då skulle man ju kunna käka piller lika gärna.

Träningen är inte allt (i mitt liv) och man måste njuta av livet också, dricka en del kaffe. Även om det säkert påverkar träningen lite negativt.

Fok
2003-09-06, 10:03
Originally posted by no1fitness
Ni som är "kaffe-personer", vad är det egentligen som ni gillar med kaffe ? Jag antar att det inte bara är smaken utan allt koffein ni får i er från kopparna som också gör att ni gillar kaffe...Kaffe smakar inget speciellt tycker jag...
Nu blir jag nog påhoppad, men jag har aldrig druckit en hel kopp i hela mitt liv. Förstår inte vad som är så speciellt med kaffe...:rolleyes:

För mig är det helt enkelt ett beroende. Direkt efter jag har ätit en större måltid måste jag ha en snus och en kopp kaffe pronto. Sen har man ju sina favoritsorter av både snus och kaffe, men i slutet är det ändå ett beroende. Jag skulle t ex dricka ett kaffe jag inte tycker är så jättegott istället för att vara utan helt.

Forza78
2003-09-06, 11:57
Grub, har du nån referens till punkt 5 i din post ovan? Vore kul att läsa den artikeln.

//Tommy

King Grub
2003-09-06, 12:27
Den är inte publicerad ännu, utan gavs på ett seminarium vid University of Guelph. Vad som sades var:

1) Caffeine intake (in all of its forms) decreases whole body glucose disposal (carbohydrate uptake) by 15-30%.

2) Caffeine intake decreases skeletal muscle glucose disposal by 50%.

3) When consumed with a standard carbohydrate breakfast, caffeine decreases insulin sensitivity, leading to large increases in blood insulin. But even in the face of this insulin surge, blood glucose doesn't disappear at a normal rate. When the body can't take up carbohydrates properly (as when drinking coffee), it releases loads of insulin to help out. However, the coffee actually prevents the insulin from doing this job and you end up with high insulin and glucose. That, my friends, is the serum profile of the obese, type II diabetic.

4) Caffeine decreases insulin sensitivity for at least three hours (this is the duration of the longest study they've performed), but the true duration of the effect isn't known. I speculate that it's at least five hours, the half life of caffeine.

In this case, many people are probably walking around all day with impaired insulin sensitivity. If you're a coffee drinker you should realize that you're living your life like a diabetic except during the times that it could actually be diagnosed. When you go to the doc to see why you're so fat or you feel like crap (if you have any glucose or insulin tolerance problems), what do you have to do? You have to fast overnight and avoid coffee! So 99% of your waking life you're functionally diabetic and that 1% of the time when it really matters and can be diagnosed, you're not. No wonder experts suggest that 50% of North Americans are diabetics who aren't diagnosed as such.

5) In one study, four groups were used to evaluate the effect of caffeine and glycemic index on insulin sensitivity.

o The first group got decaf and a low-GI breakfast. They saw a normal blood glucose and insulin response.
o The second group got decaf and a high-GI breakfast. They saw a bigger insulin and glucose response in the blood.
o However, when the low GI group got regular coffee with breakfast, their blood profile was worse than that of those who got the high-glycemic breakfast and decaf. Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!
o Finally, the group that drank coffee and had the high-glycemic meal ended up looking like diabetics.

6) One interesting hypothesis generated at the seminar was as follows: In terms of insulin sensitivity, caffeine alone is worse than coffee and obviously (as seen above) coffee is worse than nothing. However, some people believe that certain substances in coffee (specific quinides) can actually increase glucose disposal and improve insulin sensitivity. While the quinide content of coffee isn't strong enough to counter the effects of the caffeine, the quinides in decaf coffee may actually increase glucose and insulin tolerance. This hypothesis still needs to be tested and proper doses have yet to be discussed; however, keep your eyes out for this research in the near future.

feldtarn
2003-09-06, 12:44
1 kopp om dagen vardagar ibland 2...
(på jobbet)
är jävligt sällan på helgerna jag orkar göra eget kaffe hemma.... vet inte varför!


Är ganska känslig mott koffein, blir varm o svettig på en kopp... lite jobbit på sommaren!

Men ibland är det jävligt gött med en köpp!

Skåne
2003-09-06, 12:48
Jag älskar allt med kaffesmak...mums. Problemet är bara att man svettas (jag iaf) som ett djur av för mycket koffein.

Trivia
2003-09-06, 13:26
Jodå, nog slinker det alltid ner ett par-tre koppar kaffe varje dag. Men jag undrar nog om det verkligen är för smakens skull, eller om det är en vanesak. Jag och min sambo kaffestrejkade nämligen under ett halv år (för att "prove a point" för hans mormor :)) och vad jag minns saknade jag inte kaffesmaken direkt. Men, eftersom vi började dricka igen (kaffe-holics) måste det ju finnas något som man vill ha i det... Och det finns ju faktiskt människor som säger att den härligaste doften de vet är de aromer som kommer ur ett nyöppnat paket kaffe ;)

King Grub: Jag e nyfiken - dricker du kaffe alls?

/Trivia

Cartwright
2003-09-06, 13:34
Alla framgångsrika män dricker mycket kaffe! Se bara på Voltaire. Han drack 50 koppar om dagen!

:hbang:

King Grub
2003-09-06, 13:51
Originally posted by Trivia
King Grub: Jag e nyfiken - dricker du kaffe alls?

/Trivia

Jajamen. 2-3 koppar om dagen blir det nog. Överdriven fanatism är bara dumt.

Fok
2003-09-06, 14:22
Originally posted by Cartwright
Alla framgångsrika män dricker mycket kaffe! Se bara på Voltaire. Han drack 50 koppar om dagen!

:hbang:

Det skulle ju kunna förklara Candide.

Pain Barrier
2003-09-06, 15:31
Vad alla studier än må säga, måste jag i alla fall ha en rejäl dos kaffe/koffein innan all slags träning, för att det skall bli någon träning av... :D

ivandrago
2003-09-06, 16:50
Originally posted by Fok


Det skulle ju kunna förklara Candide.

:laugh: :laugh: :thumbup:

Everest
2003-09-06, 17:36
Har faktiskt aldrig druckit kaffe i "vanlig form", bara som hot shot:cheers: :thumbup:

heltzonicka
2003-09-06, 19:35
sen jag fick reda på att kaffe och te är vätskedrivande så har jag skitit totalt i konsumtionen av dessa drivande drycker.
På något sätt tror jag att mina muskler får behålla mer vatten i sig:confused:

Kaffe under en kretainperiod är väl inte det mest lyckade?

no1fitness
2003-09-07, 03:52
Originally posted by kharon
hehe, före morgonpromenaden tar jag koffeinpiller... Jag är nog inte normal.

Inte jag heller...:D
Sverker : Jag kanske ska börja dricka kaffe snart för det låter skönt det där med värme i kroppen på morgonen...Börjar frysa lite nu när man deffat en stund...

Tolkia
2003-09-07, 11:20
Te värmer bättre än kaffe; i alla fall "långvarigare". Mindre koffein också, om man inte gillar idén att bli beroende (en idé man dock svårligen borde kunna kombinera med koffeintabletter ... ;) )

Gammelyxan!
2003-09-07, 11:52
A day without coffe is like a day without sunshine...

:thumbup:

Niclaaas
2003-09-07, 11:56
Originally posted by Fok


Det skulle ju kunna förklara Candide.

:D

Fartman
2003-09-07, 14:33
kaffe är helt enkelt för gott för att avstå, sen är det ju en av dom få goda drycker som man inte blir fet av ;)

här är förövrigt två länkar där AST-talibanerna säger vad dom tycker om kaffe:

http://www.*******.se/f_s/cribb/juli_2003/cribb_fs_21_juli_2003.asp
http://www.*******.se/f_s/dagliga/september_2001/delia_fs_4_september_2001.asp

Axl
2003-09-07, 18:00
Det är ju bara helt enkelt för gott för att avstå. Kaffe efter maten. Kaffe direkt man kommer till jobbet. Kaffe till snusen. (På den tiden man snusade)

Kaffe är helt enkelt en njutning för själen :bow:

Solros
2003-09-08, 13:21
Dricker ett par koppar per dag, men det är ingenting mot när jag jobbade treskift! (06-14, 14-22, 22-06)
Efter något år eller så blir kroppen väldigt sliten, man är extremt trött klockan 0400 på morgonen när maskinf*n krånglar! fysikt jobb var det också! så då slinker det ner en hel del koppar, och jag var knappast ensam!

"-Du det *slurp* verkar vara fel på vänster *slurp* honkel här"
"-*slurp* jo det verkar inte bättre!"
"-men vi får *slurp* ta en kaffe innan"
"-det gör vi! *slurp* ska bara dricka upp denna kopp först!"
:D

Gammelyxan!
2003-09-10, 08:26
"-Du det *slurp* verkar vara fel på vänster *slurp* honkel här"
"-*slurp* jo det verkar inte bättre!"
"-men vi får *slurp* ta en kaffe innan"
"-det gör vi! *slurp* ska bara dricka upp denna kopp först!"
:D [/B][/QUOTE]


:laugh: Haha..så där var det när jag "jobbade" på S1 några veckor..--hehe..massa jävla gratis fikabröd också uurk!

Weedow
2003-09-17, 11:02
Räknas inte höga koffeinhalter som doping även innom BB??!
Och beror inte det på att det är just prestationshöjande?
Koffein frisätter ju mer fria fettsyror i blodet så därför är det ju bra om man skall gå ner i vikt eller?
Dessutom höjer det junivåerna av adrenalin och noradrenalin som vad jag förstått kan vara till stor hjälp på gymmet.

DrP
2003-09-17, 11:47
Personligen känner jag ingen positiv effekt av koffein vid styrketräningen. Dricker man några koppar och blir lite skakig känner jag mig svagare. Men för kondition hjälper det.

hallar
2005-02-09, 22:53
Uppmuntrande information i mitt nytagna beslut att lägga ned kaffedrickandet. Känns som om det har blivit ett beroendet något jag ogillar.

TTT
2005-02-09, 23:08
Kaffe förgyller dagen. I vettig mängd dvs.

Hoffa
2005-02-10, 12:49
Intressant studie.

Men dom nämner inte vilka mängde som intogs vid testerna? En kopp skiljer ju sig och styrkan på kaffet. I Italien dricker man ju espresso på morgonen i pyttesmå glas, det är dock starkare men mindre mängd.

Men kan man anta att en vanlig kopp kaffe, 2 dl vatten + antaler skopor till det är dom mängderna som vi pratar om i testerna?

Men är det inte lite som med mjölken och dess påverkan på insulin, kalcium har ju en kraftigt fettförbrännande effekt, så det väger upp mjölken insulin påverkan.
Likadant har ju kaffen egenskap att frisätta fettsyror i vila, bara 175 kj mer förbränning men ändå.

Så frågan är ju, gör en kopp kaffe till frukosten mest skada eller nytta ur ett fettförbrännings perspektiv?

King Grub
2005-02-10, 13:14
Det senaste är att kalciumet i sig inte har en fettförbrännande effekt, utan gör att mer fett följer med ut i avföringen, därav den noterade viktminskningen.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Jan 18; Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion.

Intag av 3 mg koffein per kilo kroppsvikt kan leda till 15% sämre insulinkänslighet.

Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9. Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans.

z_bumbi
2005-02-10, 13:25
Då det är en gammal tråd som dykt upp igen.

Koffein är inte med på dopningslistan längre vilket det var när tråden startade.

KIRE
2005-02-10, 13:33
"1) Caffeine intake (in all of its forms) decreases whole body glucose disposal (carbohydrate uptake) by 15-30%."

Vad händer då med dessa 15-30% glukos?
Försvinner dom bara sådär hur som helst?

King Grub
2005-02-10, 13:39
"1) Caffeine intake (in all of its forms) decreases whole body glucose disposal (carbohydrate uptake) by 15-30%."

Vad händer då med dessa 15-30% glukos?
Försvinner dom bara sådär hur som helst?

Det kan du läsa om här. (http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/50/10/2349)

Har du tränat först minskar koffeinets effekt på glukosoxidationen (Diabetes. 2002 Mar;51(3):583-90.Caffeine-induced impairment of insulin action but not insulin signaling in human skeletal muscle is reduced by exercise).

Hoffa
2005-02-10, 16:08
Det senaste är att kalciumet i sig inte har en fettförbrännande effekt, utan gör att mer fett följer med ut i avföringen, därav den noterade viktminskningen.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Jan 18; Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion.

Intag av 3 mg koffein per kilo kroppsvikt kan leda till 15% sämre insulinkänslighet.

Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9. Caffeine can decrease insulin sensitivity in humans.

• However, when the low GI group got regular coffee with breakfast, their blood profile was worse than that of those who got the high-glycemic breakfast and decaf. Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!



Hitta på livsmedelsverket att en kopp kaffe på 150 ml innehåller ca 125 g koffein. Det är mindre än halva av 3 x 80 som skulle betyda 15 % sämre insulinkänslighet.

Men det är förbluffande att en kopp kaffe till frukosten kan göra en välkomponerad låglykemisk frukost till en högklykemisk frukost!

Så för dom som deffar och lite dom som bygger muskler så är en kopp kaffe förödande till frukost?

Men å andra sidan, Sverker skrev att han tog en kopp kaffe innan morgonpromenaden och han lyckas komma ned i tävlings fettprocent så förmodligen gör det varken hit eller dit med en kopp kaffe.

Eller vad tror ni?

KIRE
2005-02-10, 16:40
Hitta på livsmedelsverket att en kopp kaffe på 150 ml innehåller ca 125 g koffein. Det är mindre än halva av 3 x 80 som skulle betyda 15 % sämre insulinkänslighet.

Men det är förbluffande att en kopp kaffe till frukosten kan göra en välkomponerad låglykemisk frukost till en högklykemisk frukost!

Så för dom som deffar och lite dom som bygger muskler så är en kopp kaffe förödande till frukost?

Men å andra sidan, Sverker skrev att han tog en kopp kaffe innan morgonpromenaden och han lyckas komma ned i tävlings fettprocent så förmodligen gör det varken hit eller dit med en kopp kaffe.

Eller vad tror ni?


Varför skulle det vara förödande? Det ju exakt samma livsmedel och energimängd det gäller fortfarande. Skillnaden ligger i att den tas upp snabbare i kroppen. Det är inte förödande utan snarare skitsamma.

AFanatic
2005-02-10, 17:16
Det skulle ju kunna förklara Candide.

Dagens garv :laugh:

Papi
2005-02-10, 18:48
Vadå, om jag minns rätt så tyckte jag att Candide var ganska rolig när vi läste den i gymnasiet. :)
I den bästa av alla tänkbara världar, så dricks kaffe svart, varmt och starkt!

Hoffa
2005-02-10, 19:56
Varför skulle det vara förödande? Det ju exakt samma livsmedel och energimängd det gäller fortfarande. Skillnaden ligger i att den tas upp snabbare i kroppen. Det är inte förödande utan snarare skitsamma.

Det kan väl inte vara struntsamma om forsknings resultat säger att en kopp kaffe kan göra en låglykemisk frukost till en högklykemisk frukost?

Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!

GI:et från frukosten påverkar också nästa mål.

King Grub
2005-02-10, 20:10
En kalori är inte alltid bara en kalori, inte ens om den kommer från samma makronutrient. :)

KIRE
2005-02-10, 21:54
Det kan väl inte vara struntsamma om forsknings resultat säger att en kopp kaffe kan göra en låglykemisk frukost till en högklykemisk frukost?

Therefore coffee/caffeine can turn a low glycemic meal into a high glycemic meal!

GI:et från frukosten påverkar också nästa mål.

Det jag menar är att det är skitsamma om man ändrar GI på bra mat.
Tex om man äter havregryn med eller utan psylliumfrön i.
Det är fortfarande havre och den enda skillnaden är att det
kommer ta lite längre tid att omvandla den till glukos om man har
frön i. Vad spelar det egentligen för roll i praktiken?

Sålänge man väljer bra mat och i rätt mängd för sina behov
så kan man skita totalt i vad maten har för GI.

King Grub
2005-02-10, 21:56
Högt blodsocker- och insulinsvar är avgörande för glukos- och fettoxidationen, dvs om energin används av muskelceller eller fettceller, förenklat uttryckt.

Callek
2005-02-10, 23:32
Med andra ord gör man bäst i att smälla i sig kaffet mellan måltiderna?
Då är det minst skadligt?

Hoffa
2005-02-11, 12:25
Med andra ord gör man bäst i att smälla i sig kaffet mellan måltiderna?
Då är det minst skadligt?

Det verkar som det, men tydligen gör det "skada" på insulin utsöndringen och blodsockret även då. Man kanske får ta en liten mängd mellan två måltider.

Men jag tvivlar på att det i praktiken har så stor betydelse, många många som lyckas med en deff dricker kaffe. Men kanske dom skulle ha blivit klara snabbare o bättre utan kaffe? Vet inte!

Får väl vänta på att forskningen är klar och då läsa deras rekommendationer.

King Grub
2005-02-11, 12:28
Koffein har dessutom en förhållandevis kraftig stimulatoreffekt på energiförbrukningen, vilket kan ha en viss effekt när det gäller viktreduktion.

Nils
2005-02-13, 11:42
Det finns studier som visar att koffein ökar risken för diabetes II. Men också att kaffe minskar den risken trots insulin svaret, i mer långvariga epidemiologiska studier. Möjligtvis genom GLP-1 ökning. Är svaret att dricka decaff? Rätt säkert är i alla fall att vi är en bra bit från att veta effekterna från kaffe eller ens om det är bra eller dåligt!

KIRE
2005-03-11, 23:26
Väcker denna tråd igen eftersom jag råkade snubbla över en text med motsatsen till den studie grub la upp innan.

" För bra fettförbränning och muskelmassaökningar, är det nödvändigt att hålla kvar låga glykemiska svar (kontrollerade glukos och insulinnivåer) inom normala gränser. En liten studie från UK har visat att kaffe kan försena magtömningen av glukos och hejda upptaget av glukos i blodomloppet[1]. Dessa forskare har visat att inte bara koffein, utan också ett annat ämne i kaffe som kallas "chlorogenic acid", sänker blodsockersvaret som respons på kolydratsintag[1].

Nio frivilliga, indelade i tre grupper, deltog slumpmässigt i studien och fick antingen en kontrollerad glukoslösning eller, efter fasta, 25 g glukos tillsammans med 400 ml dryck, med eller utan koffein. Blodet testades flera gånger under de följande tre timmarna.

Kaffe, både med och utan koffein, gav betydlig långsammare utsöndring av glukosberoende insulino (tropic) polypeptider jämfört med kontrollgruppen. Glukos och insulin var konstant lägre hos de som drack kaffe och magtarmprofilen visar en försenad tarmglukosupptag. Skillnaden i plasmaglukos, insulin och magtarmprofil bekräftar den kraftfulla biologiska funktion som kaffe har på glukostransporten. Forskarna påstår att det är ett udda sätt som gör att kaffe kan dämpa tarmglukosupptaget till blodomloppet och även skifta ställe för glukosupptag till mer distala delar av tarmen.

Vissa rapporter i media har påstått att kaffe påverkar insulinmetabolismen och glukostransporten i muskeln. Den senaste forskningen som specifikt har undersökt den aspekten visar att koffein har minimal (om någon) påverkan på glukostransport till musklerna[2]. Resultat av andra studier visar att ämnen i kaffe till och med skulle ha fördelaktiga effekter på glukosmetabolismen och kunna förebygga typ-2 diabetes. [3].

En annan studie visar att ökat kaffeintag (upp till 7 koppar per dag) i 14 dagar minskade fastande plasmaglukosnivåer hos friska människor, medan ersättning av vanligt kaffe till kaffe utan koffein i 20 dagar inte påverkade plasmaglukos. De resultaten tyder på att kaffe och koffein kan har en fördelaktig effekt på glukosmetabolism [3]."

Referenser
1. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 78, No. 4, 728-733, 2003.
2. Canadian Journal of Applied Physiology 28; 3; 2003
3. Lancet 360: 1477–78, 2002

King Grub
2005-03-12, 06:53
Senaste teorierna, och kaffets inverkan tycks mer och mer komplext:

"Recent prospective epidemiology links heavy coffee consumption to a substantial reduction in risk for type 2 diabetes. Yet there is no evidence that coffee improves insulin sensitivity and, at least in acute studies, caffeine has a negative impact in this regard. Thus, it is reasonable to suspect that coffee influences the risk for beta cell "failure" that precipitates diabetes in subjects who are already insulin resistant. Indeed, there is recent evidence that coffee increases production of the incretin hormone glucagon-like peptide-1 (GLP-1), possibly owing to an inhibitory effect of chlorogenic acid (CGA - the chief polyphenol in coffee) on glucose absorption. GLP-1 acts on beta cells, via cAMP-dependent mechanisms, to promote the synthesis and activity of the transcription factor IDX-1, crucial for maintaining the responsiveness of beta cells to an increase in plasma glucose. Conversely, the "glucolipotoxicity" thought to initiate and sustain beta cell dysfunction in diabetics can suppress expression of this transcription factor. The increased production of GLP-1 associated with frequent coffee consumption could thus be expected to counteract the adverse impact of chronic free fatty acid overexposure on beta cell function in overweight insulin resistant subjects. CGA's putative impact on glucose absorption may reflect the ability of this compound to inhibit glucose-6-phosphate translocase 1, now known to play a role in intestinal glucose transport. Delayed glucose absorption may itself protect beta cells by limiting postprandial hyperglycemia - though, owing to countervailing effects of caffeine on plasma glucose, and a paucity of relevant research studies, it is still unclear whether coffee ingestion blunts the postprandial rise in plasma glucose. More generally, diets high in "lente carbohydrate", or administration of nutraceuticals/pharmaceuticals which slow the absorption of dietary carbohydrate, should help preserve efficient beta cell function by boosting GLP-1 production, as well as by blunting the glucotoxic impact of postprandial hyperglycemia on beta cell function."

Med Hypotheses. 2005;64(4):848-53. A chlorogenic acid-induced increase in GLP-1 production may mediate the impact of heavy coffee consumption on diabetes risk.

aliquis
2005-03-12, 13:29
En liten studie/artikel jag postat förut. Föga uppmuntrande läsning för en kaffeälskare. :D
Det där är ju dock rörande koffein? KAFFE däremot påverkar väl inte insulinkänsligheten negativt och minskar väl risken för diabetes?

aliquis
2005-03-12, 13:30
Jag tycker kaffe smakar "speciellt" och man är ju inte bara ute efter koffeinet, då skulle man ju kunna käka piller lika gärna.
Om man smakar moccaglass förstår man det fina med kaffe ;)