handdator

Visa fullständig version : Pressar över huvudet i det längre perspektivet


Fjäderfrans
2009-10-21, 18:36
Hör ofta av folk som styrketränar att de har värk i axlarna eller känner sig slitna i dem.

Jag hade tänkt nu att lägga till en dag då jag bara tränar enbart axlar. Främre axlar kommer då tränas vid bröstpasset(dag 1) med alla slags pressar och sedan på dagen jag skall köra axlar separat(dag 4).

Hur är det med övningar där man pressar över huvudet i det längre perspektivet? Ni som tränat ett längre tag, är era axlar slitna? Klarar ni fortfarande att pressa över huvudet eller går det inte längre?

Hur skulle ni lägga upp ett axelpass?

von huff
2009-10-21, 18:41
Av vad jag har hört så är det oftast i bröstpressarna som axlarna jävlas för många medan upprätta pressar går bra.man borde inte få några problem om man har en bra teknik.Jag skulle välja ut 3-4 axelövningar och sedan köra på med dem.Bra övningar är t.ex militärpress,hantelpress och sidolyft.Annars tycker jagatt det är onödigt att ha en skild dag för axlarna men det är bara min åsikt

spange
2009-10-21, 18:56
nu vet jag inte om knappt 5 år räknas som ett längre tag, men jag har tränat militärpressar och axelpress med hantlar i princip hela tiden utan problem.

jag brukar börja med stående militärpress, gå över till sittande hantelpress efter det och sedan avsluta med någon lättare övning såsom lateral raises, baksidan av axlarna tar jag dagen då jag tränar rygg

Edit: efter dessa år är min kropp i bättre skick än någonsin skulle jag tro.

kopji
2009-10-22, 10:23
Jag har en sidofråga relaterad till detta:

Om man tränar anterior deltoid i pressövningar, lateral deltoid i lyft åt sidan och posterior deltoid i diverse roddar. Stämmer det då att axelpressar och militärpressar inte fyller något speciellt behov under axelträningen? Vad missar jag ut på när jag utesluter dessa övningar ur mitt schema?

Fredrik_S
2009-10-22, 11:20
Jag har en sidofråga relaterad till detta:

Om man tränar anterior deltoid i pressövningar, lateral deltoid i lyft åt sidan och posterior deltoid i diverse roddar. Stämmer det då att axelpressar och militärpressar inte fyller något speciellt behov under axelträningen? Vad missar jag ut på när jag utesluter dessa övningar ur mitt schema?

Det borde bli lite samma sak som att bara köra flyes för bröstet och aldrig bänkpress.
Kan inte föklara något bra men pressövningar över huvudet går att köra med mycket tyngre vikter än laterla hantellyft åt sidan och även om det stimulerar samma muskel tror jag att vinkeln och vikten av den varianten på övning är bättre volymbyggare än laterala hantellyft.

kopji
2009-10-22, 12:33
Det borde bli lite samma sak som att bara köra flyes för bröstet och aldrig bänkpress.
Kan inte föklara något bra men pressövningar över huvudet går att köra med mycket tyngre vikter än laterla hantellyft åt sidan och även om det stimulerar samma muskel tror jag att vinkeln och vikten av den varianten på övning är bättre volymbyggare än laterala hantellyft.

Förstår hur du menar med att man kan köra mycket tyngre i över-huvudet-pressarna. Men är dessa övningar så mycket för just lateral deltoid? Jag tycker personligen att de inte känns så mycket just där utan mer i framsida axlar. Denna sidan verkar stödja det påståendet: http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html. Sen har den även många andra synergister, enligt Exrx-sidan och det är ju inte fy skam. Nu kör jag både axelpress och militärpress själv för att de är sköna övningar men jag tycker det finns någon slags logik i att köra baksida axlar med roddar, lika många set (i balanssyfte) som man kör pressar som ju tar på framsida axlar och komplettera med lyft åt sidan.

Scratch89
2009-10-22, 15:08
Då militärpress inte är en isolerad rörelse kommer den inte att isolera en specifik muskel, eller del av en muskel. Visst kommer den främre delen att arbeta hårt, men den laterala delen kommer att få ta en hel del stryk den också.

För att svara på frågan; jag tror det kan bli för mycket. Ska du träna axelpressar på bröstdagen, och sedan träna hela axlarna (dvs press, drag och sidolyft) på ett separat pass igen?

Fjäderfrans
2009-10-22, 18:48
Då militärpress inte är en isolerad rörelse kommer den inte att isolera en specifik muskel, eller del av en muskel. Visst kommer den främre delen att arbeta hårt, men den laterala delen kommer att få ta en hel del stryk den också.

För att svara på frågan; jag tror det kan bli för mycket. Ska du träna axelpressar på bröstdagen, och sedan träna hela axlarna (dvs press, drag och sidolyft) på ett separat pass igen?

På bröstdagen blir det bänkpress, sneda pressar, dips och flies.
På axeldagen hade jag tänkt att köra någon form av press över huvudet följt av sidolyft.
Bakre axlar kör jag på ryggpasset.

klabbie_one
2009-10-22, 22:54
har ont i axlarna så fort dom kopplas in både på gymmet och i vardagen.
har ett jobb som involverar axlar/traps jävligt mycket.
har snart tränat i fyra år och problemet kom till för ca 2 år sedan.
militärpress går fet bort och snea pressar går men borde låta bli:smash:
slutade med militärpress i ett år och och testade sedan på ett pass
och hade ont konstant i två veckor.
använder mig idag bara av sidålyft.
vet inte hur långt du har kommit med din träning men jag tycker personligen
att det är bästa att träna framsida och mellersta delen ihop med bröst
och baksida på ryggpasset.

emi23j
2009-10-23, 07:35
Så länge övningarna utförs med bra teknik ser jag inga problem (och inte övertränar dem). Sen så är det ju alltid viktigt att köra prehab av rotator cuffen för att undvika skadade axlar.

Jag körde mkt axlar förrut men nu kör jag knappt några direkta axel övningar. Kör väl ungefär 1 lätt press-övning i veckan. framsida får jag av bänkpress, baksida av rodd. Ett förslag kan ju också vara att växla mellan att köra bänkpress och militärpress som jag vet att vissa gör.

collieweed
2009-10-24, 10:38
får ont i axlarna när jag kör lutande bänk men funkar bra med hantel.

Juggernaut78
2009-10-24, 11:04
Fått problem i ena axeln (den började göra ont) när jag körde "rotator cuff" (sittande med lina så det var inte helt stabilt) med antagligen för hög vikt.

Fick ännu värre problem i axeln (kunde inte röra den uppåt alls utan enorma smärtor) ca ½-år efter. Tror detta berodde på allt för mycket inkoppling av axlarna i bröstövningarna (körde lutande bänk/hantelpress och kryssdrag snett ovanifrån).
Gick över efter ca 1 månad men axeln knakar fortfarande i diverse lägen efter detta event, för att inte tala om hur det låter och känns som den skall gå ur led när man tar armarna bakom ryggen typ "handklovar på"-rörelse :cryout:.

Nu kör jag bara "plan" bänk/hantelpress och har skippat kryssdragen helt.

Axelövningar jag kör är stående rotator cuff med lätt belasning i linmaskinen, sittande axelpress, hantellyft åt sidan, "samt sittande kryssdrag i maskin".

so far so good...

*Edit: Hrm nu har jag iofs inte tränat en "längre tid" så du får väl ta ovanstående som kuriosa :].