handdator

Visa fullständig version : bostadsrätt ändringar


Granatgiraffen
2009-10-21, 19:03
Vad har man rätt till att ändra i sin bostadsrätt? Riva väggar? Sätta upp väggar? Glasa in balkonger? Eller kräver alla förändringar godkännande av förening? Vad godkänner i sådana fall föreningar i vanliga fall. Allt som höjer värdet på bostaden eller?
Har bara lite tankar om en dyr jävla bostadsrätt jag funderar på. klart högt pris per kvadratmeter men den har andra kvalitéer som jag gillar.

Baan
2009-10-21, 19:07
Min uppfattning är en del. Den här kanske ger något? http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1291

de_dave
2009-10-21, 19:07
Sådant brukar stå i stadgarna. Prata med föreningen :)

Granatgiraffen
2009-10-21, 19:16
Vill inte ringa och tjata med en förening om att bygga om deras lägenhet innan jag ens har bjudit på den! Ville bara gräva lite allmänt sådär.

de_dave
2009-10-21, 19:58
De brukar vara mycket tillmötesgående, du kan ju vara ärlig och säga att du bara är intresserad :) men förstår om du inte vill ringa kanske, om du bara kollar lite

Cilia
2009-10-21, 21:39
Vill inte ringa och tjata med en förening om att bygga om deras lägenhet innan jag ens har bjudit på den! Ville bara gräva lite allmänt sådär.

vanliga frågor att få. Dessutom bör du läsa igenom stadgarna om du funderar på att köpa den. Det bör mäklaren kunna förse dig med.

Avesta
2009-10-21, 22:52
Bostadsrättslag (1991:614), 7 kap

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Lag (2003:31).

Madame
2009-10-21, 23:50
sätta upp väggar är ok, riva kan du göra om den inte är bärande, men föreningar brukar uppskatta om man pratar med dem innan, men de kan nog inte förbjuda dig att riva den om den inte är bärande.
Vad gäller inglasad balkong så är det strängare där, man får inte göra ingrepp i fasaden då den tillhör föreningen och inte den enskilda bostaden, dessutom brukar de vilja ha ett enhetligt utseende på huset utifrån, så där har du nog bara chans om flera andra redan har inglasat sin.

Nitrometan
2009-10-22, 09:05
Här finns ett exempel på vad man antagligen inte får göra.

* Han har slagit samman sina fyra lägenheter, som tidigare var två olika lokaler.

* Han har byggt om och bytt verksamhet, från kafé och affär till en fullt utrustad sushirestaurang.

* Han har slagit ut mellanväggar i källaren.

* Han har annekterat en källarlokal som inte tillhör honom.

* Han har gjort om ett källarförråd till lager för krut till fyrverkeripjäser.

http://sydsvenskan.se/malmo/article560174/Krutig-sushi-hindras.html

Utan tillstånd från föreningen har restaurangägaren rivit väggar, slagit ihop två lokaler, bytt verksamhet och startat ett krutförråd i källaren till bostadshuset.

Bostadsrättsföreningen, som äger huset där restaurangen ligger, har stämt restaurangägaren och krävt att han ska vräkas från de fyra lägenheter som han äger i huset.

Om du undviker krut i källaren kanske det går bra?