handdator

Visa fullständig version : Nybörjar ökningar, när slutar dom?


Mr.Sjöborg
2009-10-21, 14:20
Har fått höra hela tiden att man kommer öka snabbt i början för att nervsystemet vänjer sig och allt, men när brukar detta avta?

Är snart 1år sen man satte foten på gymmet för första gången och jag tycker att jag fortfarande ökar mycket

Förstår ju självklart att de kommer plana ut mer och mer, men skulle va kul och höra när ni kände att eran nybörjar rush slutade?

Trapper Buzz
2009-10-21, 14:22
Beror på åldern. Efter Två-tre år som ungdom och kanske ett halv till ett år som veteran planar det ut, grovt räknat. Sen blir det platåer, öka kan man ju ändå.

burtan
2009-10-21, 14:22
Jag kände att ökningarna kom mer sällan efter ca: 1-2 år.

Mvh Andreas.

Mourten
2009-10-21, 15:19
Jag ökar fortfarande grymt bra :D
Snart 2.5 seriösa år i gymmet :)

Martin Löwgren
2009-10-21, 15:21
Styrkeökningen under de första åtta veckorna beror till största delen på en ökad aktivering av nervsystemet och dess samspel med muskulaturen.

Hypertrofi och en ökning av muskelns tvärsnittsyta spelar en större roll efter den inledande åttaveckors perioden. Denna process avtar aldrig så länge det produceras manligt könshormon och musklerna belastas över cirka 75% av 1RM.

Mr.Sjöborg
2009-10-21, 15:25
Jag ökar fortfarande grymt bra :D
Snart 2.5 seriösa år i gymmet :)

men du är ju et freeeeak!:D(in a good way)



Hypertrofi och en ökning av muskelns tvärsnittsyta spelar en större roll efter den inledande åttaveckors perioden. Denna process avtar aldrig så länge det produceras manligt könshormon och musklerna belastas över cirka 75% av 1RM.

intressant, hur kan du en ''platå'' uppstå?

Martin Löwgren
2009-10-21, 15:32
intressant, hur kan du en ''platå'' uppstå?

Dålig progression
Dålig träningsplanering
Dålig på att lyssna på sin kropp
Dålig variation
Dålig vilja (motivation)

....med mera.

Medusa
2009-10-21, 15:36
Dålig progression
Dålig träningsplanering
Dålig på att lyssna på sin kropp
Dålig variation
Dålig vilja (motivation)

....med mera.

DÅLIG DIET OCKSÅ mr Leafgreen... *slap* viktigare än träningen ju..

Du får inte glömma viktiga saker ju...fniss.. *kissass*

Martin Löwgren
2009-10-21, 15:37
DÅLIG DIET OCKSÅ mr Leafgreen... *slap* viktigare än träningen ju..

Du får inte glömma viktiga saker ju...fniss.. *kissass*

Jag orkade inte skriva upp precis allt ju *cupid*

Erik_Hellström
2009-10-21, 15:38
intressant, hur kan du en ''platå'' uppstå?

Om jag får lufta mina tankar även om frågan var ställd till Martin;
Dessa platåer uppstår väl troligtvis av andra orsaker än just belastning+könshormoner i omlopp.

Saker som: Motivation, vila, kost och planering av realistisk progression känner jag själv är delar som spelar stor roll när man väl "tränat in" ett nytt träningsupplägg tex under några veckor.

Jag tror personligen att lyckas man få samtliga komponenter att klaffa, så borde man kunna öka så gott som hela tiden sett ur ett större perspektiv. Även om troligtvis ökningarna kommer långsammare och/eller uteblir stundvis om när missar något led i kedjan av bidragande orsaker till hypertrofi.

z_bumbi
2009-10-21, 15:38
Dålig progression

Ja det kan man ju lugnt säga då den är lika med noll.

Mourten
2009-10-21, 15:38
till axon och medusa *slap* generna då?
även om man sköter allt OPTI i typ 15 år kmr man tillslut möta sitt genetiska max.
Sen att man aldrig gör de kanske, eftersom dom flesta stannar av lång tidigare. Så många monster ser man juh inte direkt IRL.

King Grub
2009-10-21, 15:40
Hypertrofi och en ökning av muskelns tvärsnittsyta spelar en större roll efter den inledande åttaveckors perioden. Denna process avtar aldrig så länge det produceras manligt könshormon och musklerna belastas över cirka 75% av 1RM.

Den avtar absolut med åldern. Ju äldre man blir, desto större aminosyreresistens utvecklas. Det anabola gensvaret på aminosyreintag, och därmed också styrketräning+aminosyreintag, blir mindre, och så även den hypertrofiska responsen. Muskulaturen förlorar sin kapacitet för proteinsyntes med åren.

we set out to test this by examining the responses to oral essential amino acids in a group of young, healthy (28-year-old) men and a group of healthy, elderly (70-year-old) men who had similar lean body masses as a percentage of their body weight (∼80% on average) but who had different leg muscle masses, the elderly subjects showing a slight decrement from 20 to 16% of body weight. We studied these subjects under conditions in which we clamped the secretion of insulin at postabsorptive values (i.e. fasting). We were pleased to discover that our hypothesis was supported. There were no decrements of muscle protein synthesis in the basal state but elderly men appeared to be less able to take advantage of essential amino acids in stimulating muscle protein synthesis. Indeed, the extent on their inability to do so was reflected in the fact that, paradoxically, they had more amino acid in the blood after ingestion of the oral essential amino acid than the younger subjects. When we related the response of muscle protein synthesis not to the dose given but to the availability of amino acids in the plasma (in fact the area under the curve of leucine concentration versus time), the differences between the young and the old subjects were exacerbated. Thus, it appeared that the elderly subjects exhibited what might be called ‘amino acid resistance’ of muscle (Cuthbertson et al. 2005). The elderly subjects did have slightly less muscle and also slightly less capacity for protein synthesis within them (indicated by the RNA : DNA ratio), so that the efficiency of protein synthesis, i.e. protein synthesis per unit RNA, was substantially less. The major mechanistic differences appeared to lie in the anabolic signalling pathways in the young and old subjects. We found that the total amounts of anabolic signalling proteins were diminished in the elderly subjects, and in addition their responsiveness in terms of phosphorylation of the proteins after essential amino acid ingestion was markedly less. Thus, the responsiveness and the sensitivity of the response were both diminished in the elderly subjects. Note that these effects were entirely to do with the responses to essential amino acids, since we had taken insulin responsiveness out of the equation by using the insulin clamp.

Rennie MJ. Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Trapper Buzz
2009-10-21, 15:43
Beror för oss oldtimers djävulskt mycket på när i livet man börjar träna.

Mourten: När du säger "genetiken", menar du då samma - tror du - som jag när jag säger "ärftligheten" eller "arvet"?

Medusa
2009-10-21, 15:43
till axon och medusa *slap* generna då?
även om man sköter allt OPTI i typ 15 år kmr man tillslut möta sitt genetiska max.
Sen att man aldrig gör de kanske, eftersom dom flesta stannar av lång tidigare. Så många monster ser man juh inte direkt IRL.

Haha, mourten är inte du bannad härifrån med ännu eller var det bara allmänt :naughty:

men yep, eventuellt kommer man förmodligen till den där permanenta platån.. enda man kan göra då är att försöka komma in hårdare om man tävlar, eller optimera prestationen vid tävling om man är någon form av styrkelyftare.. kolla bara på Cutler, Coleman, Yates och Mentzer vid sin peak, etc..

alltså.. om man stannar av tidigare är det väl för att man inte har någon av det som Axon skrev ovan.. men sitt genetiska max är det antagligen inte många hobbybyggare eller ens amatörer som når...

Medusa
2009-10-21, 15:45
Den avtar absolut med åldern. Ju äldre man blir, desto större aminosyreresistens utvecklas. Det anabola gensvaret på aminosyreintag, och därmed också styrketräning+aminosyreintag, blir mindre, och så även den hypertrofiska responsen. Muskulaturen förlorar sin kapacitet för proteinsyntes med åren.

Rennie MJ. Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

hur många år har vi kvar?.. helvete... förhoppningsvis får man använda droger legalt då så man kan preppa sig ur skiten...

vid vilken ålder ungefär når man peaken och börjar rulla neråt ?..

von huff
2009-10-21, 15:47
Som många andra började med discoträning,hantelcurls,sit-ups,axelpress och ökade ganska bra de första månaderna men senare när jag började träna mera rygg och ben så ökade jag inte alls lika snabbt i rygg å benövningarna som jagökade i t.ex hantelcurl i början, kan det vara så att jag slösade bort nybörjarökningarna till ben och rygg för att jag inte tränade dem i början av karriären?

Mourten
2009-10-21, 15:48
Beror för oss oldtimers djävulskt mycket på när i livet man börjar träna.

Mourten: När du säger "genetiken", menar du då samma - tror du - som jag när jag säger "ärftligheten" eller "arvet"?

Jag menar typ de ja, hur bra förutsättningar har man för att bygga muskler, alla har ju olika mkt "talang" för de, dvs genetiskaförutsättningar.

Haha, mourten är inte du bannad härifrån med ännu eller var det bara allmänt :naughty:

men yep, eventuellt kommer man förmodligen till den där permanenta platån.. enda man kan göra då är att försöka komma in hårdare om man tävlar, eller optimera prestationen vid tävling om man är någon form av styrkelyftare.. kolla bara på Cutler, Coleman, Yates och Mentzer vid sin peak, etc..

alltså.. om man stannar av tidigare är det väl för att man inte har någon av det som Axon skrev ovan.. men sitt genetiska max är det antagligen inte många hobbybyggare eller ens amatörer som når...

Hahha keften lille-pojken ;) Bara ur allmänt, ni klarar er inte utan min eminenta journal och mina gudomliga åsikter om bla den gyllenration mellan mannens biceps och kvinnas midja.

Men jag menar som du, de finns typ ingen förutom de extrema som når sitt genetiskamax, men trots de finns de.

Trapper Buzz
2009-10-21, 15:50
Bara det att jag tycker genetiska låter så kliniskt. Men tänker du arvsmassa och vilka förfäder och förmödrar var, så.. Jag tror det går att träna upp sig ganska rejält även om man saknar kraftkarlar eller kraftfruntimmer i släkten; även om det givetvis hjälper om ens farsa t ex heter Pelle Svensson.......... (far till 345,5..)

King Grub
2009-10-21, 15:50
hur många år har vi kvar?.. helvete... förhoppningsvis får man använda droger legalt då så man kan preppa sig ur skiten...

vid vilken ålder ungefär når man peaken och börjar rulla neråt ?..

Några sådana data finns inte tillgängliga; man brukar bara undersöka gamla jämfört med unga, och då är gruppen "old/elderly" runt 70 år. Var någonstans nedregleringen i genomsnitt inträder är inte känt.

Det verkar utvecklas en defekt i proteinsyntesens signalmekanismer någonstans under åldrandets gång.

nutrients activate protein synthesis less in old muscle owing to a defect that lies upstream of mTOR-p70 S6k/4E-BP1 signalling.

J Anat. 2006 April; 208(4): 451–458.

Sedan finns det ju hormonpåverkan, och den har mycket stor betydelse för hypertrofi. Nivåerna av anabola hormoner som testosteron börjar nedreglera mycket tidigare än 70, och det innebär naturligtvis en stor begränsning för mängden muskelmassa som kan nybildas.

Trapper Buzz
2009-10-21, 15:53
Lugnt vid 45, kan intygas.
Då Niilo Maliniemi bänkar kring 230-240 som sextioplussare och Björn Iverssen i mitten av femtiåren klämmer ungefär detsamma, borde det vara ganska lugnt länge för det flesta här på brädan. Och då pratar vi inte alls om Volkov, som närmar sig 310.......

Mourten
2009-10-21, 15:54
Lugnt vid 45, kan intygas.
Då Niilo Maliniemi bänkar kring 230-240 som sextioplussare och Björn Iverssen i mitten av femtiåren klämmer ungefär detsamma, borde det vara ganska lugnt länge för det flesta här på brädan. Och då pratar vi inte alls om Volkov, som närmar sig 310.......

Jo men problemet e ju att man inte vet vilka som preppar å inte, preppar någon så är de juh helt annorlunda förutsättningar. Många av de största BBsarna e ju 40+

Medusa
2009-10-21, 15:56
Några sådana data finns inte tillgängliga; man brukar bara undersöka gamla jämfört med unga, och då är gruppen "old/elderly" runt 70 år. Var någonstans nedregleringen i genomsnitt inträder är inte känt.

Sedan finns det ju hormonpåverkan, och den har mycket stor betydelse för hypertrofi. Nivåerna av anabola hormonerna som testosteron börjar nedreglerar mycket tidigare än 70, och det innebär naturligtvis en stor begränsning för mängden muskelmassa som kan nybildas.

tackar ödmjukast för denna information, vad skulle forumet vara utan dig..
dessutom har du fysiken.. syns att du omsätter din kunskap!

Ja jag fjäskar, finns det någon på detta forumet som förtjänar tack så är det Kingen.. *kissass*

rörande informationen.. får helt enkelt träna träna och träna och se till att försöka hålla nivåerna så höga man kan så länge som möjligt.. finns ju gott om exempel på stora individer som är äldre.. starka som satan är dem också.. några av de starkare och största jag har mött har tränat i 30+ år och var ganska rejäla, min gissning är att de också är en bit över 50 strecket.. så... :hbang:

Trapper Buzz
2009-10-21, 16:14
Inom SL preppar man i princip inte alls idag i den förr så kallade fria världen..
Niilo och Björn gör det inte. Men man får omedelbar respekt för dessa herrar då dom träder in i rummet, det kan jag lova. Tyvärr är ingendera av dom med i Belgien imorrn.
Volkov skulle jag inte sätta min sista tjuga på att han är ren.

Martin Löwgren
2009-10-21, 22:14
Det verkar utvecklas en defekt i proteinsyntesens signalmekanismer någonstans under åldrandets gång.Intressant.

Tack :)

Gosti123
2009-10-26, 14:33
Jag ökar fortfarande grymt bra :D
Snart 2.5 seriösa år i gymmet :)

Någon hemlighet du vill dela med dig? =)

Adama
2009-10-26, 14:41
Hoppas det inte "för sent" för mig att nå hyfsade resultat, fast jag startade vid 32 års ålder (33 nu) :-)

Black Star Abyss
2009-10-26, 14:51
hur många år har vi kvar?.. helvete... förhoppningsvis får man använda droger legalt då så man kan preppa sig ur skiten...

vid vilken ålder ungefär når man peaken och börjar rulla neråt ?..

Så anledningen till att du inte preppar är för att det är olagligt? :confused:

Mr.Sjöborg
2009-10-26, 16:19
Så anledningen till att du inte preppar är för att det är olagligt? :confused:

kanske en gnutta ironi...

Mourten
2009-10-26, 17:20
Någon hemlighet du vill dela med dig? =)

Kort mening.
Träna hårt men smart.
Ät mkt men smart (dvs hög med proteiner litet kca överskott)
Drick ALDRIG alkohol.

Sköter du de här så styr tiden och genetiken hur stor du blir och hur fort de går.
99.99% failar dom 3 lätta meningarna.

Anders The Peak
2009-10-26, 21:41
Styrkeökningen under de första åtta veckorna beror till största delen på en ökad aktivering av nervsystemet och dess samspel med muskulaturen.

Hypertrofi och en ökning av muskelns tvärsnittsyta spelar en större roll efter den inledande åttaveckors perioden. Denna process avtar aldrig så länge det produceras manligt könshormon och musklerna belastas över cirka 75% av 1RM.

Det är vad man har trott men om man tittar på ytterarean på muskeln så ökar den dagligen 0.1 mm från dag 1.

Att muskeltillväxten avtar kring vecka 12 är också med signifikans säkerställt.

Martin Löwgren
2009-10-26, 21:43
Det är vad man har trott men om man tittar på ytterarean på muskeln så ökar den dagligen 0.1 mm från dag 1.

Att muskeltillväxten avtar kring vecka 12 är också med signifikans säkerställt.

GRUB har redan rett ut det samt att jag kanske borde använt ordet minskar i mitt inlägg men tack för att du håller flaggan högt.

Anders The Peak
2009-10-26, 21:48
När det gäller grundfrågan så svarade jag på den i förra svaret.
Om vi pratar ren muskeltillväxt så handlar det mer om arbetskapacitet än max styrka dvs desto bättre tränad du blir desto mer arbete över tid kräver muskeln för att växa.(Självklart inom vissa gränser)

Det betyder i praktiken att man måste köra flera reps och set totalt jämfört med nybörjaren och alltid till positiv failure för att få större muskelmassa.
Supersets, gigantsets, dropsets...

major Pectoralis
2009-10-26, 21:52
Om vi pratar om "nybörjarökningar" i fråga om styrkeökning så kan man få sådana även om man tränat länge ifall man byter till övningar man inte gjort förut.

Martin Löwgren
2009-10-26, 21:56
Om vi pratar om "nybörjarökningar" i fråga om styrkeökning så kan man få sådana även om man tränat länge ifall man byter till övningar man inte gjort förut.

Mitt inlägg handlade som sagt endast om de första månaderna av en persons styrketräningskarriär.

Anders The Peak
2009-10-26, 21:58
Om vi pratar om "nybörjarökningar" i fråga om styrkeökning så kan man få sådana även om man tränat länge ifall man byter till övningar man inte gjort förut.

Det här handlar mycket om pennationen i muskelfibrerna ändras pga att de påverkas i en annan vinkel och ger en starkare muskel utan att muskeln behöver växa.

major Pectoralis
2009-10-26, 22:03
Det här handlar mycket om pennationen i muskelfibrerna ändras pga att de påverkas i en annan vinkel och ger en starkare muskel utan att muskeln behöver växa.

Jag menar snarare att om man inte kört en övning tidigare så kan man inte ta i. Börjar man köra den övningen blir man snabbt starkare tills dess man kan ta i. Då börjar utvecklingskurvan plana eller, i värsta fall, stagnera.
Det spelar ingen roll om man är nybörjare inom "allmän styrketräning" eller inte. Det som räknas är om man är nybörjare på en övning.

Yes
2009-10-26, 22:22
till axon och medusa *slap* generna då?
även om man sköter allt OPTI i typ 15 år kmr man tillslut möta sitt genetiska max.
Sen att man aldrig gör de kanske, eftersom dom flesta stannar av lång tidigare. Så många monster ser man juh inte direkt IRL.
Särskilt många monster som är rena finns inte heller, och man kan inte gärna förutsätta att alla har den sortens potential. Med andra ord är det svårt att veta om någon nått sitt genetiska max.

Sen bör inte ett genetiskt max ses som något platoniskt ideal. Någon som tränar, äter och lever precis som Mourten kanske inte ens har kommit hälften så långt på 30 år och sen börjar åldrandet ta ut sin rätt.

Trapper Buzz
2009-10-26, 22:32
Genetiken överdrivs ofta. Vi har alla ett myller av individer att brås på.